Hoofdmenu

GPs-interval

Gestart door JRoosma, oktober 02, 2011, 13:19:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

JRoosma

Wat is de gps-interval precies?

'GPS interval : Bepaald hoe vaak uw locatie opnieuw bepaald wordt.'

De interval staat standaard op 1 sec. Als ik die op bv 10 sec zet, bespaar ik dan batterij? Wat heeft dit voor consequenties?
Jaring Roosma

hiskodevries

Ja bespaard accu. Maar de kans op afwijken van locatie neemt toe.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DunesUnLimited

Van de handleiding begreep ik, dat het zeg meer de geldigheidsduur van de gps uitlezing is. Als het interval nog niet verstreken is wordt er geen nieuwe meting gedaan maar wordt de 'oude' waarde gebruikt. 1 sec is tamelijk kort, maar kost niet veel stroom in de praktijk, dus lijkt mij een prima waarde.

Bernard
Bernard van Duijnen

hiskodevries

als je lopend bent is 5 seconden nog prima te doen, maar fietsen of nog erger met de auto heb je grote kans dat je een heel afwijkend punt vastlegt bij je waarneming.
bij smartphones is eigenlijk maar 1 hele grote stroomvreter de scherm verlichting.
Wat ook zeker helpt onderweg is wifi uitzetten want anders gaat die constant zoeken naar accesspoints
uiteindelijk wordt een accu natuurlijk steeds zwakker en zal sneller leeg raken.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvogels

Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 09:34:11 AM
als je lopend bent is 5 seconden nog prima te doen, maar fietsen of nog erger met de auto heb je grote kans dat je een heel afwijkend punt vastlegt bij je waarneming.
bij smartphones is eigenlijk maar 1 hele grote stroomvreter de scherm verlichting.
Wat ook zeker helpt onderweg is wifi uitzetten want anders gaat die constant zoeken naar accesspoints
uiteindelijk wordt een accu natuurlijk steeds zwakker en zal sneller leeg raken.

Onderschat het stroomgebruik van een GPS-chip niet. je telefoon vliegt leeg als je die constant laat draaien (probeer maar eens zonder een kabeltje je telefoon in de auto als navigatie te gebruiken, na een uur of 3 is je telefoon toch echt leeg). Ik heb in een vroege beta eens gekeken wat het verschil was tussen 1 sec en 10 seconden refresh op stroomverbruik, en dat verschil was toch wel aanzienlijk. Als je lopend een waarneming in het veld invoert, ben je zo 10 seconden verder, en zou je locatie weer up to date moeten zijn.

hiskodevries

joost, als je drie uur navigeert heb je ook 3 uur lang de schermverlichting aan

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvogels

 :) klopt,

maar 3 uur met gps aan lopen zonder schermverlichting levert ook flink wat batterijverbruik op, is mijn ervaring. In een van de oude beta forums had ik twee grafiekjes batterijverbruik gezet: vergelijking 1 seconde versus 10 seconden. Hier was het verschil toch wel evident. Jammer genoeg zijn deze topics opgeruimd, dan wel onbereikbaar gemaakt, dus kan ik er ook niet naar verwijzen.



hdijk

In buitenland had ik netwerkinstelling op "alleen GSM" gezet, geen WCMDA. Batterij einde vd dag altijd 3/4 vol.
Hendrik Jan van Dijk