Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

JandJ

Gek doen is altijd leuk ;D  Ik zeg het uit ervaring.

Citaat van: Jarinka op oktober 26, 2011, 22:24:51 PM
Bijna was ik de weg kwijt geraakt
Gelukkig was het vandaag mooi weer!
Het is weleens anders. Ik denk aan de grote tafeleend: regen, regen, geen eten, mobiel leeg, en ineens hoor je de zee... Daar sta je dan, zonder grote tafeleend, bepakt en bezakt met scoop, statief, camera en verrekijker helemaal aan de verkeerde kant van de duinen. Het regende en het begon zelfs te schemeren. Ik was finaal foutgelopen. 4 uur later zag ik de duistere contouren van mijn fiets. (Kort daarvoor kwam ik het Hoefijzermeer tegen. Er zwom 1 tafeleend: de 'goeie'. Even later werd hij afgekeurd... >:( ). Dat was een minder leuk 'gek-doen'. Natuurlijk moet ik er wel bij zeggen dat ik eerder die dag de taigastrandloper en gestreepte strandlopen bij Zwolle en een grote grijze snip in de OVP al in de pocket had 8) 
Maarrr... Mevr. Blauwstaart heeft het bijna helemaal goedgemaakt :duim:  Degenen die haar ook gezien hebben, zullen dat helemaal begrijpen.

En helemaal gaaf is het als je er 2 zó snel achter elkaar hebt!
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jarinka

Citaat van: firecrest op oktober 26, 2011, 22:34:42 PM
Leuke OV-twitch Jarinka!
2 Blauwstaarten in 1 week tijd (toch?), ik ben jaloers!
Ietsje meer dan een week, heb ze allebei op woensdag gezien. Ik denk trouwens niet dat ik naar deze Blauwstaart was gegaan als ik die van Schier hartstikke goed of juist helemaal niet had gezien. Die van Schier zag ik maar even, en dat smaakte naar meer.

Citaat van: jandj op oktober 26, 2011, 22:56:31 PM
Gek doen is altijd leuk ;D  Ik zeg het uit ervaring.

Citaat van: Jarinka op oktober 26, 2011, 22:24:51 PM
Bijna was ik de weg kwijt geraakt
Gelukkig was het vandaag mooi weer!
Het is weleens anders. [...] Ik was finaal foutgelopen.
Was inderdaad mooi weer, want met regen had ik het niet gedaan. Het leek trouwens alsof Staartmezen en de zon niet tegelijk gezien mochten worden, want telkens als ik Staartmezen zag, was de zon weg :P
Het Duinreservaat is gewoon the place to be als je eens een keer flink wilt verdwalen. Veel parallelle wegen, desoriënterend bos en een lichte aanleg voor verdwalen, meer heb je niet nodig.

Achteraf gezien was het wel jammer van die fiets. Omdat ik nog eerder vrij was dan gepland ben ik naar huis gegaan om m'n scope en nog wat spullen te pakken. Als ik dat niet gedaan had, was ik een half uur eerder in Castricum geweest en was het fietsenverhuur nog wel open geweest. Ach ja, nu had ik ten minste broodjes met ham :)
Groeten, Jarinka Heijink

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Timo Roeke

Leuk verhaal en je hebt me goed jaloers gemaakt  :duim:

Folkert Jan

Net tijdens autoritje door local patch een klapekster. Voor mij nieuw in het gebied
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Vandaag een dagje vogelen met Steven Wytema. We waren van plan te beginnen bij Wijk aan Zee, maar reden verkeerd waardoor we maar besloten de volgende afslag naar de kust te nemen. Dat was Castricum aan Zee. Toen we nog op de parkeerplaats stonden (het schemerde nog) speerde er een valk keihard door naar noord. Vermoedelijk een late boomvalk. Een flink stuk verder leek de vogel naar de grond te gaan, zodat we die kant op besloten te gaan vogelen. Via een omtrekkende beweging door het duin gelopen, zonder valk. Ondertussen was er stevige lijstertrek (zanglijster/koperwiek/krams) en erg veel spreeuwen, en vinken+kepen, met af een toe een veld- of boomleeuwerik, of een sijs.

Toen we de valk hadden afgeschreven, het pad naar zuid teruggelopen waar we omheen hadden gelopen. Toen we een hoger punt op het pad afliepen, hoorde Steven een smakkend roepje en riep direct 'brubo, of misschien raddes!' Toen de vogel nog eens riep, hoorde ik het ook en moest hem gelijk geven (we hebben allebei beide soorten afgelopen weekend goed gehoord op Vlie)! De vogel zat in een duindoorncomplex. Toen we daar aan verschillende kanten omheen liepen, had ik het geluk de vogel even vrij te zien zitten. Ik zag meteen dat het inderdaad een bruine boszanger moest zijn, maar had nog niet alle kenmerken gezien. Even later vloog de vogel op, viel in en bleef iets langer vrij zitten, waardoor ik 'm kon afmaken. Steven moest nog iets langer wachten op een zichtwaarneming, maar heeft de vogel ook goed gezien, eind van de middag zelfs langdurig vrij.

Erg leuke zelfontdeksoort, waarvan de meeste credits naar Steven gaan uiteraard! Rest van de dag lekker nagenoten met uiteindelijk een hoop ringmussen en boomleeuweriken, 3 ruigpootbuizerden, slechtvalk, een invallende klapekster, nog een aantal blauwe kieken en flink wat sperwers, en nog even aangeschoven bij de aziatische roodborsttapuit. Bij de middagkoffie over zee nog twee kleine jagers, een paar roodkeel- en parelduikers en een zeekoet en alk tp. Morgen en overmorgen Texel, lastig dagje om te evenaren maar we gaan ons best doen  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Straks vind je een derde Brubo op Texel, en moet je er nog eentje indienen :P
Leuk zeg :)
Groeten, Jarinka Heijink

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

JandJ

Gaaf zeg! Ik zou zeggen: succes (over)morgen! Je bent al warm gedraaid.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Robertmeer

Strakke ontdekking Vincent!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

firecrest

Gave ontdekking Vincent & Steven! Zeker een leuke zelfontdeksoort!
Geen Blauwstaart gedaan, ook al stond je er bijna naast?
Succes op Texel! Het gaat je vast lukken om daar ook wat leuks uit de bosjes te trekken ;)

Vincent Hart

 Die blauwstaart vorige week nog gedaan, om dáár nou weer zo'n end voor te lopen ... ;) Texel was erg hard werken voor 3 rpb's en een paar vuurgoudhanen :s 12 grote zillies bij elkaar is wel tof voor het eiland ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robertmeer

Vandaag een rondje IJmuiden gemaakt. Om half 9 verzamelden we samen met Ed Veling op de parkeerplaats. Op de parkeerplaats zelf liep een Vos. Lopend door de duintjes komen we Roy Slaterus tegen die net vers een Bruine Boszanger had ontdekt! Mooi, kunnen we gelijk aanschuiven. Voor een Bruine Boszanger liet de vogel zich erg leuk horen en zien, af en toe open en bloot in de struikjes en een hek. Hier vlogen ook nog een Grote Gele Kwikstaart en 4 Barmsijzen over.

Op naar de pier. Lopend over het strand zagen we een prachtige Kleine Jager op het strand rusten. Langs de pier zelf zwommen enkele Roodkeelduikers en vlogen enkele groepjes Rotganzen (en waarschijnlijk een groepje Kleine Rietganzen). Frank ontdekte verder nog een Velduil, die erg lastig gevallen werd door wat meeuwen. Tussen de vele Steenlopers liepen enkele Paarse Strandlopers en ook enkele Oeverpiepers lieten zich leuk bekijken. Aan het eind van de pier vloog een grote groep meeuwen, al spoedig lukte het me om hier een prachtige Vorkstaartmeeuw uit te pikken. Eerst vloog de vogel nog op afstand, maar later vloog de vogel (een zeilboot volgend) zelfs het pierengebied binnen. Ook zwommen hier minstens 5 Zeekoeten, weer enkele Roodkeelduikers en geregeld vlogen er Kleine Jagers, Drieteenmeeuwen en Jan-van-Genten langs. De terugweg leverde nog twee juveniele sterntjes op: een Visdief en een Noordse Stern. Soms waren beide vogels samen in één beeld te zien en daarom goed te vergelijken. Ook erg leuk waren de zangvogeltjes die tussen de stenen van de pier verstopt zaten: meerdere Goudhaantjes, een Roodborst en twee Winterkoningen.

Terug bij de auto nog even gekeken bij de Bruine Boszanger. Ditmaal maakte de vogel het helemaal bont; hij zat nu in de haven zelf, langs de met Helm begroeide kanten met welgeteld één struikje... Maar zelfs dan was de vogel erg skullerig, in het halfuurtje dat wij er stonden, liet de vogel zich niet zien!

Een kijkje in het havengebied leverde - behalve twee Tapuiten, een groepje Groenlingen en een Roodborst - niks op.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

wolbert

Ik ben vandaag naar IJmuiden gegaan met m'n vriendin en 1 van d'r honden. Eerst een poosje over het strand gelopen, dit leverde eigenlijk alleen een groepje Drieteenstrandlopers op. Bij de Zuidpier meerdere Roodkeelduikers, juv. Jan van Gent, Zeekoet, Noordse stern, Kleine jagers (zelfs 1 die vlak over ons heen vloog bij. In de verte ook nog een Middelste jager gezien. Terwijl we de Middelste jager bekeken, zagen we tussendoor ook nog een Bruinvis bovenkomen. Bij het eindpunt een prachtige Vorkstaartmeeuw gezien! Vloog ineens door het beeld van m'n scope. Hier nog een 2e Bruinvis gezien. Ook nog een poosje gezocht naar de Kuifali, maar niet gevonden.
Erg mooi dagje en erg blij met die prachtige Vorkstaartmeeuw  ;D.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Wouter van der Ham

#674
Vandaag met Jillis Roos gaan zeetrektellen bij Katwijk. Telling was wat magertjes. Toch nog wel een paar leuke dingen; Bruinvis, een groep van 20 kleine rietganzen (nog nieuw voor Jillis), en toen we de scopen al in de tas hadden zitten vond Noël Aarts een adult winterkleed Grote Burgemeester :) ! Snel de scopen weer opgezet en toen nog erg leuk gezien! (#247) hier de gehele telling .


Gister ook met Jillis naar de Horsten geweest.  Ik verwachte eigenlijk weinig. Al snel zagen we de eerste Holenduiven al vliegen. In een klein groepje Vinken zat een mooie Keep, dat was een nieuwe soort voor me voor dat gebied dus mijn dag was al weer goed. Toen we eenmaal boven op de Sieringenberg kwamen ( Grote heuvel midden op een gedeeltelijke open plek midden in het bos waar bovenin een afdakje is) Zagen we al snel nog wat kepen vliegen! Uiteindelijk bleek het grootste gedeelte van wat er aan vinken vloog kepen te zijn ( rond de 50). Ook zaten er nog 2 Glanskoppen erg dichtbij. Op de terugweg nog een vrouw blauwe kiek, die was ook nog nieuwe voor mij in dat gebied.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

baskok

Vandaag alle Nederlandse futen bij elkaar op één plas gezien, was een leuk gezicht.
Ook omdat ik de kuifduiker nog niet had http://waarneming.nl/user/view/57625?gb=4546&g=0&sp=0&from=2010-10-30&to=2011-10-30&month=

GijsB

LANGSTAARTKLAUWIER!!!!!!!!
Gijs

JandJ

Citaat van: dralion13 op oktober 31, 2011, 21:05:03 PM
LANGSTAARTKLAUWIER!!!!!!!!
Ja, te gek hè?!  :rolleye:  Ik ben nog steeds in hogere sferen. :angel:
Hier mijn verhaal. Met de 2 grote piepers bedoel ik de 2 die ik vanmorgen opstootte in mijn woonplaats. Maar nu ik zo'n krachtpatser van een dwaalgast heb gezien, valt die ontdekking net als dat woestijntapuitje helemaal in het niets!

ik schrok trouwens van het aantal soorten in mijn onderschrift. Wat gaat het toch hard de laatste maanden! Ik hou het persoonlijk niet eens bij. Dacht namelijk dat dit 'nog maar' m'n 340e soort was 8)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Timo Roeke

Mijn verslag van de langstaartklauwier: http://slagpen.wordpress.com
Ik rijd niet snel, heel ver, voor vogels maar deze kon ik niet laten schieten.

JaapHennevanger

#679
Heerlijk beest! Eigenlijk totaal geen tijd ervoor, maar zo'n vogel kan je niet laten schieten natuurlijk.

Jaap Hennevanger



GijsB

Mijn plan was om naar de blauwstaart te gaan, maar toen ik zag dat er vanuit ede-wageningen een directe trein naar den helder ging was mijn plan snel gewijzigd  ;D
Gijs

Bart van Hoogstraten

Ik had hem al afgevinkt staan op Cuc Phuong National Park Vietnam '05 en heb geen Nederlandse (jaar-) lijst, alleen 'n eeuwige wereldlijst per continent -> kon lekker thuis blijven  ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 01, 2011, 11:51:45 AM
alleen 'n eeuwige wereldlijst per continent
Maar je hebt 'm nu dus niet op je europese lijst.
En los daarvan: ook al heb je 'm al ergens op een of ander lijstje staan, blijft toch een mooie vogel. Je hoeft van mij niet hoor (kan ook niet meer trouwens), maar thuisblijven alleen omdat-ie al op een lijstje staat is natuurlijk net zo vreemd als gaan alleen om 'm op je lijstje te kunnen zetten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

Citaat van: guusp op november 01, 2011, 11:58:31 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 01, 2011, 11:51:45 AM
alleen 'n eeuwige wereldlijst per continent
Maar je hebt 'm nu dus niet op je europese lijst.
En los daarvan: ook al heb je 'm al ergens op een of ander lijstje staan, blijft toch een mooie vogel. Je hoeft van mij niet hoor (kan ook niet meer trouwens), maar thuisblijven alleen omdat-ie al op een lijstje staat is natuurlijk net zo vreemd als gaan alleen om 'm op je lijstje te kunnen zetten.

Klopt helemaal Guus! (ik zat maar wat op te scheppen  ;) ). Maar ik twitch eigenlijk sowieso niet, tenzij het binnen fietsbereik is (ik produceer al genoeg CO2 met die reizen van me...  ;) ) Ik heb alleen een wereldlijst maar die is ingedeeld per continent. Onmogelijk om te tellen hoeveel vogels ik gezien heb vanwege de gebieden-overlapping van veel soorten. Bovendien ben ik erg slordig in bijhouden -> tot mijn ontdekking van Observado en Waarneming zette ik alleen maar een vinkje in mijn betreffende vogelboek, vaak zonder locatie of datum/tijdstip erbij. Vogelen is eigenlijk ook helemaal mijn doel niet, alleen maar een middel om het maximale te absorberen qua natuur en cultuur in het algemeen. Vogels stellen immers nooit teleur, zijn altijd wel ergens aanwezig en de zoektocht levert altijd boeiende bijvangsten, gekke avonturen, interessante gebieden en vreemde ontmoetingen op. Ik heb overigens helemaal niets tegen twitchers! (dan zou ik boter op mijn hoofd hebben) (net als vrijwel iedereen die iets principieel tegen twitchers zou hebben).  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jarinka

Citaat van: Timo Roeke op november 01, 2011, 09:20:50 AM
Mijn verslag van de langstaartklauwier: http://slagpen.wordpress.com
Ik rijd niet snel, heel ver, voor vogels maar deze kon ik niet laten schieten.
Nu ben ik goed jaloers! Wat een beest...
Gefeliciteerd :)
Groeten, Jarinka Heijink

Timo Roeke

Ik dacht je gisteren daar te zien. Er stond nog een groep op een andere duin met een blonde jongedame. Ik dacht dat jij het was.. ik zwaaien.. maar jij was het niet :). Nooit gedacht dat er meerdere blonde jongedames op de vogel af zouden komen. Stupid me :)

Jarinka

Citaat van: Timo Roeke op november 01, 2011, 17:47:21 PM
Ik dacht je gisteren daar te zien. Er stond nog een groep op een andere duin met een blonde jongedame. Ik dacht dat jij het was.. ik zwaaien.. maar jij was het niet :). Nooit gedacht dat er meerdere blonde jongedames op de vogel af zouden komen. Stupid me :)
Blonde jongedames vinden het vast wel leuk als er iemand naar ze zwaait :P
Morgen had ik eventueel kunnen gaan, maar twee keer twee uur treinen en meer dan €20,- vind ik net wat te veel als ik dan maar drie kwartier heb om daar te kijken. Het is weliswaar een heel gaaf beest, maar Klapeksters zijn ook leuk, en die zitten net wat dichter in de buurt.
Misschien dat hij nu in Den Treek terug gevonden wordt :P
Groeten, Jarinka Heijink

Yeronimo

Citaat van: Jarinka op november 01, 2011, 17:57:57 PM
Citaat van: Timo Roeke op november 01, 2011, 17:47:21 PM
Ik dacht je gisteren daar te zien. Er stond nog een groep op een andere duin met een blonde jongedame. Ik dacht dat jij het was.. ik zwaaien.. maar jij was het niet :). Nooit gedacht dat er meerdere blonde jongedames op de vogel af zouden komen. Stupid me :)
Blonde jongedames vinden het vast wel leuk als er iemand naar ze zwaait :P
Morgen had ik eventueel kunnen gaan, maar twee keer twee uur treinen en meer dan €20,- vind ik net wat te veel als ik dan maar drie kwartier heb om daar te kijken. Het is weliswaar een heel gaaf beest, maar Klapeksters zijn ook leuk, en die zitten net wat dichter in de buurt.
Misschien dat hij nu in Den Treek terug gevonden wordt :P

Of we gaan morgen allemaal zoeken in onze locale gebieden, je weet nooit van tevoren wat je vind.
Ik zoek in ieder geval Leeuwarden af (Groote Wielen, Kleine Wielen) nadat ik weer paar uurtjes trek ben wezen tellen in Leeuwarderbos.
Was vandaag wel leuk met Europese Kanarie  B)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jan vH

Vandaag wat gevogeld / planten/gallen gezocht bij de Barneveldse Beek. In november zouden de eerste wintergasten toch wel gearriveerd moeten zijn. Vorig jaar zaten er (een week later) o.a. Pestvogel, Grote Barmsijs, Kleine Barmsijs, Goudvink...

Als ik het gebied in fiets zie ik gelijk al iets leuks: jonge eendjes. Snel daarna zie ik een Atalanta. Bij het bosje dat vorige winter vol met leuke vogels zat was nu alleen een groepje Staartmezen te zien. Als ik weer verder fiets zie ik weer een Atalanta vliegen. Ook bloeien er op veel plekken nog verschillende soorten planten. Een stuk verder bloeit ook Dotterbloem, een typische voorjaarssoort (en een nieuwe soort voor mij). Het lijkt wel lente!

Verder nog verschillende gallen kunnen vinden, maar qua vogels moest ik het doen met een Sijs.

Zaterdag heb ik nog geprobeerd de Blauwstaart te zien, maar omdat ik niet heel veel tijd had heb ik 'm gemist (hij liet zich juist toen een tijd niet zien). Wel een Ruigpootbuizerd en vijf nieuwe soorten (een gal en vier planten) gezien.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Guus Peterse

Citaat van: Jan vH op november 01, 2011, 20:41:22 PM
Een stuk verder bloeit ook Dotterbloem, een typische voorjaarssoort (en een nieuwe soort voor mij). Het lijkt wel lente!
Dotterbloem zie je (net als sommige andere typische voorjaarssoorten) wel vaker aan het eind van de zomer / in de herfst nog even opbloeien. Een typisch herfstverschijnsel. Neemt niet weg dat november wel erg laat is natuurlijk. Ik ken dat meer van augustus / september.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015