welke muizen eten appel?

Gestart door Geum rivale, november 08, 2011, 18:02:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

In mijn schuurtje heb ik een voorraadje appels staan, dat op zekere dag in trek bleek bij muizen. Dus zette ik een val en ving een Huismuis, en nog een paar keer. De laatste twee keer liep er echter een spitsmuis in de klem, helaas. Nu aarzel ik of ik de val weer moet zetten en dus is de vraag: wie van de twee kan van de appels gegeten hebben?
Kees van Reenen

Mimino

Kun je de appels niet op zo'n manier ( of plek ) bewaren dat er helemaal geen muizen bij kunnen komen?
Hoef je ze ook niet te vangen...
( Spitsmuizen zijn overigens toch insekteneters..? )

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Botervlieg

Citaat van: Geum rivale op november 08, 2011, 18:02:48 PM
in de klem, helaas.

Bij o.a. dierenspeciaalzaken en op internet kun je lifetraps kopen, daarin vang je ze levend, kun je ze ergens anders uitzetten.

Jeroen Nagtegaal

Elders uitzetten is zinloos. Ze lopen vele 100-en meters keurig terug...
Denk overigens dat het eerder is iets van Woelmuizen of Bosmuis. Maar is het erg kun je je ook afvragen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

belle

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 08, 2011, 19:04:44 PM
Maar is het erg kun je je ook afvragen?
Precies wat ik ook dacht. Zorg dat je de appels die je nog wilt eten goed wegsluit (bv achter gaas) en laat de rimpelige, aangetaste appeltjes lekker liggen, komen de muizen ook leuk de winter door, of zij zijn weer voedsel voor uilen etc.  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

frankw

Citaat van: M. Baltus op november 08, 2011, 18:11:21 PM
Citaat van: Geum rivale op november 08, 2011, 18:02:48 PM
in de klem, helaas.

Bij o.a. dierenspeciaalzaken en op internet kun je lifetraps kopen, daarin vang je ze levend, kun je ze ergens anders uitzetten.

Je moet iig niet van die metalen half rond 'fuiken' kopen, daar zijn ze uit voordat je buiten bent.. Ook wel storend om telkens het voer verdwenen te zien maar geen muis te hebben gevangen.. :rolleye:

Geum rivale

#6
Tja, dat had ik natuurlijk kunnen verwachten, op een zoogdierenforum oproepen tot diervriendelijkheid te krijgen met m'n muizenvallenverhaal...
In elk geval bedankt voor het meedenken en de goede voorstellen. Hoewel ik dus nog geen idee heb wie nu van de appels snoept; want woelmuizen, laat staan bosmuizen, heb ik er nog niet gezien (al kunnen er best Veldmuizen voorkomen).
Kees van Reenen

Jeroen Nagtegaal

Weet je overigens zeker dat het Huismuis was dat je gevangen hebt, en geen Bosmuis?

Zelf overigens in winters ook 10-tallen muizen weggevangen. Vooral Bosmuis. Tegenwoordig doe ik het alleen als ze echt in de woonruimte's zitten. De garage mogen ze best gebruiken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Geum rivale

Ik kan het niet meer nakijken. Maar zitten Bosmuizen ook op het platteland, in houtwallen ofzo?
Kees van Reenen

Douwe van der Ploeg

Absoluut, bosmuizen vindt je (bijna) overal, met misschien als uitzonderingen echte stadscentra.
Douwe van der Ploeg

gko

Citaat van: Geum rivale op november 10, 2011, 13:57:24 PM
Tja, dat had ik natuurlijk kunnen verwachten, op een zoogdierenforum oproepen tot diervriendelijkheid te krijgen met m'n muizenvallenverhaal....

wil je ze martelen dan?, met de lifetraps zijn ze zeer goed te vangen, vooral de onervaren jonkies
met vr gr gkoopman

Geum rivale

#11
Citaat van: gko op november 14, 2011, 20:07:08 PM
wil je ze martelen dan?
Is niet de opzet... En bijna altijd zijn ze in zo'n klem ook in één klap dood.

Ik kan slecht tegen martelingen, hetzij van mensen, hetzij van dieren, maar soms moet ik wel vergif neerzetten, hetzij voor mijn werk op de boerderij vanwege muizenoverlast in de varkensschuur, hetzij omdat de ratten die in de winter tussen zoldering en vloer en onder het dakbeschot in m'n huis rondrennen niet op andere wijze te vangen zijn (voorzover ik heb geprobeerd). Overigens kon ik op het internet niet vinden hoeveel ze nu eigenlijk lijden van vergif. Maar misschien wil ik het ook wel niet weten...

Maar wat betreft de muizen in de schuur ben ik geneigd de dierenvrienden gelijk te geven en geen vallen meer neer te zetten (onder meer vanwege Jeroens opmerking over uilen - de Steenuil die in de buurt rondvliegt en samen met z'n soortgenoten niet voor niets op nummer 1 van mijn vogel-top-10 staat, moet immers ook de winter doorkomen).
Kees van Reenen

gko

ik begrijp je standpunt, ik weet natuurlijk niet voor wat voor problemen ze op een boerderij kunnen zorgen
en niet elke boerderij heeft helaas nog  uilen en valken tegenwoordig.

ik heb wel gehoord dat ze soms alleen met hun staart onder de klem komen te zitten,
dat lijkt me niet leuk, hier is bijv in de dierenwinkel ook nog de zgnd muizenlijm te koop, lijkt me zeker een marteling voor het dier en ik dacht ook dat deze gruwelijke lijm allang verboden was.
Dit wetende kies ik voor lifetraps, ik weet echter weinig van de werking van gif en hoe snel ze daarmee doodgaan.
met vr gr gkoopman

Norman

Citaat van: gko op november 20, 2011, 10:39:00 AM
ik begrijp je standpunt, ik weet natuurlijk niet voor wat voor problemen ze op een boerderij kunnen zorgen
en niet elke boerderij heeft helaas nog  uilen en valken tegenwoordig.

ik heb wel gehoord dat ze soms alleen met hun staart onder de klem komen te zitten,
dat lijkt me niet leuk, hier is bijv in de dierenwinkel ook nog de zgnd muizenlijm te koop, lijkt me zeker een marteling voor het dier en ik dacht ook dat deze gruwelijke lijm allang verboden was.
Dit wetende kies ik voor lifetraps, ik weet echter weinig van de werking van gif en hoe snel ze daarmee doodgaan.

jaren terug ben ik werkzaam geweest in een dierenspeciaalzaak en was de uitleg die ik kreeg altijd dat het gif er voor zorgde dat de dieren uitdroogden en hierdoor doorgingen en niet zo gingen stinken.

Muizenlijm is inderdaad verboden in NL, maar word her en der nog onder de toonbank verkocht. Het is nl. vrij verkrijgbaar bij onze ooster- en zuiderburen.

Life traps werken prima.

belle

Niet moeilijk om uit te vinden hoe het gif werkt. Via google is de wereld aan informatie te vinden. De moderne middelen zijn anti-stollingsmiddelen, waardoor de dieren aan inwendige bloedingen sterven. Is overigens verboden voor bosmuis en (huis)spitsmuizen!
http://www.milieucentraal.nl/themas/ongedierte-in-huis-bestrijden/muizen
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721