Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Citaat van: Herman van der Klis op september 11, 2011, 23:40:37 PM
Citaat van: HJDT op september 11, 2011, 22:14:31 PM
Vanavond was het met een man of 15-20 in ieder geval stiller in de hut dan ik het sinds lange tijd in een vogelhut heb meegemaakt. Desondanks, geen geen Klein Waterhoen.......

Groet Michel

Dat was het vanmorgen na 11.00 dus niet meer. Ik heb me af en toe behoorlijk staan ergeren aan het voortdurende gekakel om en nabij de hut , terwijl iedereen wist dat de vogel kort daarvoor , en zeer vlakbij de hut , tot 11.00 uur was waargenomen en zich dus daar nog heel misschien zou kunnen bevinden  . We hebben het tenslotte over een uitermate schuwe vogel met een zeer verborgen levenswijze.
Na 11.00 uur heeft het Klein Waterhoen zich wijselijk niet meer vertoond. Ik ben daarom om 12.30 uur maar sjacherijnig naar huis toe gegaan met de wetenschap dat het naar alle waarschijnlijkheid toch niets meer zou worden. Ik herinner me nog de overdreven commotie destijds rond de Scharrelaar, die viel eigenlijk helemaal in het niet bij wat er nu gebeurde. Was het niet Phil , die toen zei dat we ons eerst eens meer moeten verdiepen in het gedrag van een soort voordat we met zijn allen daarop afgaan. Wijze woorden die helaas nog steeds door te weinig mensen echt begrepen worden.

mvg

Herman van der Klis

Bij een twitch (of andere vogelbijeenkomst) heb je tegenwoordig niet alleen kennis nodig van het gedrag van de soort, maar ook kennis van het gedrag van vogelaars/fotografen... Zeker als je vindt dat die de kennis op het eerste punt ontberen. ;) Ik erger me af en toe ook aan die vogelaars/fotografen die vooral bij elkaar lijken te komen om te kletsen en te socializen, maar ik moet zeggen dat het gisteravond tussen 5 en 7 uur met 10-12 man in de hut, goed stil was. Ik heb ook niemand naast de hut zien staan.  :duim:
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Vanmorgen ook meestal erg stil in de hut. Alleen geen waterhoen. Nou ja, wel een waterhoen, maar de verkeerde.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Yeronimo

Dan kan ik een heel voorzichtige conclusie stellen, namelijk dat het vogeltje gister waarschijnlijk te verstoord is geraakt waardoor deze besloot weg te gaan. Er is namelijk eerder al gezegd dat deze waterhoenachtige niet overdag trekt.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

Ik begreep in het veld dat de vogel op een bepaald moment zich een stukje naar het westen verplaatst had, dit stuk kun je nergens overzien. Natuurlijk ook best kans dat de vogel hier een eveneens geschikt slikrandje heeft gevonden, waar 'ie gister de rest van de dag verbleven heeft (en evt. nog ...) Gisterochtend was de vogel inderdaad redelijk gevoelig voor geluid, de wind woei natuurlijk ook van hut naar vogel ... Geluid harder dan gefluister lokte een aantal keer een vlucht het riet in uit.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Hans Peterse

 Ik heb toch twijfels over het verstoringsverhaal. Op de eerste dag lijkt de vogel ook rond de middag verdwenen te zijn, en toen was er geen sprake van verstoring – bovendien is dat voor een ral kennelijk normaal. Ook voor het feit dat een doortrekker/dwaalgast na een paar dagen verder trekt, heb je verstoring niet nodig als verklaring. Ik was zelf op zondagochtend ruim voor 10 uur alweer weg, en volgens mij kwamen voor die tijd de eerste camera´s al boven de schuilhut uit en stond een enkeling er al naast. Toch is de vogel toen nog zeker een uur of meer gebleven. De vogel rende inderdaad herhaaldelijk het riet in, maar een relatie met geluid vanuit de hut is niet zo gemakkelijk te leggen, in elk geval deed de vogel dat ook vroeger op de ochtend, toen het nog rustig was, en kennelijk ook op zaterdag. Kortom, je kunt verstoring natuurlijk niet uitsluiten, maar ik geloof er niet zo in.
Blijft natuurlijk staan dat het niet goed te praten is dat mensen naast de hut in de beplanting gaan staan enz., al was het maar omdat je schade aanricht, de boel verziekt voor anderen enz. Maar dat is een andere kwestie.
Hans Peterse

frankw

#12725
Citaat van: Yeronimo op september 12, 2011, 17:23:15 PM
Dan kan ik een heel voorzichtige conclusie stellen, namelijk dat het vogeltje gister waarschijnlijk te verstoord is geraakt waardoor deze besloot weg te gaan. Er is namelijk eerder al gezegd dat deze waterhoenachtige niet overdag trekt.
Iedereen mag natuurlijk zijn of haar eigen conclusies trekken, maar doe dat wel met een goede onderbouwing. Niet "er stonden mensen op de bult er werd gepraat en later is ie niet meer gezien, dus hij is verjaagd" want dat is natuurlijk een vrij kortzichtige beredenering mi (hoe voorzichtig ook) en niet bewijsbaar.  :angel:


Blijft natuurlijk staan dat het niet goed te praten is dat mensen naast de hut in de beplanting gaan staan enz., al was het maar omdat je schade aanricht, de boel verziekt voor anderen enz. Maar dat is een andere kwestie.
Om Hans maar even te quoten. 8)

Rickschonewille

Citaat van: Vincent Hart op september 12, 2011, 17:39:16 PM
Ik begreep in het veld dat de vogel op een bepaald moment zich een stukje naar het westen verplaatst had, dit stuk kun je nergens overzien. Natuurlijk ook best kans dat de vogel hier een eveneens geschikt slikrandje heeft gevonden, waar 'ie gister de rest van de dag verbleven heeft (en evt. nog ...)

Toen de Klein Waterhoen bij ons gisteren ongeveer 10 min uit beeld was, kwam hij links van de hut aanvliegen, en landde op 'het slikrandje'. Hij was dus door het riet heen gelopen voor de hut langs. Lijkt me dus waarschijnlijk dat hij daar gisteren na 11en heeft rondgehuisd. ( Dit stukje is ook totaal niet te overzien, ook niet vanaf de dijk, voor zover ik weet )

Vincent Hart

Nou is het natuurlijk beter om het risico niet te nemen dat luid gepraat leidt tot verstoring (zowel voor de vogel als de nagelbijtende laatkomers) ... Dus als een van de babbelaars van de vroege middag gister: sorry!  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JandJ

Het ligt meestal aan de weersgesteldheid, maar ook aan de dag in de week. Maandag is toch wel één van de dagen dat er het minst gevogeld wordt.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: Have op september 12, 2011, 21:48:23 PM
Citaat van: Vincent Hart op september 12, 2011, 21:38:54 PM
Allemaal weggejaagd!

Laten we dan de Witbandkruisbekken, die in Zuid-Zweden staan te trappelen om naar ons toe te komen, met open armen (figuurlijk) ontvangen....
http://www.artportalen.se/fennoscandia_birds.asp?speciesid=776&year=2011&month=9

Groet,
Helena

Dan zullen ze toch eerst eens op moeten houden met trappelen.

Herman van der Meer

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

JandJ

De eerste amerikaan! wel een mooi beest (en een mooie foto)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)


Thijs Fijen

Zat ook al te zoeken, maar ik kon em niet vinden met google.. De plant ziet er ook niet-Nederlands uit + hij is net uit de knop...
Thijs Fijen

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jos Welbedacht

#12737
CiteerDat is nou weer jammer, meteen die gebruiker maar verwijderen dan zou ik zeggen :P

Dat de foto van google komt betekent niet dat de waarneming onjuist is, maar dat kan natuurlijk wel. De waarnemer zegt dat de foto via facebook is opgestuurd, maar misschien heeft hij het ook verkeerd begrepen. Het feit dat de buurvrouw zegt dat de foto is gemaakt door de buurman maakt de waarneming echter wel ongeloofwaardig.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

JohanvantBosch

Citaat van: Thijs Fijen op september 13, 2011, 19:12:47 PM
Zat ook al te zoeken, maar ik kon em niet vinden met google.. De plant ziet er ook niet-Nederlands uit + hij is net uit de knop...

Ze hebben er ten minste niet een van de eerste pagina gevonden... uiteindelijk kom je hem wel tegen... O0

Flauw hoor...  :-\

Ben Gaxiola

Citaat van: Jos Welbedacht op september 13, 2011, 19:16:04 PM
CiteerDat is nou weer jammer, meteen die gebruiker maar verwijderen dan zou ik zeggen :P

Dat de foto van google komt betekent niet dat de waarneming onjuist is, maar dat kan natuurlijk wel. De waarnemer zegt dat de foto via facebook is opgestuurd, maar misschien heeft hij het ook verkeerd begrepen. Het feit dat de buurvrouw zegt dat de foto is gemaakt door de buurman maakt de waarneming echter wel ongeloofwaardig.


Ik neem aan dat de gebruiker te goeder trouw is.


Ik heb overigens voor het geval dat mijn nummer doorgegeven; ik woon in Vlaardingen.
Ben Gaxiola

HPM

Geweldig! Die gepikte foto van eenh Baltimoretroepiaal is al vier keer gewaardeerd.
Herman van der Meer

lennartv

Citaat van: Ies Meulmeester op september 13, 2011, 19:10:29 PM
Citaat van: Maarten Hotting op september 13, 2011, 19:05:22 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/56742702
Baltimoretroepiaal in Vlaardingen !!!

Helaas een hoax, foto is gewoon van google gehaald. Zie: http://goednieuwskrant.skynetblogs.be/tag/zaadbollen%20voor%20vogels

Gr, Ies

Well done Ies! Laten we maar gewoon wachten op een ander leuk Amerikaans zangertje, bonte ofzo...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

georgetanis

Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

Max Berlijn

Als ik de waarnemingen in europa eens bekijk betreffende Amerikaanse Steltlopers en zangvogels (Gele Zanger en 2 Roodoogvireo) vrees ik dat we in NL net te noordelijk liggen om wat mee te pakken van wat tot op heden naar ons toe is gewaaid met Irene, Katja etc. Het lijkt net allemaal ten zuiden van ons te landen (te zijn neergekomen). Mijn regel betreffende Amerikanen is; weinig in Noord UK/Schotland, weinig (kans er op) in NL.., de Scillies en Azoren zijn voor ons in NL geen goede graadmeter omdat deze allemaal te zuidelijk liggen. Hopelijk volgt er nog een golfje ten noorden van ons (Schotland, Noorwegen) later dit najaar.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

steenl

Vale spot, Max. Vale spot.
Heeft geen orkaan nodig.


Max Berlijn

 :D , Edwin, kijk naar de locatie, helaas te zuidelijk...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Willem_Bosma

Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/