Velletje van??

Gestart door arnoniehof, augustus 21, 2011, 10:19:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniehof

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/56350499
onzeker Heidelibel spec. - Sympetrum spec. gezien op 2011-08-20 Weerribben - Woldlakebos
Foto's:


bij voorbaat dank arno niehof
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

RubenWinter

Lijkt mij groene glazenmaker.
Groeten,

Ruben Winter

arnoniehof

oke nou rondom dit velletje vloog ook een groene glazenmaker
kreeg deze alleen niet op de foto, vloog continu vlak om ons heen en ging toen
boven in de boom zitten

vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

arnoniehof

nog meer mensen die idd ook zeggen dat deze huid van een gr. glazenmaker is?
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Johannes Klapwijk

#4
Ik kan op basis van deze foto niet tot een determinatie komen, heb een close-up van de anaalpiramide (achterwerk) nodig.
Foto van het vangmasker (mentum) is ook handig.

Het feit dat het huidje aan krabbescheer hangt spreekt voor groene, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
Het zou op basis van deze foto volgens mij ook een blauwe kunnen zijn.

arnoniehof

#5
ik heb helaas alleen nog 2 van deze vergelijkbare foto's
dus daar kun je dus niets mee ter determinatie,
Ik heb rondom deze plek een enorme groene libel gezien
maar ja dat kan zowel een groene als een blauwe zijn
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Johannes Klapwijk

of een grote keizer. (Dit huidje is zeker geen grote keizer, maar de vraag is natuurlijk of de libel bij het huidje hoort)


Is het nog mogelijk een uitsnede van het achterwerk te maken? Anders vrees ik dat het huidje niet met zekerheid gedetermineerd kan worden.

arnoniehof

zoiets?
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Johannes Klapwijk

misschien dat als ik hem oplicht in photoshop ik er nog wat van kan maken, maar k vrees van niet.
Er zitten nl korte en lange punten (cerci en paraprocten) in die driehoek en de verhouding cerci / paraproct is een belangrijk determinatiekenmerk.

arnoniehof

oke ik wacht het even af. Zit hier nu zo van, ik haal het even op maar dat gaat nou ff niet ;)
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

ewoudploeg

Ik sluit me aan bij Johannes. Het is een mogelijke (zelfs wel waarschijnlijke) groene, maar op grond van deze foto's niet met zekerheid vast te stellen. Ik heb recent wel veel groene zien vliegen in het Woldlakebos.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Citaat van: Goyatlah op augustus 24, 2011, 17:23:16 PM
Waarom geen Bruine?

Achterhoofdsvlekken hebben geen lichte kern (je eigen site).
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Weet ik, maar ik kan dat niet goed zien (jij misschien wel  8) :rolleye: )
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

Dit huidje is wat mij betreft heel moeilijk/niet mmet zekerheid op naam te brengen. De hoek van waaruit de foto is genomen is niet ideaal om alle kenmerken afdoende te kunnen bekijken en daarnaast is het huidje bedekt met een vervelend kleiig laagje. Hierdoor vertroebelt de tekening tot een hopeloze set onbruikbare kenmerken. Ik kan wel wat voelen voor Bruine, maar het huidje is inmiddels goedgekeurd als onzekere groene. Daar heeft ie naar mijn idee iets meer van weg. Onzeker blijft ie sowieso.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

Nu ik nog eens goed kijk denk ik dat er met wat poetswerk idd best eens een bruine onder tevoorschijn zou kunnen komen...

ewoudploeg

Citaat van: Johannes Klapwijk op augustus 26, 2011, 09:49:22 AM
Nu ik nog eens goed kijk denk ik dat er met wat poetswerk idd best eens een bruine onder tevoorschijn zou kunnen komen...

Er lijkt wel iets van een band over de rug te liggen he? Jammer dat het zo wordt vertroebeld......
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

arnoniehof

wow nog steeds een lastige, leuk om te lezen.
Zelfs een bruine zou het dus kunnen zijn, het spijt me van de foto ;(
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

ewoudploeg

Daar doe je niks aan he. Soms zijn ze gewoon te funzig. Een optie is om het huidje mee te nemen en goed te poetsen, maar dat moet maar net handig zijn. Dit is nu een gevalletje "net niet".....
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

arnoniehof

Helaas de pindakaas, volgende keer de sloot maar in en meenemen als ik weer zo'n velletje tegenkom
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper