1000 soorten in 2012 in je eigen gemeente (20 deelnemers)

Gestart door Botervlieg, november 28, 2011, 13:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Als vervolg op 2011... Nu 2012




(19) Deelnemers:

Amsterdam - NH
- Stan van Remmerden (500)

Barneveld - (GE)
- Jan vH (1000)

Buren - (GE)
- carolien reindertsen (1000)

Ede - (GE)
- Henk-Jan van der Kolk (1000)
- Michiel en Milka (500)

Kampen - (OV)
- Henri van Dodeweerd (500)

Lingewaard - (GE)
- Vincent de Boer (1000)

Millingen aan de Rijn - (GE)
- Vincent Sanders (1000)

Montfoort - (UT)
- c.witkamp (500)

Oegstgeest - (ZH)
- jillisroos (600-1000)

Reimerswaal - (ZL)
- nielsyese (1000)

Rijnwoude - (ZH)
- Ramon Verstraaten (500)

Schouwen-Duiveland - (ZL)
- Maarten Sluijter (1000)

Soest - (UT)
- Violet & Remco (500)

Terneuzen - (ZL)
- BasHoek (750)

Tiel - (GE)
- stefanhageman (500 - 1000)

Tilburg - (NB)
- Limosa (Joachim) (500)

Voorschoten - (ZH)
- Wouteren3 (800)

Zwolle - (OV)
- Melchior van Tweel (1000)




Antonie Blom

Lijkt me leuk om mee te doen (en een stimulans om eens wat beter in het dorp te zoeken).

Dat ik de 1000 niet ga halen is voor mij wel zeker, er zijn wel redelijk wat goede stukken voor planten maar eigenlijk geen gebieden voor paddenstoelen (daarnaast zal ik deze winter weer eens gaan zoeken naar mossen en korstmossen). Het lijkt me wel erg leuk als ik meer dan 250 soorten weet te vinden.

Oh ja, ik woon in Hardinxveld-Giessendam.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Botervlieg

Hallo Antonie,

Leuk dat je meedoet! Ik heb je vast in het lijstje gezet. Link doet het nog niet, maar staat klaar voor 2012, dan doet 'ie het als het goed is wel meteen.

Hoeveel soorten wil je doen? 500 ? Laat het alsjeblieft even weten, dan zet ik dat bij je naam.

Groetjes, Marleen

Antonie Blom

Ben heel erg benieuwd hoeveel ik ga halen, maar ik zet even in op 250 soorten.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Botervlieg

Citaat van: Antonie Blom op november 28, 2011, 16:53:31 PM
Ben heel erg benieuwd hoeveel ik ga halen, maar ik zet even in op 250 soorten.

Ik heb het erbij gezet. Leuk dat je meedoet, alvast veel succes gewenst.  :duim:

Wie volgt?  ;D

Wouter van der Ham

Ik wil ook graag meedoen! In gemeente Voorschoten en ik ga natuurlijk voor de 1000 maar laten we beginnen met 600 ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

stefanhageman

Ik doe ook weer mee, gemeente Tiel. Ik ga voor de 1000 maar als start neem ik 500.
Stefan Hageman


Botervlieg

Leuk dat jullie (weer) meedoen, Wouter en Stefan!  :duim:

henkjanvdkolk

Ik ga volgend jaar ook meedoen, gemeente Ede. Ik ga voor 1000 soorten maar weet niet of ik dat ga halen, ik zie wel hoever ik kom.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Violet (en Remco)

Ha Marleen,

Wij willen wel mee doen (voor Soest - en eventueel Baarn), maar we wij voeren in onder 2 verschillende accounts. Niet handig dan.

Wat we met de Vlinderwerkgroep IVN Eemland waarnemen voeren we onder die naam in, de rest voeren we op persoonlijke titel in. Maar we hebben het wel allemaal gezien  ;D

Op onze naam hebben we in 2011 tot nu toe 441 verschillende soorten in gevoerd in Soest. De Vlinderwerkgroep heeft 196 soorten in 2011. Tussen beide accounts zit een overlap, maar welke?
Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat wij niet snel 1000 soorten in de Gemeente Soest zullen halen. We letten bv. niet echt veel op planten, vogels en paddestoelen, dan valt er al gelijk heel veel aan potentiële waarnemingen af.

Groetjes!
Groetjes!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Botervlieg

Hallo Violet en Remco en Remco en violet  ;D

Ik wil voorstellen dat jullie onder jullie eigen account dan meedoen voor Soest.
Hoever je je doel stelt, is natuurlijk (ook) aan jullie.

Hier mijn idee / visie:

Dat jullie niet echt veel op planten, vogels en paddenstoelen letten, is eigenlijk misschien nu juist een uitdaging. Bovendien zijn jullie met z'n twee ;)

En als je een vlinder, rups of mijn fotografeert op/in een plant, heb je eigenlijk al twee vliegen waarnemingen in 1 klap.
(Tenzij de plant is aangevoerd/geplant/gezaaid)

Jullie hadden nu 441, is 750 een idee? Of toch 1000 proberen? Kijk het is geen wedstrijd, als je het niet haalt is het geen ramp.
Waar het wel om gaat is dat je gewoon meer in je gemeente om je heen gaat kijken.

Het gaat er dus niet om welk doel je kunt bereiken door wat je "toevallig / zonder moeite tegenkomt", maar dat je soms ook echt ervoor op pad zult gaan en/of extra goed zult zoeken.  ;)

Mijn voorstel is dus eigen account - gemeente soest. En doel 750 of 1000.

Wat vinden jullie?

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Citaat van: henkjanvdkolk op november 28, 2011, 20:40:04 PM
Ik ga volgend jaar ook meedoen, gemeente Ede. Ik ga voor 1000 soorten maar weet niet of ik dat ga halen, ik zie wel hoever ik kom.

Je staat erbij! Leuk dat je meedoet!  :duim:

Violet (en Remco)

Citaat van: M. Baltus op november 28, 2011, 21:22:40 PM
Hallo Violet en Remco en Remco en violet  ;D

Ik wil voorstellen dat jullie onder jullie eigen account dan meedoen voor Soest.
Hoever je je doel stelt, is natuurlijk (ook) aan jullie.

Hier mijn idee / visie:

Dat jullie niet echt veel op planten, vogels en paddenstoelen letten, is eigenlijk misschien nu juist een uitdaging. Bovendien zijn jullie met z'n twee ;)

En als je een vlinder, rups of mijn fotografeert op/in een plant, heb je eigenlijk al twee vliegen waarnemingen in 1 klap.
(Tenzij de plant is aangevoerd/geplant/gezaaid)

Jullie hadden nu 441, is 750 een idee? Of toch 1000 proberen? Kijk het is geen wedstrijd, als je het niet haalt is het geen ramp.
Waar het wel om gaat is dat je gewoon meer in je gemeente om je heen gaat kijken.

Het gaat er dus niet om welk doel je kunt bereiken door wat je "toevallig / zonder moeite tegenkomt", maar dat je soms ook echt ervoor op pad zult gaan en/of extra goed zult zoeken.  ;)

Mijn voorstel is dus eigen account - gemeente soest. En doel 750 of 1000.

Wat vinden jullie?

Groetjes, Marleen

Mwah, doe dan toch maar 500 als doel hoor  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Botervlieg


Henri van Dodeweerd

Ik doe ook mee voor gemeente Kampen. Eerst maar 500
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 28, 2011, 21:51:47 PM
Ik doe ook mee voor gemeente Kampen. Eerst maar 500

Hartstikke leuk Henri! Je staat erbij!  :duim:

Ik zie dat veel mensen dit topic meelezen, kom op, doe eens gek, doe ook mee!
Erg leuk om te zien dat er zoveel mensen enthousiast zijn om komend jaar mee te doen.

Toppie!  B)

Vincent Sanders

#16
Ik wil het ook wel proberen, al denk ik dat het niet gaat lukken  :P
millingen a/d rijn
zie wel dat een gedeelte van het  natuurgebied buiten de gemeente valt op de kaart, dus kan je beter Duffelt erneer zetten
Gr,
Vincent Sanders

Botervlieg

#17
Citaat van: Vincent Sanders op november 28, 2011, 23:14:51 PM
Ik wil het ook wel proberen, al denk ik dat het niet gaat lukken  :P
millingen a/d rijn
zie wel dat een gedeelte van het  natuurgebied buiten de gemeente valt op de kaart, dus kan je beter Duffelt erneer zetten

Hallo Vincent,

Ik heb je bij Millingen aan de Rijn gezet. Dat is de gemeente waarin je woont (begrijp ik?). Als het feitelijk niet klopt dat er een gebied buiten valt, moet je dat even hier bespreken.

Ik heb even gekeken naar je levenslijst. Je doet nu vogels? Welke soortgroepen wil je daar eventueel bij nemen? Welke groepen vind je leuk? Of van welke zou je meer willen weten? Want met vogels alleen ga je niet op 1000 soorten komen.

Even als voorbeeldje het aantal "eigen soorten" van mij, in de soortenlijst van de gemeente Haarlem tussen 2010 en 2011.
(Deze lijst klopt niet helemaal, sporen en soorten die dood waren worden er in meegenomen, terwijl dat bij toplijst soorten niet gebeurt, maar wat ik duidelijk wil maken zie je gewoon wel.)


Soortgroep . . . Haarlem 2010 . . . Haarlem 2011
Vogels
38
61
Zoogdieren
2
6
Reptielen en amfibiën
1
3
Dagvlinders
4
9
Nachtvlinders en micro's
26
96
Libellen
-
8
Vissen
-
3
Sprinkhanen en krekels
1
6
Bijen, wespen, mieren
4
13
Vliegen en muggen
8
46
Kevers
4
41
Wantsen, cicaden en plantenluizen
1
35
Insecten (overig)
1
13
Geleedpotigen (overig)
13
54
Weekdieren en overige ongewervelden
3
30
Planten
1
179
Algen en wieren
-
-
Mossen en korstmossen
2
36
Paddenstoelen
5
32

Ik heb bij veel soortgroepen echt extra (goed) om me heen gekeken en opgelet, en door die soorten dan op internet en in gidsen op te zoeken, of op het forum na te vragen heb ik ook heel veel geleerd. Je hoeft niet alle soortgroepen te doen als je dat niet wilt, maar kies er in elk geval een aantal waar je je dan extra in verdiept.

Het gaat dus niet alleen om "wat je al kent" en "toevallig tegenkomt", maar zoals ik eerder ook zei, dat je echt om je heen gaat kijken en er soms speciaal voor op pad gaat in je eigen gemeente of speciaal iets gaat leren door hier aan mee te doen. Maar met één soortgroep red je dat niet, daar moet je er zeker een paar bij kiezen.

Groetjes, Marleen

Jan vH

Ik doe uiteraard ook weer mee voor de gemeente Barneveld. Ik ga in 2012 voor de 1000 soorten.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent Sanders

Ik voer gewoon alles in wat ik tegen kom, dus als ik een zoogdier zie komt die er ook bij. In de lente als de vlinders weer komen zal ik die ook erbij gaan invoeren.

Als ik het gebied opnieuw wil indelen krijg ik de volgende melding: De polygoon is groter dan 5 km2
Dus dat gaat niet, is denk ik handiger om Duffelt in de te voeren. Verschil in grootte is niet zo groot

http://waarneming.nl/gebied/info/22947
http://waarneming.nl/gebied/info/91401
Gr,
Vincent Sanders

henkjanvdkolk

Citaat van: Vincent Sanders op november 29, 2011, 12:04:37 PM
Ik voer gewoon alles in wat ik tegen kom, dus als ik een zoogdier zie komt die er ook bij. In de lente als de vlinders weer komen zal ik die ook erbij gaan invoeren.

Als ik het gebied opnieuw wil indelen krijg ik de volgende melding: De polygoon is groter dan 5 km2
Dus dat gaat niet, is denk ik handiger om Duffelt in de te voeren. Verschil in grootte is niet zo groot

http://waarneming.nl/gebied/info/22947
http://waarneming.nl/gebied/info/91401
Je kan eerst een gebied aanmaken wat kleiner is dan 5 km2 en dat dan opslaan. Daarna kun je het gebied wijzigen en de polygoon veranderen, dan kan je hem wel zo groot maken als je wilt
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Botervlieg

Citaat van: Vincent Sanders op november 29, 2011, 12:04:37 PM
Dus dat gaat niet, is denk ik handiger om Duffelt in de te voeren. Verschil in grootte is niet zo groot

Nou, Duffelt is 21 km2 en Millingen is 10km2 dus dat is bijna het dubbele! (Als ik het goed zie?)

Bovendien lijkt Duffelt mij 3 dorpen (Of zie ik dat niet goed?) en natuurgebied(en), niet alleen je eigen gemeente.

Ik weet het niet zo goed, het ging in dit topic echt om je eigen gemeente en als jij dan nu een heel gebied neemt....  Dat was eigenlijk niet het doel zegmaar.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Citaat van: Jan vH op november 29, 2011, 11:05:04 AM
Ik doe uiteraard ook weer mee voor de gemeente Barneveld. Ik ga in 2012 voor de 1000 soorten.

:duim: Leuk dat je weer meedoet!

Melchior van Tweel

Hallo Marleen,
Ik wil dit jaar ook wel meedoen in de gemeente Zwolle. Ik heb even de statistieken opgezocht. In totaal heb ik volgens waarneming.nl 3615 soorten waargenomen, waarvan 1344 in Zwolle. In de afgelopen jaren heb ik tussen de 14 en 617 soorten in Zwolle gezien. Er moet een uitdaging zijn, dus ik ga voor de 1000 soorten.
Overigens hoop ik eigenlijk dat ik het niet haal, omdat ik dan voldoende veldwerk (betaald dus) heb buiten de stad.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Botervlieg


Vincent Sanders

Helaas, gemeentes kan je niet wijzigen.
Vraag alsnog duffelt in te voeren, zo'n groot probleem is het nou ook weer niet. is immers voor de fun ;)
Je zou ook kunnen opschrijven Duffelt (Millingen a/d Rijn)
Gr,
Vincent Sanders

Botervlieg

Citaat van: Vincent Sanders op november 29, 2011, 19:26:58 PM
Helaas, gemeentes kan je niet wijzigen.
Vraag alsnog duffelt in te voeren, zo'n groot probleem is het nou ook weer niet. is immers voor de fun ;)
Je zou ook kunnen opschrijven Duffelt (Millingen a/d Rijn)

Ik ben het er eerlijk gezegd niet helemaal mee eens en vind het jammer dat je niet voor je eigen gemeente wilt meedoen. Ik heb het idee dat je graag een groter gebied wilt omdat het natuurgebied erbij ligt waar je misschien graag komt. Begrijpelijk, maar dat was niet het doel van dit topic.

Ja het is voor de fun, maar het doel was: kijk rond in je eigen gemeente, en dan ben jij als enige die nu "bepaald" dat je een uitzondering krijgt om niet je eigen gemeente te doen maar een ander gebied erbij. Ik wil graag dat je meedoet, maar ergens denk ik ook: Als je niet echt wilt richten op je eigen gemeente, waarom wil je dan meedoen? Bedoel ik helemaal niet bot, maar ik snap het niet zo goed. Maargoed, voor mij is ook niet helemaal duidelijk wat "Duffelt" is, volgens mij een soort overkoepelende naam voor meerdere dorpen/gemeente?

Tja in de AWD kom ik ook graag, net als Elswout, ligt beide net buiten Haarlem, telden voor mij ook niet mee, gewoon omdat het doel was om eens niet vooral/alleen in de bekende/leuke natuurgebieden te zoeken, maar te kijken wat er in je eigen gemeente is.

Ik zal Duffelt erbij zetten, maar nogmaals eigenlijk ben ik het er niet mee eens. Ik weet niet wat anderen vinden. Het gaat mij niet om het formaat van het gebied, maar om de "afspraak" dat je je richt op je eigen gemeente. En dat is (in mijn ogen, maar misschien komt het omdat ik "Duffelt" niet snap) nu niet wat er gebeurt.

Mag ik nu zeggen: Of eigen gemeente, of je doet niet mee. Of zet ik Duffelt erbij? Sorry ik weet het niet. Nogmaals, niets persoonlijks en ik hoop dat je wel meedoet, maar eigenlijk liever voor je eigen gemeente, omdat dat is waar het topic om ging. Ik zet Duffelt er voorlopig extra naast.

Marleen

Vincent Sanders

Ik snap je punt. De reden dat ik het andere gebied wil, is dat daar het hele natuurgebied op staat. Als ik een waarneming doe net over de grens (dus buiten de gemeente), dan telt die dus officieel niet meer. Terwijl de waarneming gewoon in hetzelfde stukje natuurgebied is gedaan.

Als meer mensen het hiermee oneens zijn neem ik wel alleen de gemeente dan.
Gr,
Vincent Sanders

Botervlieg

Citaat van: Vincent Sanders op november 29, 2011, 20:03:12 PM
Ik snap je punt. De reden dat ik het andere gebied wil, is dat daar het hele natuurgebied op staat. Als ik een waarneming doe net over de grens (dus buiten de gemeente), dan telt die dus officieel niet meer. Terwijl de waarneming gewoon in hetzelfde stukje natuurgebied is gedaan.

Bedankt voor je begrip.

Ik snap ook jou punt, bedankt dat je het nog even uitlegt waarom. En ik gun het je gerust wel. Maar in Haarlem (bijv.) zijn ook plekken waarbij de sloot wel meetelt, maar het weiland ernaast niet. Of waar de slootkant wel meetelt, maar de sloot niet. Ergens moet waarneming een grens trekken en het is jammer als iets er net buiten valt, dat snap ik.

Kijk de AWD ligt o.a. in zandvoort (maar loopt door tot in zuid-Holland) dan kun je eigenlijk ook niet zeggen "Ja maar het is 1 gebied" ja... Hoe begrijpelijk ook...

Groetjes, Marleen

Henri van Dodeweerd

Tja, lastige situatie.

Ik zou zeggen doe lekker je eigen gemeente. Doen wij ook!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd