1000 soorten in 2012 in je eigen gemeente (20 deelnemers)

Gestart door Botervlieg, november 28, 2011, 13:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Meininger

Nee, ik heb er inderdaad geen zin meer in en ga weer nuttige(r) zaken aanpakken!
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

Maarten Sluijter

#91
Citaat van: mein1 op december 05, 2011, 16:20:32 PM
Nee, ik heb er inderdaad geen zin meer in en ga weer nuttige(r) zaken aanpakken!

Snap ik Peter, er zijn inderdaad veel nuttiger zaken dan dit gedoe!
Ik hou gewoon m'n eigen grenzen van het werkgebied Schouwen aan!
.

henkjanvdkolk

Citaat van: Maarten Sluijter op december 05, 2011, 16:31:15 PM
Citaat van: mein1 op december 05, 2011, 16:20:32 PM
Nee, ik heb er inderdaad geen zin meer in en ga weer nuttige(r) zaken aanpakken!

Snap ik Peter, er zijn inderdaad veel nuttiger zaken dan dit gedoe!
Ik hou gewoon m'n eigen grenzen van het werkgebied Schouwen aan!

Inderdaad, als je op google kijkt dan kloppen de grenzen ook gewoon (behalve Neeltje Jans) en is er lijkt mij niets op tegen om de werkgroepregio aan te houden in dit geval, die komt het dichtst in de buurt van de werkelijke gemeente (door strand en zee goed mee te nemen).

Gemeente Ede is goed weergegeven op waarneming.nl, alleen aan de rand mist soms iets precisie maar dit is nergens een grote afwijking en ook nergens een probleem.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

nielsyese

Hallo Peter, Maarten, Marleen en anderen,
Ik vind de gemeentegrenzen zoals ze nu voor Schouwen staan wel oke. Dat een stukje van de dam niet wordt meegenomen is niet zo'n ramp. Ik denk ook niet dat je op de dam zelf nog een extra soort zal vinden die je op het eiland niet vindt. Overigens is 'binnenlander' niet beledigend hoor Marleen, het is in Zeeland heel gewoon om over 'buitendijkers' of 'import' te praten als anderen niet uit Zeeland komen. Dat is meer iets van de regio.

Overigens wil ik wel meedoen voor Reimerswaal. Dit jaar kwam ik aan de 1000 soorten, ik ben benieuwd of dat volgend jaar weer lukt. Al zal ik wel een stuk minder tijd hebben dan. (Ik heb nu een fulltime baan.)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Botervlieg

Citaat van: nielsyese op december 05, 2011, 17:58:58 PM
Overigens is 'binnenlander' niet beledigend hoor Marleen, het is in Zeeland heel gewoon om over 'buitendijkers' of 'import' te praten als anderen niet uit Zeeland komen. Dat is meer iets van de regio.
Dank je wel voor de uitleg Niels. Dat wist ik niet. In dat geval mijn welgemeende excuses aan Peter.

Citaat van: nielsyese op december 05, 2011, 17:58:58 PMOverigens wil ik wel meedoen voor Reimerswaal. Dit jaar kwam ik aan de 1000 soorten, ik ben benieuwd of dat volgend jaar weer lukt. Al zal ik wel een stuk minder tijd hebben dan. (Ik heb nu een fulltime baan.)
Ik zet je erbij. Leuk dat je weer mee wilt doen!  :duim:

Groetjes, Marleen

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Antonie Blom

Je kan het ook zien als een stimulans om je eigen gemeente eens goed onder de loep te gaan nemen (zo zie ik het in ieder geval). Het is sowieso geen wedstrijd, maar bij "spelletje" vind ik het weer niet echt serieus over komen.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Botervlieg

Citaat van: Antonie Blom op december 06, 2011, 10:09:46 AM
Je kan het ook zien als een stimulans om je eigen gemeente eens goed onder de loep te gaan nemen (zo zie ik het in ieder geval).
Dat is ook mijn intentie/doel met dit topic.

Citaat van: Antonie Blom op december 06, 2011, 10:09:46 AM
Het is sowieso geen wedstrijd, maar bij "spelletje" vind ik het weer niet echt serieus over komen.
Geen wedstrijd idd. Hobby, uitdaging...

Maarten Sluijter

Marleen, ik snap jou echt niet..
Bij je andere topic "1000 soorten in 2012 in je favoriete gebied" wil 'iemand' het werkgebied van Schouwen en daar mag het ineens wel van jou; het werkgebied is niet eens een gebied op waarneming.nl! Het is het werkgebied van een bepaald regioscherm, dus waarom maak je er hier dan zo'n probleem van??
.

Wouter van der Ham

Citaat van: Maarten Sluijter op december 06, 2011, 14:58:58 PM
Marleen, ik snap jou echt niet..
Bij je andere topic "1000 soorten in 2012 in je favoriete gebied" wil 'iemand' het werkgebied van Schouwen en daar mag het ineens wel van jou; het werkgebied is niet eens een gebied op waarneming.nl! Het is het werkgebied van een bepaald regioscherm, dus waarom maak je er hier dan zo'n probleem van??
Waarom maak jij er een probleem van? Wat is er mis met de gemeente die je nu hebt?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Maarten Sluijter

Citaat van: wouteren3 op december 06, 2011, 15:01:03 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op december 06, 2011, 14:58:58 PM
Marleen, ik snap jou echt niet..
Bij je andere topic "1000 soorten in 2012 in je favoriete gebied" wil 'iemand' het werkgebied van Schouwen en daar mag het ineens wel van jou; het werkgebied is niet eens een gebied op waarneming.nl! Het is het werkgebied van een bepaald regioscherm, dus waarom maak je er hier dan zo'n probleem van??
Waarom maak jij er een probleem van? Wat is er mis met de gemeente die je nu hebt?

Dat heb ik in deze reactie uitgelegd.
.

Botervlieg

Citaat van: Maarten Sluijter op december 06, 2011, 15:52:39 PM
Citaat van: wouteren3 op december 06, 2011, 15:01:03 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op december 06, 2011, 14:58:58 PM
Marleen, ik snap jou echt niet..
Bij je andere topic "1000 soorten in 2012 in je favoriete gebied" wil 'iemand' het werkgebied van Schouwen en daar mag het ineens wel van jou; het werkgebied is niet eens een gebied op waarneming.nl! Het is het werkgebied van een bepaald regioscherm, dus waarom maak je er hier dan zo'n probleem van??
Waarom maak jij er een probleem van? Wat is er mis met de gemeente die je nu hebt?

Dat heb ik in deze reactie uitgelegd.

Dit topic gaat over waarnemen in je eigen gemeente. Met als doel om bewuster te zoeken in je eigen gemeente.

Het topic "1000 soorten in 2012 in je favoriete gebied" gaat over gebieden. Dat topic ben ik  begonnen vanwege Peter en jou, als oplossing voor ons meningsverschil. Zodat je daar dus een gebied kan nemen wat ergens binnen waarneming bestaat, maar niet (alleen) je eigen gemeente betreft.

Zodat dit topic alleen voor de eigen gemeente is, maar er ook ruimte is voor diegene die graag ipv voor eigen gemeente voor een gebied willen gaan.

Dus je mag kiezen. Wil je hier blijven met je gemeente. Of wil je naar het andere topic voor het gebied. Of wil je allebei?

Groetjes, Marleen

Jan vH

Citaat van: M. Baltus op december 06, 2011, 15:57:26 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op december 06, 2011, 15:52:39 PM
Citaat van: wouteren3 op december 06, 2011, 15:01:03 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op december 06, 2011, 14:58:58 PM
Marleen, ik snap jou echt niet..
Bij je andere topic "1000 soorten in 2012 in je favoriete gebied" wil 'iemand' het werkgebied van Schouwen en daar mag het ineens wel van jou; het werkgebied is niet eens een gebied op waarneming.nl! Het is het werkgebied van een bepaald regioscherm, dus waarom maak je er hier dan zo'n probleem van??
Waarom maak jij er een probleem van? Wat is er mis met de gemeente die je nu hebt?

Dat heb ik in deze reactie uitgelegd.

Dit topic gaat over waarnemen in je eigen gemeente. Met als doel om bewuster te zoeken in je eigen gemeente.

Het topic "1000 soorten in 2012 in je favoriete gebied" gaat over gebieden. Dat topic ben ik  begonnen vanwege Peter en jou, als oplossing voor ons meningsverschil. Zodat je daar dus een gebied kan nemen wat ergens binnen waarneming bestaat, maar niet (alleen) je eigen gemeente betreft.

Zodat dit topic alleen voor de eigen gemeente is, maar er ook ruimte is voor diegene die graag ipv voor eigen gemeente voor een gebied willen gaan.

Dus je mag kiezen. Wil je hier blijven met je gemeente. Of wil je naar het andere topic voor het gebied. Of wil je allebei?

Groetjes, Marleen

Aan het begin van het topic staat nog de oude versie van de gemeente. Dit is de nieuwe. Die is bijna hetzelfde als het werkgebied van Schouwen.waarneming.nl, op Neeltje Jans na (dat is gemeente Veere). Als de oude versie door de nieuwe versie wordt vervangen lijkt me het probleem opgelost (of Neeltje Jans moet heel belangrijk zijn).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Citaat van: Jan vH op december 06, 2011, 16:04:24 PM
Aan het begin van het topic staat nog de oude versie van de gemeente. Dit is de nieuwe. Die is bijna hetzelfde als het werkgebied van Schouwen.waarneming.nl, op Neeltje Jans na (dat is gemeente Veere). Als de oude versie door de nieuwe versie wordt vervangen lijkt me het probleem opgelost (of Neeltje Jans moet heel belangrijk zijn).

Dank je wel, Jan. :duim: Heb het aangepast.

Maarten Sluijter

Een mysterieuze admin heeft waarschijnlijk het gebied aangepast, nu is het in orde!
Jan, Neeltje Jans hoort inderdaad niet bij de gemeente Schouwen-Duiveland, dus dit klopt. Het levert wel een paar leuke plantensoorten extra op, maar die zou ik ook op Schouwen zelf kunnen vinden, tevens zal ik ook een Kuifaalscholver ergens langs de zeedijk moeten vinden.
.

Botervlieg

Citaat van: Maarten Sluijter op december 06, 2011, 17:13:31 PM
Een mysterieuze admin heeft waarschijnlijk het gebied aangepast, nu is het in orde!

Zou de mysterieuze admin Peter kunnen heten?

Erg attent in elk geval  :duim:

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

RamonVerstraaten

Hoi Marleen,

ik wil wel meedoen voor de gemeente Rijnwoude. Omdat ik ook al voor 600 soorten ga in de AWD, zet ik in op 400; dat maakt samen 1000.

groetjes

Ramon Verstraaten
Hazerswoude-Rijndijk
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Botervlieg

Citaat van: RamonVerstraaten op december 13, 2011, 09:52:32 AM
Hoi Marleen,

ik wil wel meedoen voor de gemeente Rijnwoude. Omdat ik ook al voor 600 soorten ga in de AWD, zet ik in op 400; dat maakt samen 1000.

groetjes

Ramon Verstraaten
Hazerswoude-Rijndijk

Hallo Ramon,
Je staat erbij. Leuk dat je ook hier meedoet!

@ allemaal,
Nog 18 dagen, dan gaat het beginnen !

Groetjes, Marleen

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

henkjanvdkolk

Wie heeft er goede/nuttige tips, ter voorbereiding?  :)
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Botervlieg

#111
Citaat van: henkjanvdkolk op december 14, 2011, 20:37:52 PM
Wie heeft er goede/nuttige tips, ter voorbereiding?  :)

Mijn tips...

Eens goed met waarneming je gemeente bekijken. Welke leuke waarnemingsplekken (parken, vijvers, etc) zijn er. En kijk dan niet alleen naar de plekken die je kent, maar juist ook naar plekken waar je niet veel komt. Eventueel wandelingen bedenken. Maak daar lijstje van. Denk erom: Waarnemen kan overal. In je huis, je tuin, de straat. Je hoeft daarvoor niet perse in een natuurgebied oid te zijn. Hoeveel ik al niet heb gevonden gewoon onderweg naar de supermarkt.....  Ga evt alvast wat gebiedjes verkennen. Kijken of het een leuke plek is om komend jaar te gaan waarnemen.

Bedenk wat je wilt waarnemen. Alleen vogels? Ook insecten? Ook spinnen? Mossen/korstmossen? Paddenstoelen? En waar vind je al die soorten? Vergeet niet dat bijv in de sloot ook heel veel zit. Of met een net slepen door de planten, bomen schudden, met een schepnetje tussen de bladeren in de herfst etc. Combineer dat evt met de tip hierboven. Welke sloot is bijv veilig/toegankelijk om af en toe wat beestjes uit te scheppen en te bekijken.

Bekijk op waarneming (als je dat niet al deed) de foto's die vandaag zijn ingevoerd en/of de soorten die in jou gemeente zijn gezien. Doe dat gerust elke dag, het is niet erg als je dingen meerdere keren ziet. Daardoor zul je meer soorten (meteen) herkennen.

Bedenk (evt met behulp van waarnemingen van jezelf of uit de gemeente-lijst) welke soorten er "altijd" zijn. Korstmossen bijv lopen niet weg. Als je ze nu ziet, kun je er over twee weken zo heen en ze invoeren. In bepaalde vijvers zitten altijd dezelfde soorten eenden/ganzen. Daar kun je dus zo heen over 2 weken en ze daarna invoeren.

Ga na in hoeverre je materialen beschikbaar hebt die je (altijd?) meeneemt om te zorgen dat je de kans op determinatie kunt vergroten. Bijv loepje, potjes/zakjes om af en toe iets mee te nemen zodat je het zelf (als je hebt) onder de binoc of microscoop te bekijken of het naar iemand op te sturen die dat voor je kan doen. Spiegeltje om onder de hoed van de paddenstoel te kijken, verrekijker voor vogels die ver weg zitten, etc.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Ben benieuwd naar de tips van de anderen.

Groetjes, Marleen

Henri van Dodeweerd

Citeeroefen tenminste de geluiden van vogels die veel in struikgewas voorkomen, zoals braamsluiper, tuinfluiter, nachtegaal, zwartkop, grasmus, spotvogel en bosrietzanger. Dit zijn soorten die je niet vaak ziet, maar die wel op veel plaatsen te horen zijn.

Op www.vogelvisie.nl kun je van de meeste vogels wel geluiden horen.

Verder zijn waterkanten ook altijd leuk. Hier kun je ook aardig wat planten tegenkomen, maar daarnaast zie je ook regelmatig soorten libellen. Als je de laatste groep wilt fotograferen om vanaf een foto te determineren thuis, dan is het 's ochtends vroeg wel handig. Dan zitten ze vaak op een stengel te drogen. Ze kunnen dan nog niet zo goed vliegen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd


Margreet Kwh

Een tip.

In sommige hoekjes van het forum worden 's winters quizzen georganiseerd voor herkenning van de verschillende soorten.
Ook op landelijke dagen van verschillende organisaties komen quizzen voorbij, bijvoorbeeld bij de NVL (de Libellenvereniging) en de Vlinderstichting.
Bij de forumonderdelen Vlinders en Libellen is veel soortinformatie te vinden.

Bij het vogelforum zijn ook quizzen: bij Frisse blik en bij de Vogels zijn mysteryfoto's.
In het meeuwenonderdeel zijn ook leuke tips te vinden voor herkenning van meeuwensoorten, ook jonge meeuwen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

RamonVerstraaten

#115
Citeer
Geplaatst door: M. Baltus
« Gepost op: december 15, 2011, 07:36:43 am »Voeg citaat toe

Bekijk op waarneming (als je dat niet al deed) de foto's die vandaag zijn ingevoerd en/of de soorten die in jou gemeente zijn gezien. Doe dat gerust elke dag, het is niet erg als je dingen meerdere keren ziet. Daardoor zul je meer soorten (meteen) herkennen.

daar leer je inderdaad erg veel van. Bij soortgroepen die ik als amateur te lastig vind en waar ik geen determinatieboeken van heb, maak ik vaak een tekstbestand met aantekeningen van makkelijk herkenbare soorten.
Bij de vliegen heb ik dan bijv. 'oranje vleugels = schorsvlieg' en 'lichtgroene zijkant achterlijf = oplodontha viridula'. Je komt ze dan vanzelf wel een keer tegen, en je weet dan bij welke soorten je met determinatie kan beginnen.

groeten

Ramon
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Botervlieg

Citaat van: RamonVerstraaten op december 17, 2011, 11:22:40 AM
Bij soortgroepen die ik als amateur te lastig vind en waar ik geen determinatieboeken van heb, maak ik vaak een tekstbestand met aantekeningen van makkelijk herkenbare soorten.
Bij de vliegen heb ik dan bijv. 'oranje vleugels = schorsvlieg' en 'lichtgroene zijkant achterlijf = oplodontha viridula'. Je komt ze dan vanzelf wel een keer tegen, en je weet dan bij welke soorten je met determinatie kan beginnen.

Ik heb dat in een (papieren) schrift. Maar dan met berichten die mede waarnemers / admins hebben gezegd. Met datum en wie het heeft gezegd. Zodat als ik er nog eens vragen over heb, ik die persoon (weer) kan raadplegen erover.

Groetjes, Marleen

nielsyese

Citaat van: RamonVerstraaten op december 17, 2011, 11:22:40 AM
Citeer
Geplaatst door: M. Baltus
« Gepost op: december 15, 2011, 07:36:43 am »Voeg citaat toe

Bekijk op waarneming (als je dat niet al deed) de foto's die vandaag zijn ingevoerd en/of de soorten die in jou gemeente zijn gezien. Doe dat gerust elke dag, het is niet erg als je dingen meerdere keren ziet. Daardoor zul je meer soorten (meteen) herkennen.

daar leer je inderdaad erg veel van. Bij soortgroepen die ik als amateur te lastig vind en waar ik geen determinatieboeken van heb, maak ik vaak een tekstbestand met aantekeningen van makkelijk herkenbare soorten.
Bij de vliegen heb ik dan bijv. 'oranje vleugels = schorsvlieg' en 'lichtgroene zijkant achterlijf = oplodontha viridula'. Je komt ze dan vanzelf wel een keer tegen, en je weet dan bij welke soorten je met determinatie kan beginnen.

groeten

Ramon
Let op: Schorsvlieg wordt nog wel eens verward met Zophomyia temula. Deze moet je dus in de gaten houden. Verder zijn er geen gelijkende.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

RamonVerstraaten

#118
Citaat van: M. Baltus op december 17, 2011, 12:32:08 PM
Citaat van: RamonVerstraaten op december 17, 2011, 11:22:40 AM
Bij soortgroepen die ik als amateur te lastig vind en waar ik geen determinatieboeken van heb, maak ik vaak een tekstbestand met aantekeningen van makkelijk herkenbare soorten.
Bij de vliegen heb ik dan bijv. 'oranje vleugels = schorsvlieg' en 'lichtgroene zijkant achterlijf = oplodontha viridula'. Je komt ze dan vanzelf wel een keer tegen, en je weet dan bij welke soorten je met determinatie kan beginnen.

Ik heb dat in een (papieren) schrift. Maar dan met berichten die mede waarnemers / admins hebben gezegd. Met datum en wie het heeft gezegd. Zodat als ik er nog eens vragen over heb, ik die persoon (weer) kan raadplegen erover.

Groetjes, Marleen

Het voordeel van een tekstbestand vind ik dat je het steeds verder kunt uitbreiden naarmate je meer over een bepaalde soortgroep of genus te weten komt, bijv. omdat je weer iets nieuws leest in een commentaar. Bij sommige zweefvlieg-geslachten is het al een complete tabel geworden. Zo leer je er steeds meer over, terwijl je anders misschien zo'n soortgroep links had laten liggen. Waarschijnlijk ga ik er alsnog een determinatieboek van kopen.

Citaat van: nielsyese op december 17, 2011, 14:51:27 PM

Let op: Schorsvlieg wordt nog wel eens verward met Zophomyia temula. Deze moet je dus in de gaten houden. Verder zijn er geen gelijkende.

Deze tip van Niels-Jan kan ik bijvoorbeeld gelijk in mijn bestand verwerken (bedankt!)

groetjes,

Ramon
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Vincent de Boer

Hallo Marleen,

ik doe graag mee in de Gemeente Lingewaard (GE). Leuk initiatief.
In 2011 tot nu toe 691, dus 1000 zou moeten kunnen denk ik.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer