Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Vanochtend vlogen er grote groepen ganzen over mijn huis. In vijf minuten tijd ongeveer 200, en iets later in dezelfde tijd zelfs 300. Opvallend was dat ze vooral tijdens de hagelbuien langs vlogen. Alvast vorsttrek?

En het is wederom gebleken dat zachtjes krijsende Kokmeeuwen verrassend veel op roepende Goudvinken lijken :rolleye:
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Als je met 'vorsttrek' bedoelt dat ganzen uit hun broedgebieden wegvliegen omdat het daar vriest ...  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

#812
Vandaag een grappig verschijnsel waargenomen in Bergen op Zoom. Drie lantarenpalen zorgden ervoor dat drie kastanjes in het Anton van Duinkerkenpark plaatselijk nog hun bladeren hadden, terwijl de rest van die bomen en de andere kastanjes eromheen volledig kaal waren.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JandJ

Dat viel me gisteren in Hendrik-Ido-Ambacht ook op! Een lange sloot met een lange rij grote kastanjebomen erlangs: allemaal kaal. 1 boom aan de andere kant van de sloot nog vol in blad. Ik ben niet iemand die op zoiets let, maar het viel me wel op. Bij mij kwam het volgens mij niet door lantaarnpalen, want die staan er meer bij de rij kale bomen :-\
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op december 05, 2011, 22:49:12 PM
Vandaag een grappig verschijnsel waargenomen in Bergen op Zoom. Drie lantarenpalen zorgden ervoor dat drie kastanjes in het Anton van Duinkerkenpark plaatselijk nog hun bladeren hadden, terwijl de rest van die bomen en de andere kastanjes eromheen volledig kaal waren.

Da's vreemd! Wat zou de verklaring kunnen zijn? Ik kan me niet voorstellen dat een lantaarnpaaltje een luwte creëert voor zoiets groots als een Kastanjeboom...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan vH

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 06, 2011, 10:13:32 AM
Citaat van: MarKoHu op december 05, 2011, 22:49:12 PM
Vandaag een grappig verschijnsel waargenomen in Bergen op Zoom. Drie lantarenpalen zorgden ervoor dat drie kastanjes in het Anton van Duinkerkenpark plaatselijk nog hun bladeren hadden, terwijl de rest van die bomen en de andere kastanjes eromheen volledig kaal waren.

Da's vreemd! Wat zou de verklaring kunnen zijn? Ik kan me niet voorstellen dat een lantaarnpaaltje een luwte creëert voor zoiets groots als een Kastanjeboom...

Dat is een bekend verschijnsel, en komt door het kunstlicht. Zie bijvoorbeeld http://www.natuurvereniging-ridderkerk.nl/dezemaand/verkleurendebladeren.php. Ik zie het zelf ook wel vaker.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jan vH op december 06, 2011, 10:49:21 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 06, 2011, 10:13:32 AM
Citaat van: MarKoHu op december 05, 2011, 22:49:12 PM
Vandaag een grappig verschijnsel waargenomen in Bergen op Zoom. Drie lantarenpalen zorgden ervoor dat drie kastanjes in het Anton van Duinkerkenpark plaatselijk nog hun bladeren hadden, terwijl de rest van die bomen en de andere kastanjes eromheen volledig kaal waren.

Da's vreemd! Wat zou de verklaring kunnen zijn? Ik kan me niet voorstellen dat een lantaarnpaaltje een luwte creëert voor zoiets groots als een Kastanjeboom...

Dat is een bekend verschijnsel, en komt door het kunstlicht. Zie bijvoorbeeld http://www.natuurvereniging-ridderkerk.nl/dezemaand/verkleurendebladeren.php. Ik zie het zelf ook wel vaker.

Of course, zei de horse (daar had ik even niet aan gedacht; voor die bomen is het langer licht door het kunstlicht).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Citaat van: Jan vH op december 06, 2011, 10:49:21 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 06, 2011, 10:13:32 AM
Citaat van: MarKoHu op december 05, 2011, 22:49:12 PM
Vandaag een grappig verschijnsel waargenomen in Bergen op Zoom. Drie lantarenpalen zorgden ervoor dat drie kastanjes in het Anton van Duinkerkenpark plaatselijk nog hun bladeren hadden, terwijl de rest van die bomen en de andere kastanjes eromheen volledig kaal waren.

Da's vreemd! Wat zou de verklaring kunnen zijn? Ik kan me niet voorstellen dat een lantaarnpaaltje een luwte creëert voor zoiets groots als een Kastanjeboom...
Dat is een bekend verschijnsel, en komt door het kunstlicht. Zie bijvoorbeeld http://www.natuurvereniging-ridderkerk.nl/dezemaand/verkleurendebladeren.php. Ik zie het zelf ook wel vaker.
Jan,  :duim: En Bart voor het doorvragen  :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

Vandaag in de storm weinig vogels gezien, wel veel bladeren en takken en zelfs een mevrouw die van de trap gewaaid was. De ziekenauto kwam ter plaatse.
In het NatuurInformatieCentrum Schalkwijk hebben we met de kinderen bollen geplant in de tuin en binnen met bladeren geknutseld.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

erikwouda

Ten westen en noordwesten van Utrecht zit af en toe een vogel waar ik weleens een tijdje naar op zoek wil. Vorig jaar was er een Roerdomp bij Kockengen. Driemaal naartoe geweest, vele koude handen en langdurig in felle wind gepost: geen Roerdomp. Tot overmaat van ramp gaat een goeie vriend (programmamaker) erheen voor een reportage en ziet dat beest prompt. :(

Dit jaar mijn geluk met twee andere soorten beproefd. Visarend werd rond Utrecht vaak gespot in september, en ik waag een gokje. Een mooie vogelrijke zondagochtend bij Waverveen, maar geen Visarend.
Vandaag stond een Roodhalsgans bij Mijdrecht op program. U raadt het al. Veel ganzen, heel leuk, maar geen teken van de bewuste Roodhals.

Zou het zo kunnen zijn dat ze tegen me samenspannen, daar ten westen van Utrecht?
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: erikwouda op december 07, 2011, 18:34:59 PM
Ten westen en noordwesten van Utrecht zit af en toe een vogel waar ik weleens een tijdje naar op zoek wil. Vorig jaar was er een Roerdomp bij Kockengen. Driemaal naartoe geweest, vele koude handen en langdurig in felle wind gepost: geen Roerdomp. Tot overmaat van ramp gaat een goeie vriend (programmamaker) erheen voor een reportage en ziet dat beest prompt. :(

Dit jaar mijn geluk met twee andere soorten beproefd. Visarend werd rond Utrecht vaak gespot in september, en ik waag een gokje. Een mooie vogelrijke zondagochtend bij Waverveen, maar geen Visarend.
Vandaag stond een Roodhalsgans bij Mijdrecht op program. U raadt het al. Veel ganzen, heel leuk, maar geen teken van de bewuste Roodhals.

Zou het zo kunnen zijn dat ze tegen me samenspannen, daar ten westen van Utrecht?

Ik ken het probleem -> probeer al sinds de start van het project een Bever te zien in de Millingerwaard en het wil maar niet lukken. Een goede vriend van me (houdt net als iedereen wel van de natuur maar is er verder niet echt in geïnteresseerd; een Meeuw is een Meeuw, je kent ze wel) belt me op met een vreemde waarneming aldaar. "Vreemd beest gezien vandaag in de Millingerwaard Bart, ik dacht bel jou even want jij weet vast wel wat dat was; het leek wel zo'n Capibara uit Burgers Zoo maar dan met een grote staart. Wat zou dat geweest kunnen zijn?"  :P
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Sanders

Ik heb 2 weken geleden nog een bever gezien en gefotografeerd in de millingerwaard. Staan ook op waarneming
Heb een paar keer mensen gezien die al voor zonsopgang in een tentje gingen wachten op een bever. Ze zien ze redelijk vaak zeggen ze.
Gr,
Vincent Sanders

Botervlieg

Een schipbreukeling ?

Meerkoet stond vanaf het plankje een beetje zielig om zich heen te roepen....

http://waarneming.nl/waarneming/view/62043781
Meerkoet - Fulica atra gezien op 2011-12-08 Haarlem





Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op december 08, 2011, 09:54:00 AM
Een schipbreukeling ?

HAHA, nee volgens mij is het een ssp. van de Fulica atra; de Fulica a. fluctus (ook wel bekend onder de naam "Surfkoet")  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 08, 2011, 10:48:54 AM
Citaat van: M. Baltus op december 08, 2011, 09:54:00 AM
Een schipbreukeling ?

HAHA, nee volgens mij is het een ssp. van de Fulica atra; de Fulica a. fluctus (ook wel bekend onder de naam "Surfkoet")  ;)

;D  :duim:

Timo Roeke

Ivm de storm van gisteren toch maar even het veld ingeweest.. je weet nooit.
Een tweetal mooie geluidsopnames kunnen maken. Te horen op de site: http://slagpen.wordpress.com


Robert V.T

Net terug van de Roodbuikwaterspreeuw, erg mooi gezien en was nog een nieuwe soort voor mij!
Groeten,

Robert van Tiel

Margreet Kwh

Omdat ik nog geen dagwaarnemingen had van 10-12, ben ik even de tuin in geweest. Binnen bij de voordeur vond ik op de witte muur een mannetje Kleine wintervlinder, die dood bleek toen ik hem voorzichtig met een anzichtkaart in mijn loeppotje wou schuiven, en buiten een stelletje Houtduiven, een lege Segrijnschelp en twee stukken mos van het dak. Achter zat nog een Huismus man bij de vetbol, net voor donker.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

baskok

Citaat van: Robert V.T op december 10, 2011, 12:26:42 PM
Net terug van de Roodbuikwaterspreeuw, erg mooi gezien en was nog een nieuwe soort voor mij!

Net als robert vandaag de Roodbuikwaterspreeuw gezien, robert heb je hem nog dichterbij gezien als toen wij weg gingen.
ook nog een leuk filmpje kunnen maken http://waarneming.nl/waarneming/view/62070730.

Robert V.T

Citaat van: baskok op december 10, 2011, 20:10:55 PM
Citaat van: Robert V.T op december 10, 2011, 12:26:42 PM
Net terug van de Roodbuikwaterspreeuw, erg mooi gezien en was nog een nieuwe soort voor mij!

Net als robert vandaag de Roodbuikwaterspreeuw gezien, robert heb je hem nog dichterbij gezien als toen wij weg gingen.
ook nog een leuk filmpje kunnen maken http://waarneming.nl/waarneming/view/62070730.

Ja, we hebben hem daarna nog wel beter gezien, maar na een tijdje werd 'ie opgejaagd door een hond en zijn we weg gegaan.
Groeten,

Robert van Tiel

Margreet Kwh

Leuk, die roodbuikwaterspreeuw!
Vanmorgen zag ik nog een merkwaardige wijze van voederen bij het Verpleeghuis waar ik ging optreden. Iemand had een aantal koekjes in het perkje gelegd; later lag er een hele rol koekjes.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: Robert V.T op december 10, 2011, 12:26:42 PM
Net terug van de Roodbuikwaterspreeuw, erg mooi gezien en was nog een nieuwe soort voor mij!

Een nieuwe ondersoort toch?
Herman van der Meer

Robert V.T

Citaat van: HPM op december 10, 2011, 21:51:53 PM
Citaat van: Robert V.T op december 10, 2011, 12:26:42 PM
Net terug van de Roodbuikwaterspreeuw, erg mooi gezien en was nog een nieuwe soort voor mij!

Een nieuwe ondersoort toch?

Ja, dat ook, maar de soort 'waterspreeuw'(roodbuik en zwartbuik) had ik nog nooit gezien, dus ook een nieuwe soort.
Groeten,

Robert van Tiel

HPM

Citaat van: Robert V.T op december 10, 2011, 21:59:17 PM
Citaat van: HPM op december 10, 2011, 21:51:53 PM
Citaat van: Robert V.T op december 10, 2011, 12:26:42 PM
Net terug van de Roodbuikwaterspreeuw, erg mooi gezien en was nog een nieuwe soort voor mij!

Een nieuwe ondersoort toch?

Ja, dat ook, maar de soort 'waterspreeuw'(roodbuik en zwartbuik) had ik nog nooit gezien, dus ook een nieuwe soort.

Dat is mooi.
Herman van der Meer

Michiel en Milka

En weer een nieuwe tuinsoort: Stormmeeuw. Wat brood op het schuurdak was voldoende. De kokmeeuwen waren daar al eerder op afgekomen (en ook deze keer weer van de partij), maar de stormmeeuw nog nooit. Zo heb je dus maanden geen nieuwe tuinsoorten en nu in acht dagen twee.
Groet, Michiel

Margreet Kwh

Vandaag een heleboel mossen en korstmossen gezien in de AWD. Het was een IVN-excursie, maar helaas was het niet de bedoeling dat al die mossen benoemd werden :P Kennelijk ben ik meer geschikt voor een KNNV-excursie. :angel:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Timo Roeke

SLAGPEN heeft weer een update gekregen. Dagje Lauwers in December. Met een paar leuke soorten, een mooie close up foto en twee geluidsopnames.

Botervlieg

Een groep hele stomme kokmeeuwen.  ;)
Durven ze wel? 22 tegen 1 ?  ;)

(Ze dreven de meerkoet in een hoek en gingen er omheen zwemmen en vliegen. Don't know why)

http://waarneming.nl/waarneming/view/62107778


Groetjes, Marleen

Oenanthe

Meerkoeten kunnen wel een stootje hebben hoor. Als het moet gaan ze zelfs zwanen en ganzen te lijf, dus van een paar kokmeeuwen zullen ze niet onder de indruk zijn. Misschien had de meerkoet een stukje brood of ander voedsel in de snavel?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips