Nektar kroeg

Gestart door harderbroek, september 15, 2006, 01:12:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

harderbroek

Hallo,
Ik heb er dacht ik eerder al eens wat van gelezen op dit forum maar kan het niet vinden.

I.v.m. het schrijven van een artikel ben ik op zoek naar informatie over het gebruik van een Nektarkroeg

m.v.g.
Rob van Swieten
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

feel4nature

#1
voor zover ik weet doet de IVN iets met nectarkroegen.

ik weet het in ieder geval zeker van het IVN Leeuwarden.
http://www.ivnleeuwarden.nl/
ik kan zo snel op de site niets vinden over de nectarkroegen, maar er staan wel
adressen op waar je kunt informeren

misschien is dat de kortste weg om aan informatie te komen?
natuurlijk met groet, Ali.

harderbroek

Citeermisschien is dat de kortste weg om aan informatie te komen?
Ali bedankt voor je informatie.
Ik zal eens kijken.

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland


markenleij

#4
Volgend bericht van 31-5-2006 vindt je in het archief van nieuwsberichten op http://www.vlinderstichting.nl

Eerste van 100 nectarkroegen geopend

Het IVN, Stichting Kinderboerderijen Nederland, De Natuurkalender en De Kleine Aarde hebben op woensdagmiddag 31 mei bij kinderboerderij De Brink in Zeist de eerste van in totaal honderd nectarkroegen geopend. De komende maanden worden deze in heel Nederland neergezet. Bezoekers van de nectarkroegen worden gevraagd mee te doen aan onderzoek naar het effect van veranderingen in weer en klimaat op vlinders en planten. De Vlinderstichting werkt in dit project samen met de Natuurkalender.

Wat is een nectarkroeg

Om meer over de effecten van veranderingen in weer en klimaat op vlinders en planten te weten te komen en mensen erover te informeren is dit kroegenproject gestart. De Nectarkroeg is een bar die grenst aan een kleine vlindertuin. In deze tuin, staan planten met extra veel nectar. Vlinders en andere insecten komen hier op af en eten hiervan. De nectarkroeg is ook uitgerust met een vlinderkast, die vlinders beschutting biedt bij slecht en koud weer. Een bijenhotel biedt nestruimte voor solitaire (alleen levende) bijen. Een vogelhuisje voor koolmezen. En een weerstation geeft informatie over temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid.

Onderzoek met hulp van publiek

De kroegen worden de komende maanden geïnstalleerd op honderd verschillende locaties, voornamelijk kinderboerderijen en IVN-afdelingen. Het grote aantal locaties over heel Nederland en de duizenden kinderen en volwassenen bieden nieuwe mogelijkheden om te bepalen of de vlinders en planten vroeg, op tijd of laat zijn. Bezoekers kunnen neerstrijken aan de bar en de vlinders en bloemen waarnemen en noteren. Er liggen formulieren waarop vlinders en bloeiende planten kunnen worden gemeld, maar ook zaken zoals temperatuur en bewolking kunnen worden genoteerd. Die gegevens worden opgestuurd naar de Natuurkalender. Daar worden de gegevens geanalyseerd. Met de waarnemingen van bezoekers wordt onderzoek gedaan naar de effecten van klimaatverandering op de natuur.

Waarnemingen zijn vanaf 31 mei te bekijken op www.natuurkalender.nl en op www.hier.nu.

De nectarkroiegen worden op de volgende plaatsen aangelegd:





harderbroek

Beste mensen,

Allen bedankt voor de zeer waardevolle informatie.
het artikel is inmiddels geschreven.

bedankt
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland