Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Citaat van: guusp op november 01, 2011, 21:24:26 PM
Citaat van: Jan vH op november 01, 2011, 20:41:22 PM
Een stuk verder bloeit ook Dotterbloem, een typische voorjaarssoort (en een nieuwe soort voor mij). Het lijkt wel lente!
Dotterbloem zie je (net als sommige andere typische voorjaarssoorten) wel vaker aan het eind van de zomer / in de herfst nog even opbloeien. Een typisch herfstverschijnsel. Neemt niet weg dat november wel erg laat is natuurlijk. Ik ken dat meer van augustus / september.
Ja klopt, in de Heukels' Flora staat ook 'soms weer in aug.-sep.'.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

Leuk die Elzenvlag, Jan!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jarinka

Citaat van: guusp op november 02, 2011, 00:11:23 AM
Citaat van: Timo Roeke op november 01, 2011, 09:20:50 AM
Mijn verslag van de langstaartklauwier: http://slagpen.wordpress.com
Ook mijn verslagje dan maar even promoten: http://guuspeterse.hyves.nl/blog/
Mooi verslag, Guus. Leuk dat je het niet alleen over de klauwier hebt, maar ook over de omgeving en de mensen die er staan.
Groeten, Jarinka Heijink

Bart van Hoogstraten

Citaat van: guusp op november 02, 2011, 00:11:23 AM
Citaat van: Timo Roeke op november 01, 2011, 09:20:50 AM
Mijn verslag van de langstaartklauwier: http://slagpen.wordpress.com
Ook mijn verslagje dan maar even promoten: http://guuspeterse.hyves.nl/blog/

Leuk verslag! Eigenlijk een "wie-is-dat-toch-met-die-telescoop-verhaal" wat een goed beeld geeft van de mens achter de vogelaar!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Vandaag 4 krakeenden bewonderd bij Elswout, en gezien hoe de familie Huismus het tortelduivenzaad had ontdekt in mijn eigen tuin.
En heel veel prachtige bomen bewonderd met prachtige herfstkleuren, die des te mooier tevoorschijn kwamen toen de lucht openbrak en de zon ging schijnen. Een prachtige "zonneharp" gezien in aangenaam gezelschap (Zonneharp is een term van de Zeeuwse fotografe Hannie Joziasse).
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jarinka

Vandaag heb ik gezien... Mijn eerste Grote Aalscholver.
Was vanmiddag lekker vroeg vrij, dus ben voor het eerst in tijden weer naar de Arkemheense polder en delta Schuitenbeek geweest. Onderweg veel Grote Zilverreigers (het aantal hoor je aan het eind, om de uitslag spannend te houden), en natuurlijk veel eenden. Aan het begin van de delta hoorde je niks, behalve het oorverdovende gepiep van Smienten, af en toe een roepende Wulp ertussendoor en natuurlijk het altijd aanwezige geraas van de autoweg. Ik ging er eens lekker voor zitten, met het doel er een leuke meeuw of eend uit te halen. De eerste grote meeuw was meteen een mooie adulte Geelpootmeeuw, met daarnaast een 1kj meeuw die ook een Geelpoot had kunnen zijn. Voordat ik al m'n kennis uit m'n fietstas kon halen (daar bewaar ik de ANWB in), was hij alweer weg.
Niet getreurd, want er was daar nog genoeg te zien. Tussen de Aalscholvers zat er eentje met witte veren op z'n kop, en na stevig ingezoomd te hebben met de scope bleek de hoek van z'n gular pouch lekker scherp te zijn. Bingo, mijn eerste Grote Ali. Veel was er niet aan het beest te zien, en daarom is het ook een ondersoort i.p.v. een soort.
De rest van mijn fietstocht voerde me langs Slobeenden, veel Watersnippen, wat Wintertalingen, mijn derde Waterpieper ooit en aan het eind mijn eerste Kleine Zwanen van dit najaar. De winter is nu officieel begonnen!
De vorige twee zinnen, maar dan in omgekeerde richting, beschrijven de soorten die ik op de terugweg zag. Hieraan mag je nog toevoegen: een roepende Groenpootruiter, een racende Witgat, en een gors die z'n uiterste best deed om er spannend uit te zien maar uiteindelijk een man Rietgors in winterkleed bleek te zijn.
Inmiddels kon je de zon omlaag zien zakken, en was ik bijna thuis. Een biddende Torenvalk (uiteraard midden boven een weiland :P) besloot de fietstocht in de polder, en niet lang daarna kon ik binnen weer lekker opwarmen.
Groeten, Jarinka Heijink

Yeronimo

Citaat van: Jarinka op november 02, 2011, 22:29:39 PM
Onderweg veel Grote Zilverreigers (het aantal hoor je aan het eind, om de uitslag spannend te houden)

Er kwam geen eind aan je dag ?  :P
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jarinka

Citaat van: Yeronimo op november 02, 2011, 22:36:49 PM
Citaat van: Jarinka op november 02, 2011, 22:29:39 PM
Onderweg veel Grote Zilverreigers (het aantal hoor je aan het eind, om de uitslag spannend te houden)
Er kwam geen eind aan je dag ?  :P
Gelukkig, er is tenminste iemand die het opvalt.
Het waren er uiteindelijk vijftien, waarvan vijf tegelijk bij een sloot die uitgebaggerd werd. Dan te bedenken dat ze ooit zeldzaam waren...
Groeten, Jarinka Heijink

Yeronimo

Citaat van: Jarinka op november 02, 2011, 22:37:51 PM
Citaat van: Yeronimo op november 02, 2011, 22:36:49 PM
Citaat van: Jarinka op november 02, 2011, 22:29:39 PM
Onderweg veel Grote Zilverreigers (het aantal hoor je aan het eind, om de uitslag spannend te houden)
Er kwam geen eind aan je dag ?  :P
Gelukkig, er is tenminste iemand die het opvalt.
Het waren er uiteindelijk vijftien, waarvan vijf tegelijk bij een sloot die uitgebaggerd werd. Dan te bedenken dat ze ooit zeldzaam waren...

Ja gaat zeker goed met ze! Ik had er vandaag maar twee. Had ook elf matkoppen in een gebied waar we er normaal niet meer dan twee hebben...Las ergens dat ze invasieve jaren kennen, ik hou het dus in de gaten. Wel grappig :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op november 02, 2011, 22:49:55 PM
Citaat van: Jarinka op november 02, 2011, 22:37:51 PM
Citaat van: Yeronimo op november 02, 2011, 22:36:49 PM
Citaat van: Jarinka op november 02, 2011, 22:29:39 PM
Onderweg veel Grote Zilverreigers (het aantal hoor je aan het eind, om de uitslag spannend te houden)
Er kwam geen eind aan je dag ?  :P
Gelukkig, er is tenminste iemand die het opvalt.
Het waren er uiteindelijk vijftien, waarvan vijf tegelijk bij een sloot die uitgebaggerd werd. Dan te bedenken dat ze ooit zeldzaam waren...

Ja gaat zeker goed met ze! Ik had er vandaag maar twee. Had ook elf matkoppen in een gebied waar we er normaal niet meer dan twee hebben...Las ergens dat ze invasieve jaren kennen, ik hou het dus in de gaten. Wel grappig :)

Matkoppen zijn standvogels.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op november 02, 2011, 23:31:56 PM
Citaat van: Yeronimo op november 02, 2011, 22:49:55 PM
Citaat van: Jarinka op november 02, 2011, 22:37:51 PM
Citaat van: Yeronimo op november 02, 2011, 22:36:49 PM
Citaat van: Jarinka op november 02, 2011, 22:29:39 PM
Onderweg veel Grote Zilverreigers (het aantal hoor je aan het eind, om de uitslag spannend te houden)
Er kwam geen eind aan je dag ?  :P
Gelukkig, er is tenminste iemand die het opvalt.
Het waren er uiteindelijk vijftien, waarvan vijf tegelijk bij een sloot die uitgebaggerd werd. Dan te bedenken dat ze ooit zeldzaam waren...

Ja gaat zeker goed met ze! Ik had er vandaag maar twee. Had ook elf matkoppen in een gebied waar we er normaal niet meer dan twee hebben...Las ergens dat ze invasieve jaren kennen, ik hou het dus in de gaten. Wel grappig :)

Matkoppen zijn standvogels.

Dat geven de meeste bronnen ook aan. Maar vond dit ook: Klikkie
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op november 03, 2011, 06:30:14 AM
Citaat van: HPM op november 02, 2011, 23:31:56 PM
Citaat van: Yeronimo op november 02, 2011, 22:49:55 PM

Ja gaat zeker goed met ze! Ik had er vandaag maar twee. Had ook elf matkoppen in een gebied waar we er normaal niet meer dan twee hebben...Las ergens dat ze invasieve jaren kennen, ik hou het dus in de gaten. Wel grappig :)

Matkoppen zijn standvogels.

Dat geven de meeste bronnen ook aan. Maar vond dit ook: Klikkie

Hoogstmerkwaardig. De Matkop in het rijtje van 'echte invasiegasten' Zwarte Mees. Staartmees en Grote Bonte Specht zetten lijkt mij toch echt fout.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Yeronimo op november 03, 2011, 06:30:14 AM
Dat geven de meeste bronnen ook aan. Maar vond dit ook: Klikkie

Neem aan dat je het opmaakt uit dit stukje?

"Het aantal Koolmezen dat in het najaar op deze ringstations wordt gevangen, blijkt met sterker te varieren dan de meeste soorten met een regelmatig trekpatroon en veel minder dan echte invasiegasten zoals Zwarte Mees Parus ater, Matkop P. montanus. Staartrnees Aegithalos caudatus en Grote Bonte Specht Dendrocopus major. "
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wolbert

Vanochtend tijdens het mtb'en 2 Klapeksters, 1 op de Noorderheide en 1 bij de Gortelsche berg (1e x dat ik daar een Klapje zie). Overigens alweer 5 Klapjes gezien dit najaar. In het Renteloos voorschotbos schrok ik me een hoedje, er stak namelijk vlak voor me een hinde het zandpad over. Het beestje had niet 2 sec. later dat pad over moeten gaan, anders was het een botsing geweest. Twee andere hindes besloten nog om niet over te steken. Tijdens het bijkomen van dit moment een overvliegende Zwarte specht.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: wolbert op november 03, 2011, 12:50:07 PMIn het Renteloos voorschotbos schrok ik me een hoedje, er stak namelijk vlak voor me een hinde het zandpad over. Het beestje had niet 2 sec. later dat pad over moeten gaan, anders was het een botsing geweest.
Zoiets? http://www.youtube.com/watch?v=jyZOuCmvcz8
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Yeronimo

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 03, 2011, 09:49:10 AM
Citaat van: Yeronimo op november 03, 2011, 06:30:14 AM
Dat geven de meeste bronnen ook aan. Maar vond dit ook: Klikkie

Neem aan dat je het opmaakt uit dit stukje?

"Het aantal Koolmezen dat in het najaar op deze ringstations wordt gevangen, blijkt met sterker te varieren dan de meeste soorten met een regelmatig trekpatroon en veel minder dan echte invasiegasten zoals Zwarte Mees Parus ater, Matkop P. montanus. Staartrnees Aegithalos caudatus en Grote Bonte Specht Dendrocopus major. "

Klopt, ikzelf dacht ook altijd dat de Matkop een standvogel was. Maar gezien er geen beargumentatie of voorbeelden van te vinden zijn elders vind ik het denk ik iets te vluchtig overgenomen van deze bron.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

stefanhageman

Vandaag een zingende Merel (man, adult) is dat niet een beetje raar? De Kleine mantelmeeuwen blijven overigens dit jaar ook langer hangen en dat terwijl de Stormmeeuwen er ook al weer geruime tijd zijn.
Stefan Hageman


wolbert

@Jeroen, zo had het er wel uitgezien als ik geraakt was ja ;). Wel een stoere omgeving om eens te mtb'en trouwens...
Vriendelijke groet,
Wolbert

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: stefanhageman op november 03, 2011, 13:55:43 PM
Vandaag een zingende Merel (man, adult) is dat niet een beetje raar? De Kleine mantelmeeuwen blijven overigens dit jaar ook langer hangen en dat terwijl de Stormmeeuwen er ook al weer geruime tijd zijn.
Merels zingen het hele jaar. Vreemde vogels...
Viel me ook op dat er nog lang Kl. Mantels waren.
Kijk je bij de Stats in Okt. vorig jaar en ditjaar. Dan waren er vorig jaar meer ingevoerd...
http://waarneming.nl/soort/stats/131?tab=&id=&user=0&year=2011&month=10&sex=0

En bij Trektellen is er alleen een verschil begin Okt. 2011 vs alle jaren in uurgemiddeld.
http://trektellen.nl/grafiek.asp?soort=203&telpostland=1&telpost=-1&Jaar=2011&Jaar2=All&my=mnd&eerstemaand=10&au=hr
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Yeronimo op november 03, 2011, 13:32:03 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 03, 2011, 09:49:10 AM
Citaat van: Yeronimo op november 03, 2011, 06:30:14 AM
Dat geven de meeste bronnen ook aan. Maar vond dit ook: Klikkie

Neem aan dat je het opmaakt uit dit stukje?

"Het aantal Koolmezen dat in het najaar op deze ringstations wordt gevangen, blijkt met sterker te varieren dan de meeste soorten met een regelmatig trekpatroon en veel minder dan echte invasiegasten zoals Zwarte Mees Parus ater, Matkop P. montanus. Staartrnees Aegithalos caudatus en Grote Bonte Specht Dendrocopus major. "

Klopt, ikzelf dacht ook altijd dat de Matkop een standvogel was. Maar gezien er geen beargumentatie of voorbeelden van te vinden zijn elders vind ik het denk ik iets te vluchtig overgenomen van deze bron.

Uit Scandinavie is er wel wat bekend over bewegingen, maar ik geloof niet dat er in Nederland ooit een invasie is geconstateerd.
Ik begrijp dus echt niet wat die Matkop daar in dat lijstje doet.

Herman van der Meer

KorHaan

Citaat van: wolbert op november 03, 2011, 12:50:07 PM
Vanochtend tijdens het mtb'en 2 Klapeksters, 1 op de Noorderheide en 1 bij de Gortelsche berg (1e x dat ik daar een Klapje zie). Overigens alweer 5 Klapjes gezien dit najaar. In het Renteloos voorschotbos schrok ik me een hoedje, er stak namelijk vlak voor me een hinde het zandpad over. Het beestje had niet 2 sec. later dat pad over moeten gaan, anders was het een botsing geweest. Twee andere hindes besloten nog om niet over te steken. Tijdens het bijkomen van dit moment een overvliegende Zwarte specht.


Het Renteloos voorschotbos?!  :D

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

jonas D

Zojuist 5 kraanvogels gezien. Slechts de 2e keer ooit dat ik ze zie :D
Groeten,
Jonas

wolbert

Ja Ronald, zo heet het echt  :P. Zit een lange geschiedenis aanvast, net zoals eigenlijk alles op de Veluwe.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Bart van Hoogstraten

Vandaag mijn eerst Kramsvogels '11/'12!!!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Citaat van: wolbert op november 04, 2011, 17:11:19 PM
Ja Ronald, zo heet het echt  :P . Zit een lange geschiedenis aanvast, net zoals eigenlijk alles op de Veluwe.

Leuke naam  ;D

Jarinka

Gisteren was ik in Hooglandsedijk voor mijn PWS (ja, echt alleen daarom :P) toen ik twee vogels raar hoorde roepen. Het bleken IJsvogels te zijn! Had het roepje nog nooit eerder gehoord. Niet mijn opname, maar zo klonk het.
Vandaag ging ik terug naar Hooglandsedijk om - nu gewapend met camera - geluidsopnames te maken. Helaas lieten de IJsvogels zich niet meer zien of horen. Wel zaten er wat Staartmezen en Sijsjes, altijd leuk.
Op het pad voor me zag ik een vogeltje zitten dat ik daar niet had verwacht: een roodstaart. Zwarte zou vanwege de maand de meest logische van de twee in Nederland voorkomende soorten zijn, hoewel de biotoop op beide niet paste. Maar met zo'n oranje borst kon het niet anders, dit was een Gekraagde Roodstaart! Normaal gesproken zijn ze halverwege oktober al naar het zuiden, maar dit jonge mannetje was dus wat later. Helaas vloog hij weg en kon ik hem niet meer vinden.
Iets verderop hoorde ik een fluitje dat me bekend voor kwam. Na heel wat zoeken vond ik tussen de takken eindelijk de bron: een prachtig mannetje Goudvink. Mooier dan de Gekraagde Roodstaart, maar op dit moment een stukje minder zeldzaam.
De zon scheen lekker, en verleidde me ertoe een omweg naar huis te nemen en te kijken of de Steenuil er was. Helaas was die er ook op uit met dit mooie weer, en liet hij zich niet zien. Volgende week nog maar eens proberen :)
Groeten, Jarinka Heijink

Wouter van der Ham

Vandaag was ik van plan om (na school) naar de Bruine boszanger te gaan, een beetje als troost voor de klauwier ;) . De dag begon al goed, met een paar ringmussen in m'n tuin! Voor mij erg leuk (Nieuw woonplaats/tuinsoort). Na school dus richting Katwijk. Toen ik daar aan kwam trof ik al wat bekende mensen, en hoorde ik al snel de vogel al roepen! Horen=Scoren maar natuurlijk wou ik de vogel erg graag zien! Na 20/30 minuten zag ik de vogel even vliegen, in ieder geval iets. Het aantal mensen werd steeds minder en op een gegeven moment was ik nog maar met ongeveer 5 mensen. Er stond een groepje op de plek waar de vogel constant werd gezien. Ik besloot een beetje terug te lopen. Al snel dacht ik het roepje weer te horen. Ik zag steeds een takje bewegen en het leek of de vogel steeds naar een ander takje ging ( op ongeveer 20 cm van de grond, terwijl de takken vanaf de grond ongeveer 50 cm waren). de vogel ging langzaam naar een open stuk tussen de struiken. Toen de vogel daar bijna was richten ik mijn verrekijker er op en binnen enkele seconden zat de vogel een paar seconden Super mooi in mijn kijker! Super Gaaf! Leuke afsluiting van een schoolweek  ;D  (#248)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Robert V.T

Vanochtend getrekteld op 'mijn' gloednieuwe telpost. Leukste dingen waren o.a. 1 blauwe kiek, 1 smelleken en nog een hele aparte trekker: een boomklever. Ik schrok me rot toen ik dat over de akker zag vliegen ;D  Zie hier voor gehele telling.
Groeten,

Robert van Tiel

jonas D

Leuke telling Robert dus je hebt zelfs al je eigen telpost  ;D ;) :duim:
Groeten,
Jonas