Gal op populier

Gestart door wouterbosgra, november 08, 2011, 18:46:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Ben nog steeds bezig met het verwerken van vakantiefoto's. Onderstaande foto kom ik niet uit. Op ratelpopulier, de gal puilt uit naar de bladonderzijde. Graag jullie hulp. Gevondne deze zomer, Zuid-Frankrijk.

Grada Menting

Lijkt mij Populierenkogelgalmug.

Margreet Kwh

Ik twijfel tussen Populierenurntjesgalmug en Populierenkogelgalmug, resp. Harmandiola globuli (Rübsaamen) (= Harmandia globuli) en Harmandiola tremulae (Winnertz).

Als ik kijk naar de foto's bij Buhr dan lijkt me de eerste soortnaam meer te passen.
http://www.pflanzengallen.de/pflanzen_images/populus35opt.jpg
Harmandia globuli (RÜBS.)

http://www.pflanzengallen.de/pflanzen_images/populus17opt.jpg
•  li. Blatt:     Harmandiola tremulae (WINNERTZ),      (Dipt.)      Gallmücke,           
•  re. Blatt:   Harmandia globuli (RÜBS.),   (Dipt.)      Gallmücke,

In het Gallenboek worden de verschillen omschreven als een verschil in grootte en vorm.
H. globuli is "afgerond cilindrisch of meer halfbolvormig, tot 2,5 mm hoog (...) en zonder insnoering bij de basis. (...) Aan de onderzijde van het blad bevindt zich een nauwe, spleetvormige opening zonder ringwal"
H. tremulae is "bijna bolvormig en aan de basis ingesnoerd, 3-4 mm groot. (...) Aan de onderzijde van het blad is een opening, omgeven door een lage ringwal."
(citaten van blz. 199)

Helaas heeft Buhr niet de onderzijde van deze gallen afgebeeld.

Maar ik kan het mis hebben met de determinatie.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wouterbosgra

Volgens DvL geldt voor beide gesuggereerde soorten dat deze aan de bovenzijde van het blad uitpuilen - die van mij doen dat aan de onderzijde. Geen idee hoe 'hard' dat gegeven is natuurlijk, maar het wordt wel in de sleutel gebruikt als onderscheidend kenmerk dus het zal toch enige waarde hebben.

Verder vindt ik de foto's eigenlijk ook bij geen van beide soorten lijken. Mijn foto is afgelopen zomer genomen, dus het zouden toch redelijk verse exemplaren moeten zijn...

Margreet Kwh

Wouter, je hebt gelijk, maar soms komt het voor dat gallen aan de "verkeerde kant" van het blad zitten.
(verkeerd gezien vanuit de indeler) Die ervaring heb ik met andere soorten, op Eik.
Ik ben ervan uitgegaan dat dat feit niet van belang is, maar ook daarmee kan ik mis zitten.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven