Hoofdmenu

herfstvakantie: en nu?

Gestart door Jeroen75, oktober 17, 2011, 18:09:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen75

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en ook het vogelkijken is een nieuwe hobby voor me, dus ik denk: even bij de Frisse Blik binnen kijken!

Ik heb een weekje vrij en wil graag wat met deze nieuwe hobby doen, en het liefst een of meer van mijn "most wanted vogels" (roerdomp, purperreiger, geoorde fuut, ijsvogel, korhoen, bosuil, visarend...) van het lijstje afstrepen. Daarom een boek gekocht bij de ANWB met daarin allerlei mooie vogelgebieden. Probleempje daarbij is echter dat ik van Openbaar Vervoer afhankelijk ben, en de meestbelovende vogelgebieden ver van de stations en bushaltes af lijken te liggen. Hebben jullie misschien tips voor mij voor vogelgebieden die makkelijk met OV te bereiken zijn? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

Rene de Ruijter

Met een combinatie van trein en fiets kan je bijna overal komen !
Of je neemt de fiets mee in de trein(dagkaart voor de fiets is 6 euro,vouwfiets mag gratis mee) of je huurt ergens een fiets.
En het is nog milieuvriendelijk ook !!  :duim:
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

MarianneW

Hallo Jeroen,

Welkom op het forum. Waar moet je vandaan komen, is wel handig om te weten. Ten tweede, je lijstje met most wanted vogels moet je misschien wel een beetje aanpassen aan het seizoen. Kijk in de ANWB gids bijvoorbeeld nu naar trekvogels en wintergasten. Je kunt nu op diverse plaatsen heel goed oefenen met bijv. eenden en ganzen en aan de kust is er deze maand ook vaak veel leuks te vinden.
Purperreiger zul je bijv. tot volgend jaar moeten bewaren, de visarend is bijna overal al verder getrokken. Geoorde fuut in zomerkleed vanaf april, winterkleed kan wel.
Als je me laat weten waar je vandaan moet komen, kan ik je misschien wel wat tips geven.
Marianne
Marianne

Yeronimo

Het Sallandse Heuvelrug is zeer makkelijk te bereiken (voor de Korhoen) met de trein. Het gebied is op loopafstand van het station Nijverdal West. Het beste kan je daar naartoe gaan in de balts periode van de Korhoen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jeroen75

Rene, Marianne en Jeroen,

Bedankt voor de reacties!

Met de fiets in de trein vind ik nogal onhandig, maar een OV-fiets huren is een erg goed idee, daar ga ik zeker eens naar kijken! Ik heb inmiddels op de NS site eropuit.nl ook al een paar natuurwandelingen van station naar station gevonden die er veelbelovend uitzien (Veluwezoom, Zuid Kennemerland, Zandvoort), dus ik heb al wat ideetjes :)

Tja, inderdaad, het seizoen van een aantal van die vogels zit er zo'n beetje op. Tijd om er een paar wintergasten aan toe te voegen misschien. Ik kom trouwens uit Arnhem, maar dat maakt niet zoveel uit, een paar uurtjes in de trein vind ik niet vervelend, zeker niet in mijn vakantie. Boekje erbij, of gewoon uit het raam kijken (zelfs daar zie je soms leuke vogels, en tussen Arnhem en Utrecht heb ik ook al een paar keer reeen gezien vanuit de trein). Dus laat mijn beginstation je niet beperken in het geven van tips.  ;)

Sallandse Heuvelrug houd ik in mijn achterhoofd, bedankt. Ik neem aan dat de korhoen (het korhoen?) nu niet aan het baltsen is...

Nog andere stations waarvandaan je zo de natuur in loopt?
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

Robert V.T

Citaat van: Jeroen75 op oktober 18, 2011, 08:44:21 AM


Sallandse Heuvelrug houd ik in mijn achterhoofd, bedankt. Ik neem aan dat de korhoen (het korhoen?) nu niet aan het baltsen is...



Voor het zien van het korhoen zou ik even wachten tot maart/april, dan zijn ze op de Sallandse Heuvelrug volop aan het baltsen.
Groeten,

Robert van Tiel

Botervlieg

Hallo Jeroen,

Je vind er niet altijd heel spannende vogels, maar er zijn meestal wel allerlei soorten en soms leuke verrassingen.
En het is bereikbaar met de trein.

De veerpolder, naast treinstation Haarlem Spaarnwoude.

Groetjes, Marleen

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen75 op oktober 18, 2011, 08:44:21 AM
Nog andere stations waarvandaan je zo de natuur in loopt?

Misschien staat hier nog wat tussen voor je: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=132525.0
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen75

Ted, bedankt voor de link... een heel nuttige thread die je aanstipt! Heb je uiteindelijk nog gebruik gemaakt van het NS-kaartje? Welke wandeling heb je gedaan? Was die de moeite waard?
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen75 op oktober 18, 2011, 15:20:35 PM
Ted, bedankt voor de link... een heel nuttige thread die je aanstipt! Heb je uiteindelijk nog gebruik gemaakt van het NS-kaartje? Welke wandeling heb je gedaan? Was die de moeite waard?

Ik ben van Harlingen over de dijk naar Oosterbierum gelopen en vandaaruit met de bus terug. Een geweldige wandeling, er lag toen sneeuw en de open ruimte was heerlijk.
Had toen o.a.  Eiders, Toppers, Brilduikers en Wilde zwanen. (eind dec 2010).
Geen idee wat er rond deze tijd te zien is.

Overigens heeft het Kruidvat deze week weer een treinkaartjesactie. Voor 12.50 euro in het weekend kan je héél Nederland door.  OP=OP!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Vincent Hart

Citaat van: Robert V.T op oktober 18, 2011, 08:49:19 AM
Citaat van: Jeroen75 op oktober 18, 2011, 08:44:21 AM


Sallandse Heuvelrug houd ik in mijn achterhoofd, bedankt. Ik neem aan dat de korhoen (het korhoen?) nu niet aan het baltsen is...



Voor het zien van het korhoen zou ik even wachten tot maart/april, dan zijn ze op de Sallandse Heuvelrug volop aan het baltsen.
Aan de andere kant gaat het dermate slecht met het korhoen dat ze wel eens heel snel uitgestorven zouden kunnen zijn in NL ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers