Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert V.T

En ja hoor, ze er weer...Kraanvogels! Net 1 groep van 120 exx en 1 groep van 200 exx overvliegend!
Groeten,

Robert van Tiel

jonas D

Hier net 2 exemplaren overvliegend daar ben ik zelf blij mee  ;D :lol:
Groeten,
Jonas

Jan vH

Vanmorgen een Zeearend (foto) heel mooi kunnen bekijken in Utrecht en Noord-Holland. Daarna ben ik nog naar Baarn geweest voor Maretak, een parasitaire plant (foto).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

baskok

Vandaag in totaal 900 kraanvogels gezien dat maakt de dag toch weer helemaal goed.

Robert V.T

#724
Vandaag ongeveer 700 kraanvogels gezien, erg spectaculair!
Groeten,

Robert van Tiel

jonas D

Over je tuin of op je telpost? (robert)
Groeten,
Jonas

Robert V.T

Deels vanuit de tuin, deels vanuit de auto ;)
Groeten,

Robert van Tiel

JandJ

#727
Ken je het woord 'jaloers'?

Hoewel... ik mag ook niet klagen met een zwarte ooievaar (4e in november voor NL).
Eergisteren zag ik er nog ongeveer 70 in Duitsland toen ik daar met school was. Ook een rode wouw daar.

Vandaag zag ik nog hoe een eiland (Sophiapolder, ten oosten van Hendrik-Ido-Ambacht) onder water gezet werd. In een uur tijd, stond het eiland grotendeels blank. Een adulte geelpootmeeuw waar in naar stond te kijken was al snel gevlucht voor het opkomende water.

Ze waren al heel lang bezig op het eiland. De kreken waren gegraven en het vlonderpad en de kijkhut waren inmiddels ook al klaar. Nu ziet het er ongeveer uit als Tiengemeten of Groene Jonker (in zijn eerste jaren, mar dan met getij). Nu maar wachten tot er een pontje gaat varen. Het is een zoetwatergetijdengebied. Ben benieuwd wat het de komen de jaren gaat opeleveren. (alle moerassterns, dwergmeeuwen, stelkluten, stelten, klein(st) waterhoen...)  O, o, wat ben ik weer ambitieus :angel: 

Verder nog een smelleken en mn 1e toendrarietgans dit najaar.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Cornelis Fokker

Citaat van: jandj op november 05, 2011, 20:29:24 PM
Ken je het woord 'jaloers'?

Hoewel... ik mag ook niet klagen met een zwarte ooievaar (4e in november voor NL).
Eergisteren zag ik er nog ongeveer 70 in Duitsland toen ik daar met school was. Ook een rode wouw daar.

Vandaag zag ik nog hoe een eiland (Sophiapolder, ten oosten van Hendrik-Ido-Ambacht) onder water gezet werd. In een uur tijd, stond het eiland grotendeels blank. Een adulte geelpootmeeuw waar in naar stond te kijken was al snel gevlucht voor het opkomende water.

Ze waren al heel lang bezig op het eiland. De kreken waren gegraven en het vlonderpad en de kijkhut waren inmiddels ook al klaar. Nu ziet het er ongeveer uit als Tiengemeten of Groene Jonker (in zijn eerste jaren, mar dan met getij). Nu maar wachten tot er een pontje gaat varen. Het is een zoetwatergetijdengebied. Ben benieuwd wat het de komen de jaren gaat opeleveren. (alle moerassterns, dwergmeeuwen, stelkluten, stelten, klein(st) waterhoen...)  O, o, wat ben ik weer ambitieus :angel: 

Verder nog een smelleken en mn 1e toendrarietgans dit najaar.
70 zwarte ooievaars :rolleye: :rolleye: ;)
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

JandJ

ik bedoel kraanvogels, maar dat snapt natuurlijk iedereen ;D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: jandj op november 05, 2011, 20:29:24 PM
[...]
Vandaag zag ik nog hoe een eiland (Sophiapolder, ten oosten van Hendrik-Ido-Ambacht) onder water gezet werd. In een uur tijd, stond het eiland grotendeels blank. Een adulte geelpootmeeuw waar in naar stond te kijken was al snel gevlucht voor het opkomende water.

Ze waren al heel lang bezig op het eiland. De kreken waren gegraven en het vlonderpad en de kijkhut waren inmiddels ook al klaar. Nu ziet het er ongeveer uit als Tiengemeten of Groene Jonker (in zijn eerste jaren, mar dan met getij). Nu maar wachten tot er een pontje gaat varen. Het is een zoetwatergetijdengebied. Ben benieuwd wat het de komen de jaren gaat opeleveren. (alle moerassterns, dwergmeeuwen, stelkluten, stelten, klein(st) waterhoen...)  O, o, wat ben ik weer ambitieus :angel: 
[...]

Ik heb daar vroeger vaak de ganzen en zo geteld. Soms lastig om vanaf het water over de dijk te kijken. Ik geloof niet dat het veel was. Als getijdennatuur zal het vast een stuk leuker worden. Er is een getijdenverschil ongeveer gelijk aan de Biesbosch. Jammer dat het maar zo klein is.
Het Zuidhollandsch Landschap zal er wel blij mee zijn net nu ze met 40% (?} gekort gaan worden.  >:(
Herman van der Meer

JandJ

Had je toen ook al 8 witte soepganzen? :D

Het is inderdaad vrij klein en vroeger zat er niet veel. Ik ben er 2x op geweest, misschien wel veelt e weinig, want verder kwam er nooit iemand.

Als er vogels boven de Sophiapolder vliegen zien ze in de verte de Biesbosch met zijn polder Hardenhoek al liggen en vliegen ze maar snel door ;D  Daarbij komt dat polder Hardenhoek ook nog eens gigantisch wordt uitgebreid. Ik heb gehoord dat het 5x zo groot zou gaan worden als nu. Maar op internet kan ik zo snel niets vinden.

De Crezéepolder (waar van de week die 2 grote piepers zaten) gaat waarschijnlijk ook op de schop. Daar komt dan ook een gat in de dijk en getij en slikranden. Maar eerst gaat die meneer Bleker nog even met zijn mannetjes beslissen of dat wel echt nodig is... Alle vergunningen liggen al klaar! >:(  Met die polder erbij zal het geheel wel aantrekkelijker zijn, maar dan heb je misschien nog steeds last van 'concurrentie' vanuit de Biesbosch. (of de vogels waaien vanuit de Biesbosch uit over de regio...)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

jonas D

Vandaag in de tuin : grote bonte specht vrouw, 2 kramsvogel,30 koperwiek en nog een overvliegende appelvink
Groeten,
Jonas

wolbert

Gisteren m'n 1e Witkopstaartmees voor dit jaar weer gezien. Erg mooi beestje in een groepje gewone Staartmezen. Vanochtend 2 Klapeksters gezien, 1 op de Stakenbergse heide (vanuit de auto met 40 km per u ontdekt) en verderop op het Hulshorsterzand. Blijven gave beesten!
Vriendelijke groet,
Wolbert

erikwouda

Vandaag een flinke tijd in de OVP.
Eerlijk gezegd had ik vast op een Klapekster gerekend (gisteren minstens 3 aldaar).
En ook wel wat Rietgans specs.

Maar het weer, en vooral de nevel gooide roet in het eten.
Leuke dingen waren een Ruigpootbuizerd en wat Raven.
Niet onverwacht natuurlijk, maar alleszins de moeite.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Jan vH

Vandaag een groep van vijftien Raven op een maïsakker vlakbij de weg. Echt spectaculair om te zien!  :)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Stijn E.

Citaat van: Jan vH op november 10, 2011, 20:41:25 PM
Vandaag een groep van vijftien Raven op een maïsakker vlakbij de weg. Echt spectaculair om te zien!  :)

Víjftien? Dat is wel een mooi beetje, gaaf hoor!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

jonas D

vandaag genoten van een adulte slechtvalk. Verder in mijn vaste gebied nog een zwarte specht,10-tal staartmeze,sijzen,vinken,.....
Vreemd genoeg was er nergens een eend meer te bespeuren?? :huh:
Groeten,
Jonas

Jan vH

Vandaag had ik drie tussenuren, dus ik ben maar wat door Amersfoort gaan fietsen op zoek naar bijzondere planten en andere leuke dingen. In totaal maar liefst tien plantensoorten aan mijn levenslijst kunnen toevoegen, waaronder een leuk aantal zeldzame. Leuk was ook een zelfontdekte Rankende duivenkervel die nog niet eerder in de omgeving van Amersfoort was gemeld.

Citaat van: jonas D op november 11, 2011, 16:30:28 PM
vandaag genoten van een adulte slechtvalk. Verder in mijn vaste gebied nog een zwarte specht,10-tal staartmeze,sijzen,vinken,.....
Vreemd genoeg was er nergens een eend meer te bespeuren?? ???
Misschien door die Slechtvalk?  ;D
Jan van Harten
Validator Plantengallen

jonas D

Neen ook enkele kilometers ervoor vond ik nergens een eend anders zitten er altyd wilde,kuif,tafel,.... nu geen enkele meer. er is wel jacht geweest
Groeten,
Jonas

Botervlieg

Vandaag gezien.... Een roodborst op het balkon (1e verdieping) op de voedersilo.
Dacht dat roodborsten alleen/vooral (?) op de grond fourageren.

En dat terwijl er bij de buurvrouw beneden in de tuin op de grond een heel bord eten (zaden) voor hem/haar klaar staat.
Ook heeft ze in de tuin her en der zaad gestrooid.

Niet dat ze op het balkon niet welkom is hoor, in tegendeel. En vorig jaar kwam ze ook wel naar het balkon, maar bleef daar het voedsel van de grond eten (er ligt zat, lang leve de kauwen op de voedersilo). Maar had haar niet op de voedersilo verwacht. Wel leuk om te zien hoor.

HPM

Gisteren kwam ik een paar Nijlganzen met tien kleine donsjongen tegen.

Herman van der Meer

Margreet Kwh

Over het fourageren van roodborsten: Roodborsten heb ik het vaakst op de grond zien eten, maar soms als er een lekkere vetbol hangt, willen ze ook nog wel eens een stijgvlucht richting die bol maken. Kolibries zijn het niet, dus na een pik gaat het weer grondwaarts.
En een hele dappere zit wel eens in het voederhuisje of op de onderste plank van de tuintafel.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Yeronimo

Vandaag prachtig dagje zeeland/zuid-holland met Harm en Geert Dijkstra en Haije Valkema. We begonnen met de grote geelpootruiter wat een nieuwe soort is voor ons allen omdat vorige keer niet lukte (bij AmOev). Daarna naar de woestijntapuit die Haije nog niet had en de koereiger. De laatste zat er helaas niet meer. Op de brouwersdam een leuke zwarte zeekoet en daarna door naar hoek van holland voor jaarsoort huiskraai. We eindigden de vogeldag met een buffelkopeend en zijn nu weer onderweg naar Leeuwarden. Bedankt Harm, Geert en Haije!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

JandJ

#744
Ik ben ook in Zeeland geweest vandaag. Met Cornelis F, Rick S, Laurend v/d P en Hermand vd B.
In Ouddorp begonnen. Niet veel meer dan een appelvink. We startten juist de auto toen Swen Rijnbeek kwam aanrennen: 'mogelijke brubo bij de vuurtoren!' Even later hoorden we een paar roepjes van de bruine boszanger. In het uur daarna niet meer.
De dag begon dus goed.
We zijn via de Brouwersdam (2 opvliegende sneeuwgorzen en een kleine jager) naar de omgeving van de Stolpweg. Hier zwom een topper, bad een ruigpootbuizerd en vlogen 3 patrijzen rond. De koereiger bleek de schapen verlaten te hebben...
Kuifaalscholvers konden we niet zo snel vinden bij Neeltje Jans, daarom doorgestoomd naar de woestijntapuit. Die was mooi te zien, zij het op enige afstand.
Promt kwamen er 21 kleine rieten overvliegen. Een nieuwe jaarsoort voor me, waar ik me al een tijdje op heb zitten verbijten.
Toen we wegreden om naar de amerikaanse smient te gaan, kwam de piep van die zwarte zeekoet. Even later keken we over zee. Nog wat later werd de zeekoet teruggevonden. Erg ver weg, maar zeer gewild op mijn jaarlijst.
Daarna alsnog naar de smient gegaan. Na een tijd zoeken vonden we hem in een klein slootje, heel kort maar krachtig te zien. In het half uur daarna was er geen spoor van de smient. Plotseling zag ik hem door de begroeiing sluipen. Even later kwam hij eruit en ging toen prinsheerlijk liggen slapen. Je blijft je verbazen hoe vaak je over zo'n beest heen kijkt! De vorige keer dat ik hem zag, was de zon al onder, nu dus toch nog met daglicht gezien. Hier liepen ook nog 10 kleine rieten.
Via de grote geelpootruiter zijn we naar de 2 kraanvogels bij Zierikzee gereden. Een groep jagers had de kranen 20 minuten voor onze aankomst opgejaagd >:(
Daarom maar snel doorgereden naar de buffelkopeend. Een kilometer verderop was gisteren een rotgans ontdekt. Omdat dat een harde soort is voor IJsselmonde (local patch) hebben we die ook nog 'getwitched'. De dag werd afgesloten in de McDonalds. 2 nieuwe jaarsoorten, en een dikke lijst zeldzaamheden: 6 zeer zeldzaam en (slechts) 1 zeldzaam; aldus de norm van deze site. Zo'n combinatie krijg je niet vaak.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Robert V.T

Gister een leuk dagje met 520 kraanvogels vanaf de telpost en vandaag een zelfontdekte ruigpootbuizerd en zonet nog 75 kraanvogels vanuit de tuin :duim:
Groeten,

Robert van Tiel

Timo Roeke

Net terug uit zeeland met veel leuke soorten. Groot verslag met video en foto's volgt maar vanochtend in de mist hadden we nog een tuinfluiter. Bizar in november.

frankmeer

Citaat van: Robert V.T op november 13, 2011, 17:02:14 PM
Gister een leuk dagje met 520 kraanvogels vanaf de telpost en vandaag een zelfontdekte ruigpootbuizerd en zonet nog 75 kraanvogels vanuit de tuin :duim:

Citeer... en witte stuit met zwarte eindband van staart ...

Ruigpoot heeft geen witte stuit... ;)
Frank van der Meer

Margreet Kwh

#748
Vandaag gezien: o.a. een zeer kleurige papegaai en  in het donker een scharrelende egel.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JandJ

Mijn 1e houtsnip van het najaar. De laatste dagen vaak door de tuin getruind, nu eindelijk 1. Het is een topplek voor houtsnippen! Afgelopen winter ook erg veel gezien (lees: opgestoten) in de tuin.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)