Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

Bale man...

Les voor de volgende keer, fiets op slot doen en scope meenemen als je zover bij je fiets vandaan gaat dat je hem niet meer kan zien. Als ik niet op een eiland ben zet ik mijn fiets altijd op slot op vlieland of schier wil ik hem nog wel eens van slot laten, want wie wil er nou een huurfiets stelen, iedereen die zover van de boot af zit heeft al een huurfiets en je kan hem toch niet verkopen.
Gijs

Jos Welbedacht

Balen Jan, nu maar hopen dat de dief ook beroofd wordt van een fiets of iets dergelijks :wacko: .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Botervlieg

Vandaag gezien....
Groepje spreeuwen dat heen en weer vloog tussen links van de straat de verzamel/uitrust-boom en rechts de voedsel-boom.

Als je veel eten nodig hebt, moet je wanneer je voedsel hebt gevonden, wel gestructureerd te werk gaan.
Netjes bovenaan beginnen ;D

Groetjes, Marleen


Timo Roeke

Vandaag gezien: http://slagpen.wordpress.com/
Met foto's van zeearend en natuurlijk een klein verhaaltje.

Margreet Kwh

Vandaag een vogelaar gezien die lekker met verrekijker over het weiland zat uit te kijken, in de zon.
Bij molen De Hommel, Haarlem.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Theovanv

Vandaag was echt top! Eerst gaan zeetrektellen bij Camperduin. Ondanks de slechte wind toch als krenten 2 Kleine Jagers tp heel dichtbij! Verder nog Zeekoet en mooie adulte Jan van Genten dichtbij en enkele Roodkeelduikers. Verderop langs de Hondsbossche Zeewering ook weer Roodkeelduikers, Alk/Zeekoet, Paarse Strandlopers, Steenlopers, Roodhalsfuut, Zilverplevier, Goudplevier, Watersnippen.

Verder was het er rustig en toen zijn we maar doorgereden naar de Blauwstaart. Die liet zich prachtig zien, wat een prachtbeest!! Nog leuke fotootjes van kunnen maken en en passant kwam er ook nog een Bladkoning langsvliegen. Topdag dus met 3 lifers.
Theo van Veenendaal

Robertmeer

Vanmiddag teruggekomen van een weekje Texel. In totaal 128 soorten gezien in 8 dagen tijd met als hoogtepuntjes de Aziatische Roodborsttapuit, Roodkopklauwier, een prachtige Blauwstaart, 2 Pallas' Boszangers en 2 Bladkoninkjes. Verder ook nog een Roerdomp, erg veel Ruigpootbuizerds, Strandleeuweriken, 2 Klapeksters, een Beflijster, Kleine Barmsijsjes (in de tuin!), enkele dobberende Zeekoeten, de eerste Wilde Zwanen (leuke soort voor Texel), 2 Kleine en 1 Krombekstrandloper (laat!) en 11 Grote Zilverreigers (zeldzaam op Texel).
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

GijsB

wacht ff, een blauwstaart op texel ???

Die kan ik niet op waarneming.nl terugvinden
Gijs

Robert V.T

Net terug van de Kleine klapekster, erg mooi beestje! :blink: Gisteren o.a. amerikaanse smient en 2 (gewone!) klapeksters gezien.
Groeten,

Robert van Tiel

Stijn E.

Zojuist in Den Treek een mezen/vinkengroepje met Koolmees, Pimpelmees, Mat- of Glanskop, Keep, Sijs, Vink, Boomklever en Goudhaan. Verder Sperwer en roepende Zwarte Specht. Ohja, en lekker weer :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Margreet Kwh

Vandaag heel veel vogels en slakken gezien en gehoord, en lekker getuinierd. Vlakbij mijn huis een slaapboom ontdekt van de kauwen, een hoge Plataan.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: MarKoHu op oktober 23, 2011, 17:24:31 PM

Vandaag heel veel vogels en slakken gezien en gehoord, [...]


Kan je niet eens wat van dat slakkengeluid opnemen? Er zit nog helemaal niet van die groep in het geluidenbestand van Waarneming.
:)
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Dat is een triest geluid, als je erop trapt ;)
Maar misschien kan met heel verfijnde apparatuur het raspen ook wel opgenomen worden!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: MarKoHu op oktober 23, 2011, 17:44:20 PM
Dat is een triest geluid, als je erop trapt ;)
Maar misschien kan met heel verfijnde apparatuur het raspen ook wel opgenomen worden!

Wie weet is dat wel determinerend.
Als je erop trapt is in ieder geval wel te horen of het een naakt- of huisjesslak is.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

En met zeeschelpen kun je ook muziek maken: http://www.youtube.com/watch?v=uaPq_8kBHDU
(Sorry voor off-topic)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

smoely

Vandaag was ik mede-ontdekker van de eerste twitchbare giervalk in België. Ook vond ik hem in namiddag terug  ;D
Een beschrijving van de chaos op de telpost vind je hier: http://waarnemingen.be/waarneming/view/61382569

GijsB

Nice, als je er nu nog 1 vindt in Nederland vind ik het helemaal top  :duim:
Gijs

Vincent Hart

Heel veel dichterbij Nederland gaat niet lukken, goeie kans dat deze vogel af en toe boven Zeeuws-Vlaanderen vliegt (vloog?)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joost van der Laan

Niet vandaag gezien, maar vrijdag, toen ik nog op vlie zat. Voor het eerst sinds tijden weer eens flink gevogeld. en op 1 dag meteen 10 lifers!


154   Witbandkruisbek    
155   Drieteenmeeuw          
156   Grote Jager       
157   Vorkstaartmeeuw
158   Jan-van-gent   
159   Bruine Boszanger
160   Roze Spreeuw
161   Geelgors
162   Sneeuwgors       
163   Zeekoet

met een groepje van in totaal 7 vogelaars die ik bij de Roze spreeuw tegen was gekomen en waar ik de hele dag mee heb gevogeld.

jammergenoeg was mijn camera leeg, en ik zit erover te denken om een nieuwe camera te kopen, zie mijn post in het Fotografieforum. en er moet ook maar snel een nieuwe verrekijker komen, deze wordt oud.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Robert V.T

Vandaag leuke trekdag op trektelpost de Nolle met o.a. 11 ruigpootbuizerds(dagrecord 19!), 2 smellekens, 1 goudvink, 10 grote zillies en verder veel blauwe kieken en heel veel sperwers!
Groeten,

Robert van Tiel

Timo Roeke

Wat een soorten en wat een vrije tijd. Het lijkt wel vakantie  ;) .


Ik heb zelf ook weer het nodige gezien maar lang niet zo bijzonder als jullie waarnemingen. Maar... Wel een eigen trektelpost begonnen. Het verslag en een paar leuke foto'sstaan op de site: http://slagpen.wordpress.com en de telpost is ook te volgen op Twitter: TTPdeDoorbraak.


Edit: en in de post daarvoor een paar prachtige fotos van een overtrekkende zeearend.

JandJ

Na een hele leuke vakantie zat ik vanmorgen met tegenzin weer op school. De vakantie was echt geslaagd omdat er in enkele dagen maarliefst 6 nieuwe soorten mijn levenspad kruisten. Het genot was ook te danken aan iemand die me een prachtige scoop met statief te leen gad gegeven! (Probleempje: het schoolwerk lijdt er momenteel onder)
Vandaag was de opluchting groot toen de melding van Ies kwam dat de kleine klap er nog zat. Uiteindelijk zou ik daar niets mee opschieten, want degene(n) waar ik meestal mee meerijd, waren al geweest of inmiddels onderweg. Terwijl ik tot 15:20u les had, hadden anderen weer ene set goede soorten op zak. Ik niet. De laatste les begon het echt te rommelen. Ik kom het niet over mijn hart verkrijgen om zomaar 2 lifers aan m'n neus voorbij te laten gaan. Later zou ik het me nooit vergeten. Het werd helemaal onrustig hier van binnen toen ik berekende dat ik (als ik verveoer had) de kleine klapekster en amerikaanse smient vrij makkelijk voor het donker kon zien... >:(
Heel de vakantie viel, zij het onterecht ;) , in het niets als ik deze middag niets zou ondernemen om tóch maar richting Middelburg te gaan. Een beetje hopeloos belde ik dezelfde chauffeur als naar de grauwe fitis: mijn broer. (Aan het 3e aandachtspuntje is al enige aandacht besteed. De wijzer is al een keer de 200 gepasseerd ;D )
Geheel tegen verwachtigen in klonk het: no problemo!
Toen was de twitch afhankelijk van nog maar 2 dingen:
- de auto van mijn moeder moest beschikbaar zijn. Meestal is dat maandagmiddag en -avond nooit het geval, maar het toeval wilde... ;D
- ik moest ook nog snel een vervanger optrommelen voor mijn dagelijkse krantenwijkje: mijn zusje, die inmiddels wel gewend is om heel laat van te voren te vernemen dat ze mijn kranten 'moet' doen 8) 
De les was ineens verrassend snel voorbij, maar wat er behandeld is??? :)
Op de terugweg met Cornelis belden we nog iemand om ook mee te gaan (om de €€€'tjes te delen >:D ). Om 16:10 was de auto gevuld en anderhalf uur later keek ik naar mijn 341e soort, Kleine klapekster. Kort maar krachtig, want na 5 minuten en een ruigpootbuizerd zaten we weer in de auto richting de Amerikaanse Smient. Een half uur zoeken, maar Cornelis vond hem uiteindelijk vooraan de grote, onoverzichtelijke groep smienten. Slecht licht vanwege de lage zon bevorderden de kwaliteit van de foto's niet bepaald. Een late vogelaar had mazzel dat wij hem nog in beeld hadden, anders was zijn twitch niet geslaagd.
Na ons vertrek hebben we nog even in een greppel vastgezeten omdat ik zonodig mijn vogelboek moest vergeten :angel: .
De succesvolle twitch werd afgesloten met een verlekkerd bezoekje aan de KFC. :duim:
Nú is voor mij pas echt de vakantie voorbij.
De Siberische Boompieper zal toch echt een paar daagjes moeten wachten op mijn bezoek.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

firecrest

Vandaag kreeg ik een spannende piep binnen: Siberische Boompieper AW-Duinen.
Ik klikte hem eerst weg, al die onzin met vage claims tegenwoordig. Een SiBoPi in de AWD zal vast niet kloppen. Even later toch maar even gekeken. Een goede waarnemer, toch wel een goede plek en eigenlijk wel een melding om zo snel mogelijk naar toe te gaan! Gelukkig was ik net klaar met school, dus snel via huis door de duinen in. Na een half uurtje lopen kwam ik op de plek aan. Er waren enkele vogelaars aan het zoeken, maar nog zonder resultaat. Ik besloot maar in een ander dennenbosje te gaan zoeken. Ik zette 2 stappen het bosje in en een pieper met een scherpe Boompieper-roep vloog voor me op. De pieper ging open en bloot voor me zitten: een schitterende Siberische Boompieper! Snel de anderen geroepen. Iedereen kon de vogel zien, waarna hij weer opvloog de hoge dennen in. Er kwamen nog wat vogelaars bij en iedereen stond naar boven te turen. Ik kreeg last van mijn nek, dus ik besloot maar weer een rondje te lopen. Na een stukje lopen vloog de SiBoPi opeens voor mijn voeten weg, een boom in. Snel weer iedereen geroepen en bijna iedereen kon de vogel weer even kort zien. De vogel vloog weer weg en ik had nog steeds geen foto kunnen maken... Er kwamen steeds meer vogelaars bij, maar de vogel was spoorloos verdwenen. Wel liepen er 2 vossen over onze schoenen heen... Tot een uur of 6 bleven we zoeken, maar helaas zonder resultaat. Daarna maar weer richting huis gegaan met mijn 3e Siberische Boompieper op zak. Een erg gave regiosoort!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Hart op oktober 24, 2011, 16:48:22 PM
Heel veel dichterbij Nederland gaat niet lukken, goeie kans dat deze vogel af en toe boven Zeeuws-Vlaanderen vliegt (vloog?)

Rakelings! http://waarnemingen.be/waarneming/view/61401587
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JelteV

Eergisteren keek ik omhoog vanuit de tuin, en zag vijf kraanvogels over huis vliegen. Leuke nieuwe tuinsoort  ;D


Groeten, Jelte
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

JandJ

Vandaag werd ik bij thuiskomst uit school getrakteerd op een slechtvalk. Ook nieuw vor de tuinlijst, laatste was bladkoning.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jarinka

#657
Vandaag heb ik eens lekker gek gedaan. Ik was vroeg uit, en kwam op het idee om de Blauwstaart van het Noord-Hollands Duinreservaat eens te bezoeken. Zo gezegd, zo gedaan, en om tien voor 1 zat ik in de trein naar Castricum. In Castricum zou ik een OV-fiets huren, maar toen ik om 14:11 uit de trein stapte, bleek het fietsenverhuur vreemd genoeg dicht te zijn van 2 tot 4. Bussen reden er niet, en ik had geen zin om te wachten, dus ging ik maar lopen.
In het bos zat niet zoveel, behalve een groep van tien tot vijftien Staartmezen. Terwijl ik richting de noordkant van het meer liep, vlogen er telkens Aalscholvers over. De reden daarvoor liet zich al snel zien: op het eiland in het meer zat een grote Aalscholverkolonie! Dat zijn er wel ietsje meer dan de tien die ik dagelijks op weg naar school zie.

Bijna was ik de weg kwijt geraakt (zoals ik de laatste tijd vaak schijn te doen), maar als je een groep van tien vogelaars ziet, is de kans groot dat daar een leuk vogeltje zit. Ja hoor, de Blauwstaart. Hij was veel in beeld, maar lastig aan te wijzen. Toch zag ik hem na 5 minuten al beter dan de Blauwstaart van Schiermonnikoog, die zich na 3,5 uur zoeken pas de volgende dag liet zien (gelukkig toen binnen 10 minuten).
En wat was het een mooi beestje. Van de Blauwstaart van Schier zag ik de oranje flanken als enige duidelijke kenmerk, maar hier zag ik de hele set: oranje flanken, blauwe staart, witte oogring en zelfs de lichte tekening op de keel. Leuk!
Ben ook nog wat bekenden tegen gekomen die ik al een jaar niet had gezien. Grappig om elkaar dan bij een Blauwstaart weer te zien.

In hetzelfde bosje nog een Goudhaan, een Roodborst (valt pas op hoeveel Roodborsten er zijn als je een Blauwstaart zoekt) en een zingende Winterkoning, en in het meer veel Aalscholvers, Kuifeenden en wat Tafeleenden.

Na anderhalf uur liet hij (eigenlijk een zij) zich steeds minder zien, dus liep ik maar weer terug naar Castricum. Heb in de trein tussen Amsterdam Centraal en Hilversum in het verbindingsstuk tussen twee treinstellen moeten staan omdat het zo druk was. Zeebenen? Check! :right:

Ben blij dat ik toch gegaan ben, want een ongepland middagje vogelen is - zeker met zon erbij - altijd leuk :)
Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Leuke OV-twitch Jarinka!
2 Blauwstaarten in 1 week tijd (toch?), ik ben jaloers!

Vincent Hart

Citaat van: Jarinka op oktober 26, 2011, 22:24:51 PMBussen reden er niet
Zou ook wel een gek gezicht zijn in een natuurgebied met uitsluitend fiets- en wandelpaden ;) Goed verhaal!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers