Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

blerf

Is er al een mogelijkheid om de tijd van een waarneming aan te passen? Ik spaar ze regelmatig op, om er dan een aantal in één keer te kunnen invoeren. Het zou prettig zijn als ik dan de tijden zou kunnen aanpassen. Of zie ik gewoon iets over het hoofd?


Groet Jeroen
Groet,
Jeroen

jvogels

Citaat van: blerf op september 29, 2011, 13:36:17 PM
Is er al een mogelijkheid om de tijd van een waarneming aan te passen? Ik spaar ze regelmatig op, om er dan een aantal in één keer te kunnen invoeren. Het zou prettig zijn als ik dan de tijden zou kunnen aanpassen. Of zie ik gewoon iets over het hoofd?


Groet Jeroen

- als je waarnemingen in het veld invoert, maar pas later alles in 1 keer uploadt, staat de juiste datum en tijd er al bij. Die wordt opgeslagen op het moment dat je ze invoert, niet wanneer je ze uploadt.
- als je waarnemingen pas later, in je mobiel invoert.... dan denk ik: waarom niet gewoon via de site zelf? daar kun je waarnemingen gewoon met datum en tijd zelf ingevuld invoeren.

hiskodevries

ik denk dat Jeroen dit geval bedoeld, je loopt een stuk geeft je oren en ogen goed de kost, op 1 punt blijft jeroen staan en vult zijn waarnemingen in obsmapp, loopt weer verder etc.....
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Of:
- Je bent aan het trektellen en aan het eind van de telling wil je dingen invoeren
- Je bedenkt: @#$@# ik ben een soort vergeten in te voeren op de vorige plek waar ik was
- vast nog meer voorbeelden.
Thijs Fijen

wespenbuizerd

Citaat van: jvogels op september 29, 2011, 00:25:29 AM
bij mij is dit geen probleem eigenlijk... misschien een kwestie van even langer wachten tot de gps een goede fix heeft?

of je er zijn ergens problemen met de projectie, dat kan ook wel eens wat metertjes schelen...

Ik heb mij niet goed uitgedrukt: de voetwegen, poeltjes en bosjes staan gewoonlijk niet aangegeven op de OpenStreetMapkaarten op mijn 'local patches'. Soms staan zij op de verkeerde plaatsen, maar dat is meer een gevolg van het feit dat een bepaald biotoop werd ingekleurd over een grotere oppervlakte dan in de realiteit.
Dirk

hdijk

Als je een soort aanklikt en je zit er net naast, klik je wederom op het veld om je juiste soort op te halen. Dat is de vorige filter helaas verdwenen, en moet je het weer opnieuw intikken.

BV: Je tikt in "grote" en kies grote bonte specht. De bedoeling was echter grote gele kwikstaart. Je klik op het veld 'selecteer soort' en staat weer bovenaan bij Aalscholver. Zou fijn zijn als ingetikte "grote" nog bleef staan.

Dus: als record niet opgeslagen graag ingevoerde tekenreeks graag onthouden.
Hendrik Jan van Dijk

DunesUnLimited

Als er iets gedaan gaat worden met al bestaande waarnemingen, dan is het ook handig om dat ook per kilometer blok te kunnen zien, met name voor atlasprojecten. Als je weet wat er al gezien is in een blok, dan kan je efficienter zoeken naar ontbrekende soorten.

Bernard
Bernard van Duijnen

wespenbuizerd

Twee praktische zaken kunnen volgens mij de snelheid waarmee waarnemingen kunnen worden ingevoerd, verhogen. 1) een scrollbar of schuifbalk rechts op het schermpje, 2) een geluidje na het opslaan van een waarneming. Het eerste punt om sneller de gezochte soort of gedrag, kleed ... te vinden, 2) na het opslaan van een waarneming kan men opkijken van het scherm, omdat het geluidje aangeeft dat de waarneming wel degelijk is opgeslagen.
Dirk

hiskodevries

Dirk
als ik in de soortenlijst met mijn vinger een swieper naar beneden geeft krijg ik gelijk een prachtige brede scrollbalk in beeld waarmee ik razensnel naar de gewenste soort scroll.
bij gedrag en kleed is dat niet zo maar swiep je razendsnel naar beneden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 10:56:07 AM
als ik in de soortenlijst met mijn vinger een swieper naar beneden geeft krijg ik gelijk een prachtige brede scrollbalk in beeld waarmee ik razensnel naar de gewenste soort scroll.

Deze dus:

(PS. Aan dit screenshot kan je ook 'mooi' zien hoe tijdens het scrollen het beeld opgebouwd wordt  :blink: )
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

gweggelaar

Is het mogelijk om een koppeling met twitter of facebook in te bouwen? Bijvoorbeeld dat als je voor upload kiest ook aan kan vinken 'twitter' en 'facebook'. Vervolgens worden je waarnemingen van de dag verzonden als een tweet en gepubliceerd in je status bijvoorbeeld.

Lijkt me een leuke toevoeging. Verder een leuke app. Ik zou willen dat ik kon programmeren en zo'n app kon bouwen.

hiskodevries

mij ook, m.n. twitter. ik zie steeds meer mensen eerder hun waarnemingen twitteren dan invoeren datr moet natuurlijk andersom
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wespenbuizerd

#42
Citaat van: Alex Kwak op oktober 04, 2011, 11:11:23 AM
Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2011, 10:56:07 AM
als ik in de soortenlijst met mijn vinger een swieper naar beneden geeft krijg ik gelijk een prachtige brede scrollbalk in beeld waarmee ik razensnel naar de gewenste soort scroll.

Deze dus:

(PS. Aan dit screenshot kan je ook 'mooi' zien hoe tijdens het scrollen het beeld opgebouwd wordt  :) )

Ok, dat weten wij dan ook weer. Ik zoek alleen naar wijzigingen die de snelheid van het invoeren in ObsMapp kunnen verhogen naar analogie met WnPda waar het invoeren van waarnemingen voorlopig zeker nog sneller gaat.
Dirk

Thijs Fijen

1.1 evaluatie: waarnemingen in de buurt ziet er goed uit. Alleen ik krijg gewoon waarnemingen van de Eempolders te zien als er geen fix is. Ik zou het fijn vinden als er alleen waarnemingen worden getoond als je een gps fix hebt. Wel ideaal trouwens dat je een melding krijgt als je locatie gewijzigd is, vanaf wanneer is je locatie 'gewijzigd'? 100 meter?
In het zelfde scherm (waarnemingen in de buurt dus) zou ik soortenlijsten veranderen in soortgroep, dat is iets duidelijker.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Waarnemingen in de omgeving zijn maximaal 25 waarnemingen van de afgelopen 7 dagen binnen een straal van 15km.
Als je je meer dan 500 meter verplaatst krijg je die melding.
Al deze variabelen hoop ik zsm instelbaar te maken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op oktober 04, 2011, 10:38:30 AM
2) een geluidje na het opslaan van een waarneming.

Wordt gerealiseerd in versie 1.1.1
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Coenagrion

Hoe wijzig ik de manier van locatie bepaling? Als ik heb gekozen voor locatie op Google Maps en heb aangevinkt dat hij dit standaard moet doen kan ik dit niet meer veranderen. Of zoek ik verkeerd in de instellingen?
Coen Nengerman

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wespenbuizerd

De mogelijkheid om te exporteren naar een CSV-bestand lijkt mij nuttig, ook voor je je waarnemingen uploadt , vooral bij problemen met het uploaden achteraf of andere onverwacht optredende problemen bij het crashen van het programma.
Dirk

hiskodevries

#50
Citaat van: wespenbuizerd op oktober 19, 2011, 10:53:18 AM
De mogelijkheid om te exporteren naar een CSV-bestand lijkt mij nuttig, ook voor je je waarnemingen uploadt , vooral bij problemen met het uploaden achteraf of andere onverwacht optredende problemen bij het crashen van het programma.
van elke upload wordt op je device in de directoy obsmapp een xml file geplaatst
en sinds 1.1.4 is volgens mij ook een rescue mogelijkheid voor als de upload fout gat, maar dat moet alex maar even vertellen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op oktober 19, 2011, 11:26:54 AM
Citaat van: wespenbuizerd op oktober 19, 2011, 10:53:18 AM
De mogelijkheid om te exporteren naar een CSV-bestand lijkt mij nuttig, ook voor je je waarnemingen uploadt , vooral bij problemen met het uploaden achteraf of andere onverwacht optredende problemen bij het crashen van het programma.
van elke upload wordt op je device in de directoy obsmapp een xml file geplaatst
en sinds 1.1.4 is volgens mij ook een rescue mogelijkheid voor als de upload fout gat, maar dat moet alex maar even vertellen

Het klopt dat bij een upload ook op de sd-kaart een kopie wordt geplaatst van het waarnemingenbestand. Dit bestand is overigens in xml, niet csv (en dus makkelijker leesbaar  ;) )
Het maken van die kopie gaat echter soms fout (door een rechtenprobleem, maar waarom weet ik nog niet), en daar liep de upload in versies tot en met 1.1.3 op fout. Vanaf 1.1.4 wordt dan domweg die kopie niet gemaakt, maar lukt de upload wel. Ik zal een waarschuwing in zo'n geval toevoegen in een komende versie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Uit de antwoorden leid ik af dat waarnemingen die voorlopig wel nog op de telefoon / tablet / mobiel zelf worden opgeslagen, normaal altijd worden geüpload. Bijna altijd komt een kopie ervan terecht op de sd-kaart in de mobiel. Dit is een hele geruststelling, al kan die kopie door de gewone sterveling niet worden verstaan omdat die in xml-formaat staat.
Zou het in de toekomst niet beter / veiliger zijn, mocht het programma ObsMapp ook kunnen draaien vanop de sd-kaart en mocht de waarnemer zelf een export kunnen aanmaken om mogelijk verlies van waarnemingen om welke reden dan ook, te voorkomen ?
Dirk

hiskodevries

Dirk
een xml bestand kun je met excell openen en dan kun je zelf leuke dingen doen.
Als we een prachtige export functie maken gaan gelijk een hoop mensen met obsmapp aan de haal die nooit een waarneming meer uploaden. Dit is met wnpda veelvuldig gebeurt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wespenbuizerd

Blijkbaar kan je dus een xml-bestand met (Microsoft) Excel openen, maar verschillende categorieën blijven in code staan (met name het gedrag en het kleed).
Als er werkelijk waarnemers hun waarnemingen exporteerden om daarna niet meer te uploaden, dan konden zij dat via u , als zij dat wilden, toch regelen, veronderstel ik.

Zou het in de toekomst toch niet beter / veiliger zijn, mocht het programma ObsMapp ook kunnen draaien vanop de sd-kaart afgezien van de mogelijkheid tot exporteren door de waarnemer zelf ?
Dirk

hiskodevries

dirk dat soort gebruikers moet je in de professionele hoek zoeken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

#56
Twee dingen:
- bij het zoeken naar een soort (niet op beginletters) lijkt het alsof eerst de zeer zeldzame soorten worden weergegeven en dan in afnemende zeldzaamheid. Andersom (dus eerst algemeen en dan steeds zeldzamer) is veel logischer.
- mede hierdoor zie ik veel invoerfouten doorkomen via obsmapp (afgelopen dagen bonapartes strandlopers, zwarte eenden en aziatische goudplevieren). Het is denk ik toch weer verstandig om een notificatie in te bouwen bij zeldzame soorten. Kan dit ingebouwd worden?
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op november 05, 2011, 16:26:10 PM
Twee dingen:
1) bij het zoeken naar een soort (niet op beginletters) lijkt het alsof eerst de zeer zeldzame soorten worden weergegeven en dan in afnemende zeldzaamheid. Andersom (dus eerst algemeen en dan steeds zeldzamer) is veel logischer.
2) mede hierdoor zie ik veel invoerfouten doorkomen via obsmapp (afgelopen dagen bonapartes strandlopers, zwarte eenden en aziatische goudplevieren). Het is denk ik toch weer verstandig om een notificatie in te bouwen bij zeldzame soorten. Kan dit ingebouwd worden?

1) Nee dat is niet zo. Mocht je een bewijs hebben van het tegendeel, dan zie ik graag een screenprintje  ;)
2) Je moet expliciet zeldzame soorten 'aan' zetten, dus ik zie de noodzaak van een extra melding niet zo. Maar goed, als er veel foutief ingevoerd wordt, zal het toch nodig zijn  :angry:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

@1.. kan geen screendumpje maken. Maar als ik bij vogels 'win' intyp krijg ik eerst amerikaanse wintertaling, dan swinhoes boszanger, dan winterkoning en dan wintertaling...
@2 klopt helemaal
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op november 06, 2011, 11:06:42 AM
@1.. kan geen screendumpje maken. Maar als ik bij vogels 'win' intyp krijg ik eerst amerikaanse wintertaling, dan swinhoes boszanger, dan winterkoning en dan wintertaling...

Dat is toch 100% alfabetisch  :huh:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!