2 gekke beestjes op Ibiza

Gestart door Marcel van kammen, augustus 13, 2011, 16:05:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Dag mensen,

deze 2 vage beesten zaten elke dag op de muur van mn appartementje op Ibiza.
Kan iemand mij verder helpen met de soorten? Die met die slierten lijkt mij een duizendpoot ofzo,maar ik heb dr weinig verstand van.
De andere leek op een heel erg groot pissebed.


Ton van Haaren

#1
de eerste is een spinduizendpoot, waarvan ik alleen Scutigera coleoptrata ken uit Nederland. De soort is ingevoerd in Nederland, maar komt oorspronkelijk voor in het middellandse zeegebied. Ik weet niet of daar meer soorten voorkomen, maar hij lijkt er wel verdomd veel op.
edit: ik lees net op www.faunaeur.org dat op het spaanse vasteland ook nog S. tonsoris zit, naast S. coleoptrata. Het verschil weet ik niet.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Marcel van kammen

Dag Ton,

dank voor je snelle reactie. Nog nooit van een Spinduizendpoot gehoord,maar vond het wel een grappig beest om te zien.

mberg

Dag Marcel,

Spinduizendpoot komt soms ook in Nederland voor.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Marcel van kammen

Dag Matty,

vast niet in Friesland :-p Dat is het hoge noorden he!

Niemand een idee wat dat andere beestje is? Kleiner als kakkerlak, stukken groter als pissebed. Maar ja,nederlandse insecten zijn als lastig dus kan me voorstellen dat zo 1,2,3 een spaans insectje opnoemen nog lastiger is :-)

Arp

#5
Hoi Marcel,

Zeker wel in het hoge noorden, maar uitsluitend binnenshuis ;) S. tonsoris zit dacht ik, voor zover ik het ooit heb kunnen vinden, alleen helemaal in de zuidpunt van Iberiƫ.

Je andere beest is een oprolpissebed Armadillidium sp.. Vanwege de afmeting zou je snel aan Armadillidium depressum denken, maar die zit me helemaal niet lekker bij die foto - A. depressum heeft een vrolijke puntje op de bovenrand van de voorhoofdsdriehoek (beetje hetzelfde als onze opacum) en jouw beest lijkt een sterker ingeknikte achterrand van de 1e rugplaat te hebben. Qua kleur en habitus heb ik nogal een granulatum-gevoel bij, maar grote kans dat op Ibiza nog rare dingen rondstruinen waar ik geen idee van heb. Daar kun je zomaar een dag mee gaan zitten puzzelen zonder garantie op resultaat - in het Middellandse Zeegebied neemt het aantal soorten schrikbarend toe en ze zijn niet allemaal even geweldig beschreven.

Als je nog meer plaatjes van het beest hebt kun je die erbij zetten - vooral goede, grote uitsnedes van perspectieven op neus en kont zijn handig. Misschien dat iemand er dan ooit nog wat van kan maken (Matty?) maar zo uit het blote bolletje durf ik dat in elk geval nog niet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marcel van kammen

U vraagt, wij draaien: hier nog 2 uitsnedes van bovenaf gefotografeerd.


Arp

Fantastisch - dat is toch wel heel erg granulatus - als er geen onverwachte dubbelganger is zou het hem moeten zijn :)

Ik zou hem maar invoeren als een "onzekere" Armadillidium granulatus, tenzij Matty het er niet mee eens is (danwel met het onzeker, danwel met de soortnaam ;) )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Dag Marcel / Arp,

Lijkt mij ook A. granulatum, maar ik weet niet of er dubbelgangers zijn. Landpissebedden zijn slecht onderzocht in Zuid-Europa en lang niet alle soorten zijn beschreven. Zet maar weg als onzeker.

Scutigera coleoptrata is wel degelijk in Friesland aangetroffen (binnenshuis) en wel in Leeuwarden. Let dus maar op, je weet maar nooit!

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

David Tempelman

dag , heb A. granulatum toegevoegd.
er zijn eindeloos veel soorten A., maar dit is zeker een leuke toevoeging
met vriendelijke groet,
David

Marcel van kammen

Dank voor de uitstekende hulp, zo komen we nog eens ergens. Ik heb hem op Ibiza gezien,dus zal hem invoeren op Observado.

Nogmaals superdank! Geeft toch wat extra's als je weet wat je op t plaatje gezet hebt.

p.s.: zoiets heeft vast geen nederlandse naam zeker? :-)

mberg

Hej Marcel,

Spinduizendpoot

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Marcel van kammen

@Matty: dat was toch die met de lange sliertjes?
Ik bedoelde nu het landpissebedje :-)

mberg

Hej Marcel,

Helaas, geen Nederlandse naam voor deze pissebed.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Marcel van kammen

Dag Matty,

ik had al niks gevonden op google,dus had al zo'n vermoeden maar toch bedankt.
Zodra die in het observado lijstje staat ga ik hem invoeren, kan altijd handig zijn voor de volgende vakantiegangers!

Arp

Citaat van: Marcel van kammen op augustus 22, 2011, 21:33:40 PM
Zodra die in het observado lijstje staat ga ik hem invoeren
David had hem al aangemaakt: Armadillidium granulatum - het granulatus (met s) was een slordigheidje van mij, misschien dat je hem daarom niet kon vinden. Sorry.

Bedankt alvast voor het invoeren  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hoi Marcel,

bedankt voor het invoeren van de waarneming - zou het mogelijk zijn om de twee andere plaatjes er ook bij te zetten? Deze geven de herkenningskenmerken (veel beter) weer - het is leuk als er in de loop van de tijd een fotoverzameling ontstaat waarmee ook buitenlandse soorten te herkennen zijn  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)