berkenschildwants?

Gestart door 11pjotr11, augustus 20, 2011, 09:00:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

11pjotr11

Kan iemand vertellen of dit een Berkenschildwants is?
Groet, Peter.

Arp

#1
Het is een Elasmostethus, zeer waarschijnlijk interstinctus maar dat is denk ik bij deze foto niet keihard te maken, dus invoeren als "onzeker".

P.S. Bij deze beesten is vooral de vindplaats (gebied in NL + waardplant) ook interessant voor een mogelijke determinatie - zou je die nog door willen geven?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

11pjotr11

Hallo Arp,

Ik vond deze wants in mijn tuin in het buitengebied van Zevenhuizen (Groningen). Dicht bij het punt waar Groningen, Drenthe en Friesland elkaar raken. Het is een agrarisch gebied met relatief veel bomensingels met gemengde soorten. Op een km afstand ligt een gemengd bos (overwegend loofbomen).In mijn tuin heb ik veel Berken staan. Ik vond de wants bij de voet van een Berk op een blad van een Sering. Daar hadden we vroeger een hele heg van maar die is al zeker 2 jaar weg. Hier en daar komt nog wel eens een takje terug. Ik vond de wants vanochtend (20/8).
Groet, Peter.

Arp

Bedankt voor de prima info - zou men vaker bij een aanvraag mogen leveren  :duim:

Ik herkende het blad niet als Berk - vandaar dat ik ook even navroeg.

Het is wel belachelijk onwaarschijnlijk dat het E. minor zou zijn - volgens de laatste berichten van Berend hier op het forum alleen in Zuid-Limburg aan Rode Kamperfoelie. Als jouw beest in Zuid-Limburg was waargenomen, dan was het natuurlijk zaak geweest om nog eens extra te checken - vooral ook vanwege dat ontypsiche blad.

Zeker herkennen gaat helaas via de onderkant van de achterlijfspunt (of door de vleugels heen van boven). Berend heeft gevraagd zulke gevallen - hoe waarschijnlijk ook - als "onzekere" interstinctus in te voeren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

11pjotr11

Hallo Arp. Een onzekere wordt het. Ik sloeg trouwens wel aan op de rode kamperfoelie. Die hebben wij hier ook in de tuin. Vandaag (21/8) trof ik trouwens een nimf van een wants aan. Zie de plaatsjes. Kun jij hier iets van maken?
Groet, Peter.

Arp

Hoi Peter,

Dat is inderdaad een Elasmostethus-nimf (laatste stadium).

Vond je die aan/bij de Berken of de Kamperfoelie?

Heb je hem nog? Of kun je ze terugvinden? Die nimf moet makkelijk uit te kweken zijn en/of een paar imago's terugvinden en eens van onderen bekijken. Zou sensatie zijn als je in het noorden minor aan je Kamperfoelie hebt, maar met Berken in de buurt blijft interstinctus toch echt heel veel waarschijnlijker :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)