Geen snuitkeverlarve maar wespenlarve....?

Gestart door belle, juli 31, 2011, 22:37:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Deze larve (ca. 10-11 mm) vond ik in huis op de grond, mogelijk uit een (deels verbrande) houten balk of uit de muur gevallen. Ik heb geen idee wat het is, maar misschien een larve van een soort kever? Een vliegenlarve is het niet. Ik vond al eerder enkele dode onduidelijke larven op de grond. Dit is de eerste die nog leeft. In de muur/balk zat enige tijd geleden (minstens twee maanden) een mierennest wat wij toen bestreden hebben. Ik weet niet wat voor mier dit was. Kan iemand hier iets over zeggen?

Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/55957511
onzeker Kevers en Torren - Coleoptera gezien op 2011-07-31 France - Centre - La Fontourée
Foto's:






bij voorbaat dank Tjitske Lubach
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

Hoi Tjitske,

Aangezien er niemand met een beter idee reageert: Het lijkt me vrijwel zeker een Snuitkeverlarve. Een afmeting erbij was wel een fijn plan geweest. Het beest maakt een nogal grote indruk. Kan dat kloppen? Ik heb even zitten zoeken richting de Lixinae (Cleonini, Larinus, Lixus etc).

De meeste lijken niet zulke duidelijke "epimeren" te hebben (is dat de term? - die "vleugeltjes" zeg maar). Misschien dat de larves van Rhinocyllus conicus nog het meest in de buurt komen. Hadden jullie van die manshoge Distels in de buurt staan die misschien samen met het mierennest "gerooid" zijn?

Misschien is het een goed idee om de titel in "Snuitkeverlarve?" ofzo te veranderen en een afmeting erbij te doen - wellicht dat je dan Theodoor kunt verleiden om ernaar te kijken ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Hoi Arp,

Hartelijk dank voor je reactie. Nu komen we wat dichter bij een oplossing. Het zijn inderdaad vrij grote larven, ca. 10-11 mm.

Knikkende distel is wel aanwezig, maar niet dichtbij het huis. De larven vind ik binnenshuis. Het lijkt alsof ze vallen uit een niet afgewerkte halfverbrande houten latei, of uit de muur daarboven. Ze zijn niet erg levendig, bijna allen (zes of zeven) dood voor ik ze vind. Ik denk dat dat komt doordat we mieren die in de balk/muur zaten hebben bestreden met gif (soms moet je wel, een andere balk is totaal opgegeten door glanzende houtmieren). Buiten, naast de muur heeft een speerdistel gestaan. Maar die is ook al weer een tijdje weg.

De enige grotere snuitkever die ik op en rond de grange heb aangetroffen is Liophloeus (waarschijnlijk tessulatus). Ik kan geen foto's vinden op internet van deze soort.

Ik hoop dat Theodoor er nog naar wil kijken!
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

Hoi Tjitske,

Nadat jij deze had laten zien kwam op insektenfotos.de een behoorlijk vergelijkbare larve langs - ook stervend.

Vandaag vertelde Marianne Schwiersch daar dat ze op dezelfde plek weer dergelijke larven gevonden had en dat haar opgevallen was dat er in de boom waar deze larve onder lag Hoornaars af en aan vlogen. Daarmee verder zoekend kwam ze dit verhaal tegen, waar verteld wordt dat veel volken in de herfst een deel van het broedsel "weggooien".

Verder zoekend kwam ik o.a. deze nog tegen met vergelijkbare larves: insektentagebuch.foren-city.de, geo.de, jozikatos-welt.com, makro-tom.de, digitalgallery.nypl.org, ingana.de

Ik ben niet helemaal overtuigd dat jouw beest dezelfde is - de kop lijkt relatief groter (?!) - maar wellicht is dat een kwestie van ontwikkelingsfase. Jouw vondst was eerder en de larves kleiner - het artikel op hornisenschutz.de maakt ook gewag van incidenteel voortijdig uitruimen van het nest.

Anderzijds vliegen er bij jou ook andere soorten Hoornaars rond waarvoor misschien uitgezocht zou moeten worden of die hetzelfde gedrag vertonen. Heb je überhaupt hoornaars of andere grote wespen op het terrein rondvliegen?

Wellicht dat dit topic eens een tijdje op het wespenforum mag logeren?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Hallo Arp, dat is een interessante optie! In de muur vlakbij de plek waar ik de larven vond, zit inderdaad een hoornaarnest. Aangezien ik ze binnen vond had ik daar niet aan gedacht, maar mogelijk is er toch een verbinding tussen het nest en de verbrande balken.
Ik hoop dat een admin het topic wil verplaatsen naar het bijen en wespenforum.....  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

Hoi Tjitske, verander misschien de titel weer even ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Denk dat Arp goed zit met wespenlarve, hierbij een foto van de larve van de gewone wesp, veel overeenkomst.

belle

Dankjewel Jan en Arp, we komen steeds dichter bij de oplossing denk ik. Als dit topic wordt verplaatst naar het wespenforum, dan zou dat fijn zijn.   :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Marijn_Verbeek

Citaat van: belle op september 12, 2011, 11:13:54 AM
Als dit topic wordt verplaatst naar het wespenforum, dan zou dat fijn zijn.   :)
Bij deze.

Geinig topic... ik ben benieuwd...

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek