Muntjak (Blafhert)

Gestart door Freek Verkerk, februari 28, 2005, 01:32:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Muntjak

Vrienden,

Moeten we deze exoot/escape ook gaan registreren? Of gewoon afschieten?

Het lijkt me dat we dit op dezelfde wijze als andere exoten (muskusrat en beverrat) moeten behandelen, dus gewoon waarnemen.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Ik zeg het niet graag, maar als ze onze reeen gaan verdringen :angry: ....(zeg het maar niet, vul zelf maar in)
Maar ik heb er geen problemen mee als je ze in wil voeren, zolang maar niet in de dierentuin gezien...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Thijs,
Ik zou ze op internet moeten opsporen, maar ik krijg de indruk dat ze wel in Nederland aanwezig zijn, buiten de dierentuin. Op het ogenblik hebben we die soort niet. dus zelf al is er een gespot, dan kan ik hem niet invoeren. De vraag was eigenlijk of we die soort moeten toevoegen aan ons lijstje van in te voeren zoogdieren.

Er zijn wel meer soorten waarvan geen waarnemingen zijn zoals: de gewone dolfijn, walrus, potvis, griend en ook veel vleermuizen; Bosvleermuis, grote hoefijzerneus etc, niet alle spitsmuizen zijn waargenomen om er eens een paar te noemen. In totaal zijn een 25 van de ruim 80 zoogdierensoorten niet waargenomen; en die staan heus niet allemaal op de rode lijst.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Wat mij betrefd voeg je hem toe, maar behalve dat ik de mening heb dat exoten hier niet horen heb ik er nog een, namelijk deze.
Je voert in wat je ziet, en hoewel een exoot hier niet hoort zie je hem wel en maakt het in feite niet veel uit of je een inheems reetje ziet of een ingevoerd Blafhert...
Daarnaast moet iedereen voor zichzelf weten wat ie in wil voeren en kan desnoods zelf een soort toevoegen.
Maar als jij je geroepen voelt in alle behoeftes te voorzien (dus ook die van mensen die graag Blafherten kijken) is er sowieso geen bezwaar tegen het invoeren van een waarneming van zo'n beest.
Er kan bewzwaar zijn tegen de aanwezigheid van het dier, doch je mag in principe alles invoeren...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Thijs,

Ik ben gewoon member, geen admin dus ik kan de "soort" niet invoeren en dus ook geen waarnemingen ervan. Ik ben het met je eens dat je (Heel goed) kan disscussieren over exoten in Nederland, wat moeten we ermee, accepteren of afvoeren.

Maar dat staat een beetje los van het feit dat het wel aardig is om ze waar te nemen en te registreren, want hun aanwezigheid zegt wel iets over een gebied en de ecologische verbindingszones.

Dus ik ben sowiso voor registreren.

En eigenlijk ben ik ook wel voor accepteren; als ze zichzelf kunnen redden geen enkel probleem; als ze overlast veroorzaken heb je weer een andere discussie, maar die heb je ook bij dieren die geen exoot zijn, zoals ratten, muizen, spreeuwen, vossen, ganzen, kakkerlakken etc.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

matthijsbroere

Ha Freek,

Ik heb de Muntjak in de lijst gezet. Ik ben benieuwd of er waarnemingen van komen.


Groeten,
Matthijs
Matthijs Broere

Freek Verkerk

OK Matthijs, bedankt,

Er zijn sowizo weinig meldingen van zoogdieren. Ik zal eens kijken of ik de site wat kan promoten. Ik denk aan postings in nieuwsgroepen of iets dergelijks; aanpassingen in Wikipedia, mailtjes naar belangrijke pagina's om links op te nemen.

Kan ik op de een of andere manier al zien waar de huidige meldingen vandaan komen?

Kunnen die vogelaars ook niet wat zoogdieren spotten; vos, egel, mol, rat,ree, konijn, haas, muis (in uileballen) moet toch te doen zijn denk ik.

En voor die munjaks ga ik zoeken op internet en mailen naar terreinbeheerders. B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Volstrekt Ridicuul

#7
sowieso  ;)
Gegroet L. van der Weide

thijs

Edele maar bij voorbaat mislukte missie, om alle spelinkzvauten er uit te halen ;)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan Harteman

CiteerKunnen die vogelaars ook niet wat zoogdieren spotten; vos, egel, mol, rat,ree, konijn, haas, muis (in uileballen) moet toch te doen zijn denk ik.
Ik moet toch eerlijk bekennen dat ik in een uilenbal niet herken welke soort muis er gegeten is  :blink:  

paulhoekstra

CiteerKunnen die vogelaars ook niet wat zoogdieren spotten; vos, egel, mol, rat,ree, konijn, haas, muis (in uileballen) moet toch te doen zijn denk ik.
Ik kan wel muizen gaan invoeren, maar om er met zekerheid een Bosmuis van te maken als ik een demarcatielijn zie (scheidingslijn tussen boven en onderkant), dat lukt me niet, dus dan zet ik alleen onzekere waarnemingen neer. Hetzelfde bij vleermuizen, een klein beestje kan ik niet zomaar een Dwergvleermuis noemen. Andere dieren als egel, mol, muskusrat enz zal ik wel gaan invoeren, net als vleermuizen als ik weer een keer met een vleermuisexcursie meega, maar ja, dat doe ik weer niet iedere dag.
groeten,
Paul

Freek Verkerk

Ach, ik ben al blij dat iemand het forum leest. Ik maak me niet zo druk om spelfouten.

En determinatie vind ik zelf ook erg moeilijk, volgens mij houdt de (juiste) determinatie veel waarnemingen tegen, wat voor muis, meeuw of kraai was dat nou? Van die dingen. En hoe belangrijk is het nu eigenlijk?

Ik heb trouwens weer een nieuwe exoot gevonden die mogelijk / waarschijnlijk in het (Nederlandse) wild voorkomt; de Nerts (amerikaans). Volgens mij worden ze wel eens als verkeersslachtoffer gemeld.

http://natuurbeleving.scene24.net/zoogdier...tela-vison.html
http://www.denerts.com/index2.html
http://www.avrodierennatuur.nl/lezen/huisd...tijn_nerts.aspx

Toevoegen Matthijs?  B)

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Uile(n)ballen pluizen vind ik best te doen, maar levend vind ik ze wel wat makkelijker.
Laatst zag ik in een bos een Bosmuis, achtervolgd door een Hermelijn :)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Hi,

Weet er ook iemand forums waar over de natuur gepraat wordt; een betje actieve forums? Ik wil eens proberen of ik via die forums de balngstelling voor waarneming.nl wat kan vergroten en ook wil ik proberen uit te zoeken of er ook waarnemingen zijn van bepaalde zoogdieren namelijk van:
Muntjak, wilde kat, amerikaanse nerts en misschien nog wel meer.

Ik ben een beetje geinteresseerd in die randverschijnselen; welke soorten zijn er in Nederland en redden ze het hier; van die dingen.

Tips? B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marcel123

#14
insinsecten.pagina en dan bij forums. Je hebt bij YAHOO ook mailgroepen daar kun je ook het evangelie gaan verkondigen. Misschien wel handig om het goed te verpakken, veel fora zijn PGO gerelateerd en die hebben het niet zo op waarneming.nl. Hiermee bedoel ik: eerst een leuke vogel/vlinder spotten, die op waarneming.nl zetten en het dan op andere fora posten met verwijzing naar waarneming.nl.
Lees eerst even de fora door om te kijken of je onderwerp wel goed past bij het forum.

Succes!

Bram Rijksen

CiteerHi,

Weet er ook iemand forums waar over de natuur gepraat wordt; een betje actieve forums? Ik wil eens proberen of ik via die forums de balngstelling voor waarneming.nl wat kan vergroten en ook wil ik proberen uit te zoeken of er ook waarnemingen zijn van bepaalde zoogdieren namelijk van:
Muntjak, wilde kat, amerikaanse nerts en misschien nog wel meer.

Ik ben een beetje geinteresseerd in die randverschijnselen; welke soorten zijn er in Nederland en redden ze het hier; van die dingen.

Tips? B)
Dag Freek,

Zo nu en dan laat ik de naam 's even vallen op het discussieforum nl.vogels.vogelaar. Maar ja, omdat ik niet helemaal objectief ben, is dat al snel verdacht... Maar jij als gebruiker zou het daar natuurlijk goed kunnen promoten!
Succes eremee.
Vriendelijke groet,

Bram Rijksen