Hertenbronst..nou ja..

Gestart door andre.schulten, september 11, 2011, 21:09:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

andre.schulten

Hertenbronst...SPANNEND!!!
Kom naar de Hoge Veluwe, want dáár gebeurt het...

vanuit je luie stoel en met 100 man langs de weg..
(gaaaap)  ;)

michel.wissink

Ik ben er vorig jaar geweest, omdat ik nog nooit edelherten had gezien.
Wel aardige foto's gemaakt, maar wat een circus zeg! Schouder aan schouder langs de weg om te kijken naar de met sla gelokte herten. Béétje gemaakt...

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Norman

Het is inderdaad een circus, maar dit circus geeft wel binding met de natuur.
Én je hebt hier altijd succes, naar huis gaan zonder wild te zien, is uitgesloten.

Hierom doe ik mijn jaarlijke bronstexcursie ook altijd minimaal 2 keer naar de HV. Je gasten willen Edelherten zien, niet door een bos lopen waar ze misschien wel een Edelhert zien.

Persoonlijk heb ik zo mijn eigen plekjes in de vrije wildbaan waar ik liever kom en vrijwel altijd de enige ben. Lekker relaxt op een driepootje het landschap overzien waar het wild zich bevind. Veel passiever maar wel veel leuker.

andre.schulten

Hertenbronstexcursies...tja
Toen onze jongste nog klein was was dat een jaarlijks uitje, meestal gekoppeld aan zijn verjaardag. Eerst de film in het bezoekerscentrum en dan naar een kijkhut. Meestal zagen we niets, en met 3 of 4 steeds ongeduldiger wordende jongetjes is dat geen succesformule..
De laatste keer zagen we op weg naar de excursie hetzelfde tafereeltje als op de foto's en tijdens de exc. dus helemaal niks. Na afloop heb ik toen het stelletje ongeregeld in de auto geladen en heb nog een rondje over de Posbank gereden. En wat denk je: edelhert, ree, wild zwijn, vos en zelfs een wegschietende marter. Werd het toch nog een goede avond. Maar zoals gezegd: het was de laatste hertenbronstexcursie.

Los hiervan: ieder inderdaad het zijne. Ik zoek ook altijd de rust en stilte en dan is dit gebeuren wel even overrompelend.


pia zz

tjonge mensen, als je het niks vindt , dan ga je toch gewoon niet.......ga ook vaak heen, vind het wel leuk om te zien, je moet gewoon de mensen effe weg denken die er allemaal staan, het gaat om de beleving.......en je kunt wat leuke platen schieten.......later zoek je weer de rust op, zonder al dat gedoe ....... ;)
  groet Pia.

Rikstar

heb je daar een excursie voor nodig?  :angel:


Citaat van: Norman op september 15, 2011, 09:36:56 AM

Hierom doe ik mijn jaarlijke bronstexcursie ook altijd minimaal 2 keer naar de HV. Je gasten willen Edelherten zien, niet door een bos lopen waar ze misschien wel een Edelhert zien.

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Norman

Op de HV heb je geen excursie nodig om ze te zien. Eigenlijk is het een soort wildpark.
Maar mensen willen behalve een plaatje ook een praatje. Vandaar de excursie.

andre.schulten

Op minder dan honderd meter gooit een machtige edelhertbok zijn gewei in de nek en op dat moment wordt het burlen overstemd door tientallen digitale camera's. De meeste fotografen schieten in de lach, zich welbewust van de vreemde situatie.  Meer dan honderd mensen staan naar het schouwspel te kijken. Van mannen in camouflagepakken met zelfs hun camera met een camouflagehoes tot dames op hakjes.
Een jongetje dat te hard praat wordt door zijn vader tot stilte gemaand. Alsof het hert zich daar iets van aantrekt. Een mobiele telefoon gaat af en iemand zegt: 'Wilt u uw mobieltjes uitzetten voor de voorstelling begint?'
Als zich in de verte andere bokken laten horen is het over met de show en verdwijnt de bok tussen de bomen.

En ik was erbij. Ik heb het gezien.
En de accu van m'n camera was leeg..
Maar geen nood; daarvoor had ik al een paar plaatjes geschoten.

Dames en heren: de bronst is begonnen!
De (Hoge) Veluwe nodigt u uit  ;)

Norman

Hahahaha, herkenbaar schouwspel...

Margreet Kwh

Als ik het goed begrijp, is het een dubbele bronst, van herten en van mensen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

 ;D ;D ;D
Klopt, de toeschouwers, vooral de mannen, worden heel opgewonden als de bokken activiteit vertonen.
En dan nog eens die hele lange telelenzen.. Freud zou wel een associatie weten..  B)

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

het is nog gekker dan ik dacht, daar op de hoge veluwe..
mijn zwager berichtte dat, toen hij gistermiddag aankwam, de parkwachters appeltjes aan het strooien waren
en dat ze daarvoor een applausje van de fotografen kregen..
ogenblikkelijk daarna verschenen de eerste herten.

tja..je hebt entree betaald en dan wil moet je natuurlijk wel herten zien.. :o

oja: vorige week in het park -toen ik er was. bij het Bosje van Staf, komt een auto aanrijden, raam omlaag, dure mevrouw vraagt: zijn hier herten? waarop ze als antwoord krijgt: nee, maar wel heel veel mouflons.
mouflons? vraagt ze; wat zijn dat? een soort konijnen??
;D ;D
o, we houden zo van de natuur!

jaapbird

vroeguh gingen we een keer per jaar op excursie als het donker was om naar het burlen te luisteren , is mij bijgebeleven als een weergaloze ervaring. Lekker rustig en stil ergens aan de rand van bos en open zitten en wachten. Heerlijk...... heel anders als hierboven wat meer lijkt op een heuse twitch

pia zz

Citaat van: andre.schulten op september 23, 2011, 19:10:46 PM
het is nog gekker dan ik dacht, daar op de hoge veluwe..
mijn zwager berichtte dat, toen hij gistermiddag aankwam, de parkwachters appeltjes aan het strooien waren

tja, maar dit gebeurt al jaren zo hoor, das nix nieuws... 8)
  groet Pia.

andre.schulten

Er is dit jaar niet aan te ontkomen...
Gisteravond een feest mét...tadaaa.. een bezoek aan...
(wel mooie taferelen -al zijn de foto's niet scherp)

andre.schulten

tja..jehebt een abonnement en een auto en je woont in de buurt..