Nachtkijkers en vleermuizen

Gestart door Homer, september 11, 2011, 22:11:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Homer

Hallo,

Om makkelijker uitvliegers te kunnen tellen, kreeg ik het idee om een nachtkijker aan te schaffen. Heeft iemand hiermee ervaring en wellicht een advies voor 'n bepaald type?
Zou mooi zijn als ik hiermee ook vliegende vleermuizen in bv het bos zou kunnen zien, maar misschien is dit teveel gevraagd....?

Hartelijk dank,
Homer

Norman

Je zal de Vleermuizen ongetwijfeld kunnen zien. Maar daar is ook alles mee gezegd. Determineren gaat zeker niet lukken, daarvoor krijg je te weinig detail.

En een nachtkijker verlangt een fikse investering. Minimaal 2.000€ ben je wel kwijt. Alles goedkoper is speelgoed.
Nachtkijker is overigens een erg algemene term. Je heb kijker met een monochroom beeld die bij gelicht worden met IR, dat is voor natuurobservatie weinig zinvol omdat het bereik van de IR beperkt is tot enkele meter. Je hebt ook zogenaamde restlichtversterkers die de minimale hoeveelheid licht versterken. Deze zijn bruikbaar voor observatie van rustiger bewegende zoogdieren. Echter als er geen licht (maan) is heb je ook geen beeld. Er moet immers wel licht aanwezig zijn om te versterken.

Homer

Hartelijk voor deze reactie. :duim:

Ik hoop ook van anderen nog te horen wat hun ervaringen ermee zijn.

Dank alvast

Rene Janssen

Dag Homer,


Al eens gedacht aan een IR- lamp en een Sony camera met nightshot? Deze combinatie werkt erg prettig voor het tellen van uitvliegende vleermuizen, mede omdat je dan ook even "terug kan spoelen" als je er een gemist hebt of dacht te zien...
René
René Janssen

Norman

Is waarschijnlijk de beste keus. Het hoeft overigens niet perse een IR schijnwerper te zijn.
Iedere halogeen schijnwerker zou voldoen. Halogeen bestaat uit circa 86% infrarood licht.

Rene Janssen

Citaat van: Norman op september 21, 2011, 15:14:43 PM
Het hoeft overigens niet perse een IR schijnwerper te zijn.
Met dien verstanden dat vleermuizen niet uit een holte komen wanneer je er een schijnwerper met wit licht op zet; met IR heb je dat probleem dan weer totaal niet!


Citaat van: Norman op september 21, 2011, 15:14:43 PM
Iedere halogeen schijnwerker zou voldoen. Halogeen bestaat uit circa 86% infrarood licht.
Leuk te weten, dat wist ik niet. Een roodfilter er voor werkt overigens ook goed!


René
René Janssen

Rene Janssen

PS: let goed op of de HardDisk - sonycamera wel Nightshot heeft, dit is niet altijd het geval namelijk! Andere merken hebben het zeker niet... Op Marktplaats zijn er verschillende te vinden :)

René Janssen

Norman

Citaat van: Rene Janssen op september 21, 2011, 18:26:40 PM
Citaat van: Norman op september 21, 2011, 15:14:43 PM
Het hoeft overigens niet perse een IR schijnwerper te zijn.
Met dien verstanden dat vleermuizen niet uit een holte komen wanneer je er een schijnwerper met wit licht op zet; met IR heb je dat probleem dan weer totaal niet!


Citaat van: Norman op september 21, 2011, 15:14:43 PM
Iedere halogeen schijnwerker zou voldoen. Halogeen bestaat uit circa 86% infrarood licht.
Leuk te weten, dat wist ik niet. Een roodfilter er voor werkt overigens ook goed!


René

Even een stukje techniek;

De Sony Nightshot camera beschikken over een kleurenfilter. Dat wil zeggen, bij voldoende lichtzit er een IR cut filter voor de chip van de camera, 's nachts als het aandeel IR relatief is toegenomen word dit filter weggeschoven voor de chip en word deze IR gevoelig.

Voor wat betreft het wit licht, ik heb hier inderdaad niet aan gedacht. Maar een halogeenlamp waarvoor een roodfilter word geplaatst zal inderdaad beter werken. Nog effectiever zal een >850 nm IR pass-trough filter zijn. Dit is vrijwel onzichtbaar voor het menselijk oog. Eigenlijk alleen zichtbaar als je er direct inkijkt.

Let wel op! Halogeen kan erg heet worden, zeker in de goedkopere armaturen. Nee dus glazen filter, een plastic filter zou smelten.