Hoofdmenu

Woelrat?

Gestart door henrike1977, oktober 16, 2011, 17:09:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

henrike1977

Volgens mij is mijn kat met een woelrat thuisgekomen.
Gelukkig voor de rat, moordt ze niet, maar laat ze alles helemaal intact thuis los.
Meestal vind ik dat niet zo gaaf omdat ik dan alles zelf weer moet vangen maar in dit geval ben ik er heel blij mee.



Beestje heb ik weer vrijgelaten na het maken van de foto's.
Groet Henrike Visser

maurice.lahaye

Inderdaad een woelrat. Het beestje zag er niet helemaal ´fris´ uit. Ben benieuwd of hij/zij het overleefd heeft. Heb je ´m al ingevoerd (met foto)?

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

henrike1977

Dat zal dan wel de reden zijn dat ze hem te pakken heeft gekregen, t was een man, dat heb ik even gecheckt. Mijn katten zijn meer vensterbankdecoratie dan anders wat. Heel af en toe komen ze eens met een muisje thuis.
Ik heb hem nog niet ingevoerd, ik woon namelijk in Duitsland, dat zal dan bij observado moeten. Klein detail: ik woon helemaal niet bij water in de buurt.
Groet Henrike Visser

Rob Koelman

In Duitsland (en in Nederland in Zuid-Limburg) heb je naast de gewone woelrat (Arvicola amphibius) ook de molmuis/bergwoelrat (Arvicola scherman). Vroeger werden beide tot dezelfde soort gerekend ('natte' en 'droge' woelrat, maar ze zijn vrij recent gesplitst. De molmuis komt in drogere biotopen voor dan de woelrat. Ook is de molmuis kleiner van postuur. Jouw dier zou dus heel goed een molmuis kunnen zijn. Onderscheid is echter alleen mogelijk op schedelkenmerken. Overigens kunnen ook gewone woelratten op grotere afstand van water worden aangetroffen...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

henrike1977

Dit dier was inderdaad niet zo groot. Lichaamslengte een centimeter of 5 a 6 zonder staart. Ook had het een soort van streepjes op de staart. De vacht was uitermate wollig. Ik dacht dat het daarom om een jong dier ging, grootte en die wollie vacht. Wellicht klopt mijn waarneming in observado nu niet.
De tanden waren erg geel, bijna oranje.
Groet Henrike Visser