Bug reports / Bugmeldingen Obsmapp 1.0

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:13:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Write down a detailed description of the problem
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

In de 1.0.3 versie wordt bij het wijzigen van een waarneming een nieuw gps-signaal opgehaald en vastgelegd. Lijkt me niet de bedoeling..
Thijs Fijen

chatman

Dit zou opgelost zijn, maar zit er nog steeds in versie 1.0.3:

Wanneer je bij de locatie instellingen de optie autom. GPS uitvinkt.
Als je dan een waarneming wil invoeren en gaat naar soort selecteren, dan loopt het prg vast.


hiskodevries

Als je de market versie gebruikt kun je eem bugreport gelijk versturen staat alle relevante info gelijk goed
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

chatman

Citaat van: hiskodevries op september 04, 2011, 13:29:03 PM
Als je de market versie gebruikt kun je eem bugreport gelijk versturen staat alle relevante info gelijk goed

Prima, ik ging er vanuit dat ik het hier moest melden. Ik ga wel even kijken bij market.

chatman

Hisko,

Waar kan ik een bugreport melden? Ik kan het zo gauw niet vinden?

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

chatman


Stijn E.

Citaat van: hiskodevries op september 04, 2011, 14:17:16 PM
In ObsMapp als je een foutmelding krijgt

Even for the record.
Zodra je de volgende melding krijgt:



Helaas!
De applicatie ObsMapp (proces
org.obsmapp) is onverwachts
gestopt. Probeer het opnieuw.
Nu sluiten                 Rapport



Dan voor 'Rapport' kiezen en de stappen volgen.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

hiskodevries

overigens ook je probleem hier blijven melden, maar met zo`n report weet alex gelijk een heleboel relevante gegevens.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: chatman op september 04, 2011, 13:15:33 PM
Dit zou opgelost zijn, maar zit er nog steeds in versie 1.0.3:

Wanneer je bij de locatie instellingen de optie autom. GPS uitvinkt.
Als je dan een waarneming wil invoeren en gaat naar soort selecteren, dan loopt het prg vast.

Ja is in 1.0.3 geherintroduceerd  :-[
en natuurlijk gefixed in 1.0.4
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op september 04, 2011, 11:55:24 AM
In de 1.0.3 versie wordt bij het wijzigen van een waarneming een nieuw gps-signaal opgehaald en vastgelegd. Lijkt me niet de bedoeling..

Bedankt! Gefixed in 1.0.4
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

ObsMapp 1.0.4 is zojuist aangeboden aan de market. Zal weer enige tijd duren voordat dit verwerkt is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hdijk

Ik heb 1.0.4 kunnen updaten.

Nog een kleine bug: Het lukt met niet het invoerscherm te openen, zónder de GPS aan te zetten. Als je het invoerscherm opstart en de GPS staat uit, komt er een scherm waarmee je die aan kunt zetten. In het verleden kon je dit scherm met 'back' skippen en dan gaan invoeren, bv via de kaart. Nu krijg je het eerder genoemde scherm niet meer weg zonder de GPS aan te zetten.

Of ligt dit aan mijn Android versie? (2.3)
Hendrik Jan van Dijk

hiskodevries

ik neem aan dat je bij de instellingen van obsmapp hebt opgegeven dat je niet automatisch de gps gebruikt?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Sjoerd

Ik heb hetzelfde probleem als Hendrik Jan, de optie automatisch gps staat dan aan.

Ook het 'probleem' dat ik in een eerder topic al noemde doet zich ook nog steeds voor:

Citaat van: Sjoerd V. op september 01, 2011, 21:41:11 PM
- Het zoeken naar een GPS fix stopt als je het menu opent om een soort in te voeren. Zodra je het menu weer afsluit begint ie weer opnieuw met zoeken naar een fix. Als er al een fix wanneer je het menu opent om een soort in te voeren, zoekt ie automatisch weer naar een nieuwe fix zodra je het menu weer afsluit (lijkt me niet zo nodig en kost wel extra batterij).
Is dit iets herkenbaars en kan daar iets mee gedaan worden?

Alex Kwak

Citaat van: Sjoerd V. op september 05, 2011, 14:19:31 PM
Citaat van: Sjoerd V. op september 01, 2011, 21:41:11 PM
- Het zoeken naar een GPS fix stopt als je het menu opent om een soort in te voeren. Zodra je het menu weer afsluit begint ie weer opnieuw met zoeken naar een fix. Als er al een fix wanneer je het menu opent om een soort in te voeren, zoekt ie automatisch weer naar een nieuwe fix zodra je het menu weer afsluit (lijkt me niet zo nodig en kost wel extra batterij).

Is dit iets herkenbaars en kan daar iets mee gedaan worden?

Lijkt mij geen bug. Het systeem bepaalt op deze manier de positie op het moment dat "opslaan" geklikt wordt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: hdijk op september 05, 2011, 13:07:43 PM
Nog een kleine bug: Het lukt met niet het invoerscherm te openen, zónder de GPS aan te zetten. Als je het invoerscherm opstart en de GPS staat uit, komt er een scherm waarmee je die aan kunt zetten. In het verleden kon je dit scherm met 'back' skippen en dan gaan invoeren, bv via de kaart. Nu krijg je het eerder genoemde scherm niet meer weg zonder de GPS aan te zetten.

Ik zal hier vanavond even naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stijn E.

Citaat van: Alex Kwak op september 05, 2011, 15:13:59 PM
Citaat van: hdijk op september 05, 2011, 13:07:43 PM
Nog een kleine bug: Het lukt met niet het invoerscherm te openen, zónder de GPS aan te zetten. Als je het invoerscherm opstart en de GPS staat uit, komt er een scherm waarmee je die aan kunt zetten. In het verleden kon je dit scherm met 'back' skippen en dan gaan invoeren, bv via de kaart. Nu krijg je het eerder genoemde scherm niet meer weg zonder de GPS aan te zetten.

Ik zal hier vanavond even naar kijken.

Het is slechts een vlugge ingeving, maar het zou een idee kunnen zijn om voordat het instellingenscherm voor locatiebepaling opent een pop-upje te maken met iets in de richting van "Wil je GPS inschakelen?" Gevold door de buttons Ja/Nee of OK/Annuleren. Als je hier dan niet voor kiest kun je met de kaart gaan invoeren. Scheelt back-toets issues maar is wel weer een extra klik natuurlijk. Nouja, ik opper maar eens iets.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

hiskodevries

wel raar om niet van de gps gebruik te willen maken.
Dat ding zit niet voor niets in je device.
over het algemeen weet de gps beter waar je bent dan de mens.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

chatman

#20
Als je op een vaste locatie zit, dan hoef je maar een keer je gps in te schakelen. Daarna kan de gps wel uit.
Dit is handig voor trektellers. Nu ik versie 1.0.4 heb, werkt dit perfect. Mijn batterij loopt niet meer zo snel leeg. Uiteraard moet je wel instellen: locatie onthouden.

Alex Kwak

Citaat van: Stijn Eikelboom op september 05, 2011, 16:07:29 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 05, 2011, 15:13:59 PM
Citaat van: hdijk op september 05, 2011, 13:07:43 PM
Nog een kleine bug: Het lukt met niet het invoerscherm te openen, zónder de GPS aan te zetten. Als je het invoerscherm opstart en de GPS staat uit, komt er een scherm waarmee je die aan kunt zetten. In het verleden kon je dit scherm met 'back' skippen en dan gaan invoeren, bv via de kaart. Nu krijg je het eerder genoemde scherm niet meer weg zonder de GPS aan te zetten.

Ik zal hier vanavond even naar kijken.

Het is slechts een vlugge ingeving, maar het zou een idee kunnen zijn om voordat het instellingenscherm voor locatiebepaling opent een pop-upje te maken met iets in de richting van "Wil je GPS inschakelen?" Gevold door de buttons Ja/Nee of OK/Annuleren. Als je hier dan niet voor kiest kun je met de kaart gaan invoeren. Scheelt back-toets issues maar is wel weer een extra klik natuurlijk. Nouja, ik opper maar eens iets.

Ik ben bang dat dit voor 99% van de gebruikers een extra klik betekent, en voor 1% een klik minder...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hdijk

Citaat van: hiskodevries op september 05, 2011, 16:11:39 PM
wel raar om niet van de gps gebruik te willen maken.
Dat ding zit niet voor niets in je device.
over het algemeen weet de gps beter waar je bent dan de mens.
Zeker, maar de gps weet niet van plan ben in te gaan voeren.
Hendrik Jan van Dijk

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 05, 2011, 15:13:59 PM
Citaat van: hdijk op september 05, 2011, 13:07:43 PM
Nog een kleine bug: Het lukt met niet het invoerscherm te openen, zónder de GPS aan te zetten. Als je het invoerscherm opstart en de GPS staat uit, komt er een scherm waarmee je die aan kunt zetten. In het verleden kon je dit scherm met 'back' skippen en dan gaan invoeren, bv via de kaart. Nu krijg je het eerder genoemde scherm niet meer weg zonder de GPS aan te zetten.

Ik zal hier vanavond even naar kijken.

Ik kan dit niet reproduceren.
Kan je aangeven hoe je het een en ander hebt ingesteld op je toestel en in ObsMapp, en wat je daarna precies doet?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: hdijk op september 05, 2011, 17:18:30 PM
Zeker, maar de gps weet niet van plan ben in te gaan voeren.

Ik denk dat er een of meer woorden ontbreken in je bericht.  :huh:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Sjoerd

Citaat van: hiskodevries op september 05, 2011, 16:11:39 PM
wel raar om niet van de gps gebruik te willen maken.
Dat ding zit niet voor niets in je device.
over het algemeen weet de gps beter waar je bent dan de mens.


Als je waarnemingen wilt invoeren op een plek waar je op dat moment niet bent bijvoorbeeld, en dan de kaart gebruikt om de locatie op te geven.

hiskodevries

Citaat van: Sjoerd V. op september 05, 2011, 22:15:33 PM
Citaat van: hiskodevries op september 05, 2011, 16:11:39 PM
wel raar om niet van de gps gebruik te willen maken.
Dat ding zit niet voor niets in je device.
over het algemeen weet de gps beter waar je bent dan de mens.


Als je waarnemingen wilt invoeren op een plek waar je op dat moment niet bent bijvoorbeeld, en dan de kaart gebruikt om de locatie op te geven.
Dat gaat toch prima met gps aan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Sjoerd

Dat is waar... ::)
Maar als de mogelijkheid er is om het uit te kunnen zetten lijkt het me niet verkeerd toch?

JackBr

Er zijn blijkbaar nogal wat misvattingen over wat men "GPS aan / uit" noemt.

In het Systeeminstellingenmenu van Android zelf (Menu -> Instellingen -> Locatie) kun je GPS "aan" en "uit" zetten.
Deze woorden staan tussen aanhalingstekens omdat je de GPS daar helemaal niet in- of uitschakelt.

Het enige dat dat vinkje wil zeggen is: "Ik geef apps het recht om de GPS te gebruiken".

De reden dat dat scherm tijdens de App in beeld komt, is omdat je ObsMapp het recht hebt ontnomen om je GPS te gebruiken.

Als je echter hebt ingesteld dat de GPS automatisch moet starten, geeft dit een conflict. (Je kan de GPS niet starten omdat de app de GPS niet MAG starten).

Dat is dus de reden dat het scherm waar men het hier over heeft telkens in beeld blijft komen.

Hetzelfde zou gebeuren wanneer je Auto GPS uit hebt staan, maar op de GPS icoon drukt. Ook dan verschijnt het instelscherm, omdat de app verzoekt om je GPS te gebruiken.

CONCLUSIE: Je kunt het vinkje bij GPS in de Android locatie-instellingen het best gewoon altijd aan laten staan en niet weghalen. Je zet er namelijk niet je GPS mee aan of uit. Enige reden om het vinkje wel uit te zetten is als je niet wilt dat bepaalde apps uit zichzelf je GPS gaan gebruiken. (De Google startpagina wil dit nog wel eens doen...)

Hoop dat het iedereen zo een beetje duidelijk is :) Misschien kan in een toekomstige versie het Locatie instelscherm wel vervangen worden door een melding "ObsMapp toestaan om GPS te gebruiken?" (Indien de gebruiker dit heeft uitgeschakeld). Ik weet echter niet of je systeeminstellingen kunt wijzigen binnen een app...
Jack Brouwer, ontwikkelaar ObsMapp BETA (t/m versie 0.9.6)