Rugzak voor telescoop, boek, fototoestel, proviand, statief...

Gestart door BramtK, november 19, 2011, 17:52:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Beste mensen, als moderne vogelaar sjouw ik me een breuk aan allerlei materiaal (zie de titel van het topic). 't Zal sommigen bekend voorkomen. Nu zoek ik een nieuwe rugzak, bij voorkeur met compartimenten a la een fototas, met enig draagcomfort en waar alles in kan. Wie herkent zich in dit verhaal, wie heeft zijn match op rugzak-vlak gevonden en om welke rugzak gaat het dan? Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt.
Groeten,

Bram ter Keurs

KorHaan

#1
Beste Bram,

De grotere Lowe-Pro rugzakken hebben binnenin allerlei vakken, die je zelf kunt variëren in grootte/lengte, door losse gepolsterde wandjes met klittenband. Erg handig om je eigen indeling te kunnen maken. Je kunt je scoop rechtop erin zetten, thermoskan, camera ernaast, boek (ANWB) plat onderin als "bodempje". Buitenop de rugzak heb je riemen waaraan je het statief kunt vastsnoeren. Het geheel weegt nogal wat, maar is toch voor de langere wandeltochten een goede oplossing. Ik heb zelf jaren rondgesjouwd met een Lowe-Pro. Bovendien zijn er buitenop nog vakken voor waterflesjes, en nuttige prullaria als boterhammen, repen, nootjes, bier, ....

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

http://www.kiteoptics.eu/products/kite/en/12/0/502

of

http://www.lowepro.com/opticsseries/scope-porter-200-aw

of

http://www.sovon.nl/default.asp?id=443&id_product=101

i.c.m.

http://www.lowepro.com/opticsseries/field-station

Overigens ben ik een beetje allergisch geworden van dat gesjouw met een scope en neem ik hem vaak niets eens meer mee.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik een scope zelden mis. Maar ik begrijp ook dat er mensen zijn die niet zonder scope het veld in gaan.
Moet ik er bij zeggen dat ik bij voorkeur door bos en duin struin.

BramtK

Alvast bedankt. Ronald, gebruik jij ook zo'n Lowepro? Norman, bedankt voor de links.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Asl ik echt veel mee moet nemen pak ik gewoon een grote trekkers-rugzak. Daar kan alles in, en je pakt het er makkelijk uit. Is wel niet erg overzichtelijk...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

KorHaan

Citaat van: BramtK op november 19, 2011, 22:07:18 PM
Alvast bedankt. Ronald, gebruik jij ook zo'n Lowepro? Norman, bedankt voor de links.

Gebruikte, Bram. Jaren rondgelopen met de hele rimram in de Lowe-Pro, maar wat Norman al zei, geldt ook voor mij. Ik liet de scoop vaker thuis dan dat ik hem meenam. Uiteindelijk ook verkocht, en na een tijd alleen met een kijker denk ik er nu weer over om opnieuw een scoop aan te schaffen.

Het idee om ergens heen te fietsen en op een gunstig punt het statief met scoop neer te zetten, en zonder haastgevoel uren te blijven plakken en kijken wat er langs komt, spreekt me weer aan. Zo is de cirkel weer rond...

Overigens had ik een Zeiss Diascope 65 en die paste perfect in de Lowe-pro. Ernaast een lichtgewicht krukje, daarnaast een 1 liter thermoskan met koffie voor de gewichtsbalans. ANWB-gids plat onderin als bodempje, als extra stootkussen en de rugzak blijft dan beter staan als je hem neerzet. Het statief kon je onder aan de rugzak hangen aan twee banden, horizontaal, wat altijd even uitkijken was met nauwe doorgangen (deuren, hekken). Voor een camera met lens was geen plaats meer, maar die had ik toch niet, dus daarom een krukje( Walkstool).

Vriendelijke groet, Ronald

Bas vd Burg

Zelf gebruik ik een tas van Swarovski (Extremadura backpack http://www.adorama.com/catalog.tpl?op=detailsdisc&sku=SIEBP )
Behoorlijk prijzig, maar wel handig vind ik zelf. In de rugzak zitten bandjes waarmee je je telescoop kunt vastzetten, een apart "vakje" voor de verrekijker en aan de buitenkant een "vak" waar je een statief kunt bevestigen. Aan de rugzijde een paar insteekvakjes voor kaarten enzo. Bovenop 2 aparte vakken waarvan 1 via de binnenkant en 1 via de buitenkant bereikbaar. In principe kun je hiermee een manfrotto-statief vervoeren maar dan ligt het zwaartepunt wel erg naar achteren. Ik gebruik daarom op reis een lichter gitzo-basaltstatief

De rugzak is best wel waterdicht (kan het weten, ben een keer met rugzak en al van een beverdam afgegleden in Polen, met in de rugzak alle treintickets van de overige reizigers, maar geen druppel water aan de binnenkant)

Het is echter geen lowpro fotorugzak met compartimenten
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Norman

De Swarovski tassen zijn niet meer in het assortiment toch?


BramtK

Toch bedankt voor de tip, Bas. Als er nog anderen zijn met suggesties, graag.
Groeten,

Bram ter Keurs

fkdeboer

ik heb zelf een lowepro flipside 400. Ben ik erg blij mee. Ik draag vaak een nikon body+sigma 150-500, een nikon ed50a telescoop, een verrekijker en vogelboek mee.
Dit vind ik vele malen prettiger dan een gewone rugzak, waar ik het daarvoor altijd in probeerde te stoppen, wat altijd een zootje werd. Door het klitteband systeem kan je makkelijk verschillende compartimenten maken.

Draagcomfort is goed, alleen denk ik dat het voor mensen met een kortere rug dan die van mij, nog beter is (ben zelf 1.94m). Een statief achterop (manfrotto 055) gaat ook prima, alleen hangt die helemaal aan de achterkant wat nogal een hefboom-effect veroorzaakt, dus bij langere stukken (en vooral als ik stilsta) voel ik dit wel in mijn rug. Hier moet ik nog wat opvinden. De hierboven gegeven links naar de scope-porter zagen er wat dat betreft wel goed uit; misschie is er ook zo'n truc mogelijk op de flipside.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

zwarteleeuwerik

#11
Citaat van: Norman op november 21, 2011, 13:55:04 PM
De Swarovski tassen zijn niet meer in het assortiment toch?

die rugzak van swarovski wordt nu nagemaakt door KITE optics, met dezelfde maten en indeling en eigenschappen als de swarovski rugzak toen , maar dan in de zwarte kleur . Kijk maar eens op de site van kite optics., alleen het grotere model (extremadura) werd nagemaakt . Ik heb zelf het kleinere model van swarovski wat ook niet meer verkrijgbaar is .
Erik vb.

BramtK

Kijk eens, er komt informatie bovendrijven waar ik zelf toch niet gemakkelijk achter was gekomen. Ga door! Die Lowepro vind ik er wel kek uitzien.
Groeten,

Bram ter Keurs

Norman

De LowePro is inderdaad wel een aantrekkelijk ding. Jammer dat mijn rugzak nog lang niet versleten is.  ;D
In Nederland (ca. € 199,00) wel duur vergeleken met bijvoorbeeld België (ca. € 150,00).

Bij Natuurpunt bijvoorbeeld 150€

Ook nog een test gevonden van deze rugzak.

M. Hoogteijling

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

fkdeboer

zoals dat statief is 'opgeborgen' (dus tegen de achterkant geplakt), is hetzelfde als op de Flipside 400AW die ik heb en dat vind ik persoonlijk dus niet ideaal, omdat je dat wel gaat voelen in je rug.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

BramtK

Vanwege dat hefboomeffect, Folkert. Dat kan ik me voorstellen. Ik ga eens kijken waar ze die bij mij in de buurt hebben en een en ander uitproberen.
Groeten,

Bram ter Keurs

KorHaan

Citaat van: fkdeboer op november 21, 2011, 21:57:49 PM
zoals dat statief is 'opgeborgen' (dus tegen de achterkant geplakt), is hetzelfde als op de Flipside 400AW die ik heb en dat vind ik persoonlijk dus niet ideaal, omdat je dat wel gaat voelen in je rug.


Folkert,

Je zou twee losse straps en 2 paar quick-release buckles in een outdoorzaak kunnen kopen ( Bever Zwerfsport b.v. ) en die aan één van de zijkanten van je rugzak kunnen bevestigen. Eén onderaan, en één aan de draagbeugel bovenop de rugzak. Je hebt dan twee lussen, waarin je het statief kunt hangen. De statiefkop met pan handle in de bovenste lus voorkomt dat het statief omlaag glijdt. Je kunt de twee lussen vastsnoeren en je statief zit vast aan je rugzak. Doordat het statief aan de zijkant zit, moet je in je rugzak iets van een tegenbalans maken door zwaardere dingen dan aan de andere kant te plaatsen dan de kant waar het statief hangt. Ik had mijn 65 mm scoop als tegenwicht rechts in de rugzak, en het statief links hangend aan de zijkant. Doordat het gewicht van het statief dichter bij het lichaam zit, ervaar je minder het hefboom-effect.

Het kost weinig, een paar van die losse straps en buckles, en het werkt goed.

Vriendelijke groet,

Ronald

Bas vd Burg

Citaat van: zwarteleeuwerik op november 21, 2011, 17:54:01 PM
die rugzak van swarovski wordt nu nagemaakt door KITE optics, met dezelfde maten en indeling en eigenschappen als de swarovski rugzak toen , maar dan in de zwarte kleur.

Voor deze rugzak zie http://www.kiteoptics.eu/products/kite/en/12/0/502 Lijkt inderdaad verdacht veel op de extremadura backpack van Swarovski.

Wat ik ook nog wel mensen zie doen is het statief ophangen aan 1 van de draagbanden (aan de onderkant daar waar de draagband aan de rugzak vastzit), waarbij de panhandle als draagpunt wordt gebruikt. Je moet dan wel iets van een contragewicht hebben in je rugzak.

Die Lowepro zien er idd wel goed uit zeg, en de prijs is ook wat aantrekkelijker dan de Swarovski, dat ding was best duur maar je betaalde ook voor de naam vrees ik :(  Zelf fotografeer ik niet en heb dus voldoende aan mijn rugzak. Wordt denk ik een ander verhaal als je een SLR-camera mee moet nemen
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Norman

Citaat van: Bas vd Burg op november 22, 2011, 08:27:33 AM
Wat ik ook nog wel mensen zie doen is het statief ophangen aan 1 van de draagbanden (aan de onderkant daar waar de draagband aan de rugzak vastzit), waarbij de panhandle als draagpunt wordt gebruikt.

Als ik het goed zie beschikt de Lowepro over deze mogelijkheid en dat maakt deze rugzak de moeite van het proberen waard voor mij. De Swarovski/Kite constructie is mij te zwaar.


fkdeboer

Citaat van: KorHaan op november 22, 2011, 01:51:13 AM
Folkert,

Je zou twee losse straps en 2 paar quick-release buckles in een outdoorzaak kunnen kopen ( Bever Zwerfsport b.v. ) en die aan één van de zijkanten van je rugzak kunnen bevestigen. Eén onderaan, en één aan de draagbeugel bovenop de rugzak. Je hebt dan twee lussen, waarin je het statief kunt hangen. De statiefkop met pan handle in de bovenste lus voorkomt dat het statief omlaag glijdt. Je kunt de twee lussen vastsnoeren en je statief zit vast aan je rugzak. Doordat het statief aan de zijkant zit, moet je in je rugzak iets van een tegenbalans maken door zwaardere dingen dan aan de andere kant te plaatsen dan de kant waar het statief hangt. Ik had mijn 65 mm scoop als tegenwicht rechts in de rugzak, en het statief links hangend aan de zijkant. Doordat het gewicht van het statief dichter bij het lichaam zit, ervaar je minder het hefboom-effect.

Het kost weinig, een paar van die losse straps en buckles, en het werkt goed.

Vriendelijke groet,
Ronald

Hai Ronald, naar aanleiding van dat plaatje, was ik precies dat van plan! Goed te horen dat het dus inderdaad mogelijk is met wat knutselwerk ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

zwarteleeuwerik

Citaat van: Norman op november 22, 2011, 10:30:12 AM
Citaat van: Bas vd Burg op november 22, 2011, 08:27:33 AM
Wat ik ook nog wel mensen zie doen is het statief ophangen aan 1 van de draagbanden (aan de onderkant daar waar de draagband aan de rugzak vastzit), waarbij de panhandle als draagpunt wordt gebruikt.

Als ik het goed zie beschikt de Lowepro over deze mogelijkheid en dat maakt deze rugzak de moeite van het proberen waard voor mij. De Swarovski/Kite constructie is mij te zwaar.



lijkt mij niet handig , verrekijker komt  telkens tegen statief of scope denk ik .
Erik vb.

BramtK

Filmpje van de Lowepro Scope Photo Travel 350 AW: http://www.youtube.com/watch?v=9gooX7HD7oM
Filmpje van de Lowepro Optics Series Scope Travel 200 AW en Scope Photo Travel 350 AW: http://www.youtube.com/watch?v=vYmq2YLoUT0 (wel met kleine statieven en scoops)
Groeten,

Bram ter Keurs

KorHaan

Citaat van: zwarteleeuwerik op november 22, 2011, 11:47:56 AM
Citaat van: Norman op november 22, 2011, 10:30:12 AM
Citaat van: Bas vd Burg op november 22, 2011, 08:27:33 AM
Wat ik ook nog wel mensen zie doen is het statief ophangen aan 1 van de draagbanden (aan de onderkant daar waar de draagband aan de rugzak vastzit), waarbij de panhandle als draagpunt wordt gebruikt.

Als ik het goed zie beschikt de Lowepro over deze mogelijkheid en dat maakt deze rugzak de moeite van het proberen waard voor mij. De Swarovski/Kite constructie is mij te zwaar.



lijkt mij niet handig , verrekijker komt  telkens tegen statief of scope denk ik .

Precies! Dit is één van de methoden die ik heb geprobeerd, en je kijker bonkt telkens vrolijk tegen je scoop aan. Je moet je kijker dus ook de hele tijd zo vasthouden als in het plaatje, en daar word je niet vrolijk van zoals wel lijkt in de foto. Niet doen, zou ik zeggen!

Vriendelijke groet, Ronald

KorHaan

Citaat van: Bas vd Burg op november 22, 2011, 08:27:33 AM
Citaat van: zwarteleeuwerik op november 21, 2011, 17:54:01 PM
die rugzak van swarovski wordt nu nagemaakt door KITE optics, met dezelfde maten en indeling en eigenschappen als de swarovski rugzak toen , maar dan in de zwarte kleur.


Wat ik ook nog wel mensen zie doen is het statief ophangen aan 1 van de draagbanden (aan de onderkant daar waar de draagband aan de rugzak vastzit), waarbij de panhandle als draagpunt wordt gebruikt. Je moet dan wel iets van een contragewicht hebben in je rugzak.


Dat deed ik ook wel; alleen het statief, dat gaat net, bij een groot statief. Scoop in de rugzak, aan de andere kant voor tegenwicht. Voor kortere afstanden een goede methode, langere afstanden is het toch onhandig, omdat de poten van een groot statief tegen de zijkant van je been aankomen.

Vriendelijke groet, Ronald

Norman

Kl#te scopes ook, gewoon lekker thuislaten en je kunt elke rugzak die je goed past gebruiken, probleem op gelost.  ;)

KorHaan

Citaat van: Norman op november 22, 2011, 19:17:34 PM
Kl#te scopes ook, gewoon lekker thuislaten en je kunt elke rugzak die je goed past gebruiken, probleem op gelost.  ;)


Hoho, kalm aan, je hebt hier: http://www.sovon.nl/default.asp?id=443&id_product=101
toch zelf een beste draagmethode aangedragen? Voordat dit draagsysteem in de handel verkrijgbaar was, heb ik zelf al, met twee banden aan de statiefpoten vastgemaakt, mijn eigen draagsysteem gemaakt. Het voordeel is, dat je scoop en statief gebruiksklaar kunt meenemen. Het draagt ook goed. Geen ruimte voor andere spullen, maar daarvoor een kleine tas, schuin omgehangen op de heup, gaat ook wel.

Maar hoe je het ook wendt of keert, een scoop heeft altijd een statief nodig, en het statief is vaak de boosdoener.

Groetjes, Ronald

Norman

Nee, ik blijf bij mijn standpunt. Kl#te scope.
Ik heb een dergelijk draagsysteem gehad en vond het vreselijk. Dan nog liever over de schouder.

Ik sleep altijd mijn rugtas mee met voldoende voer, EHBO, veldgidsen, WC-papier, walkstool, etc. Ik heb het weleens geprobeerd, maar als ik dit minimaliseer kom ik iedere keer te kort.

Ik gebruik de scope alleen nog als ik statisch ga vogelen. Lekker met mijn reedt op de Walkstool met mooi weer turen over het Naardermeer, koppie thee erbij, gevulde koeken. Maar met een dagje struinen, wat ik toch het liefste doe, laat ik de scope lekker thuis.

Leuke anekdote. Een jaartje terug ofzo hadden we een excursie naar het Spanderswoud, ik leidde de excursie en had mijn scope keurig thuisgelaten. Één deelnemer wilde per sé zijn scope meesjouwen ondanks het advies dat hij er waarschijnlijk niets aan zou hebben. Mij was het best, ik hoefde de scope niet te zeulen. Doelsoort was de Zwarte Specht. Al vrij snel hoorde en zag ik een Zwarte Specht, maar de overige deelnemers kregen de vogel niet direct in beeld. De specht zat redelijk op zijn gemak te hakken in de top van de boom. Dus toch die scope er op gezet, de eigenaar van de scope kreeg de vogel nog niet in beeld en ik zette de vogel in het beeld. Detail was uiteindelijk dat letterlijk iedereen (15 deelnemers) de vogel prachtig hebben kunnen zien, maar toen de eigenaar van de scope zelf wilde kijken als laatste, de vogel besloot te vertrekken en was de vogel niet meer dan een zwarte flard.  ;D

Toch handig zo'n scope, maar dan wel op de schouder van een ander. 

KorHaan

Norman,

Die Zwarte Specht zat toch niet toevallig in één van die twee dode sparren zonder bast aan de top, in een rommelig hoekje sparretjes/berken aan het begin van een beukenlaan en langs een fietspad?

Daar heb ik wel gestaan met mijn scoop, wachtend tot-ie zou komen, omdat hij daar graag ging zitten. Dan zie je wel mooi detail met een scoop; zelfs de tong zie je in- en uitflitsen, kop beeldvullend...
Dan ging ik wel op de fiets, met het statief op de bagagedrager, en de rest in mijn rugzak. Maar goed, ik dwaal af.

(Sorry, Bram!)

Ik heb wel eens serieus overwogen om een golftas aan te schaffen; mijn idee was, om een sterke tas te vinden waar je statief met scoop er aan vast in zijn geheel indoet, de poten eerst. Maar dat idee heb ik laten varen, omdat golftassen zo'n vak-indeling hebben aan de open kant, voor de golfclubs. Dit rasterwerk zou je er dan eerst uit moeten slopen om de tas bruikbaar te maken. Plus het feit, dat je zo'n tas niet als een rugzak kunt dragen, omdat er een ander soort draagriem aanzit.

Vriendelijke groet, Ronald


Bas vd Burg

Citaat van: KorHaan op november 22, 2011, 19:53:41 PM
Hoho, kalm aan, je hebt hier: http://www.sovon.nl/default.asp?id=443&id_product=101
toch zelf een beste draagmethode aangedragen? Voordat dit draagsysteem in de handel verkrijgbaar was, heb ik zelf al, met twee banden aan de statiefpoten vastgemaakt, mijn eigen draagsysteem gemaakt. Het voordeel is, dat je scoop en statief gebruiksklaar kunt meenemen. Het draagt ook goed. Geen ruimte voor andere spullen, maar daarvoor een kleine tas, schuin omgehangen op de heup, gaat ook wel.

Dit draagsysteem heb ik vorig jaar aangeschaft en ik vind het persoonlijk ideaal! Het zit lekker en je hebt niet echt het idee dat je iets van 5 kg op je rug hebt zitten is mijn persoonlijke ervaring. Maar ja als je echt gaat struinen en je wilt vanalles meenemen dan wordt het wat lastig. Ik neem dan vaak een schoudertas mee en doe dan eerst de schoudertas om, dan telescoop op mn rug, verrekijker om de nek en lopen maar. Nadeel is wel dat soms eea een beetje in de knoop zit en de scoop dan niet heel snel is opgezet ;D  Voor langere wandelingen/vakanties neem ik mijn swarovski-rugzak en een lichter statief mee. En soms zelfs helemaal geen telescoop.

Er zijn meerdere soorten van dit soort draagsystemen (als die van Joost van Bruggen) op de markt waaronder http://www.scopac.co.uk/ en http://www.cleyspy.co.uk/mulepack-i567.html
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012