Hoofdmenu

Mol of muis

Gestart door Vincent Sanders, november 20, 2011, 23:06:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Sanders

Had deze als mol gedetemineerd, maar op een ander forum zei iemand dat het een spitsmuis was. Hij is goedgekeurd als mol

http://waarneming.nl/waarneming/view/61837297
Gr,
Vincent Sanders

vuurvlinder

Hmm, heeft wel een erg lange staart voor een mol en die voorpoten zijn ook niet echt zijwaarts geplaatst. Voor mij een spitsmuis.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Rickgel1

Zeer zeker een spitsmuis en naar mijn idee een Bosspitsmuis.
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

whmvb

Hallo Vincent,

hieronder zie je het plaatje van een mol op zijn rug. Jij hebt een Bosspitsmuis gefotografeerd. Zoek de verschillen.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Rene Janssen

Het is idd een spitsmuis, al valt mij op dat die staart dik is. Heb je ook een foto van het dier in hetzelfde vlak als de staart? Dat zou mooi zijn!



René
René Janssen

Vincent Sanders

Oke, zal hem veranderen naar bosspitsmuis  ;)
Ik heb nog meer fotos, maar volgensmij niet van de staart. Zal vanmiddag even laten zien
Gr,
Vincent Sanders

Rene Janssen

Dag Vincent,


Een zeer dikke staart zou pleiten voor dwergspitsmuis, maar daarvoor is de lengte en de insnoering op deze foto's niet zichtbaar.


Beide bosspitsmuizen zijn met zekerheid enkel door de schedel uit elkaar te houden...



René
René Janssen

maurice.lahaye

Dus.... aub invoeren als bosspitsmuis spec. of bosspitsmuis (sorex coronatus/araneus). Dat geldt eigenlijk voor alle bosspitsmuizen die worden ingevoerd op waarneming.nl!

Groeten,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Vincent Sanders

Citaat van: maurice.lahaye op november 21, 2011, 14:14:02 PM
Dus.... aub invoeren als bosspitsmuis spec. of bosspitsmuis (sorex coronatus/araneus). Dat geldt eigenlijk voor alle bosspitsmuizen die worden ingevoerd op waarneming.nl!

Groeten,
Maurice
admin

Oke, maar ik een "bosspitsmuis" staat er niet bij, wel bosspitsmuis spec.. Wat betekent spec. dan?

Hier nog wat extra foto's







Gr,
Vincent Sanders

maurice.lahaye

Sorry voor de onduidelijkheid.

De bosspitsmuis bestaat in Nederland uit 2 soorten. De twee-kleurige bosspitsmuis (Sorex coronatus) en de Drie-kleurige/Gewone bosspitsmuis (Sorex araneus). Beide soorten zijn aan de hand van uiterlijke kenmerken niet uit elkaar te houden. Daarvoor is of DNA-onderzoek nodig of determinatie van de kaken door een deskundige en dan nog is het moeilijk (bij kaakjes en schedels). De verzamelnaam voor beide soorten tezamen is Bosspitsmuis spec. (Sorex araneus/coronatus), waarbij spec. staat voor 'specimen'. Dat is te vertalen als 'dier dat behoort tot de "soort" bosspitsmuis', waarbij de exacte soort, coronatus of araneus, niet nader wordt aangeduid. Ik hoop dat het helder is......

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Vincent Sanders

Duidelijk  ;)
Aan de extra detail foto's heb je dus helaas niks.
Gr,
Vincent Sanders

Rene Janssen

De bovenste foto wel. De staart is niet lang, dus een bosspits spec.



René
René Janssen