Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Gisteren is het me gelukt om een van de mooiste levende Mensen ter wereld te ontmoeten: mijn grote held Haille Gebrselassie!!! Behalve een bijna bovenmenselijke presteerder ook nog eens een bijzonder sympathieke kerel zonder kapsones!!!  Gisteren blijkbaar niet goed tot me doorgedrongen, ben er vandaag pas echt helemaal van onder de indruk...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Timo Roeke

Leuk Bart! Door het ontmoeten van inspirerende mensen kan je zelf ook weer een tijd verder.

Ik heb een klein verslag van afgelopen weekend gemaakt met o.a. vuurgoudhaan, bosuil, zwarte specht, kuifmees en glanskop. Bovendien nog even een kort verhaal over de mogelijkheden van audio-opnames tijdens trektellen. Zonder de moraalridder uit te hangen.

Natuurlijk weer te vinden op de gebruikelijke plek: http://slagpen.wordpress.com/

Jarinka

Citaat van: Timo Roeke op november 21, 2011, 15:21:12 PM
Leuk Bart! Door het ontmoeten van inspirerende mensen kan je zelf ook weer een tijd verder.

Ik heb een klein verslag van afgelopen weekend gemaakt met o.a. vuurgoudhaan, bosuil, zwarte specht, kuifmees en glanskop. Bovendien nog even een kort verhaal over de mogelijkheden van audio-opnames tijdens trektellen. Zonder de moraalridder uit te hangen.

Natuurlijk weer te vinden op de gebruikelijke plek: http://slagpen.wordpress.com/
Interessant stukje. Ik tel niet vaak genoeg om een opname-apparaat aan te schaffen, maar voor telposten lijkt het me erg handig.

Kleine opmerking over "Een vuurgoudhaan was wel een geweldige soort geweest om te tapen."
Tapen is iets heel anders dan opnemen. Bij tapen speel je een geluid af in de hoop dat de/een vogel daarop reageert door terug te roepen of dichterbij te komen. Het wordt vaak gedaan bij zeldzame zangertjes die zich normaal gesproken slecht laten zien. Best belangrijk verschil dus ;)
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Je hebt gelijk, maar de betekenis van 'tapen' zoals dat door (fanatieke) vogelaars gebruikt wordt is natuurlijk redelijk belachelijk ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JandJ

Gisteren ben ik verhuist naar een andere slaapkamer (bijlagen). Eindelijk, na 18 jaar wachten heb ik een kamer voor mezelf!
Ik heb de kamer dus gelijk volgehangen met foto's, eigen creaties en alle gebruikte treinkaartjes voor het twitchen.
Toen kwam het idee in me op om oude cd's en potloden aan de muur te plakken. 2 pakjes plakgum later was de kamer klaar en de avond voorbij.

On-topic: net hoorde ik allemaal gespetter buiten, ik keek door het dakraam en zag op het dak van de garage vinken, putters, merels en koolmezen badderen. Aangezien er heel het jaar door een laag water op het garagedak ligt, zal dit niet de laatste keer zijn dat ik het zie.

Trouwens, mijn bed heb ik zó neergezet dat ik door het dakraam recht omhoog kan kijken, alleen jammer dat het 's nachts meestal donker is 8)  Misschien is het beter als ik het bed met het bureau verwissel, dan kan ik tenminste overdag nog wat zien. (Moet ik weer alles gaan verslepen... ::) )
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Margreet Kwh

#785
Dat ziet er gezellig uit Jan :duim: Uri Geller is ook langsgeweest ;)
Vandaag weer een vlucht halsbandparkieten gezien vanuit de tuin: 7 stuks.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jandj op november 23, 2011, 12:13:31 PM
Gisteren ben ik verhuist naar een andere slaapkamer (bijlagen). Eindelijk, na 18 jaar wachten heb ik een kamer voor mezelf!
Ik heb de kamer dus gelijk volgehangen met foto's, eigen creaties en alle gebruikte treinkaartjes voor het twitchen.
Toen kwam het idee in me op om oude cd's en potloden aan de muur te plakken. 2 pakjes plakgum later was de kamer klaar en de avond voorbij.

On-topic: net hoorde ik allemaal gespetter buiten, ik keek door het dakraam en zag op het dak van de garage vinken, putters, merels en koolmezen badderen. Aangezien er heel het jaar door een laag water op het garagedak ligt, zal dit niet de laatste keer zijn dat ik het zie.

Trouwens, mijn bed heb ik zó neergezet dat ik door het dakraam recht omhoog kan kijken, alleen jammer dat het 's nachts meestal donker is 8)  Misschien is het beter als ik het bed met het bureau verwissel, dan kan ik tenminste overdag nog wat zien. (Moet ik weer alles gaan verslepen... ::) )

Dit is bijna geen toeval meer -> Jan de Jong met een grote J heeft precies hetzelfde plat dak onder zijn raam:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JandJ

Ja, toevallig hè? Weet je hoe dat komt: ík, jandj, ben de Jan de Jong met de grote J
(jan de jong zonder grote J ken ik niet, is geen familie en heb ik nooit gezien.)
Ik zal mijn naam op dit forum voor de duidelijkheid maar veranderen van jandj naar JandJ.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

JandJ

Vandaag ben ik weer eens naar de Sophiapolder (zie mijn post op 5 nov) geweest. Het was gelukkig eb. (ik let nooit op het getij, gewoon een gokje wagen) Met eb is het geen gebied om even in een kwartiertje af te scopen, je moet er echt de tijd voor nemen. Veel ganzen, kieviten en eenden. Ik was vanmorgen na drie uren kijken weer weg omdat het te koud werd.

Bij aankomst liepen er zomaar 11 bontjes op een slikrandje. Dat is een leuke soort voor hier, die natuurlijk wel vaker zal komen nu het eiland zo is ingericht.

Na een tijdje scopen zag ik vrij ver weg een groepje kolganzen met een toendrarietgans. TP is dat ook een leuke soort in de regio.
Ik fietste een stukje verder om dichterbij te komen en kon net over een bedrijventerreintje heen kijken. Wel jammer dat de zon nog vrij laag stond, dat veroorzaakte slecht licht.

Tussen de kollen zag ik ineens 2 andere rietganzen staan: korte nek. Kleine?! Dat zou helemaal gaaf zijn, want dat is een langverwachte soort voor mij op IJsselmonde. Na een tijdje kijken, zag ik bijna alle kenmerken. Door het licht kon ik alleen de pootkleur niet bepalen, maar het vele blauw op de vleugels, korte nek en snavel en lichte rug verzekerden mij al van de soort.

Toch wachtte ik met rond-sms'en, omdat we tegenwoordig een sms-groep opgezet hebben van 1-2-many.net (aanrader voor vogelwerkgroepen). Iedereen die dan een sms via die sms-dienst binnenkrijgt, betaalt €0,25. En 3x een smsje te ontvangen op één dag, vinden sommige mensen ook niet leuk. Ik had nog lang niet het hele eiland bekeken, dus er kon nog meer zitten.
Ik fietse weer een stukje verder en zag nog twee bontjes.

Tijdens het scopen vloog er eens steltje door m'n beeld. Instinctief volgde ik hem: licht beest, iets kleiner dan kievit. Hij draaide en liet de onderkant zien: zwarte oksels! Zilverplevier! Het is de 6e zilverplevier-melding voor IJsselmonde en pas de tweede zippel ter plaatse! Dit was toch wel een sms'je waard. 8)
Ik maakte drie foto's, maar thuis bleek dat ik er 6 gemaakt had. Daarna was ik hem kwijt. Spoorloos.

Een uur later vond de toegesnelde Laurend van der Padt hem terug en kon Leo Boon die juist uit de Biesbosch kwam, hem ook zien. Ook werden er weer een paar bontjes teruggevonden.

Het groepje kolganzen met de twee kleine rieten en de toendrarietgans waren echter nergens meer te vinden. Waarschijnlijk weer doorgevlogen zoals de groepen grauwe ganzen het vandaag ook veel deden...
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Bart van Hoogstraten

Vandaag naar de Sovondag geweest in Nijmegen. Aan de voet van de grote toren op het universiteitsterrein werden door vogelaars (hoe is het mogelijk!) de restanten aangetroffen van een Kwartelkoning. Van wat er lag zou ik niet tot die determinatie zijn gekomen maar er was een admin bij die het op 100% zette. (op het dak van de toren zit een Slechtvalkenkast met een koppel trouwens). Mijn meest opvallende natuurwaarneming van vandaag...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

stefanhageman

Vandaag mijn eerste Slechtvalk gezien! Verder een leucistische Kauw, 2 leucistische Huismussen en een leucistische Spreeuw in de tuin.


Citaat van: stefanhageman op november 20, 2011, 17:33:35 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op november 20, 2011, 16:22:47 PM
Citaat van: stefanhageman op november 20, 2011, 15:31:51 PM
Vandaag ondanks de mist naar park Sonsbeek in Arnhem geweest om ringen af te lezen. Met als resultaat heel wat Mandarijneenden(18), waarvan door de mist helaas niet de kleurringen af kunnen lezen, Nijlganzen (3), Grauwe ganzen(4), Parkganzen(1) en Kokmeeuwen(5) met ringen. Verder ook nog een Dodaars en een Grote gele kwikstaart als noemenswaardige vogels.

Zo, dat zijn er heel wat! Nog avonturiers ertussen?


Nog geen respons van Frank M., dat zal wel niet zo lang duren omdat Frank meestal binnen één of twee dagen beantwoord.
Ze zijn in ieder geval allemaal in Nederland geringd.


Nee, niet echt avonturiers de meesten waren gewoon standvogel in Arnhem e.o.
Stefan Hageman


Vincent Hart

Citaat van: stefanhageman op november 26, 2011, 20:21:51 PM
Verder een leucistische Kauw, 2 leucistische Huismussen en een leucistische Spreeuw in de tuin.
Tijd om het voer weer eens te verversen?  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

Vanmorgen in de storm, een ekster die aan de luwe kant van het huis een vetbol bezocht. Als een rotskruiper! Wel schuw, de bol hangt vlak voor mijn neus bij het aanrecht, dus vloog hij op toen ik -onoplettend- met de theedoek wapperde.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wouter van der Ham

Dit weekend een leuk kampje met de JNM bij ijmuiden. Jammer genoeg was de pier afgesloten wegens slecht weer. Wel zwommen er nog 2 toppers in een groepje zwarte zee-eenden! Mijn 250e soort :) Daar ook nog een Roodkeelduiker. Daarna bij het kennermermeer gaan kijken, waar ook nog 4 toppers zwommen, deze veel mooier gezien! Daar ook nog veel leuke slakken en schelpensoorten gevonden, o.a. een Behaarde grasslak, dat is de enige plek waar dee soort voorkomt! Voorderest niet ze veel leuks.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jarinka

Na veel twijfelen zijn Stijn en ik vanmiddag toch maar naar Den Treek gegaan. Was een goede keus, want de zon scheen heerlijk, en de harde wind was ook best lekker.

Lekker middagje gehad in Den Treek. Goudhaantjes, roepende Kuifmezen, een Glanskop en een man Keep zorgden ervoor dat we nog meer genoten. Maar het mooiste kwam na zonsondergang. Op weg naar huis fietste ik langs een bos waar dit voorjaar Bosuilen zaten. Omdat het toch donker was heb ik een stukje gelopen. Wat aarzelend klonk één keer de roep van een man Bosuil, waarna hij langs mij heen vloog en in het bos verdween. Terwijl ik terug liep naar mijn fiets kwam hij nog een paar keer langs :)
Groeten, Jarinka Heijink

willemxd

Citaat van: JandJ op november 23, 2011, 13:50:31 PM
Ja, toevallig hè? Weet je hoe dat komt: ík, jandj, ben de Jan de Jong met de grote J
(jan de jong zonder grote J ken ik niet, is geen familie en heb ik nooit gezien.)
Ik zal mijn naam op dit forum voor de duidelijkheid maar veranderen van jandj naar JandJ.
Ik snap het even niet meer   :rolleye:  er zij 2 jan de jonge uit hendrik ido ambacht? en jan van het forum kent die andere niet, en zag ik het nu goed dat bij jan van het forum dezelfde foto is dan die andere jan,  :rolleye: i kan het echt ff niet meer volgen :rolleye:

Theovanv

Gister prachtig rondje Zeeland gedaan, geen Velduilen gezien, laat staan kunnen fotograferen, maar wel veel andere gave soorten. Grote Geelpootruiter, Zwarte Zeekoet en Zwarte Rotgans als lifers, Sneeuwgors en Grote Zee-eend als nieuwe jaarsoorten en verder nog leuke soorten als Ruigpootbuizerd, Blauwe Kiekendief, Roodhalsfuut, Kuifduiker, Zeehond, Zwarte Ruiter, Kleine Zilverreiger etc. Daarnaast genoten van de prachtige luchten, het heerlijke weer, de overvloed aan vogels overal, een enorme groep gakkende Rotganzen die overvloog en daarnaast mooie foto's kunnen maken van de Sneeuwgors en ook redelijke foto's van een Torenvalk en Steenloper.

Domper was wel dat eind van de middag de camera ineens errors begon te geven en niet meer aan wil, dus die is nu op weg naar Canon.
Theo van Veenendaal

Timo Roeke

Geen spannende eend voor mij vandaag maar wel weer de lokale bossen ingegaan en geluidsopnames gemaakt. Het avontuur & de geluidsopnames van verschillende soorten staan op mijn blog: http://slagpen.wordpress.com

wolbert

Vanmiddag in een gebiedje niet 1 maar 2 Klapeksters gezien. Het toeval wilde dat ze elkaar ook zagen. Toen dat gebeurde, vlogen ze elkaar in de klauwen! Al vechtend, roepend en fladderend vielen ze naar beneden. Hierna gingen ze elkaar achterna, vrij hoog in de lucht en heb ik ze niet meer teruggevonden.

Erg gaaf om dit eens gezien te hebben! Eén van m'n gaafste Klapeksterwaarnemingen!
Vriendelijke groet,
Wolbert

Margreet Kwh

Wow, gave ervaring, Wolbert!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Vandaag gezien.... 

Geen vogel...

... die trek had in het brood dat de buurman vanochtend naar buiten had gegooid....

MarianneW

En dat in crisistijd... Had hij best zelf nog kunnen opeten. Heerlijk aaibaar brood, zonde!
Marianne

Botervlieg

Citaat van: MarianneW op december 03, 2011, 21:30:11 PM
En dat in crisistijd... Had hij best zelf nog kunnen opeten. Heerlijk aaibaar brood, zonde!

;D

Michiel en Milka

Nieuwe wijksoort vandaag: Eekhoorn.
En nieuwe tuinsoort: Sperwer!! En dat tijdens het eten. Hij ging even op het vogelhuisje zitten, vlak voor het raam, zodat iedereen hem mooi kon zien.
Groet, Michiel

Bart van Hoogstraten

De laatste tijd stonk het verschrikkelijk uit mijn kelder en ik dacht: "vandaag ga ik de koekoek maar eens schoonmaken". Ligt daar dus een dode jonge Egel te rotten. De hor die ik over de tralies van de koekoek had gemaakt bleek beschadigd te zijn en de stumperd was er doorheen gevallen en niet meer uit weten te komen.  :'( Van de week maar eens even een nieuwe hor maken maar deze keer uit aluminium of ander stug materiaal ipv kunststof gaas...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Wouter van der Ham

Vandaag een Bij het strand bij Wassenaar en de ganzenhoek : topper, Drieteenstrandlopers, Drieteenmeeuw, Brilduikers, Mogelijke pallas'boszanger, En wat leuke schelpen!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Fabian Meijer

Afgelopen dinsdag had Theo (Van Veenendaal) twee Sneeuwgorzen ontdekt bij de Veenoordkolk bij Deventer. Vandaag maar eens geprobeerd ze terug te vinden en al vrij snel vond ik er eentje terug. Altijd gaaf! Eind november/begin december lijkt een goede tijd om Sneeuwgorzen hier langs de Veenoordkolk te ontdekken aangezien dit al de 4e keer is dat ze hier nu gezien zijn!


Foto's en een verslagje staan op http://www.fabianmeijer.blogspot.com

firecrest

Citaat van: Fabian Meijer op december 04, 2011, 19:44:11 PM
Afgelopen dinsdag had Theo (Van Veenendaal) twee Sneeuwgorzen ontdekt bij de Veenoordkolk bij Deventer. Vandaag maar eens geprobeerd ze terug te vinden en al vrij snel vond ik er eentje terug. Altijd gaaf! Eind november/begin december lijkt een goede tijd om Sneeuwgorzen hier langs de Veenoordkolk te ontdekken aangezien dit al de 4e keer is dat ze hier nu gezien zijn!


Foto's en een verslagje staan op http://www.fabianmeijer.blogspot.com
Leuke soort voor jullie regio en mooie foto's!
Overigens een klein foutje in je blog gevonden:
The apple tree in our front garden is also good for Waxwings;) Here a pic of a single bird present for only a couple hours in our front garden last year on 03-11-2011
Ik wilde je bijna feliciteren met je Pestvogels. Hopelijk kan dat later deze winter nog ;)

Vandaag 3 uurtjes bij Bloemendaal aan Zee gezeten. Hoogtepunt was een IJsduiker die ik vlak achter de branding oppikte. Nog voor de andere tellers hem konden zien viel de vogel in en was moeilijk te zien. Wel door iedereen gezien, in een flits als ie omhoog kwam op een golf. Na een tijdje vloog de vogel weer verder en was voor 3 van de 4 mensen nog te zien. Nieuw voor mijn zelfontdeklijst en regiolijst!
Voor de rest van de telling zie: http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=252

Fabian Meijer

Citaat van: firecrest op december 04, 2011, 21:12:44 PM
Citaat van: Fabian Meijer op december 04, 2011, 19:44:11 PM
Afgelopen dinsdag had Theo (Van Veenendaal) twee Sneeuwgorzen ontdekt bij de Veenoordkolk bij Deventer. Vandaag maar eens geprobeerd ze terug te vinden en al vrij snel vond ik er eentje terug. Altijd gaaf! Eind november/begin december lijkt een goede tijd om Sneeuwgorzen hier langs de Veenoordkolk te ontdekken aangezien dit al de 4e keer is dat ze hier nu gezien zijn!


Foto's en een verslagje staan op http://www.fabianmeijer.blogspot.com
Leuke soort voor jullie regio en mooie foto's!
Overigens een klein foutje in je blog gevonden:
The apple tree in our front garden is also good for Waxwings;) Here a pic of a single bird present for only a couple hours in our front garden last year on 03-11-2011
Ik wilde je bijna feliciteren met je Pestvogels. Hopelijk kan dat later deze winter nog ;)

Vandaag 3 uurtjes bij Bloemendaal aan Zee gezeten. Hoogtepunt was een IJsduiker die ik vlak achter de branding oppikte. Nog voor de andere tellers hem konden zien viel de vogel in en was moeilijk te zien. Wel door iedereen gezien, in een flits als ie omhoog kwam op een golf. Na een tijdje vloog de vogel weer verder en was voor 3 van de 4 mensen nog te zien. Nieuw voor mijn zelfontdeklijst en regiolijst!
Voor de rest van de telling zie: http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=252


Haha goed gezien Lars, ik zal het veranderen;)!


Leuke telling overigens!

Timo Roeke

Leuke soort Fabian. Wij hadden er laatst ook twee bij Enschede zitten. Dit jaar doen ze het ook goed in het binnenland.

Gisteren niet heel veel bijzonders kunnen doen door het slechte weer maar een korte stop gemaakt in een stuk nieuwe natuur. Daar ijsvogel, grote gele kwik en waterpieper gezien gen gehoord. Van de tweede nog een redelijke geluidsopname gemaakt. Waterpieper had ik nog niet in december.