Parasitaire endo wesp op Zevenstip. Dinocampus coccinellae

Gestart door hdeheer, september 28, 2011, 19:10:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Na lang zoeken onder ectoparasiet vond ik veel voorbeelden van deze parasieten op spinnen, rupsen van vlinders, een micro, een cicade, een keverrups, maar daar zat mijn dinocampus niet bij.
Eindelijk gegoogled naar vijanden lieveheersbeestje en daar staat ie in een spreekbeurt van een scholier!
Dinocampus coccinellae, geen ecto- maar een endoparasiet. The zombie body-guard. Invoeren bij waarneming.nl lukt mij niet. Het braconide wespje staat niet in de lijst. Kan iemand daar voor zorgen of is de naam veranderd?
Herman.

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek


Stijn Schreven

#3
Ik heb de soort aangevraagd in dit topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17579.660, zal binnenkort wel in te voeren zijn. Kun je wat meer vertellen over je vondst? Ik ben ook wel benieuwd. Heb je het uitgekweekt? En heb je foto's?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

hdeheer

#4
Het diertje vond ik gisteren vrij levenloos op boswilgblad, op bijna ooghoogte.
Het gele rupsje daarentegen was veel beweeglijker, ik heb ze direct in een petri-schaaltje gedaan. Na een uurtje had de rups zich helemaal ingesponnen!
Van het eerst zo beweeglijke rupsje heb ik een foto en daarna in zijn cocon onder het zombie-LHB ook 1 foto. Nu schijnt het dier zich binnen een week te ontpoppen. dus ik maak daar wel meer foto's van en zet die op waarneming.nl.

De prachtige foto's op stippen.nl had ik inmiddels ook al ontdekt.
Als dit dier in Engeland zo massaal voorkomt, hoe kan het dan dat ie in NL nog zo zeldzaam is?
Herman



hdeheer

 
Nog even over het uitkweken, dat is bij een ecto-parasiet eigenlijk heel anders dan bij een endo. Ik kan alleen maar afwachten tot de dino zich ontpopt. Het LHB is immers immobiel.
Herman

Gerrian

Twee jaar geleden heb ik een geparasiteerde zevenstip mee naar huis genomen. Anderhalve week later had ik dit wespje. Ik heb toen niet erg mijn best gedaan om er een naam bij te vinden, maar ik neem aan dat dit ook Dinocampus betreft. Uitkweken hield dus niet meer in dan mee naar huis nemen en afwachten. Geen kunst dus.
Het uitkweken van een andere parasiet, Phalacrotophora spec (Diptera), gaat wat minder vlot. Ik heb sinds begin juni 6 poppen liggen, die van mij best eens mogen uitkomen.


hdeheer

#7
Gerrian, via ivn leek-nietap hebben we geloof ik een gemeenschappelijke kennis.
Waar zag jij je dino? Ga je hem ook invoeren? Weet je nog of het een mannetje zaagwesp was of een vrouwtje (The male, when observed, has no ovipositor and is slimmer and darker than females)? Ik geloof dat mannetjes super zeldzaam zijn en dat vrouwtjes een zaagje hebben op de ovipositor.
By the way, herinner je je nog of de zevenstip was overleden, een kwart schijnt de zombie-bodyguard-functie te overleven. Of ze dan weer kunnen lopen of vliegen weet ik niet. Misschien iets om Irene uit Dundee te vragen.
Als Irene Geoghegan uit Schotland beweert dat 70% van de zevenstippen in Schotland besmet is, hoe kan het dan dat wij er nog maar een handvol waarnemingen van hebben in NL?
See you later,
Herman

Gerrian

Deze zag ik bij Hoog Buurlo. Hij zat op een beukenblad en was volgens mij toen al dood. Het wespje was een meisje. Invoeren doe ik als de soort is toegevoegd; dit is nu nog niet het geval. Daarom voeg ik hier nog maar een paar foto's bij.
In het boek 'Ladybirds (Coccinellidae) of Britain and Ireland' wordt ook gesproken over een infectiepercentage van 70% in een onderzoek in Schotland, maar volgens de schrijver zijn lagere percentages meer gebruikelijk. Genoemd worden: 20% voor 11-stip, harlekijn en 7-stip, 9,7% voor 5-stip en minder dan 5% voor 9 andere soorten (welke dat zijn, staat er niet bij).
De soort plant zich meestal ongeslachtelijk voort, dus is het logisch dat er vooral vrouwtjes worden gevonden. Mannetjes komen wel voor, maar zijn inderdaad heel zeldzaam.
Wat betreft IVN Leek/Nietap: ik begrijp dat je mijn schoonzus kent.

Arp

Hoi Gerrian,

Citaat van: gerrian op september 30, 2011, 21:34:02 PM
Het uitkweken van een andere parasiet, Phalacrotophora spec (Diptera), gaat wat minder vlot. Ik heb sinds begin juni 6 poppen liggen, die van mij best eens mogen uitkomen.
Wat bedoel je precies? 6 poppen van LHBtjes waar nog niks uitgekomen is, of 6 poppen van vliegjes die uit één LHB-pop gekomen zijn en nog niet zijn uitgeslopen? Welke soort LHB?

Zelf heb ik nog stapels parasitoïde vliegjes en wespjes (Braconidae ofzo) uit LHBtjes liggen die nog een keer op naam gebracht moeten worden (doe zelf geen vliegen en wespen dus dat blijft wat liggen :rolleyes: ) en ik weet dus ook niet of de vliegjes Phalacrotophora zijn, maar bij mij kwamen de vliegjes vrijwel altijd uit binnen een week of twee nadat de larvjes de LHB-pop verlaten hadden (en zich binnen een paar uur verpopten).

Ik heb wel eens LHB-poppen waar niks uitgekomen was een jaar ofzo laten liggen, maar daar is nooit wat uitgekomen. Ook Vliegenpopjes die niet "meteen" uitkwamen zijn later niks meer geworden, maar misschien ben ik daarmee ook niet altijd geduldig genoeg geweest - weet niet meer zeker of ik ze wel langer dan een jaar bewaard heb.

Interessant is wellicht dit artikel - misschien die "mislukte" dingen toch maar eens langer bewaren en aan het einde openhalen ofzo ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Poppen van vliegjes, dus eigenlijk horen ze niet thuis in een topic over wespjes. Maar vooruit, toch een foto en een link naar een filmpje dat ik er van maakte: http://www.youtube.com/watch?v=J2fFCc_auVA De pop is volgens mij van een gestreept lhb-tje. Hij zat op grove den.
Op grond van de beschrijving in het al eerder door mij aangehaalde Engelse boek, kwam ik uit op Phalacrotophora spec. Poppen zouden na 15 - 25 dagen uitkomen of overwinteren. Ik heb er al drie een paar weken in de koelkast gehad, maar daar trappen ze niet in. Had ik dan toch de vriezer moeten nemen?

nielsyese

Citaat van: gerrian op oktober 01, 2011, 15:29:49 PM
Poppen van vliegjes, dus eigenlijk horen ze niet thuis in een topic over wespjes. Maar vooruit, toch een foto en een link naar een filmpje dat ik er van maakte: http://www.youtube.com/watch?v=J2fFCc_auVA De pop is volgens mij van een gestreept lhb-tje. Hij zat op grove den.
Op grond van de beschrijving in het al eerder door mij aangehaalde Engelse boek, kwam ik uit op Phalacrotophora spec. Poppen zouden na 15 - 25 dagen uitkomen of overwinteren. Ik heb er al drie een paar weken in de koelkast gehad, maar daar trappen ze niet in. Had ik dan toch de vriezer moeten nemen?
Het beste om te kweken is een zo natuurlijk mogelijke temperatuur, in de garage zou je het bijvoorbeeld kunnen proberen. Koelkast is misschien wel te koud en in de vriezer gaan deze denk ik dood.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

hdeheer

Citaat van: Stijn Schreven op september 29, 2011, 17:26:09 PM
Ik heb de soort aangevraagd in dit topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17579.660, zal binnenkort wel in te voeren zijn. Kun je wat meer vertellen over je vondst? Ik ben ook wel benieuwd. Heb je het uitgekweekt? En heb je foto's?
Stijn, ik zie daar geen aanvraag!
Herman de Heer

SusanR

De aanvraag staat toch in het bericht geplaatst op 29 september, 2011 om 17:27:25 uur pm?
Dit topic volg ik met interesse, omdat ik de afgelopen week tweemaal zo'n lieveheersbeestje-op-spinsel heb gezien. Ik zal deze waarnemingen ook invoeren zodra die mogelijkheid er is.
Groet, Susan

Arp

Citaat van: gerrian op oktober 01, 2011, 15:29:49 PM
De pop is volgens mij van een gestreept lhb-tje. Hij zat op grove den.
Lijkt mij ook, kan niet missen eigenlijk. Wel grappig dat de oranje vlekjes nauwelijks herkenbaar zijn - zou het iets met de parasitering te maken hebben  :huh: Erg tof filmpje trouwens  :duim:

De pop van je vliegje ziet er wat mij betreft normaal/gezond uit. Ik heb er tot nu toe te weinig rekening mee gehouden dat ze ook wel eens een jaar kunnen overliggen omdat verreweg de meeste al na korte tijd uitgeslopen zijn, maar als de literatuur dat aangeeft dan zou ik ze maar lekker laten liggen - vochtig tissuetje erbij voor de luchtvochtigheid?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stijn Schreven

Citaat van: hdeheer op oktober 02, 2011, 22:40:21 PM
Citaat van: Stijn Schreven op september 29, 2011, 17:26:09 PM
Ik heb de soort aangevraagd in dit topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17579.660, zal binnenkort wel in te voeren zijn. Kun je wat meer vertellen over je vondst? Ik ben ook wel benieuwd. Heb je het uitgekweekt? En heb je foto's?
Stijn, ik zie daar geen aanvraag!
Herman de Heer

Jawel hoor: reactie #685, zoals Susan al opmerkte.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Gerrian

Dinocampus is ingevoerd en Phalacrotophora ook.
Arp, bedankt voor het artikel. Dat van die vochtige tissue had ik ook al bedacht en bij gebrek aan garage zal ik de popjes in de schuur zetten. En dan nog proberen er aan te denken regelmatig een blik in het bakje te werpen. De foto is van half juli, maar de popjes zien er nu ook nog goed uit. Ik zie nu de pootjes van het vliegje door de pophuid heen. Ik zal proberen er bij daglicht foto's van te maken en die dan in een nieuw topic bij de juiste soortgroep zetten.
Foto van de geparasiteerde pop van myz obl is gemaakt op de dag voordat de larven eruit kwamen. Toen was hij van binnen dus niet echt gezond meer en dat zal aan de buitenkant ook wel te zien zijn.