Hoofdmenu

Vlieland Herfstvakantie

Gestart door joost van der Laan, november 07, 2010, 14:41:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

firecrest

Ik heb me ingehouden, maar toen ik vanmiddag ging kijken was er iemand die zich niet kon inhouden. Een Vlielander was bezig openhaardhout te verzamelen. De grote dennebomen die in het lage dennecomplexje stonden waren zijn doelwit... Hij was met een motorzaag bezig, dus de Brubo horen ging al niet. Een tijdje bij het bosje gezeten en rondom de waterzuivering gelopen, maar helaas zonder resultaat. Later zijn er ook nog 3 keer mensen geweest die ook niets gezien hebben... Het wordt dus nog moeilijk voor jullie ;)
Vandaag een vrij leeg eiland wat lijsters betreft. Wel erg veel Zwartkoppen, alleen op het kerkhof al 20. De roofvogeltrek was echter veel minder. Vanaf het vuurboetsduin vandaag in een uurtje 1 ruigpoot, 1 blauwe kiek en 1 slechtvalk. Vergeleken met 10 ruigpoten, 8 blauwe koeken en meerdere slechtvalken en smelleken gister in een uurtje op hetzelfde duin.
Op de oost was het ook leuk vogelen. De wbosjes in het duin waren leeg, maar het buitenduin zeker niet. Na zo'n 100 meter lopen had ik al een Geelgors en een Velduil. Iets verder vloog er weer een gorsje op. Toen ik hem nog een keer opjoeg leek het een Rietgors. De vogel viel weer in in het helm, maar stak even over over het zand. Vogel zat even helemaal vrij en het koppatroon van een Dwerggors werd zichtbaar! Helaas was deze Dwerggors alles behalve tam, want toen ik een paar meter dichterbij kwam vloog de vogel alweer op. Hij tikte 2 keer en viel een stuk verder weer in. Snel het eiland rondgebeld, maar iedereen bleek over zee te kijken en raast was het ook al leuk. Alleen peter en jaap waren in de buuurt, ze hadden net naar de Brubo gezocht en waren onderweg naar de oost. Met zijn drieen nog een laat keer het duin op en neer gelopen maar niets meer gevonden... Wel nog een mooie Velduil. Daarna richting het dorp voor de Roze Spreeuw, die weer was gezien. De vogel was net uit beeld, maar een prachtige Beflijster was in beeld. Iets later kwam de Roze Spreeuw weer tevoorschijn. Mooi kunnen zien, soms zelfs helemaal vrij.
Morgen vrees ik dat we de hele dag over zee moeten gaan kijken... Wachten op beter weer.
Overigens zijn de Witbanden wel nog vrij makkelijk te doen, al moet je er soms wat tijd in steken.

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

GijsB

Ik vond het leuk op vlieland

Eerst naar de brubo, uiteindelijk niet gezien (nou ja, kort een paar keer zien vliegen) maar wel goed gehoord. Hier ook nog grote gele kwikstaart. Daarna door naar de witbandkruisbek. na een paar minuten wachten kwam 1 witbandkruisbek drinken. Omdat we niet gevoel hadden dat ie zeer weer snel zou laten zien zijn we doorgegaan. Op naar lange paal. Onderweg hadden we nog een ruigpootbuizerd. Eenmaal op de lange paal hoorden we direct een bladkoning roepen. Daar nog even rondgelopen en vonden we vooral veel lijsters. Uiteindelijk zijn we naar stortemelk gegaan, hier niet veel spannends. Toen door naar het dorp voor de roze spreeuw. Hier eerst een beflijster en daarna de roze spreeuw. Hier hoorden we over de dwerggors. Folkert jan en ik dus naar die plek toe gaan. Uiteindelijk heeft Folkert jan de dwerggors nog gezien maar hij raakte hem kwijt. Daarna ook nog ijsgors en geelgors. Toen was het al weer tijd om de boot te pakken,
Gijs

Vincent Hart

Poeh, ik krijg wel zin zo, jongens (brubo of geen brubo) :)

Lars gefeliciteerd met je gors en volgens mij weer een schaamsoortje minder ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Hoe schuw zijn die Witbandkruisbekken? Zijn die een beetje goed fotografeerbaar? Ben nog nooit op Vlieland geweest, heb nu herfstvakantie (jaja, ook als docent heb je dat) en zit erover te denken eens die kant op te gaan. Maar dan wel om wat foto's te kunnen maken :-)
BruBo zal wel niet fotografeerbaar zijn (dat zijn ze volgens mij nooit, of met heel veel geluk), maar Roze Spreeuw en Witbandkruisbek zou moeten kunnen.


Iemand ervaring daar?


Groeten, Arjen

Vincent Hart

Er is een heel mooi plekje aan de overkant van het water waar je vlakbij de waterkant kunt zitten (ongeveer midden tussen twee bankjes). Als je schuin naar links kijkt naar de overkant van het water onder een wilg tussen wat elzen, kijk je op het plekje waar de kruisbekken komen drinken. Kan wel een paar uur kosten voor ze dat doen trouwens ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Citaat van: Vincent Hart op oktober 18, 2011, 00:07:00 AM
Er is een heel mooi plekje aan de overkant van het water waar je vlakbij de waterkant kunt zitten (ongeveer midden tussen twee bankjes). Als je schuin naar links kijkt naar de overkant van het water onder een wilg tussen wat elzen, kijk je op het plekje waar de kruisbekken komen drinken. Kan wel een paar uur kosten voor ze dat doen trouwens ;)
Dat laatste is geen probleem. Heb gister ook heerlijk 4 uur lang op een duintop gezeten te wachten op een mooie Ruigpootbuizerd. Even voor mijn idee, wat is de afstand dan ongeveer? Van die plek tot waar zij komen drinken?


Bedankt in ieder geval


Groeten, Arjen

temmie

dit is de afstand (ongeveer 15m):
http://g.co/maps/k2kjm

Ga zitten bij B. Bij A komen de vogels drinken.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

ArjenDrost †


firecrest

Citaat van: Vincent Hart op oktober 17, 2011, 23:48:03 PM
Poeh, ik krijg wel zin zo, jongens (brubo of geen brubo) :)

Lars gefeliciteerd met je gors en volgens mij weer een schaamsoortje minder ;)
Je moet het wel even goed zeggen he, nu lijkt het net of ik nog geen Dwerggors had ;)
Roze Spreeuw had ik inderdaad nog niet, loop ik weer op je uit ;)

joost van der Laan

Geslaagde Herfstvakantie met mooie soorten! (:
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

ArjenDrost †

Ja, het was idd mooi daar! Dank allen voor de tips, hier het resultaat :-)


Groeten, Arjen