Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: garryb op september 09, 2011, 13:14:31 PM
CiteerGarry, ik begrijp je niet zo goed. Natuurlijk  zijn er vogelaars wie het helemaal niets kan schelen hoe 'men' erover denkt. Mijn zegen hebben ze (al zullen ze ook daar niet op zitten te wachten). Maar op het moment dat zo'n waarneming op een algemeen toegankelijke en hooggewaardeerde website als in dit geval trektellen.nl verschijnt, is het toch volkomen logisch dat mensen zich afvragen in hoeverre een melding reëel is. De vraag is dan niet of de waarnemer geloofd wil / kan worden, maar of er daadwerkelijk gisteren een grote pijlstormvogel langs Camperduin is gevlogen. Gezien het geringe aantal grote pijlen per jaar in Nederland best een relevante vraag.

Guus, er STAAT toch een beschrijving bij? Jouw vraag was alleen of die voldoende is. Feit is dat het een melding betreft door een ervaren waarnemer met een betrouwbare staat van dienst. In een tijd van een toenemend aantal 'melders' en een stroom van waarnemingen iets dat schijnbaar minder belangrijk gevonden wordt. Daarnaast neemt deze waarnemer de moeite om de vogel te beschrijven, dat geeft toch al aan dat die er zich van bewust is iets bijzonders te hebben gezien? Dan mag hij dat toch ook gewoon op trektellen.nl zetten? Dat er weinig Grote Pijlen worden gezien wil niet zeggen dat ze er nooit vliegen, jij suggereert bijna dat het een zonde is als je een zeldzame soort invoert die 'de rest' niet heeft gezien (naar nu blijkt Alwin dus ook, waarom die dat niet meldt is me een raadsel). Het is ook een misverstand dat als er bij Camperduin iets gezien wordt en op andere (zuidelijker) posten niet, dat het dan twijfelachtig zou zijn. Bij Scheveningen zien wij lang niet alles wat bij katwijk voorbij komt en vice versa en dat is maar 13 kilometer. Wat ik wil zeggen is dat er een tendens gaande is dat eenmanswaarnemingen, ondanks bewezen ervaring van een waarnemer, op voorhand door 'het collectief' worden betwijfeld, in een tijdperk waarin mensen té verwend (willen) zijn met informatie. Rest mij te zeggen dat een Grote Pijl op 500 meter niet bepaald lastig te herkennen is.

Eerlijk gezegd begrijp ik je ook niet zo goed Garry. Guus heeft volgens mij niks anders gedaan dan zich (terecht m.i.!) afgevraagd of de beschrijving voldoende is voor aanvaarding, wetende dat Grote Pijlen nog steeds erg zeldzaam zijn in NL en aanvaarding door de CDNA van 'grotere pijlen' zelden een 'hamerslag' is. Misschien is de soort dan wel niet zó vreselijk moeilijk te herkennen maar dat heeft er eigenlijk niet veel mee te maken: een Taigaboomkruiper vind ik ook niet zo moeilijk maar ik wil ze de kost niet geven die daar mee blijven klungelen......... 8) . Net als Guus ben ik van mening dat bij (zeldzame) waarnemingen alleen de documentatie telt en niet de kwaliteiten/reputatie van de waarnemer en als de documentatie niet voldoet aan de eisen 'sneuvelt' de waarneming, ongeacht de reputatie van de waarnemer en de al of niet gemakkelijke herkenbaarheid van de bewuste soort. Wat dat aangaat heeft de geschiedenis al regelmatig aangetoond dat kritisch blijven t.a.v. 'deskundigen' geen overbodige luxe is......
En of de waarnemer nu wel of niet geinteresseerd is in waardering/erkenning voor zulke zeldzaamheden doet eigenlijk ook niet ter zake: zolang die zeldzame waarnemingen worden gepubliceerd op podia als trektellen, waarneming en/of DBA worden er oordelen over uitgesproken/vragen bij gesteld  en volkomen terecht.

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Citaat van: garryb op september 09, 2011, 13:14:31 PMJouw vraag was alleen of die voldoende is.
Precies, dat was mijn vraag. Niet meer en niet minder. Ik zie eigenlijk niet waarom dat zoveel ophef zou moeten veroorzaken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gert Ottens

Citaat van: garryb op september 09, 2011, 13:14:31 PM
(naar nu blijkt Alwin dus ook, waarom die dat niet meldt is me een raadsel).

Heel vreemd, vooral omdat 'ie er hier geen gewag van maakt: http://waarneming.nl/user/view/1571...
En inderdaad, die had gewoon gemeld 'moeten' worden, wellicht dat iemand de vogel zuidelijker nog had kunnen oppikken! Maar daar zal waarschijnlijk/hopelijk een goede verklaring voor zijn.

Thijs Fijen

#12663
Zeg ehm.. niemand 'moet' iets (met alle respect)! Bovendien, misschien is het niemand opgevallen, maar het was in het laatste teluur en misschien wel bijna donker.. en wie zegt dat zuidelijke telposten niet zijn ingelicht? Aannames, aannames...
Frank, ik waardeer zeer dat je ook tov 'deskundigen' kritisch bent, maar je weet ook goed dat iedereen onbewust de ervaring meetelt.. ik zie menig zeldzaamheid goedgekeurd worden zonder enige beschrijving en hoeveel zanglijsters ik al voor draaihals heb uitgemaakt zien worden...
Thijs Fijen

Rob Halff

Citaat van: Thijs Fijen op september 09, 2011, 18:23:15 PM
Zeg ehm.. niemand 'moet' iets (met alle respect)! Bovendien, misschien is het niemand opgevallen, maar het was in het laatste teluur en misschien wel bijna donker.. en wie zegt dat zuidelijke telposten niet zijn ingelicht? Aannames, aannames...
Frank, ik waardeer zeer dat je ook tov 'deskundigen' kritisch bent, maar je weet ook goed dat iedereen onbewust de ervaring meetelt.. ik zie menig zeldzaamheid goedgekeurd worden zonder enige beschrijving en hoeveel zanglijsters ik al voor draaihals heb uitgemaakt zien worden...

Idd niemand 'moet' iets maar het is wel opmerkelijk dat Alwin die doorgaans alles door piept (zelfs een escape Roze Pelikaan in zijn tuinvijver waar niemand op af komt) dit beest niet door geeft. Maar goed ik ben er niet bij geweest, en misschien was z'n accu wel leeg of was het idd al bijna donker...is alleen maar gissen. Denk dat Alwin dat het beste zelf kan vertellen over het hoe en waarom. Het zal ongetwijfelt wel kloppen want zo moeilijk is een Grote Pijl nou ook weer niet en zeker op zo'n afstand, vind het wel vreemd dat alles van die middag is ingevoerd door de waarnemer op w.nl behalve de Grote Pijl.

frankneijts

Citaat van: Thijs Fijen op september 09, 2011, 18:23:15 PM
Zeg ehm.. niemand 'moet' iets (met alle respect)! Bovendien, misschien is het niemand opgevallen, maar het was in het laatste teluur en misschien wel bijna donker.. en wie zegt dat zuidelijke telposten niet zijn ingelicht? Aannames, aannames...
Frank, ik waardeer zeer dat je ook tov 'deskundigen' kritisch bent, maar je weet ook goed dat iedereen onbewust de ervaring meetelt.. ik zie menig zeldzaamheid goedgekeurd worden zonder enige beschrijving en hoeveel zanglijsters ik al voor draaihals heb uitgemaakt zien worden...

Ik kan moeilijk ontkennen dat veel beoordeelaars ervaring misschien ook wel bewust mee laten tellen Thijs. Dat geldt bijv. ook hier en daar zijn we ons zeer van bewust, we proberen daarom manhaftig ook wel eens 'erkende hotshots' (deze kwalificatie is geheel en al mijn eigen interpretatie... 8) ) te bewegen tot het geven van beschrijvingen van overvliegende Roodkeelpiepers en Ortolanen. Het gaat echter zeker niet op voor de CDNA, dus niet voor hele zeldzame soorten: dit indachtig het feit dat een goede documentatie de tand des tijds meestal doorstaat en na vele jaren nog prima als bewijs kan dienen maar reputaties soms de neiging hebben om na verloop van tijd ernstig te devalueren.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nick

Zoals al door anderen is aangegeven, je 'moet' niets, en ik krijg de indruk dat men vergeet dat de gebruiken op trektellen.nl toch echt anders zijn dan die op waarneming.nl. Het gebeurt vaak genoeg op de eerste site dan zeldzame soorten zonder beschrijving gemeld worden, de opzet van die site is dan ook heel anders dan die van wrn.nl. Natuurlijk is  de gegeven beschrijving karig, maar inderdaad Maarten kent de Grote Pijl, heeft er ook in NL al meerdere gezien (ook aanvaard), maar het doet me ook veel plezier dat Alwin er bij was. Ik denk verder dat het feit dat de vogel in het laatste uur gezien is (kort voor donker), heel goed de reden kan zijn geweest, dat Alwin hem niet 'gepiept' heeft, had ws toch geen zin meer er op te gaan wachten op zuidelijker gelegen telposten. In zo'n geval moet je alleen maar "was ik er maar bij geweest" denken, maar er zal altijd gemopperd worden, door sommigen die er niet bij waren.
(En natuulijk ben ik ook blij dat ik hem al heb.......).
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jarinka

Citaat van: jandj op september 09, 2011, 21:03:54 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/56678466
Ik neem aan dat de beschrijving nog volgt.
Die waarneming komt uit 2000 ;) Misschien vandaag ingevoerd?
Groeten, Jarinka Heijink

JandJ

aha! ik kreeg hem als alert op mn mail.
Ik zeg al niks meer :angel:
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Wouter van der Ham

Ik kreeg er ook een alert van, Misschien eerst ingevoerd en vlak daarna de datum gewijzigd?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Gert Ottens

#12671
Citaat van: Thijs Fijen op september 09, 2011, 18:23:15 PM
Zeg ehm.. niemand 'moet' iets (met alle respect)! Bovendien, misschien is het niemand opgevallen, maar het was in het laatste teluur en misschien wel bijna donker.. en wie zegt dat zuidelijke telposten niet zijn ingelicht? Aannames, aannames...
OK, hij had het mogen melden (daarom had ik moeten ook met aanhalingstekens geschreven). Maar zeg nou zelf: als jij een Grote Pijl ziet langs de Hollandse kust dan wil je dat toch van de daken schreeuwen? Ik in ieder geval wel. En ik had 'em zeker op alle mogelijke manieren gemeld (o.a. door het in te voeren op waarneming.nl).
Maar goed, mischien is Alwin introverter dan ik en houdt 'ie het liever voor zichzelf. Geeft natuurlijk niet, maar een beetje vreemd vind ik het nog steeds (met alle respect!).

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

garryb

CiteerFrank schreef: "Net als Guus ben ik van mening dat bij (zeldzame) waarnemingen alleen de documentatie telt en niet de kwaliteiten/reputatie van de waarnemer en als de documentatie niet voldoet aan de eisen 'sneuvelt' de waarneming, ongeacht de reputatie van de waarnemer en de al of niet gemakkelijke herkenbaarheid van de bewuste soort. Wat dat aangaat heeft de geschiedenis al regelmatig aangetoond dat kritisch blijven t.a.v. 'deskundigen' geen overbodige luxe is......"

Frank, dat je "een vis aan de haak pas op het droge hebt" met een degelijke onderbouwing ben ik natuurlijk met je eens. Maar als vogelaar ben je toch ook gewoon bezig met de vragen als 'moet ik gaan rijden of niet' of 'zou het er echt een geweest zijn'? Zo een inschatting maak ik liever zelf en daar heb ik geen CDNA of anderen voor nodig, die zijn in een later stadium pas van belang voor de formele afhandeling en 'het stempeltje'. Het lijkt alsof de internetvogelaarsgemeenschap in beginsel wantrouwend is totdat anderen (die dikwijls wat ervaring betreft heus geen recht van spreken hebben) een positief oordeel hebben geveld.

Kennis over de ervaring van een waarnemer, zijn fouten en mate van zelfreflectie zijn voor mij wel zaken die meewegen. Als Maarten Platteeuw een Grote Pijl meldt ben ik direct bereid dat te geloven. Of hij 'de vis' ook formeel binnenhaalt is aan hem zelf en vers twee. Om terug te komen op de vraag van Guus: "zou het voldoende zijn?" Dat weet alleen de CDNA.


Vincent Hart

Citaat van: garryb op september 10, 2011, 11:43:38 AMKennis over de ervaring van een waarnemer, zijn fouten en mate van zelfreflectie zijn voor mij wel zaken die meewegen. Als Maarten Platteeuw een Grote Pijl meldt ben ik direct bereid dat te geloven.
Tuurlijk, maar als je zoals Guus Maarten niet kent, werkt dat andersom toch precies hetzelfde?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet

En vanochtend toch weer 2 Steppekieken bij Rosmalen, plus Rode Wouw en een handvol andere roofpieten. Gaaf.

Phil

Rob Halff

Citaat van: UtrechtsVogelNet op september 10, 2011, 14:15:23 PM
En vanochtend toch weer 2 Steppekieken bij Rosmalen, plus Rode Wouw en een handvol andere roofpieten. Gaaf.

Phil

Toch wel nog twee vandaag? Iedereen heeft tot nog toe één vogel ingevoerd...

Maarten Sluijter

.

UtrechtsVogelNet

#12679
Jazeker: twee. Om 2 redenen 2 stuks.

1) Eentje zat in het veld, en de ander liet zich een end verderop jagend zien, even de verrekijker gericht maar te ver weg voor goede details dus gauw de scoop erop; zelf 2 tellen in de scoop gezien voordat-ie verdween achter een maisveld. Lichte doorlopende boa kort maar goed gezien. Minimaal 2 anderen hebben de vogel opgepikt door de verrekijker maar te kort gezien om de determinatie sluitend te krijgen; door de verrekijker was het niet goed te zien. Uiteraard werd getwijfeld aan een Blauwe Kiek. Daarna zag je 2 a 3x een vleugelslag aan de bovenzijde van het maisveld maar de vogel liet zich niet goed meer zien. De andere vogel zat nog steeds ter plekke. We zijn na minimaal een kwartiertje wat verder gereden om die 2de vogel beter in het zicht te krijgen. Dat rijden duurde enkele minuten (kleine km). Kan niet uitsluiten dat-ie al was doorgevlogen naar een andere plek.

2) Daar stond ik samen met 2 of 3 andere vogelaars wat hoger op een bruggetje om de 2de vogel hopelijk in hetzelfde gebiedje achter het maisveld terug te vinden, zonder succes helaas. Er vloog daar helemaal geen Kiek meer rond toen. Toen we ons na een poosje omdraaiden zagen we 2 groepen vogelaars kijken naar 2 verschillende veldjes die een paar honderd meter uit elkaar lagen. Door maisvelden konden we niet zien wat er in beeld was. We zijn naar het meest nabij veldje gereden maar toen was de vogel net een minuut verdwenen. Ook bij het andere veldje was de vogel net weg toen we aankwamen, een minuut of 5 later. Beide vogels verdwenen kort na elkaar in dezelfde richting maar bij navraag bleek dat er een minuut of 10  tussen het verdwijnen zat; bij de een zat-ie langdurig op het veld voor-ie opvloog en verdween, bij de ander op een paaltje gedurende een minuut of 10 voor die verdween.

Ik heb om nog zekerder te zijn nagevraagd of er uberhaupt een Blauwe Kiek was gezien maar voor zover bekend had niemand een Blauwe Kiek gezien. Ook de afgelopen dagen niet. Ik ben zelf overtuigd van een Steppekiek die door mijn scoopbeeld vloog (zie onder 1) ) maar had hem graag langer gezien (net als de rest). Voor een groter groepje dat verderop stond te kijken was de vogel niet zichtbaar geweest, helaas.

Phil

JohanvantBosch

Maar na vanmorgen rond een uur of elf geen steppenkiek meer te bekennen bij rosmalen. wij zijn van kwart over een tot half vier geweest.

UtrechtsVogelNet

Citaat van: JohanvantBosch op september 10, 2011, 15:45:43 PM
Maar na vanmorgen rond een uur of elf geen steppenkiek meer te bekennen bij rosmalen. wij zijn van kwart over een tot half vier geweest.

Het wegvlieg verhaal was idd rond 11 uur vanochtend ... jammer dat ze weg lijken te zijn; kwam nog verschillende mensen tegen die te laat waren. Ik hoop dat de vogels toch nog teruggevonden worden.

Phil

diederikkok

Citaat van: Maarten Sluijter op september 10, 2011, 15:04:40 PM
Ringvangst Veldrietzanger, http://waarneming.nl/waarneming/view/56686241.

Ik ben einde middag met Niels van Houtum geweest op de plek van de veldriet (de plek die de ringer zelf heeft ingevoerd, http://waarneming.nl/waarneming/view/56690980, NB deze plek is wat noordelijker dan de plek die eerder werd ingevoerd). De ring plek is vrij toegankelijk. Geen andere vogelaars gezien. Geen acro's gezien, wel een sperwergrasmus, maar weinig activiteit toen wij er waren. Voor degenen die morgenochtend enigszins in de buurt zijn: wellicht raadzaam om te gaan kijken. Wel opletten dat je de ringer niet in de wegloopt natuurlijk, maar dat moet geen probleem zijn.

Diederik

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

GertJ

Groet Gert Jager

theomuusse

Het kan toch dat ie er wel was maar hem niet heeft gezien.
Beetje donker al, of tegenlicht...
Is niet raar hoor, als je iets niet oppikt.

Theo

Citaat van: Gert Ottens op september 09, 2011, 16:44:10 PM
Citaat van: garryb op september 09, 2011, 13:14:31 PM
(naar nu blijkt Alwin dus ook, waarom die dat niet meldt is me een raadsel).

Heel vreemd, vooral omdat 'ie er hier geen gewag van maakt: http://waarneming.nl/user/view/1571...
En inderdaad, die had gewoon gemeld 'moeten' worden, wellicht dat iemand de vogel zuidelijker nog had kunnen oppikken! Maar daar zal waarschijnlijk/hopelijk een goede verklaring voor zijn.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

Waarnemer van de Klein Waterhoen heeft gereageerd, hij loopt rond bij Kijkscherm de Kiekendief. Iemand een idee waar dat kijkscherm is?

Robertmeer

Citaat van: Rickschonewille op september 10, 2011, 21:13:58 PM
Waarnemer van de Klein Waterhoen heeft gereageerd, hij loopt rond bij Kijkscherm de Kiekendief. Iemand een idee waar dat kijkscherm is?
Zie http://vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=464
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rickschonewille op september 10, 2011, 21:13:58 PM
Waarnemer van de Klein Waterhoen heeft gereageerd, hij loopt rond bij Kijkscherm de Kiekendief. Iemand een idee waar dat kijkscherm is?
Denk hier: http://g.co/maps/drsxm Oostkant van het gebeid dus. Links kan wellicht fout zijn van vogelkijkhut.nl
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com