Welke 1e Verrekijker?

Gestart door Johannes Veenstra, november 05, 2011, 22:58:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Veenstra

Hallo ik ben opzoek naar mn 1e verrekijker. Ik heb hier al eens rondgekeken maar ben nog geen bedragen in mijn prijsklasse tegen gekomen.
Welke verrekijker tot €200,- raden jullie aan? En waar moet ik op letten bij aankoop? is een 10x50 iets? De verrekijker zal denk ik 3 uur per week worden gebruikt voor met name vogels. Waterdicht lijkt me erg handig maar is condens dicht echt nodig of is waterdicht alleen vaak al genoeg?

KorHaan

Hoi Johannes,

Voor een 1e verrekijker is een vergroting van 8x aan te raden, niet meer; ik neem aan dat je nog geen ervaring hebt met een kijker, en daarom is het zeker wel prettig als je ook een redelijk groot gezichtsveld in je kijkerbeeld hebt, met name omdat vogels in het begin lastig zijn om te volgen. Met een groot gezichtsveld zie je meer achtergrond om de vogel heen en houd je de vogel beter in beeld.  Zo is mijn ervaring met mensen die ook net een kijker hebben aangeschaft, en moeite hebben om vogels te "vangen" in de kijker. Met een 10x kijker met een kleiner gezichtsveld kan dit in het begin frustrerend zijn. Na jaren van regelmatig gebruik raak je geoefend en wordt het oppikken van een vogel, en het volgen, wel steeds makkelijker.
Handzaamheid en gewicht zijn ook erg belangrijk; als je alleen overdag kijkt naar vogels, is extra lichtsterkte niet nodig en kan een lichte 8x32 de klus doen. Een 8x42 is wat zwaarder, maar biedt onder ongunstige weersomstandigheden zoals zware bewolking, een helderder beeld. Een 8x42 of een 8x40 is een all-round kijker, geschikt voor veel toepassingen. Ook is deze nog redelijk licht in gewicht, je wilt niet met een zware kijker om je nek lopen, zeker in het begin niet, daarom is een 10x50 of 8x56 af te raden. Het gewicht kan na een paar uur om je nek hinderlijk voelbaar worden. Bovendien kost het iets meer tijd om hem voor ogen te brengen, en meer inspanning. Bedenk dat je een kijker honderden keren voor ogen brengt op een wandelingetje van een paar uur. (Ik zie er uit als een lopend vraagteken omdat ik van jongs af aan met te zware kijkers om mijn nek heb gelopen en na 42 jaar vogelen is dat funest voor de werveltjes.)

Waterdichtheid is voor een vogelkijker wel handig; hij moet tegen een regenbui kunnen. Daarom is een dakkantkijker aan te raden, omdat daarbij de scherpstelling binnen in de kijker plaatsvindt, en er niets van stof of vocht kan binnendringen. Ook zijn tegenwoordig de meeste dakkantkijkers met droog stikstofgas (N) gevuld, zodat geen condens optreedt in de kijker. Bij de duurdere porrokijkers ( de grote, brede modellen die scherpstellen door middel van een beweegbare brug die de oculairs - de "inkijklenzen"- in- en uit beweegt als je aan het scherpstelwiel draait ) is waterdichtheid en vochtdichtheid een stuk beter dan bij goedkope porrokijkers. Een goedkope porro kan meestal wel tegen een buitje, maar kan vroeg of laat condens binnen in de kijker krijgen, wat erg vervelend is.

Als de Eden XP kijkers boven je budget uitkomen, kun je de Eden HD proberen, die minder dan € 200,- kosten. Ook te vinden op de site van Knives and Tools, met gunstige reviews.
Op de SOVON-dag, 26 november in Nijmegen, kun je de Eden kijkers zelf uitproberen.

Nog een optie zijn de kijkers van Vogelbescherming; de Stern-serie valt binnen je budget, en je kunt in Zeist in de winkel van Vogelbescherming deze zelf uitproberen:

http://www.vogelbescherming.nl/winkel__fun/optiek_/stern_serie

Deze eigen lijn van kijkers is bekend bij het personeel daar, en je wordt dan ook vakkundig geholpen. Waarschijnlijk zijn deze kijkers ook op de SOVON-dag te bekijken, want Vogelbescherming zal er ook wel met een stand staan.

Wat je ook besluit, test zelf de kijker uit voor je hem koopt; je eigen ogen bepalen wat voor jou een prettige kijker is, hoe rustig het beeld is, of je het hele gezichtsveld kunt overzien met een bril (?) op, hoe lekker de kijker in de hand ligt. Met een goede handligging kun je de kijker gemakkelijker stilhouden dan één waarvan de balans niet goed is.
Dakkantkijkers binnen je budget zijn tegenwoordig een stuk beter dan tien jaar terug, scherpte en helderheid zijn groter door betere lenscoatings en prismacoatings.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust hier, we willen je graag op weg helpen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Johannes Veenstra

#2
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog even zitten sneupen op internet en kwam bij de volgende site uit: www.verrekijkershop.nl/2-verrekijkers?ml=&fbf_6=Dakkant&fbf_1=&fbf_2=42mm&fbf_8=&fbf_19=&fbf_14=&fbf_16=&fbf_11=&fbf_17=&fbf_18=&fbf_12=&fbf_9=&fbf_3=&fbf_5=&fbf_20=&fbf_13=&fbf_10=&fbf_22=&price_min=50&price_max=200&p=2

De volgende kijkers zou ik uit willen kiezen:
Gambit Shark 8x42 €80,-
Nikon Sporter EX 8x42 €119,-
Bushnell H2O 8x42 Dakkant €129,-
Vortex Crossfire 8x42 €139,-
Gambit Green Fish 8x42 €149,-
Bushnell H2O 8x42 Porro €119,-



Wat zou jullie keuze hiervan zijn? Of welke beslist niet?
Ik ben trouwens een brildrager!

Johannes Veenstra

De Eden HD 8x42 gaat het worden! ;D ;D ;D

KorHaan

Hoi Johannes,

Ik draag net als jij een bril; de Eden kijkers hebben wat je noemt brildragers-oculairen, dat wil zeggen, dat je met je bril op het hele gezichtsveld kunt overzien. Dat kijkt erg prettig. Als je de oogcups helemaal omlaag draait, heb je als het goed is een mooi helder beeld. Het kan zijn, afhankelijk van hoe dik je brillenglazen zijn, dat er zwarte vlekken door het beeld lijken te spoken. Dit heeft niets met de kwaliteit van de kijker te maken, maar is simpel op te lossen door de oogcups iets op te draaien, waardoor de vlekken verdwijnen. Je hebt dan met de oogcups de juiste oogafstand ingesteld. Ik heb bij mijn Eden XP de oogcups iets opgedraaid om niet van die "black outs" te zien, en toch het hele gezichtsveld te benutten.

Als je de Eden HD uitprobeert, begin dan met de oogcups helemaal ingedraaid. Is het beeld rustig, dan heb je de goede oogafstand. Anders los je het eenvoudig op zoals ik heb beschreven.

Veel succes!

Vriendelijke groet,

Ronald