spiegelreflex

Gestart door Zizou, augustus 02, 2011, 22:39:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zizou

ik zit al een tijdje na te denken over een nieuwe camera, en ik wil graag een spiegelreflex kopen. Ik wil graag
vooral mooie plaatjes van vogels maken, ik ben volkomen a-technisch  :rolleyes:, en ben 17.

kortom: ik zoek een eenvoudige, goede camera met lens, van max. 800 euro. kan iemand me daarmee helpen?

ik doe alvast een voorzetje, denken jullie dat dit iets is?
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/EOS500D-18-55-75-300-MMS,10259,56575,173539.html
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Melchior van Tweel

Hallo Matthijs,

Prima keuze die 500D, maar leg die kit-lens snel aan de kant en spaar voor een goede lens. Kitlenzen zullen snel tegenvallende foto's opleveren. Beter een goede lens en goedkopere camera dan andersom.
Bestel de camera overigens niet online, maar ga naar de mediamarkt toe. Voel hoe de camera in de handen ligt en of je goed bij alle knopjes kan. Zo niet, probeer dan een ander (model/merk).

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

LakeSide

Of wellicht de Nikon D3100. Die is er al voor 400 euro en dan hou je dus nog 400 over voor een lens.


Ik zou je wel aanraden om de camera en lens online te kopen. De prijsverschillen met de winkel zijn meestal zeker de moeite waard. Maar het is wel een goed idee om zelf eerste de camera in je hand te hebben gehad voor je een beslissing maakt.


Hier de D3100 op de site waar ik altijd alles bestel: http://www.cameranu.nl/nl/Digitale-Cameras/Nikon/Spiegelreflex/Nikon-D3100-Body/H257_1010_118664/

wijnands

Zowel Canon als Nikon maken goede instap camera's. Probleem is, 300mm is gewoon heel erg weinig als het om vogels gaat. Persoonlijk vind ik 400mm echt minimaal. Hou er ook rekening mee dat om enigszins fatsoenlijke platen te schieten je er niet aan ontkomt om je in fotografie te verdiepen. Een zgn superzoom camera kan ook een aantrekkelijke optie zijn, er zijn er nu op de markt die tot 600mm of zelfs 800mm equivelant gaan.

Moet het toch een spiegelreflex worden dan zou ik eerst op zoek gaan naar een lange lens en daar de rest bij zoeken. De tokina 80-400 gaat vaak voor hele redelijke prijzen. Dit http://link.marktplaats.nl/466431315 kan een interessant koopje zijn.


Groeten,
Jeroen Wijnands

michel.wissink

Ik fotografeer vooral - maar niet uitsluitend - vogels. Daarvoor heb ik een Fuji FinePix HS10. Geen spiegelreflex dus, maar wel met een zeer veelzijdige 24-720 mm zoomlens. En tevens een prima macrofunctie. Ik kan er in het veld alle kanten mee op, en dat vind ik een groot voordeel t.o.v. een spiegelreflex met verwisselbare lenzen.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

gko

De beste raad, die je een beginnende fotograaf kunt geven is: ga eerst een cursusje fotograferen doen en
maak dan je keuze
met vr gr gkoopman

temmie

Het is heel simpel.


koop een 300mm F4 IS of 400mm F5.6 lens van Canon voor rond de 800 euro. Spaar dan nog een tijdje tot je een 400D/500D/600D tweedehands op MP vindt voor tussen de 250 en de 400 euro.


Met die combinatie kan je schitterende foto's maken.
Al de foto's in deze link zijn met een 400D en 300mm F4 IS gefotografeerd. De lens heeft me nieuw 900 euro gekost (via adorama.com gekocht), dit is inclusief importtax. De body was toendertijd een kleine 500 euro nieuw.


Nu 3.5 jaar later en meerdere 10.000 kliks verder gaat alles nog als een trein. Intussen een 7D body gekocht, maar daar trek ik geen betere foto's mee, tenzij meer 'blijvers' in slechte lichtomstandigheden (regenwoudomstandheden in mijn geval). Welke body je ook koopt, het licht moet nog altijd goed zijn voor een technisch goeie foto, en het enige wat daar significant aan bijdraagt is je lens. Koop dus geen superzoom toestanden met inwendige verscherping als je het serieus meent met vogelfotografie. You just get what you pay for.
En 300mm is niet te weinig. Je oefent tenminste je geduld en het benaderen van vogels. 500mm maakt een mens gewoon lui, en zulke lenzen zijn zoals babies: ze slorpen al je aandacht op en ze zitten in de weg bij het vogelskijken..  ;)
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

gko

Citaat van: temmie op september 07, 2011, 13:08:19 PM
Het is heel simpel.
koop een 300mm F4 IS of 400mm F5.6 lens van Canon voor rond de 800 euro. Spaar dan nog een tijdje tot je een 400D/500D/600D tweedehands op MP vindt voor tussen de 250 en de 400 euro. 

prima reactie, luiheid is sowieso het grote probleem in de fotografie momenteel.
echt goede foto's komen je niet aanwaaien, daar moet je nog steeds hard voor werken,
technisch goede plaatjes kan iedereen met de tegenwoordige apparatuur maken na een cursusje van een dag
met vr gr gkoopman

lennartv

De combinatie Nikon D3100 met AF-S 70-300 VR (en nog wat getalletjes die ik even vergeten ben) is volgens mij erg goed om mee te beginnen. Twee jaar geleden ben ik zelf begonnen met een d60 in combinatie met die lens. De lens wordt nog steeds erg hoog ingeschat. Een tijdje geleden heb ik 'm verkocht via marktplaats wegens aanschaf van een 500mm en ik had geen enkele moeite om hem voor 3/4e van de oorspronkelijke prijs te verkopen. Ik weet niet precies wat je denkt met de 'standaardlens' te gaan doen maar uit eigen ervaring weet ik dat ik de 'klene lens' (18-55) nauwelijks gebruikt heb.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

fkdeboer

grappig. Ik zit er over te denken om zo'n 18-55 lens te kopen voor 80e, leek mij geen geld voor een lens waar de recensies nog best wel prima van waren ( http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1444813/0#n1855f3556vr)
Ik heb  een sigma 150-500, waar ik zeer blij mee ben, maar zo'n kit-lensje leek me wel wat om de vriendin ook af en toe tevreden te stellen en wat normale fotootjes te kunnen nemen. Nu moet ik namelijk een paar honder meter terug lopen om een 'toeristen-kiekje' te schieten ;)
Lennart, jij zou dat dus toch afraden?

die 70-300VR heb ik ook hele positieve verhalen over gehoord en is zelfs wel eens 'het verborgen pareltje van Nikon' genoemd. Maar naast mijn 150-500 lens lijkt die me redelijk overdreven, nietwaar ;) .

Als ik nu voor 800e zou 'moeten' winkelen zou ik inderdaad voor de combinatie van Lennart gaan, dan ben je nog geen 800e kwijt en heb je topspul!

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

M. Hoogteijling

#10
Beste allen,

ben een leek met spiegelreflex en fotografeer bewijsplaatjes met digiscoop en superzoom (canon sx30, tot 820mm). De aantrekkelijk geprijsde suggesties hierboven klinken interessant maar klopt het nou dat je bij zo'n 300mm/400mm of 500mm in werkelijkheid méér milimeters tot je beschikking hebt vanwege de zogenaamde cropfactor? En wat is die bij Canon en bij Nikon?

Hoor het graag,

groet
Marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

fkdeboer

dat klopt. zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Crop-factor
verschilt per sensor maar ligt meestal ergens tussen de 1,5 en 1,6.
Ik ben ook overgestapt van de canon sx10is(waar ik zeer tevreden over was), maar het is heerlijk. Nadeel is wel, dat je nooit meer terug kan en alleen maar meer wilt, en zo'n grote lens is als een jong kind: slokt alle aandacht op! (van horen zeggen, want ik ben nog geen vader ;) )

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

temmie

#12
Dat klopt dus niet (wat die mm betreft), en dat hardnekkig misverstand blijft in de hoofden van velen zitten.

De brandpuntsafstand van de lens verandert niet omdat er een andere body op zit. 500mm blijven 500mm! Onthou dat goed. Een andere body geeft je nooit meer millimeters. Voor meer millimeters, heb je een langere lens nodig. Simpel toch?

Het enige wat verandert is dat de je in vergelijking met een full-fame sensor, bij een cropsensor een kleiner oppervlak van de afbeelding op de (kleinere) sensor capteert (de beeldhoek verandert dus). Meestal is de pixeldichtheid van zo een kleine sensor groter, waardoor je dus digitaal meer kan inzoomen en, bij een technisch goede foto, aldus toch meer detail kan zien in de foto. De cropfactor is dus eigenlijk een maat voor hoeveel je van de randen snijdt in een full-frame foto. De foto die aldus overblijft, is dus kleiner. Daarom werken breedhoeklenzen bvb. ook helemaal niet op hun volle potentieel bij een cropsensor. (maar lange lenzen dan weer wel). Een voordeel is wel dat je geen (of toch minder) last hebt van vignettering of zachtere randen, gezien een cropsensor de randen van je lens niet in de afbeelding capteert.


verdere uitleg, zie afbeeldingen.
http://lmgtfy.com/?q=cropfactor


Canon = 1.6, Nikon = 1.5
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

fkdeboer

Citaat van: temmie op september 15, 2011, 10:55:55 AM
Dat klopt dus niet (wat die mm betreft), en dat hardnekkig misverstand blijft in de hoofden van velen zitten.

hmm, ja, sorry, iets te snel geantwoord, maar dat is wat ik eigenlijk bedoelde (zoals afgebeeld op die wikipedia-pagina).
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

gko

Citaat van: LakeSide op augustus 03, 2011, 06:26:52 AM
Ik zou je wel aanraden om de camera en lens online te kopen. De prijsverschillen met de winkel zijn meestal zeker de moeite waard. Maar het is wel een goed idee om zelf eerste de camera in je hand te hebben gehad voor je een beslissing maakt.

De garantie van Canon is naar mijn ervaring zeer goed, dus koop je Canonspullen in ieder geval ergens
waar je recht hebt op de (nederlandse) fabrieksgarantie
met vr gr gkoopman