Kleine karekiet - Bosrietzanger (concept)

Gestart door HPM, april 14, 2010, 17:34:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Volledige volgroeid. Zelf bekijk ik random wel naar de groei van hand/armpennen. Vind het wel leuk om te zien of, en hoever, vogels volgroeid zijn. Wordt echter niet genoteerd. Was dacht ik een 1kj, in F. ook?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Peter Verhelst

Ik zie dat op heel het forum van waarneming.nl ontzettend veel topics zijn over de determinatie Bosriet vs Kleine Kar. Ik kwam er achter nadat ik afgelopen weekend deze vogel gefotografeerd had: http://waarneming.nl/waarneming/view/60197325 met de bedoeling om te kijken hoe je tot een goede determinatie kan komen. Zeker nu je de vogels niet op zang kunt determineren.
Mijn overall indruk is als ik de topics zo eens doorneem, dat het zonder vangst nagenoeg onmogelijk is om tot een sluitende determinatie te komen. Die indruk krijg ik met name als ik in dit topic de bevindingen van enkele vangsten lees.....
Is het gezien dat feit niet beter om voor het najaar een soort aan te maken als 'Noordse Stern/Visdief'? Of moet je gewoon niet zingende vogels met een '?' voorzien?
Of ben ik nu te kort door de bocht?

HPM

Ik ben voorstander van een verzamelsoort Bosrietzanger/Kleine karekiet (Boskiet), net als voor een verzamelsoort Fitis/Tjiftjaf.

Herman van der Meer

Vincent Hart

Zie er ook wel wat in, zal eens de andere vogeladmins polsen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

Verzamelsoort zou voor dit soort gevallen idd handig zijn. Afgelopen zondag zelf ook zo'n beest in de tuin en die heb ik ingevoerd als onzekere KK.

Peter, zoals je zelf ook al aangeeft, zou ik de waarneming veiligheidshalve van een ? voorzien omdat KK waarschijnlijk niet uit te sluiten is.
Frank van der Meer

Peter Verhelst

Ha frank, dat snap ik. Alleen vind ik dat zo knullig er uit zien. Wel de vogel beeldvullend op de foto, maar ook een ?. En moet ik dan op onzekere Bosriet of onzekere kleine kar....? Vandaar mijn voorstel voor een verzamelsoort.


HPM

Nu het probleemseizoen er weer aankomt heb ik het eerste bericht van dit topic een beetje opgeknapt Een uitbreiding met verwante soorten moet nog eens gebeuren.
Herman van der Meer

Dylan Martinus

Op weg naar een leven in de buitenlucht - http://dylangaatnaarbuiten.nl