2011 en de bruine glazenmaker

Gestart door ewoudploeg, november 09, 2011, 11:03:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

ewoudploeg

En toen was het toch echt gebeurd met de huidjes...... Ik ben reuzebenieuwd naar het resultaat van de forumgebruikers in 2011. Zelf vond ik het huidjesverzamelen in 2011 lastig. Het slechte weer mag toch wel de oorzaak worden genoemd. De regen heeft mijn seizoen in elk geval geen goed gedaan. Hoe ging het jullie?

Het onderwerp van dit topic suggereert dat ik iets ga vragen over de bruine glazenmaker. Ok, komt ie: hebben jullie huidjes liggen van deze soort? Zo ja, dan zou ik graag weten of deze exemplaren opvallende lichte vlekjes achter de ogen hebben zoals op onderstaande foto. Het liefst zou ik zoveel mogelijk gecontroleerde exemplaren zien. Geef daarom het aantal gecontroleerde exemplaren er even bij aan. Mijn dank!

Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

Ik heb er dit jaar 3 gevonden. Bij 1 waren de vlekjes duidelijk kleiner dan op deze foto, maar wel aanwezig. De andere 2 waren vrij duidelijk.


Omdat de huidjes verfrommeld waren van de regen heb ik ze wel weggegooid... 1tje met duidelijke vlekken zit nog in mijn verzameling.

nick w

Hoi Ewoud, nee, ik heb behalve de tengere grasjuffer weinig huidjes opgepikt dit jaar, wat ik had heb ik ingevoerd.

Groet,
Nick W

ewoudploeg

Alle dank voor het checken Johannes! Inmiddels zijn we eruit dat grandis hooguit in zeer zeldzame gevallen geen vlekjes heeft. @Nick: volgend jaar weer een kans, toch?
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

Citaat van: ewoudploeg op december 15, 2011, 10:14:54 AM
@Nick: volgend jaar weer een kans, toch?

Elk jaar weer een hele berg kansen, wat mij betreft  ;D :rolleye:  En voor jou en Christophe ook weer een heel mooi huidjesjaar toegewenst voor 2012 alvast...

Groet,
Nick W

ewoudploeg

Dank Nick! Jij en alle anderen een evenzo goed jaar gewenst! Ik hoop dat ik het heeeeel druk krijg met adminnen voor de huidjes volgend jaar.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

Trouwens, mag ik je nog weer even een ocmplimentje toeschuiven over je prepareerwerk?


Ik wilde voor een workshop macrofotografie mijn larvehuidjes er bij pakken als onderwerp, maar geen enkele heeft zijn voelsprieten allebei zo perfect in een mooi boogje.
Petje af!


En hoe meer ik ze probeer perfect te krijgen, hoe meer er eindigen zonder antenne's.


Volgend jaar maar eens een forse bulk grote keizers zoeken om te blijven oefenen :)

ewoudploeg

Dank je! Gaat jou ook lukken hoor. Geen paniek!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Goyatlah

Aangezien die vlekjes juist als onderscheidend kenmerk worden gebruikt snap ik je vraag niet. Toch???
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

#9
De vlekjes gelden inderdaad als kenmerk, maar tijdens ons drukke werk aan het boek kregen we hoe langer hoe meer twijfel over de waarheid van dit kenmerk. Inmiddels bleek dat de twijfel bij enkele lieden berustte op het feit dat de vlekjes soms eeeeerg klein zijn en slechts met een flinke vergroting zichtbaar zijn. Het kenmerk staat nog overeind, maar is dus soms erg lastig te zien.

Overigens zijn heeeel veel kenmerken zoals deze in de literatuur worden gebruikt komen te vervallen doordat te veel overlap aanwezig is. Bijvoorbeeld de verhouding tussen de lengte van de cerci en paraproct als onderscheidend kenmerk tussen Viervlek en Platbuik. We keken er heel erg van op toen we dit kenmerk gingen nameten. Zeker 25% van de platbuiken valt ruim binnen de marge van de Viervlek. Zo zijn er best veel kenmeken gesneuveld. De sleutel voor Aeshna is bijvoorbeeld volledig herzien, wat vooral ook geldt voor Leucorrhinia. Daar zaten bijzonder veel overlappende kenmerken in.

Om achter dergelijke rariteiten te komen hebben we nogal wat huidjes gemeten. Van de ruim 10.000 huidjes die we hebben liggen heeft een aanzienlijk deel de binoc van heel dichtbij gezien.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

T blijft goed werk Ewoud! Mei een mooie veldgids van de KNNV? :D

Bertusvr

Ewoud, wanneer verwacht je dat het boek klaar is?

Imperator

helaas heb ik geen bruine glazenmaker in mijn collectie.

Wat het aantal huidjes betreft: dit was vele malen minder dan vorige jaren. Alleen in het voorjaar (toen was het nog mooi weer) heb ik een behoorlijk aantal kunnen verzamelen.
vriendelijke groet,

Trees

ewoudploeg

Citaat van: Bertusvr op januari 02, 2012, 15:40:00 PM
Ewoud, wanneer verwacht je dat het boek klaar is?

In overleg met de uitgever is besloten de gids iets uit te breiden, zodat deze een groter gebied dekt (NL, B, L, GB, IRL, PL, D, DK). Dit in verband met het feit dat we uit verschillende landen al belangstelling voor vertalingen mogen genieten. Deze uitbreiding betekent dat ook Lestes macrostigma, Coenagrion hylas freyi, Anax junius, Aeshna caerulea, A. serrata en Pantala flavescens in de gids zullen worden opgenomen. Hierdoor hebben we een tikkeltje vertraging opgelopen. Vermoedelijk ligt het boek in mei in de winkel. Excuseer voor de flexibele deadline. Ik hoop dat ie nu vast ligt.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

Je kunt ook gelijk heel Europa uitbrengen ;)


De meesten van die huidjes verwacht ik nooit te vinden, maar een maandje wachten moet wel kunnen.
Iig goed om te horen dat jullie nog redelijk op schema liggen, komend seizoen hebben we iig relatief vroeg de gids dan, dus kunnen we er nog een groot deel v.h. seizoen van genieten.

ewoudploeg

Meteen heel Europa uitbrengen.... Dan moet je net even langer dan een maandje extra wachten. Hoewel we de meeste soorten wel in huis hebben, blijft het lastig om het laatste setje in te tikken. In april/mei gaan we naar Corfu om de voor de wetenschap onbekende larven en huidjes van Pyrrhosoma elisabethae te verzamelen. Dat zou een hele grote stap in de goede richting zijn. Daarna reist het gezelschap in juli af naar Kreta voor Coenagrion intermedium en (als we er toch zijn) Boyeria cretensis. Volgend jaar moet dan nog het noorden worden bezocht: C. johansonii en C. glaciale. En Marokko: Trithemis kirbyi, Brachythemis impartita, Paragomphus genei, Orthetrum nitidinerve en enkele andere. We hebben van de meeste soorten die daar voorkomen wel huidjes, maar onvoldoende om een stevige sleutel op te bouwen. Ach, we komen er wel. Maar wachten tot heel Europa gedekt is? Hmm.....
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

#16
Breng eerst maar NL en omgeving uit :D

Wel goed werk hoor, om zo alle exuviae van Europa in kaart te brengen, een enorm project!


Wat is C. glaciale in het Nederlands?
Ennuh.. heb je goede plekjes voor Paragomphus genei? Ik moet daar nog een keer een volwassen mannetje van fotograferen :D

ewoudploeg

Oeh, de Nederlandse naam van C. glaciale.... Das een lastige vraag. Ik zou het zo even niet weten...... Moet ik even naar op zoek.

Voor Paragomphus genei zou je Sardinie kunnen proberen. Anders zuidelijk Spanje of de Straat van Gibraltar over hoppen. In Marokko komt ie dacht ik behoorlijk goed voor en bovendien is daar de kans op Onychogomphus costae groter. Ook leuk! Dit ook meteen als leuke vakantietip, hoewel je vraag wel een wat late periode betreft.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

Heeft C. glaciale al een nederlandse naam? Hij komt er niet uit met zoeken op internet. Anders zou ie ijswaterjuffer kunnen heten of zo.. De siberische en de noordse bestaan al (hylas en johanssonii) maar ijs nog niet  ;)

Groet,
Nick W

Goyatlah

Voor Paragomphus en Leucosticta kun je ook in mei in Sardinie terecht. Lokaties staan op mijn website. Leucosticta is daar best wel algemeen. Eventueel kun je kontakt met Elisa Riservato opnemen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's