kreeft in rivier??

Gestart door arnoniehof, september 10, 2011, 10:00:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniehof

in belgie semois
wat voor soort is dit?

vr gr Arno
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Ton van Haaren

Beste Arno
Heb je toevallig nog meer foto's?
Ik neig sterk naar een soort van de Astacidae, en dan met name Astacus astacus (onzeker). Dat zou erg leuk zijn, maar verdient wel nadere studie. Kun je misschien herinneren of je een witte vlek zag aan de basis van beide scharen, tussen de beweegbare en vaste vinger. In dat geval zou het Pacifastacus leniusculus kunnen zijn ofwel de signal crayfish. Mischien dat iemand anders het met zekerheid kan zeggen. Ik meen enige tanden te zijn op de zijkant van het borststuk, wat P. leniusculus weer uitsluit. Ik veronderstel dat je de soort niet verzameld hebt? Als je meer wilt weten over kreeften kijk dan ook eens op http://www.eis-nederland.nl/rivierkreeften.html
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

arnoniehof

ik stuur zo alle foto's, momentje
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

arnoniehof

de foto''s, idd niet verzameld, weer netjes in de rivier losgelaten
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Ton van Haaren

#4
ik ga nog steeds voor A. astacus, mede ook door de rode onderzijde van de scharen, de forsheid van de scharen, de achterlijfsegmenten met stompe zijkant, tanden langs de rijrand van het borststuk (klein, maar wel zichtbaar), het ontbreken van een witte vlek aan de bovenzijde van de scharen, de gescheiden ruggroeve.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

arnoniehof

Dat is toch wel ontzettend leuk, heb de waarneming inmiddels ingevoerd

vr gr arno
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Bart van Hoogstraten

Citaat van: arnoniehof op september 10, 2011, 16:06:17 PM
heb de waarneming inmiddels ingevoerd

:police:  Als je dat nou eerst doet en dan doorlinkt naar hier conform de gewenste procedure (zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=123228.0.html ) hoef je je foto's maar 1x te uploaden (scheelt een hoop Mb-tjes...  :rolleyes:
Wel een mooie waarneming overigens!!!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

bramkoese

Dit is beslist een exemplaar van de Californische rivierkreeft:
Argumenten op een rijtje:
- de karakteristieke witte vlek aan de basis van de vingers is nauwelijks te zien, maar dat komt door de opnames: op plaatje 0869 is de vlek helemaal onderaan toch duidelijk te zien (en Astacus astacus heeft rode gewrichten).
- er zijn duidelijk twee postorbitale stekels (dus Astacidae) op de carapax, maar achter de cervicale groeve zijn GEEN stekels aanwezig: deze combinatie is alleen aanwezig bij Californische ~ en steenkreeft (Austropotamobius torrentium), maar de laatste heeft geen felrode schaaronderzijde).
- de mediane carina (zeg maar, kieltje over het midden van de snuit) is nauwelijks ontwikkeld. Bij Astacus astacus is deze juist zeer prominent  en gezaagd.

Vriendelijke groet! -Bram

Ton van Haaren

ok, ik ga met je mee. ik zie die witte vlek nu ook. Maar ik meende wel enige stekels/knobbels te zien achter de cervicale groeve.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

arnoniehof

oke ik heb de waarneming even aangepast, het is zoals ik lees
dus nog even lastig te determineren, maar al met al was het een leuk
dier om is te zien en mee te maken.
Het is sowieso niet een alledaags dier wat we tegenkwamen in ieder geval, leuk!

Vr gr Arno
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper