Hoofdmenu

Ziek konijn

Gestart door Martin67, augustus 21, 2011, 17:31:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martin67

Hallo,

Wat is er met dit konijntje? Zat stil op het voetpad te wachten tot een hond er wat vervelends mee ging doen.

gr,
Martin

Bart van Hoogstraten

Aan zijn ogen te zien beginnende Myxomatose... †
http://nl.wikipedia.org/wiki/Myxomatose
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Norman

#2
Het is voor het konijntje te hopen dat ie snel gegrepen word door een hond.
Niet fijn, maar minder onplezierig dan doodgaan door Myxomatose.

Ik ben niet voor de jacht, maar in dit geval zou ik de tereinbeheerder in ieder geval informeren.
Die kan dan de pachtende jagers instrueren om de Myx-konijnen uit hun lijden te verlossen.

Hoe eerder de Myx uit de familie gaat hoe sneller ze weer kunnen herstellen.

vuurvlinder

Inderdaad Myxomatose. @ Norman, ik zie plagen liever verdwijnen d.m.v. jacht dan d.m.v. het verspreiden van ziekten als Myxomatose.

Heb trouwens zelf een hond uit werkende jachtlijnen en die hoop ik volgend jaar in te zetten als weidevogel beschermer. Zij kan een hoop redden wat anders niet te redden zou zijn. Maaimachines zijn sneller dan kuikens en andere jonge dieren en honden zijn beter als mensen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Martin67



Hallo,

Bedankt heb de gemeente op de hoogte gesteld maar zij doen hier dus niks mee. Het word niet gezien als een bedrijging voor de volksgezondheid en daarom word hier niks aan gedaan.

groetjes,
Martin


Citaat van: Norman op augustus 21, 2011, 20:51:49 PM
Het is voor het konijntje te hopen dat ie snel gegrepen word door een hond.
Niet fijn, maar minder onplezierig dan doodgaan door Myxomatose.

Ik niet voor de jacht, maar in dit geval zou ik de tereinbeheerder in ieder geval informeren.
Die kan dan de pachtende jagers instrueren om de Myx-konijnen uit hun lijden te verlossen.

Hoe eerder de Myx uit de familie gaat hoe sneller ze weer kunnen herstellen.

Norman

Citaat van: Martin67 op augustus 22, 2011, 12:51:16 PM


Hallo,

Bedankt heb de gemeente op de hoogte gesteld maar zij doen hier dus niks mee. Het word niet gezien als een bedrijging voor de volksgezondheid en daarom word hier niks aan gedaan.

groetjes,
Martin


Citaat van: Norman op augustus 21, 2011, 20:51:49 PM
Het is voor het konijntje te hopen dat ie snel gegrepen word door een hond.
Niet fijn, maar minder onplezierig dan doodgaan door Myxomatose.

Ik niet voor de jacht, maar in dit geval zou ik de tereinbeheerder in ieder geval informeren.
Die kan dan de pachtende jagers instrueren om de Myx-konijnen uit hun lijden te verlossen.

Hoe eerder de Myx uit de familie gaat hoe sneller ze weer kunnen herstellen.

De gemeente heeft een zorgplicht ten aanzien van de wilde dieren die zich op hun grond bevinden.
Maar door die bureaucratie heen worstelen geeft je zelf alleen maar hoofdpijn.

Als je nu niets doet, krijgt de hele familie Myx en dat zou jammer zijn. Zo goed gaat het nog niet met het konijn in Nederland.

Je zou de WBE (wildbeheerseenheid) die in jullie gemeente actief is kunnen inlichten.
Dit is de locale jagersclub en zij hebben misschien wel mogelijkheden.

Via de FBE (Faunabeheerseenheid) zou je aan het adres van de WBE moeten kunnen komen. (volg je het nog  :rolleye: )

http://www.faunabeheereenheid.nl/

Succes.

grutto

Citaat van: Martin67 op augustus 22, 2011, 12:51:16 PM


Hallo,

Bedankt heb de gemeente op de hoogte gesteld maar zij doen hier dus niks mee. Het word niet gezien als een bedrijging voor de volksgezondheid en daarom word hier niks aan gedaan.

groetjes,
Martin


Citaat van: Norman op augustus 21, 2011, 20:51:49 PM
Het is voor het konijntje te hopen dat ie snel gegrepen word door een hond.
Niet fijn, maar minder onplezierig dan doodgaan door Myxomatose.

Ik niet voor de jacht, maar in dit geval zou ik de tereinbeheerder in ieder geval informeren.
Die kan dan de pachtende jagers instrueren om de Myx-konijnen uit hun lijden te verlossen.

Hoe eerder de Myx uit de familie gaat hoe sneller ze weer kunnen herstellen.


De volksgezondheid is zeker niet gevaar dit konijnen zou je "technisch" gezien ook nog kunnen eten.

In gebieden waar gejaagd wordt op konijnen zie je minder myx en over het algemeen wordt de myx ook al minder en sommige konijnen kunnen het overleven.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Jeroen Nagtegaal

Zelf ingrijpen is natuurlijk ook nog een optie...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Hoe onaangenaam het ook klinkt, myxomatose bestrijd je het best door niet in te grijpen. Alleen dan kan een deel van de populatie resistentie ontwikkelen en vermindert het effect als het weer de kop opsteekt. Dat gebeurt al jaren en de tijd dat je als gevolg daarvan bijna over de dode en stervende konijnen kon lopen is gelukkig al lang geweest. Als ik een myxomatose konijn tegenkom doe ik wat Jeroen suggereert: er zelf een eind aan maken. Ik kan het niet aanzien.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

belle

Citaat van: Oenanthe op augustus 23, 2011, 22:41:59 PM
Hoe onaangenaam het ook klinkt, myxomatose bestrijd je het best door niet in te grijpen. Alleen dan kan een deel van de populatie resistentie ontwikkelen en vermindert het effect als het weer de kop opsteekt. Dat gebeurt al jaren en de tijd dat je als gevolg daarvan bijna over de dode en stervende konijnen kon lopen is gelukkig al lang geweest. Als ik een myxomatose konijn tegenkom doe ik wat Jeroen suggereert: er zelf een eind aan maken. Ik kan het niet aanzien.

Ik heb begrepen dat 5-10% van de door de ziekte besmette konijnen (in het wild) geneest. Ik heb een keer een duidelijk ziek konijn opgepakt, maar hij was nog zo sterk (en lang niet op sterven na dood) dat ik hem toch weer heb laten gaan. Stel dat dit net dat konijn was dat zou kunnen herstellen..... Kleine kans, geef ik toe, maar dit beestje wilde misschien niet "uit zijn lijden verlost worden".  :-\
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

HPM

Citaat van: Oenanthe op augustus 23, 2011, 22:41:59 PM
Hoe onaangenaam het ook klinkt, myxomatose bestrijd je het best door niet in te grijpen. Alleen dan kan een deel van de populatie resistentie ontwikkelen en vermindert het effect als het weer de kop opsteekt. Dat gebeurt al jaren en de tijd dat je als gevolg daarvan bijna over de dode en stervende konijnen kon lopen is gelukkig al lang geweest. Als ik een myxomatose konijn tegenkom doe ik wat Jeroen suggereert: er zelf een eind aan maken. Ik kan het niet aanzien.

Ik heb dat zelf doen al snel afgeleerd.
Overigens zie je tegenwoordig in de duinen sinds de komst van de vos bijna geen zieke en dode konijnen meer .
Ik kan me jaren herinneren (1983 of eerder) dat je inderdaad bijna over de dode konijnen liep en dat het duin ervan stonk.
Dit jaar kwam ik trouwens lokaal  al heel vroeg myxkonijnen tegen, bij de eerste generatie jongen.
Herman van der Meer