Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Vandaag ongeveer 120 Turkse Tortels bij elkaar gezien. Wel een leuk aantal!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Wouter van der Ham

Haha Gaaf! Slaapplaats ofzo?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan vH

Citaat van: wouteren3 op oktober 05, 2011, 17:21:12 PM
Haha Gaaf! Slaapplaats ofzo?

Nee, er wordt waarschijnlijk graan of iets dergelijks gemorst. Op die plek zitten vaker grote aantallen Turkse Tortels (ook midden op de dag).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

JandJ

Dat verschijnsel ken ik. Vorig jaar hadden we een paar slordig gemaaide akkers in de buurt :)  Aantrekkingskracht: dikke 100 turkse tortels.
Ik heb momenteel enorm veel zanglijsters in de tuin. Tuin is best groot en deels overwoekerd met brandnetels. Dat vinden de kippen veiliger dan kaal gras ;D
Als ik dan een rondje loop, vliegen de laatste dagen rond de 50 zanglijsters op. Misschien nog wel meer! Ze foerageren namelijk graag tussen brandnetels. Wel gaaf om te weten dat die vogls nu allemaal aan het opvetten zijn voor de volgende nacht. Elke dag zitten er weer grotendeels andere zanglijsters.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Margreet Kwh

CiteerZe foerageren namelijk graag tussen brandnetels.
(citaat Jandj)
Jan, zitten daar veel slakken op die brandnetels? Vandaag zag ik hier in het park een brandnetel die vol jonge huisjesslakken zat.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Timo Roeke

Het is weer even geleden dat ik hier iets nuttigs heb gezegd maar ik heb weer wat te melden.
Vorige week 3 vale gieren boven Almelo terwijl ik op zoek was naar ijsvogels.. het kan raar lopen.

Op mijn blog nog het verslag van de Euro-Birdwatch day afgelopen zondag.
http://slagpen.wordpress.com

Er staan nog leuke filmpjes op van roodhalsfuut, kwartelkoning, een belabberde foto van een Twentse zeearend en een redelijke foto van een grauwe kiek die voor het eerst in 78 jaar weer in Twente heeft gebroed.

Jarinka

Ik zag de foto's al voorbij komen. Erg gaaf om Vale Gieren te zien :)
Groeten, Jarinka Heijink

willemxd

vandaag  voor t eerst de grote zilvereiger op de foto gezet die al enige tijd in de beerze zit, best wazige foto maar goed herkenbaar, leuke soort ;D

wolbert

Voor mij ook een tijd geleden dat ik hier wat getypt heb, wat niet wil zeggen dat ik stil heb gezeten ;).

Gisterochtend bij het Veluwemeer wat plekjes bezocht. Bij Polsmaten was het redelijk rustig, er was een gemengde groep eenden. Bestond voornamelijk uit Kuif en Tafeleend, maar ook wat Smienten en een Krooneend kunnen vinden. Er liepen ook nog 2 Kluten rond.
Verderop bij een landtong gekeken, hier vind ik het altijd wel goed toeven. Dit keer werd ik verrast door de aanwezigheid van 3 Geoorde futen! Zeldzaamheid voor provincie Gelderland! Erg dichtbij het land, dus erg goed te bekijken! 1 Adult in ieder geval. Verder was ik ook verbaasd over grote hoeveelheid Dodaarzen, heb er 17 geteld! De Brilduikers zijn er ook weer, een groep van 31 dobberde rond.
Best tevreden dus weer :).
Vriendelijke groet,
Wolbert

Folkert Jan

Vandaag de eerste dag van een lang weekend vogels kijken.
Vandaag stond camperduin op het programma!

Toen ik aankwam was het nog zo nat dat ik gewoon tegen een muur van water op liep te kijken en dus maar tot de eerste branding kon kijken, waar alleen meeuwen te zien waren. Uiteindelijk klaarde het mooi op en heb ik leuk kunnen kijken. Ik heb niet geteld maar een globale schatting aan zeevogels betrof

Zwarte zee-eend - 30
Kleine jager - 2
Grauwe pijl - 4
Jan van gent - 50
Alk/zeekoet - 10
Parelduiker - 1
Roodkeelduiker - 6
Dwergmeeuw - 1
Vorkstaartmeeuw - 1
Grote stern - 1
Noordse dief - 1

Uiteindelijk bleek dat ik niet op DE telpost had gezeten. Deze bleek iets zuidelijker te zijn. Ik heb dus een groot gedeelte in mijn eentje gezeten en heb dus erg veel ongedetermineerd moeten laten waaronder 1 pijl spec, meerdere jager spec, mogelijke nosto's, een rare alkachtige met veel wit in vleugels etc en miste ik enkele kleine jagers, een grote jager en vaaltje doordat het moeilijk was herkenningspunten aan te geven.

Leuk was echter wel dat ik onafhankelijk van de tellers op de echte post mijn eerste vorkstaartmeeuw zelf ontdekte. Altijd fijn dat er bevestiging is zodat je niet de enige waarnemer van een zeldzaamheid bent waar geen foto's van zijn!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JandJ

Citaat van: MarKoHu op oktober 05, 2011, 19:35:36 PM
CiteerZe foerageren namelijk graag tussen brandnetels.
(citaat Jandj)
Jan, zitten daar veel slakken op die brandnetels? Vandaag zag ik hier in het park een brandnetel die vol jonge huisjesslakken zat.
Ik heb er nooit echt naar gekeken. Ik denk dat ze insecten uit de bodem halen.
Misschien dat er morgen wel slakken zitten met dit weer?! ;)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: jandj op oktober 06, 2011, 23:10:34 PM
Citaat van: MarKoHu op oktober 05, 2011, 19:35:36 PM
CiteerZe foerageren namelijk graag tussen brandnetels.
(citaat Jandj)
Jan, zitten daar veel slakken op die brandnetels? Vandaag zag ik hier in het park een brandnetel die vol jonge huisjesslakken zat.
Ik heb er nooit echt naar gekeken. Ik denk dat ze insecten uit de bodem halen.
Misschien dat er morgen wel slakken zitten met dit weer?! ;)

De slakken zitten er ook als het droog is.
Herman van der Meer

Jarinka

De straat wordt op dit moment geterroriseerd door een stuk of 60 Spreeuwen, in groepen van 20 tot 30 stuks. Net zaten ze in een boom voor ons huis, en nu in een (doorgebogen :P) appelboom bij de buren. Ze zijn nog opvallend stil voor zo'n groep, want een roepende Huismus komt er met gemak overheen.
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Net trek geteld op mijn eigen telpost. Geen spectaculaire dingen, maar er vloog wel heel veel. O.a. ook een Slechtvalk, mijn eerste in de gemeente Barneveld. Voor alle soorten en aantallen, zie mijn waarnemingen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Robert V.T

Vandaag 5 appelvinken, 2 kolganzen, boomleeuwerikken en verder honderden vinken, kowie's, zanglijsters en graspiepers.
Groeten,

Robert van Tiel

willemxd

Ik moet t doen met 5 vinken 1 merel 10 mussen en 7 canadese ganzen :-\

wolbert

Vanochtend in plaats van de Pelagische tocht die niet doorging met iemand naar Katwijk Savoy gegaan voor de zeetrek. Helaas was er weinig zeektrek, enkel Rotganzen en Aalscholvers. Het enige zeevogelgeweld waren 3 Kleine jagers. Qua zangvogel- en roofvogeltrek ging het veel beter. Honderden Vinken, Graspiepers en Veldleeuweriken vlogen over. Enkele krenten waren IJsgors, Strandleeuwerik (4), Grote gele kwikken (1 even tp), 2 Velduilen, 5 Smellekens en een Slechtvalk die vanaf zee (!) onze kant aan kwam vliegen met duidelijk moeite met de prooi in z'n klauwen. Veel vroeger dan gepland zijn we weer richting de Veluwe gegaan. Thuis aangekomen nog even op het naburige pas gemaaide maïsveld gekeken. Hier erg veel Vinken en Huismussen. 1 Keep kon ik ertussen ontdekken (tuinsoort 50) en even later vloog er een Kauw over, die ik bizar genoeg ook nog miste op de tuinlijst.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Wouter van der Ham

Gister een groep rotganzen over mijn huis, Nieuwe woonplaatssoort! (91)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

JandJ

Vandaag blunderde ik tegen een koereiger aan. Er kwam laag een zilverreiger (formaatje kleine zilver) langsvliegen in Hendrik-Ido-Ambacht. Kleine zilvers zijn zeldzaam hier, dus toch even de verrekijker erop gericht.
Ik snap nog steeds niet hoe het kan, maar ik dacht zo: donkere poten, gele snavel, ja, da's een kleine zilver. Ik belde hem door aan een klasgenoot en vogelaar die op de vliegroute van de reiger woonde. Hij vroeg nog even voor de zekerheid: 'geen koereiger?' Ik zeg: 'nee joh, tuurlijk niet!'
Met dat ik de telefoon erop legde, dacht ik: 'Shit! Wat stom! een kleine zilver met gele snavel, zonder gele voeten is GEEN kleine zilver! ...'
De vogel was al in de dikke miezerbui opgelost, toen bij mij pas het licht opkwam. Enerzijds jammer, anderzijds een erg aangename verassing. Hij is helaas niet meer opgepikt of teruggevonden. Morgen wordt er nog gezocht op potentiële plekken waar door de jaren heen vaker koereigers gezeten hebben.

Nu: paartje bosuil in mijn achtertuin. Dit jaar roept het mannetje frequenter dan ooit (ik hoor hem 1x per 2 maanden), het vrouwtje roept nog veel vaker, maar die heeft echt een vaste stek, terwijl meneer nogal rondzwerft.
Ook erg veel zanglijsters nu. Als ik maar even buiten sta, hoor ik er diversen tikken/roepen. Ik zou weleens willen weten hoeveel zanglijster er nu echt overvliegen. Telkens losse? Of hele wolken waaruit slechts enkele zanglijsters roepen? Jammer dat je ze niet allemaal kan determineren, er zal ongetijfeld een leuke krent overvliegen... (met de Belgische goudlijster in het achterhoofd...)

Oja, een bladkoningentwitch naar Ridderkerk liep vanmiddag op niets uit. Teveel regen en verkeersdrukte. Waarschijnlijk wel 2x horen roepen, maar dat is niet het vermelden waard. Door de herrie was ook lastig te lokaliseren waar het geluid nou eigenlijk vandaan kwam om hem op te zoeken. Soms zijn bladkoningen echt lastig... Andere keren zijn het toevalstreffers. 8)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

frankneijts

Jan, bij de waarneming zelf spreek je zelfs van "zwarte poten" maar dat klopt niet voor Koereiger die immers gewoonlijk geelachtige of hooguit meer groengrijze poten heeft. Die kunnen wel eens vuil zijn (foto) maar zelden of nooit zwart. Dat past, samen met die wat dikkere, gele snavel, beter op Grote Zilverreiger natuurlijk......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Citaat van: Fabian Meijer op oktober 01, 2011, 00:13:01 AM
Inmiddels zit ik nu een maand in de USA, en het bevalt nog steeds goed! De maand September is voorbij, ben benieuwd wat Oktober in petto heeft! De laatste dag van September goed afgesloten met de beste dag tot nu toe: 227 vogels verspreid over 39 soorten!

Dit was de leukste soort (tevens een nieuwe) vandaag:

Juist, een Black-billed Cuckoo!


Voor meer foto's zie: http://fabianmeijer.blogspot.com/2011/09/excellent-ending-of-month-september.html !


Groeten,
Fabian
Fantastisch! Ben ook al een hoop fraaie foto's van je tegengekomen op Observado! Er zijn er overigens nog tientallen welkom hoor !!!
;)

een aantal staan inmiddels ook al in de soortoverzichten op Observado! Binnenkort ga ik weer een rondje v.s. valideren, dus wellicht dat er wel weer een aantal bij komen. Deze is overigens wel heel erg stoer zeg!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

willemxd

Citaat van: Fabian Meijer op oktober 01, 2011, 00:13:01 AM
Inmiddels zit ik nu een maand in de USA, en het bevalt nog steeds goed! De maand September is voorbij, ben benieuwd wat Oktober in petto heeft! De laatste dag van September goed afgesloten met de beste dag tot nu toe: 227 vogels verspreid over 39 soorten!

Dit was de leukste soort (tevens een nieuwe) vandaag:

Juist, een Black-billed Cuckoo!


Voor meer foto's zie: http://fabianmeijer.blogspot.com/2011/09/excellent-ending-of-month-september.html !


Groeten,
Fabian

Ik zie al heel veel je foto`s en kijk ook wel is op je blog, maar warom ben je eigelijk in amerika, dat weet ik niet  :-X , t zal wel in je blog staan, maar m`n engels is niet heel goed....

Timo Roeke

Ik heb het verhaal van de ontdekking - 3x vale gier te Almelo ook gepost op mijn blog. Het verhaal is te lezen op: http://slagpen.wordpress.com


wolbert

Leuk verhaal Timo!
Wij hoorden gisteravond vanuit de tuin een zingende Bosuil. De eerste roep was vrij ver weg, maar nadat ik em imiteerde kwam hij een stuk dichterbij. Zeker 5 minutenlang het beest gehoord.
In een week tijd 2 uilensoorten op de tuinlijst kunnen zetten. De teller staat nu op 52.
Vriendelijke groet,
Wolbert

JandJ

ja Timo, je schrijft leuk!
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jarinka

Vooral de laatste zin :)
Ik had vandaag twee verschillende IJsvogels, de eerste twee Sijsjes van dit najaar, een hoop Graspiepers, een Veldleeuwerik, een Grote Zilverreiger, maar geen drie Vale Gieren :(
Groeten, Jarinka Heijink

Jos Welbedacht

Goed verhaal, Timo! Ik zie mezelf en mijn mede-vogelaars in de auto nog schrikken toen we op Texel de waarnemingen checkten en de melding van 3 Vale Gieren zaggen staan. Helaas, niet op Texel! Desalniettemin een top weekend gehad.
Lijkt me zo vet om zoiets te ontdekken!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

JandJ

Sorry Janrinka, maar ook vandaag geldt nog: baas boven baas :)
Ik twitchte namelijk vandaag succesvol een bladkoning.
Daarna ben ik naar huis gegaan om laarzen te halen en een polder met akkers uit te struinen. De ontdekker van de blako (Laurens v/d Padt) zou sneller in de polder zijn. Toen ik op 200m van zijn fiets vandaan was, kreeg ik het volgende smsje: Grote pieper Tp in crezeepolder het veldje (blabla) Doe rustig gr laurens p
Ondanks de baggerkwaliteit (letterlij!) reed ik de laatste meters met onverantwoord hoge snelheid verder. 10 minuten later had ik hem binnen. Mijn streven is gehaald! 300 soorten in 2011.
Wat een geweldige middag!

Nieuw streven: 315 soorten. Omdat ik ervoor ga, moet het wel lukken. Zeker als ik nog ongeveer 10 vrij makkelijke soorten moet hebben.

Volgende week vakantie! Dat wordt nog wat.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jarinka

Maar ik ben binnen een straal van 6 km rond mijn huis gebleven, en daar hangen weinig zeldzaamheden rond. Ben in totaal misschien twee uur aan het vogelen geweest op twee plekken.
Én je hebt geen IJsvogel gezien B)

Heb zin in de vakantie! Schier, ik kom eraan!
Groeten, Jarinka Heijink

Timo Roeke

Bedankt voor de complimenten! En gefeliciteerd Jan! Op naar de 400 :)