Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

FrankK

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 24, 2011, 11:37:29 AM
Vandaag dit aangetroffen. Werkelijk bizar! Heeft ooit iemand zoiets meegemaakt?

Prooirest roofvogel?
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Bart van Hoogstraten

Citaat van: FrankK op augustus 24, 2011, 14:40:39 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 24, 2011, 11:37:29 AM
Vandaag dit aangetroffen. Werkelijk bizar! Heeft ooit iemand zoiets meegemaakt?

Prooirest roofvogel?

Lijkt me onwaarschijnlijk -> hij zat echt vast gekneld tussen de ridder en een nokvorst, van buitenaf onzichtbaar. (tenzij hij gewond maar nog levend ontsnapt is en er zich verstopt heeft). Maar welke Raptors slaan Egels? Volgens mij alleen de Oehoe (heel onwaarschijnlijk midden in het centrum van Nijmegen). Maar ik heb het gepost op het Zoogdierenforum, daar kwam al iemand met het idee dat het een Bruine Rat was (maar ja, een adulte Egel 7 meter recht omhoog tegen een bakstenen muur verslepen is niet wat je echt verwacht van een Bruine Rat). Ik heb zelf al het idee dat het een Steenmarter is geweest -> die zitten daar veel en ik las dat Egel ook op hun menu staat. Die pakken alles wat ze pakken kunnen, ook als ze geen honger hebben en slaan dat dan op op een onbereikbare plek zoals onder de pannen van een dak ed.)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan vH

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 24, 2011, 11:37:29 AM
Vandaag dit aangetroffen. Werkelijk bizar! Heeft ooit iemand zoiets meegemaakt?

Misschien dat een roofdier 'm daar naartoe heeft verplaatst?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Harm058

Vandaag met Jeroen Breidenbach, een kleine 500km gereden.
Maar wel drie soorten rijker!
Woudaap,Flamingo en de Citroenkwikstaart!
Heerlijke dag!!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Yeronimo

Citaat van: Harm058 op augustus 24, 2011, 18:46:10 PM
Vandaag met Jeroen Breidenbach, een kleine 500km gereden.
Maar wel drie soorten rijker!
Woudaap,Flamingo en de Citroenkwikstaart!
Heerlijke dag!!

Doen we de volgende keer weer. Bedankt maat  ;):duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Marije

Wij zijn nu twee dagen op Texel en we hebben vijf nieuwe vogelsoorten gezien:

Steenloper, Goudplevier, Bontbekplevier, Wulp en de Gele Kwikstaart.
Morgen nog een dag en dan weer met een voldaan gevoel naar huis.
Vrijdag ga ik alles invoeren.


Vincent Hart

Hartstikke goed, Marije! Zelf vandaag een paar uurtjes op Texel, helaas nadat de hoofdprijs gevlogen was. Wel weer erg genoten van alle wadvogels. En een paar uur eerder van de grote aantallen trekvogels in de duinen bij Den Helder, overal tapuiten en gele kwikken! Nog drie overtrekkende giertjes.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robert V.T

Net een bonte strandloper adult zomerkleed op 1,5 meter afstand!  :blink:
Groeten,

Robert van Tiel

JaapHennevanger

#428
Gisteren ook naar Texel geweest voor die Franjepoot. Toen we op de boot stonden te wachten kregen we het bericht dat de vogel over de dijk was gevlogen en nog terug was gevonden... Hierna toch maar eerst even naar het Wagjot gereden en hier zaten de 2 Grauwe Franjepoten nog wel en een Kleine Strandloper. Vervolgens gingen we verder zoeken en kwamen we uit bij Utopia, na een belletje van Tjeerd, dat ze de vogel nu in beeld hadden snel naar de plek gereden en hier gelukkig even door de telescoop van Tjeerd kunnen bekijken. Helaas vloog de vogel na een krappe minuut alweer op en zag mijn chaffeur (Herman Bouwman) alleen de vogel vliegend, die baalde flink. Gelukkig konden we de vogel volgen en landde deze weer in Ottersaat. Hier weer heengereden, waarna ik de vogel tussen de Goudplevieren terugvond, nu kon Herman gelukkig wel de vogel prachtig zien zo'n 10 seconden, hierna vlogen de Goudplevieren inclusief de Franjepoot op en verdween over de dijk! Op de terugweg nog langs de Citroenkwikstaart gegaan en deze liet zich uiteindelijk toch ook nog aardig zien, al met al geen slechte dag 8)

@ Vincent, jammer dat hij niet gelukt is. Hoelaat had je eigenlijk de boot?
Jaap Hennevanger



JandJ

Vandaag een nieuwe handsoort vastgehouden: http://waarneming.nl/waarneming/view/56432168
Wat is zo'n beest toch mooi!  :)  Het riep af en toe ook.
ANWB zegt wel dat alle kleden gelijk zijn, maar klopt dat? Is op basis van de foto's echt geen leeftijd te bepalen? ANWB is namelijk geen gids voor personen die de vogels altijd in hun hand hebben.
De vogel was gewond aan de linkervleugel (hangend, bloed aan veren) en er hing een druppeltje bloed aan de snavel.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: jandj op augustus 25, 2011, 18:44:06 PM
Vandaag een nieuwe handsoort vastgehouden: http://waarneming.nl/waarneming/view/56432168
Wat is zo'n beest toch mooi!  :)  Het riep af en toe ook.
ANWB zegt wel dat alle kleden gelijk zijn, maar klopt dat? Is op basis van de foto's echt geen leeftijd te bepalen? ANWB is namelijk geen gids voor personen die de vogels altijd in hun hand hebben.
[...]

In de bijlage vind je het verschil tussen juveniel en adult.
Herman van der Meer

Robert V.T

Vanavond weer de bonte strandloper op 1,5 meter gezien en nog mooie foto's kunnen maken, helaas was er al weer net te weinig licht.
Groeten,

Robert van Tiel

Vincent Hart

Citaat van: JaapHennevanger op augustus 25, 2011, 13:36:36 PM
@ Vincent, jammer dat hij niet gelukt is. Hoelaat had je eigenlijk de boot?
Uiteindelijk half zes. Was op koers om die van een uur eerder te halen maar toen was het beest net voor de eerste keer gevlogen, toen besloten om aan wal te blijven. Was met de fiets dus ik had 'm zelfs in Ottersaat niet gered met de eerdere boot. Tof dat je 'm had en terugvond  :duim: Vanavond wat ploeteren om schuin tegen de bijna ondergaande zon in tussen allemaal gras en andere groene meuk en veel witte kwikken de citroenkwik terug te vinden, maar het lukte  :) +1 voor de NH-lijst.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JandJ

Citaat van: HPM op augustus 25, 2011, 19:26:24 PM
In de bijlage vind je het verschil tussen juveniel en adult.

Bedankt. Ik ga voor juveniel.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

erikwouda

Daarnet een Kwak bekeken in een slootje naast een woonwijk, in Utrecht.
Vind het altijd wat schraal op een zeldzame vogel te rijden, maar dit was dichtbij.

Beest zat verstopt in laagste takken van overhangende boom, en dook nog dieper weg toen hij mij zag turen. Maar toch: erg leuk te zien, zo dichtbij.

Daarna zomaar een Geoorde Fuut ontdekt op een plas in de buurt. Ik zie net dat er deze week drie zijn gemeld door een admin hier.
:blink:
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Guus Peterse

Citaat van: erikwouda op augustus 26, 2011, 13:07:39 PMIk zie net dat er deze week drie zijn gemeld door een admin hier.
Inderdaad. Maar vanmorgen kon die admin er daar geeneen vinden. Heeft-ie toch niet goed genoeg gezocht. Maar die kwak was leuk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

fkdeboer

Na de melding van gister ben ik er op weg naar mijn werk nog langsgereden (toen was die nog niet teruggemeld) en dacht nog, he dat is echt een struik waar die wel eens onder zou kunnen zitten.... Helaas zag ik hem zo snel niet  en ben  toen door de regen maar doorgereden.  :-\
Hopelijk vergeeft de kwak het me en blijft die lekker tot vanavond zitten ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

erikwouda

Citaat van: guusp op augustus 26, 2011, 13:32:59 PM
Citaat van: erikwouda op augustus 26, 2011, 13:07:39 PMIk zie net dat er deze week drie zijn gemeld door een admin hier.
Inderdaad. Maar vanmorgen kon die admin er daar geeneen vinden. Heeft-ie toch niet goed genoeg gezocht. Maar die kwak was leuk.
De trots zwelt in mijn boezem.
B)
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

jonas D

Vandaag werd ik opgebeld door een medevogelaar uit de streek. Hij vertelde me dat het gebied onder water stond en dat er veel beweging was. Zelf kon hij niet gaan, en ik dacht dat kan wel is plezant worden zo'n ondergelopen gebied aangezien we hier amper stelten hebben. Toen ik er aankwam direct al enkelen groenpoten gezien. Bij het naderen zag ik nog tal van stelten op de kleine plas. Tijd voor determineren dus: ik telde witgat 8,groenpootruiter 14,oeverloper 3 en zag nog een stelt zitten ertussen één die ik er niet had verwacht een bosruiter :blink:. In het gebied zaten ook nog zwarte kraai 50 slechtvalk, wespendief 3,....
Toen zag ik nog een kleine spechtachtige vliegen een vlucht die ik niet kon plaatsen meteen. Ik dacht zelf draaihals maar wat ben je daar mee? Later kwam die vogelaar terug en ging zelf kijken hij had 3 bosruiten en even later jawel hoor een draaihals maar toen stond ik al in de winkel met men ma :(.
Morgen ga ik waarschijnlijk nog wel eens terug :)
Groeten,
Jonas

Robert V.T

Vandaag wat morinellen gedipt :(
Groeten,

Robert van Tiel

Jarinka

Vandaag een juveniele Zwarte Ooievaar prachtig gezien, tot op 5 meter afstand :)
Moest daarvoor wel erg vroeg m'n bed uit (half 6 :P), want om 8 uur moest ik al werken. Daardoor ook niet zo lang gezien als ik had gehoopt, maar wel erg leuk.
Groeten, Jarinka Heijink

Stijn E.

Ik ook, maar vanaf half negen :) Wat een verhaal. Het begon met half slapend naar het verkeerde bruggetje rijden, maar dat was snel gecorrigeerd. Maar toen ik de plek gevonden had, had ik de Ooi nog niet... Dus even gewacht, maar hij liet zich niet zien. Terwijl ik bedacht wat ik nu zou gaan doen, fietste ik het weggetje weer uit. Maar hee, wat vloog daar nou? Zie ik dat goed? Is dat 'm nou? Twee andere vogelaars zagen 'm ook en reden met hun auto die kant op. Ik er achteraan met de fiets. Niks kunnen vinden, en toen ik de twee vogelaars weer terug zag komen met de melding dat ze niks gevonden hadden en ik iets mompelde van "Tsja, ff zoeken dan" viel dat blijkbaar verkeerd en reden ze verder. Ik besloot nog maar een stukje Stoutenburgerlaan te rijden, want wellicht zat hij verderop in een weiland. Tot opeens een bewoner aan me vraagt of ik "hem niet kan vinden?!". Ik antwoord natuurlijk met ja, waarop hij me op de vogel die rustig in het weiland wandelt wijst. Ik dacht even dat ik gek werd, maar hij was 't echt. Dus snel teruggeraced en daar liet 'ie zich heerlijk bekijken. Toch mis je dan een auto die je als schuilhut kan gebruiken, maargoed, dan maar doen of je deel van een muur bent   B) Proberend nog een beleefd gesprek aan te gaan met de twee vogelaars die 'm ook gevonden hadden, kreeg ik slechts de reactie dat ik maar beter moest zoeken  :rolleye: In elk geval, pendelend tussen de Zwarte Goorderweg en de Stoutenburgerlaan was de vogel steeds leuk te zien. Met de foto's ben ik nog bezig, want de kwaliteit gaat helaas sterk achteruit als ik ze upload op waarneming.nl + het verkleinen (ivm 800kB-limit) maakt de foto ook niet beter.  :(
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

willemxd

Citaat van: Jarinka op augustus 27, 2011, 17:53:32 PM
Vandaag een juveniele Zwarte Ooievaar prachtig gezien, tot op 5 meter afstand :)
Moest daarvoor wel erg vroeg m'n bed uit (half 6 :P), want om 8 uur moest ik al werken. Daardoor ook niet zo lang gezien als ik had gehoopt, maar wel erg leuk.

Mooie foto??

Jan vH

Ik ben vandaag naar de 1000-soortendag in de Weerribben geweest.  In totaal heb ik meer dan 30 nieuwe soorten gezien, waardoor m'n lijstje eindelijk boven de 1000 soorten is uitgekomen. Vooral heel veel plantensoorten gezien (zie mijn waarnemingen voor een overzichtje), maar ook Ringslang, Levendbarende Hagedis, Heikikker, Kleine Watersalamander en Purperreiger. Ik heb ook drie gallen gezien, waarvan er een de 1e waarneming op Waarneming.nl was, en bij twee de 2e.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Robertmeer

Citaat van: Jan vH op augustus 27, 2011, 21:18:00 PM
Ik ben vandaag naar de 1000-soortendag in de Weerribben geweest.  In totaal heb ik meer dan 30 nieuwe soorten gezien, waardoor m'n lijstje eindelijk boven de 1000 soorten is uitgekomen. Vooral heel veel plantensoorten gezien (zie mijn waarnemingen voor een overzichtje), maar ook Ringslang, Levendbarende Hagedis, Heikikker, Kleine Watersalamander en Purperreiger. Ik heb ook drie gallen gezien, waarvan er een de 1e waarneming op Waarneming.nl was, en bij twee de 2e.
Was zeker leuk! Gezellige mensen, paar leuke libellensoorten (Groene Glazenmaker en Noordse Winterjuffer) en als toppertje een korte uitstap gemaakt samen met Jos vd Berg en Pim Julsing naar de Slangenarenden in het Fochteloërveen. Dit leverde uiteindelijk 1 exx op en niet de gehoopte 4 plus een Klapekster... :rolleye:
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

JaapHennevanger

Citaat van: Vincent Hart op augustus 25, 2011, 22:35:04 PM
Citaat van: JaapHennevanger op augustus 25, 2011, 13:36:36 PM
@ Vincent, jammer dat hij niet gelukt is. Hoelaat had je eigenlijk de boot?
Uiteindelijk half zes. Was op koers om die van een uur eerder te halen maar toen was het beest net voor de eerste keer gevlogen, toen besloten om aan wal te blijven. Was met de fiets dus ik had 'm zelfs in Ottersaat niet gered met de eerdere boot. Tof dat je 'm had en terugvond  :duim: Vanavond wat ploeteren om schuin tegen de bijna ondergaande zon in tussen allemaal gras en andere groene meuk en veel witte kwikken de citroenkwik terug te vinden, maar het lukte  :) +1 voor de NH-lijst.

Alles is uiteindelijk nog goed gekomen, gefeliciteerd! 8)
Jaap Hennevanger



Vincent Hart

Ja, dat kwam best goed! Werd als teruggevonden gepiept toen ik nog 10 min. moest fietsen  :) Wel een zenuwenbeest, zeg! Vloog voor de grap elke paar minuten een paar honderd meter verder/terug. Verderop op Texel nog een grauwe frapo, 2e x dit jaar dat ik twee soorten frapo's op een dag zie in NL :) Vorige waren zomerkleed grauwe en rosse, samen met een terek en een paar steltkluten :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Vond de windvoorspelling wel aardig, dus vanochtend een halve dag vrij genomen om bij Camperduin te gaan zitten. Binnen een half uurtje doelsoort in de pocket: Noordse pijl, de laatste zwarte soort die ik nog moest :) Later vanochtend nog een ex. Toen ik een paar minuten zat een noordse stormvogel mooi dichtbij Noord. Stuk of 7 kleine jagers, waaronder een 1ekj en een adult lichte fase mooi dichtbij. 1 exemplaar mogelijk kleinste, maar te kort/ver. Zeekoet kwartiertje ter plaatse. Leuke aantallen Jan van gent: ca. 60 Zuid, kleine 600 Noord! Vreemdste soort: 4 krombekken noord werden even later 5 krombekken zuid.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Vanochtend begonnen met over zee kijken.
Ondanks de stortregen, de windkracht 6 vol van voren, de kou en het slechte zicht, was het best leuk ;D
In 3 kwartier tijd hadden we o.a. 2 Kleine Jagers en wat Jan van Genten.
Daarna kwam waar we op aan het wachten waren: de piep van een Grote Franje op Texel.
Snel de auto in en op naar Texel!
Rond Alkmaar kwamen we er achter dat de boot niet om 11 uur vertrok maar om half 11 al!
Het was toen 10 uur, en de routeplanner gaf nog 38 minuten aan.
8 minuten er af rijden: een uitdaging!
Al snel reden we er 2 minuten af, nog 6 te gaan.
Helaas kwamen we snoeiwerkzaamheden tegen waardoor we net aan kwamen toen de boot wegvoer....
Dan maar ontbijten in het restaurant.
Terwijl we zaten te eten zagen we de wachtende mensen opeens lopen. Liepen ze nou de zee in, of was de boot er?
Het was het 2e, de boot voer blijkbaar elk half uur.
Snel naar boven gerend met ons ontbijt in onze handen, om de boot op te rijden.
Zo waren we rond half 12 op het eiland, om meteen door te rijden naar Wagejot.
Onderweg zagen we nog 2 mensen kijken, maar de Grote Franje moest in de Wagejot zitten.
Iets later bleek dat die 2 personen de vogel in beeld hadden op het moment dat wij langs reden...
De rest van de dag hebben we nog naar de vogel gezocht, maar helaas zonder resultaat.
Wel zagen we 3 Grauwe Franjepoten en 14 Kleine Strandlopers.
Helaas weer een soort op de dip-lijst...

Jos Welbedacht

CiteerHelaas weer een soort op de dip-lijst...
Helaas, Lars. Ik dipte vandaag met je mee.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space