Eden Quality XP 8x42 - review

Gestart door KorHaan, augustus 17, 2011, 02:46:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-verrekijker-xp-8x42.htm

De firma KnivesandTools die in Nederland de Eden kijkers uitbrengt, is zo vriendelijk geweest mij een nieuw model - de XP - toe te sturen om deze uit te testen. De XP-modellen zijn 8x42 en 10x42, ik heb de 8x42 XP gekozen. Ik heb ook de ED 8x42 gehad, en refereer hieraan in mijn review.
Ten opzichte van de ED modellen van Eden zijn de XP's op een aantal punten verbeterd; de lichttransmissie is aanzienlijk vergroot en bedraagt 90% ( ik neem aan over het gehele spectrum, ik zou graag een curve zien van de lichttransmissie) en dat valt meteen op.
Toen ik de kijker voor de eerste keer voor ogen bracht, was de helderheid t.o.v. de Eden ED 8x42 duidelijk groter. De ED - kijkers hebben zilver-coatings op de prisma's, de nieuwe XP heeft diëlectrische coatings, wat de lichttransmissie ten goede komt. Ook viel het grote gezichtsveld op, een soort van "walk-in" beeld, wat ik veel minder had bij de ED. Op zich vreemd, want de ED 8x42 heeft een gezichtsveld van 142m/1000m en de XP 8x42 van 129m/1000m. Vergeleken met mijn Pentax Papilio 6,5x21 (gezichtsveld 131m/1000m) klopt het gezichtsveld van de 8x42 XP van 129m. Maar vreemd genoeg voelt het beeld een stuk ruimer in de Eden XP. Ik kan met bril veel beter het hele gezichtsveld zien, ik moet zelfs de eyecups iets opdraaien om geen black-outs te krijgen. Het opgegeven eyerelief van 18 mm voor de XP is volgens mij dan ook eerder 20 mm of zelfs meer. Ik kreeg in ieder geval direct een "WOW" gevoel bij de eerste blik door de XP, wat ik niet had toen ik door de ED keek. De kwaliteit van het beeld is fantastisch; de randscherpte is zeer goed, de scherpte over het hele beeld is ook uitstekend. De binnenkant van de kijkerbuizen is goed zwart gematteerd, om interne reflecties zoveel mogelijk te voorkomen, en schoon.
Het glas van de oculairen is opvallend groot, de lens heeft een doorsnee van 2,4 cm. Oculairen en objectieven hebben een diep-groene coating.
Ik kon de Eden XP 8x42 kort vergelijken met de Zeiss Victory 8x40 ( de voorloper van de Victory FL) van een vriend, en vond de Zeiss net nog ietsje scherper na over en weer vergelijken, maar het scheelde maar heel erg weinig. De kleuren in de XP vond ik iets levendiger dan in de Zeiss, die een vrij koele kleurweergave had. De Eden XP voelde iets minder zwaar in de hand, wat overeenkomt met het gewicht van 664 gram t.o.v. 729 gram voor de Zeiss. De XP is voor een full-size 8x42 opmerkelijk licht. Er wordt een brede nekriem bij geleverd, die het toch al bescheiden gewicht nog minder voelbaar maakt. Het is geen probleem om de XP de hele dag om de nek te dragen.
De eyecups zijn van het bekende "twist-up" type, en hebben 3 tussenstanden tussen helemaal uit en helemaal in. Ze maken een solide indruk, en blijven in de stand waarin ze gezet zijn. De kijker is geheel met aangenaam aanvoelend rubber bekleed, en heeft een goede balans in de hand. Onder de kijker zijn duim-uitsparingen aangebracht, die het vasthouden moeten veraangenamen, maar ik had moeite om te begrijpen waarom die uitsparingen er überhaupt zitten. Ze zijn rechthoekig van vorm, en de randen voelen niet echt prettig aan voor de duimen. Het comfort zou zonder deze uitsparingen beter zijn geweest, maar goed.
De scherpstelknop draait met enige weerstand, maar niet zwaar, en heeft een maximale rotatie van 360 graden, om van oneindig naar close-focus te gaan. Het is dus een snelle scherpsteller. De kijker is op 1.20 meter scherp te stellen, en dat is heel goed! De dioptrie-instelring bevindt zich op het rechter-oculair, en draait zwaar genoeg om te voorkomen dat de gekozen stand ongewild verdraait. Ik ben niet zo'n voorstander van gecombineerde scherpstelknop/dioptrieknop op de centrale as van een kijker, bij de Eden ED was dit plastic ringetje achter de scherpstelknop binnen een week kaduuk. De XP heeft - net als de HD - de scherpstelling en dioptrie-instelling weer gescheiden, wat ik zeer toejuich. De XP maakt een solide indruk, en geeft een goed, degelijk gevoel bij het optillen en vasthouden.
Voor de objectieven worden beschermkappen meegeleverd, die aan de kijker bevestigd kunnen worden, en die bij het kijken door de kijker niet in de weg zitten. Hoe dat met harde wind tegen gaat, moet zich nog uitwijzen, maar feit is, dat de doppen werken en ze raken ook niet los. De regenkap voor op de oculairen is simpel, maar werkt prima, twee doppen verbonden door een flexibele brug. Er wordt een degelijk uitziende draagtas meegeleverd, die vrij klein is, en de kijker krap omsluit, zodat het enige moeite kost om de kijker uit de tas te krijgen.

Mijn eerste indrukken van de nieuwe Eden Quality XP 8x42 zijn meer dan uitstekend, ik heb hem nu vier dagen en ben er al in ruime mate vertrouwd mee. Het gebruik in het veld van deze kijker is een feest; eerlijk gezegd wil ik hem nu al niet meer terugsturen, het is een kijker van € 279,- met de allure en beeldkwaliteit die je normaal in de prijsklasse van meer dan € 1000 krijgt. Een absolute aanrader met een meer dan uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding!

Ik zal binnenkort de Eden XP vergelijken met een 7x42 Zeiss Victory FL, en een Leica 8x42 Trinovid BA, en kom daar dan nog op terug als aanvulling.
Ook ben ik benieuwd hoe de kijker presteert in de schemering, aangezien de helderheid overdag bij bewolkt weer al opmerkelijk was. Het is al enige tijd bekend dat kijkers van Chinese fabrikanten een opvallend goede beoordeling krijgen, en de Eden XP past wat mij betreft prima in dat plaatje.

Met vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Harm058

Ik ook!! Erg interessant! ik ben namelijk op zoek naar een goede betaalbare kijker!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


KorHaan

#3
Vanmiddag even heel kort kunnen vergelijken met de Zeiss 7x42 FL en de Leica Trinovid 8x42 BA van een goede vriend; de scherpte van de Eden XP is in mijn ogen even goed als van de Zeiss en de Leica. De randscherpte komt ook overeen, maar de Zeiss heeft een groter gezichtsveld. De Eden XP heeft een warmere kleurweergave dan de Zeiss, die wat koeler van toon is. Ik heb nog geen lichttransmissie-curve van de Eden XP gezien, om te kunnen bekijken welke golflengte de meest transmissie vertoont; dit is dan ook een indicatie van de kleurweergave. De lichttransmissie van de Eden XP is volgens de beschrijving 90 %.
In de schemering heb ik de drie kijkers ook nog even kort vergeleken, eigenlijk te kort, maar de Eden XP komt heel aardig mee. Dit weekend zal ik proberen de drie kijkers wat langer te bekijken.
Het enige verschil dat wel interessant is, is dat de Zeiss en vooral de Leica een rustiger beeld vertonen dan de Eden XP. De scherpte van de XP is er wel, maar op de een of andere manier moet je er meer voor "werken" lijkt het wel. Ongetwijfeld zal dit veroorzaakt worden door de kwaliteit van de Duitse merken.

De Eden XP is een ongelooflijk mooie kijker voor deze prijs!
Na het weekend meer.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Vandaag even een uurtje kunnen besteden om de Eden XP 8x42 wat langer met de Zeiss 7x42 FL en de Leica Trinovid 8x42 BA te vergelijken. De Zeiss en de Leica hebben een rustiger beeld, dat is nu wel duidelijk, en dat de Zeiss FL tot de absolute top hoort, staat als een paal boven water.
Eigenlijk is het niet eerlijk de XP met deze zware jongens te vergelijken, maar ik heb geen andere kijkers uit dezelfde prijsklasse als de XP bij de hand. Toch heeft het zin om ze met elkaar te vergelijken. Er is wel degelijk verschil, laat dat meteen duidelijk zijn. Wie verwacht voor weinig geld aan een absolute topkijker te komen, moet ik helaas teleurstellen. Wie verwacht voor weinig geld een heel goede kijker te kunnen kopen, mag de oortjes spitsen. Het verschil is namelijk niet zo groot.
Kijkend naar donkere boomtoppen, afstekend tegen dunne sluierbewolking, met tegenlicht, geeft de Zeiss FL het beste beeld. De bladeren net onder de toppen zijn even scherp en helder als aan de top, wat te verwachten valt met de fluorietlenzen van de Zeiss, die chromatische aberratie perfect onderdrukken. De Eden XP scoort hier wat minder, maar is bepaald niet slecht als je bedenkt dat de kijker geen ED-lenzen heeft. De bladeren net onder de top zijn wat donkerder door het tegenlicht, maar wel perfect scherp te krijgen in de XP. Van een berk die tegen een donkerder boom afsteekt, is de witte bast prachtig wit weergegeven in de XP zowel als in de Zeiss. De Leica heb ik even weggelegd, want hoewel de scherpte goed is en het rustige beeld een lust voor het oog, is de kleurweergave in dit oude beestje uit 1998 niet te vergelijken met de XP en de Zeiss. De coatings op de lenzen zijn door het gebruik in weer en wind danig aangetast.
Overvliegende Boerenzwaluwen zijn met de Zeiss en ook de XP moeiteloos te volgen, door beide kijkers zijn de langste staartpennen scherp te zien; de Zeiss laat nèt wat gemakkelijker het contrast tussen witte borst en donkere kop zien, maar tegen een helwitte lucht doet de XP het toch uitstekend.
De XP heeft, zoals eerder vermeld, een uitstekende randscherpte, nog iets beter dan de Zeiss in mijn ogen, en een grote sweet-spot ( het centrale deel van het beeld dat perfect scherp is ). Er is heel weinig pin-cushion vertekening aan de randen van het beeld, zodat samen met de randscherpte en het grote eyerelief, bij mij met bril het gezichtsveld heel prettig groot is, met heel weinig vertekening. Iets dat ik vooral ken van heel dure topkijkers. Het gezichtsveld is "slechts" 129 meter, maar de sensatie is dat het veel ruimer lijkt; het verschil met de 150 meter van de Zeiss FL is niet zo groot als je zou denken.

De XP blijft na mijn uurtje turen en vergelijken een absolute aanrader. Dat topkijkers duur zijn, komt o.a. door het gebruik van de beste glassoorten, het vakmanschap van het slijpen, beste coatings op de prisma's en lenzen, maar ook door arbeidsloon. Elke topfabrikant gebruikt zijn eigen glas, dat aan de hoogste voorwaarden voldoet. Chinese fabrikanten maken nog geen topkijkers maar het verschil wordt steeds kleiner, daar is de uitstekende XP serie een voorbeeld van. Dat de prijs laag is, komt ook doordat de verkoper zonder tussenkomst van een dealer werkt en de kijkers rechtstreeks van de fabriek geleverd krijgt.

De 10x42 XP scoort even goed in de 4 reviews die ik op de site van Knivesandtools gelezen heb. Ik ben niet de enige die onder de indruk is van de kwaliteit, kennelijk, al heb ik alleen de 8x42 gezien.
Ik heb de kijker inmiddels zelf en gebruik hem met veel plezier. Het is een uitstekende all-round kijker.
De Pentax Papilio 6,5x21 komt alleen nog de deur uit als ik boodschappen ga doen en ik een kijkertje mee wil voor het geval er iets overvliegt.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

#5
Weer even een update:

Het " onrustige " in het beeld van de Eden XP 8x42 heb ik na enig experimenteren fraai kunnen verhelpen, door de dioptrie heel lichtjes in de "+ " te draaien; het beeld wordt voor mijn ogen nu veel rustiger, en het is ongelooflijk mooi. Ik heb "moeilijke" ogen, en vooral mijn rechteroog heeft nog wel eens de neiging na lang kijken lui te worden. Dat dit met een kleine aanpassing het kijkcomfort zo zeer helpt, sterkt mij alleen maar in de overtuiging dat de XP 8x42 een buitengewoon goede kijker is, die ik sterk aanraad aan mensen met weinig budget om te gaan uitproberen.
Ik zal verder niet in herhalingen vervallen, maar wat ik hierboven heb geschreven, klopt nog steeds als een bus. De prijs-kwaliteitsverhouding is de beste die ik tot nu toe heb gezien.

Ik moet wel wennen aan het feit, dat de scherpstelling "tegen de klok in" is, dus van dichtbij naar oneindig naar links draaiend. Dat was op mijn Pentax Papilio, en ook eerdere kijkers die ik had, juist rechtsom, zodat ik in een reflex nog steeds de verkeerde kant opdraai, als ik op een snel overvliegende vogel scherp stel. Dit is echter een kwestie van wennen, en het feit dat ik alleen nog de XP gebruik spreekt boekdelen over de kwaliteit van de - overigens helemaal niet slechte - Papilio.
Ik stel met mijn linkerwijsvinger scherp, dus naar links draaien voor veraf is dan juist een voordeel, omdat je met de wijsvinger trekt, en niet duwt, wat makkelijker is in snelle situaties.

Ik had nooit gedacht nog een full-size kijker (meer dan 40 mm objectiefdoorsnede) te bezitten, maar de balans van de XP is uitstekend, en het gebruik is heel comfortabel. Het gewicht is precies goed, niet te licht zodat de wind er vat op krijgt, en niet te zwaar, zodat je hem de hele dag om de nek kunt dragen.

Al deze superlatieven zijn misschien niet aan iedereen besteed, maar komen voort uit mijn persoonlijke ervaringen, en geloof me: als ik een kijker ergens op kan afkraken, zal ik het niet laten.
Daar ben ik nuchter genoeg voor. Deze XP heeft mijn stoutste verwachtingen overtroffen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Weer even een update:

Ik heb vanavond (zaterdag) een uur en een kwartier met mijn Eden XP 8x42 in de tuin van mijn goede vriend gezeten, die mij weer zijn Zeiss FL 7x42 welwillend ter beschikking had gesteld. Toen de schemering viel, kon ik beide kijkers met elkaar vergelijken terwijl het licht afnam. Ik was hier erg benieuwd naar, omdat ik de vorige keer maar heel even heb kunnen kijken in het donker met de twee kijkers, en ik toen de indruk had dat de Eden XP aardig met de Zeiss FL meekwam.

Twee factoren bepalen hoeveel je met een willekeurige kijker ziet in de (late) schemering: lichtsterkte en schemergetal. De lichtsterkte van een kijker wordt bepaald door de uittredepupil, simpel gezegd: hoe groter de uittredepupil van een kijker, hoe meer licht er doorgelaten wordt. De eigen oogpupil is de volgende barrière want als de oogpupil in het donker kleiner is dan de uittredepupil van de kijker, wordt de hoeveelheid licht die op het netvlies valt, alleen bepaald door de oogpupil. Hoe ouder een mens wordt, hoe minder ver de oogpupil opent in het donker. Ik ben 55 en mijn oogpupil haalt nauwelijks nog 5 mm in volledig donker. Het is dan ook niet vreemd, dat ik tussen de Eden XP 8x42 (uittredepupil: 5,25 mm) en de Zeiss FL 7x42 (uittredepupil: 6 mm) in de schemering en het bijna-donker geen verschil in helderheid zag. Beide kijkers leken even helder, maar de Zeiss keek wat gemakkelijker door de grotere scherptediepte die inherent is aan de lagere vergroting van 7x. Ook de topkwaliteit van de coatings op de prisma's en de lenzen maakt dat het beeld iets makkelijker in "het oog springt" vergeleken bij de Eden XP.
Het schemergetal van de Eden XP 8x42 daarentegen is iets groter dan van de Zeiss, wat betekent dat details in de schemering en het bijna-donker met de Eden beter zijn te zien. Zeer donkere schaduwpartijen met stammen van coniferen laten in de Eden net iets beter de gegroefde bast zien. Het wit van een berkenstam in het donker is in beide kijkers moeiteloos zichtbaar, maar de Eden vertoont wat meer detail. Hetzelfde geldt voor geel korstmos op grijze dakpannen; zelfs in de late schemering is de gele kleur nog te onderscheiden in zowel de Eden als de Zeiss. De nok van het dak, afstekend tegen de donker wordende hemel, is uitstekend te zien en scherp in beide kijkers. Ook lichtere grashalmen tegen een donkere achtergrond zijn even goed te zien met beide kijkers. Ook hier geeft de Eden iets meer detail.
Om vijf over negen, na 5 kwartier vergelijken, was het zo goed als donker en was ik moe in de armen van het voortdurende tillen en kijken. De Zeiss voelt toch niet echt lichter aan, zoals ik eerst dacht; het gewicht van de Eden is bijna 80 gram minder en dat merk je best na een tijd.
Zo'n vergelijking van deze twee kijkers in de schemer is natuurlijk bepaald door de ogen van de waarnemer, voor een jonger iemand wiens oogpupillen tot 6 of zelfs 7 mm openen zal de Zeiss altijd lichtsterker zijn, en gemakkelijker kijken in het donker. Voor mij geldt, dat het schemergetal belangrijker is om gemakkelijker details te zien.

Ook in de schemer doet de Eden XP 8x42 het meer dan prima; wederom een sterk punt, en wederom noem ik deze kijker een aanrader om te hebben.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

fkdeboer

Leuk en interessant verhaal Ronald! Het is dat ik al 2 kijkers heb waar ik erg tevreden over ben, maar anders had ik hem gekocht!


grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

KorHaan

Dank, Folkert!

Ik was eigenlijk van plan om geld bij elkaar te sparen voor een Swarovision. Die zal vast en zeker nog wel beter zijn, maar kost 2 ruggen. In plaats daarvan ga ik denk ik investeren in een goede scoop, nu de Eden XP 8x42 alles doet wat ik van een kijker verlang. Ik loop al een tijdje zonder scoop rond, maar daar zal volgend jaar wel verandering in komen.
Vooral de nieuwe Swaro en Leica met nieuwe 25-50x WA zoomoculairen zijn zeer fraai.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Weer een update (en alweer positief, het kan niet op):

Het in het begin wat stroef draaiende scherpstelwiel van de Eden XP 8x42 wordt smeuïger en draait soepeler na ruim een maand in gebruik te zijn. Het is nog niet boterzacht-soepel, maar er is al ruime verbetering merkbaar. Geen speling ook, prima geconstrueerd.  :duim:

En verder een aspect dat ik nog niet had opgemerkt: er zit regen-werende coating op oculairs en objectieven. In de regen loopt het water van de lenzen af naar de randen, en behoud je redelijk goed zicht (redelijk, omdat mijn bril helaas niet met zo'n fijne coating is uitgerust; maar het scheelt toch een hoop gepoets). De coating zorgt er ook voor, dat schoonmaken van de lenzen gemakkelijker is. Vuil en stof laten zich gemakkelijker verwijderen, met lichte vegen van een poetsdoekje na beademen van het oppervlak.  :duim:


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

hiskodevries

Ronald, ik heb nu een kowa 8*45 van zon 25 jaar oud die toch wat gebreken begint te vertonen.
vorig jaar ben ik bij het house of outdoor geweest maar kon tot een bedrag van 500 euro geen gelijkwaardige kijker vinden.
Wat denk jij?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

KorHaan

Ha Hisko,

Deze Kowa bedoel je, neem ik aan: http://www.praxistrading.com/kowa8x45dcf.html

Ik ken het model zelf niet, maar heb wat gegoogled en vond dat de Kowa geen phase-coating heeft. Phase-coating bestaat sinds 1988 op prisma's in dakkantkijkers (porro-kijkers hebben het niet nodig), en het verhoogt de scherpte en vooral het contrast in het beeld aanzienlijk. De Kowa 8x45 heeft voor zover ik heb kunnen nagaan nooit phase-coating gehad. Het model is uit productie genomen en vervangen door nieuwere modellen.

De Eden XP scoort op een aantal punten beter dan de Kowa; groter gezichtsveld, veel betere dichtbij-scherpstelafstand, lager gewicht, phase-coatings (beter contrast), di-electrische coatings (betere lichtsterkte), anti-regencoatings, opdraaibare eyecups.

Ik weet niet met welke kijkers tot € 500 je de Kowa hebt kunnen vergelijken, dus ik tast hier een beetje in het duister. Welke kijkers waren dat? Ik heb zelf in het verleden wel modellen tot die prijs gehad, inclusief de Swift Audubon 8,5x44 porro, maar geen enkele haalt het bij het beeld dat de Eden XP 8x42 geeft.

De Eden XP doet wat beeld en kleurweergave betreft, erg denken aan de Leica Trinovids, voorlopers van de Ultravids. Erg gemakkelijk op het oog, helder, ruim, scherp tot de rand. Om zoiets te vinden bij een andere kijker moet je aan kijkers boven de € 1.000 gaan denken. Maar ieders ogen zijn anders, ik kan de Eden XP aanbevelen omdat ik hem voor de prijs van € 279 een koopje vind.

Het beste is om, als je geïnteresseerd bent, er één te bestellen; als hij niet bevalt, wat ik me bijna niet kan voorstellen, kun je hem altijd terugsturen en je geld terugkrijgen. De service van Knives and Tools is wat dat betreft prima.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


hiskodevries

Ronald, ik heb geen idee meer waar ik toen doorheen gekeken hheb, maar minox en nikon in elk geval.
de foto van die kowa komt wel overeen met die van mij.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

KorHaan

Citaat van: hiskodevries op september 25, 2011, 08:50:37 AM
Ronald, ik heb geen idee meer waar ik toen doorheen gekeken hheb, maar minox en nikon in elk geval.
de foto van die kowa komt wel overeen met die van mij.


Ha Hisko,

Daar heb ik wel iets aan; ik heb twee jaar geleden een Minox BL 8x32 BR gekocht op het vogelfestival, voor € 389 als ik me goed herinner. Ik heb ook ooit een Nikon Action 8x40 porro gehad, toen € 89. De Eden XP 8x42 ligt straatlengtes voor op die twee, kan ik wel zeggen. De Nikon porro had wel een aangenaam groot gezichtsveld, maar de randscherpte was niet om over naar huis te schrijven.
Een eerste blik door een kijker kan twee kanten op: je zegt spontaan "WAUW!", of niet.
De Eden XP is er één uit de eerste categorie.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Harm058

Volgende week bestel ik hem! Zin in!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Jarinka

Leuk om te horen dat je er zo enthousiast over bent, Ronald. Het wordt tijd voor een nieuwe kijker, en dan is dit zeker een optie. Maar eerst m'n ***SPAM*** halen... :angel:
Groeten, Jarinka Heijink

Harm058

Dus Ronald,
Waar moet ik voor kiezen de 10x42 of 8x42?
Bedankt voor je goede recensies! TOP!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

Citaat van: Harm058 op september 29, 2011, 22:37:29 PM
Dus Ronald,
Waar moet ik voor kiezen de 10x42 of 8x42?
Bedankt voor je goede recensies! TOP!

Ik heb hem zonet al besteld! ;)
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


KorHaan

#18
Ach ja, Harm, waarom nog een week wachten ...  ;D
Maar welke heb je nu besteld? De 8x of de 10x?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Jarinka op september 29, 2011, 22:16:48 PM
Leuk om te horen dat je er zo enthousiast over bent, Ronald. Het wordt tijd voor een nieuwe kijker, en dan is dit zeker een optie. Maar eerst m'n ***SPAM*** halen... :angel:


Succes alvast, Jarinka.

Ik heb me vooral verbaasd over de uitnemende prijs/kwaliteitverhouding en die verbazing komt tot uitdrukking in oprecht enthousiasme.

Vriendelijke groet,

Ronald

Harm058

Ja ik kon niet wachten!
ik heb de 8x42 besteld! en hoop dat ie stiekem vandaag al binnenkomt en anders morgen! ;D
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


KorHaan

OK, Harm!  :duim:

Nog even iets wat ik hier nog niet had vermeld, maar in mijn Engelstalige review op Birdforum wel had neergezet: de eyecups draaien uit in 5 tussenstanden; als je ze helemaal omlaagzet, zodat de rubber randen bijna gelijk zijn aan het glas, is dit de laagste stand. (Stand 1.) Vervolgens kun je ze tegen de wijzers van de klok in omhoog draaien, om de beste oogafstand in te stellen, de drie tussenstanden voel je "zacht inzakken" in plaats van abrupt inklikken, en de 5e hoogste stand is die van helemaal uit. Stel de eyecups van de kijker zo in, dat je geen black-outs krijgt in het beeld, maar een zuiver rond beeld met scherpe randen.

Ik vond dat "zachte inzakken" van de eyecups in het begin wat vreemd, maar de constructie is goed uitgevoerd en de tussenstanden blijven staan waarin je ze instelt.
Bij de Zeiss FL 7x42 die ik in 2006 kocht, was de rechter-eyecup ( met abrupte klikstanden ) al na een maand uit de "rails" gelopen, wat resulteerde in een stroef, krakend en piepend in- en uitdraaiend instellen van die eyecup. En dat voor een kijker van € 1500, nou ja, zeg.
De constructie van de Eden XP is wat dat betreft erg goed. Kleine details, maar toch wel vertrouwenwekkend.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Harm058

Tjongejonge.....wat een ding!!
Echt super!!!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


KorHaan

#23
Kijk eens aan, hij is binnen, zo te lezen....  :)

Harm, gefeliciteerd.

Als je de draagriem al aan de kijker bevestigd hebt, kijk dan even of hij niet glijdt in de gespjes. Het spul waarvan het dunne gedeelte van de draagriem is gemaakt, is nl. zó glad dat hij los kan schieten. Let daar even op! Beter voorkómen dan genezen. Ik heb een knoopje in het losse uiteinde gelegd om zeker te zijn dat de kijker niet losschiet en op de grond valt. Je kunt het uiteinde ook omslaan en even vastnaaien, dat werkt ook.

Veel plezier met de kijker,

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Harm058

Bedankt Ronald! Ik heb er ook een draagtas bij gekregen...alleen de kijker past er niet in ???   de kijker past er wel in, alleen de tas kan niet dicht! Het klitteband is te ver uit elkaar
Is dit een bekend probleem?of doe ik iets verkeerd?

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


KorHaan

Hoi Harm,

Het ligt aan de tas, niet aan jou. Ik heb in mijn eerste post al een opmerking gemaakt over de te krappe tas. Eigenlijk is hij te kort. De kijker past er wel in, maar je moet eerst de oogcups helemaal in de laagste stand draaien, wil je de tas kunnen sluiten. Op zich niet zo'n probleem, lijkt me; je hebt de kijker toch om je nek, in plaats van in de tas in het veld.

Overigens laat ik de tas meestal thuis maar dat is voor iedereen anders, natuurlijk.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Jarinka

Ronald, heb je de 10x42 ook kunnen beoordelen? Ik neig namelijk naar een hogere vergroting (heb nu 8x) omdat ik vaker in de polder dan in het bos ga vogelen, en dan schijnt 10x handiger te zijn. Toch twijfel ik...

Nadeel van de 10x is dat het gezichtsveld kleiner is (114 meter op 1000 meter tegenover 129 van de 8x). Mijn huidige kijker (Bynolyt Runner II 8x40) heeft een gezichtsveld van 157 meter. Hoewel dit door grote randonscherpte kleiner lijkt, ben ik alsnog bang dat de stap van 157 naar 114 meter op 1000 meter groot is. Maar volgens deze site heeft de 10x een groothoekoculair, en de 8x niet.
10x: 114/17,45 = gezichtshoek van 6,5 graden. 6,5 x 10 (vergroting) = 65. Getal is groter dan 60, dus groothoek.
8x: 129/17,45 = gezichtshoek van 7,4 graden. 7,4 x 8 = 59, dus net geen groothoek.

Mijn huidige kijker heeft een waarde van 72, maar "Bij een goedkopere kijker is alleen het centrum van het beeld goed scherp, een grotere kijkhoek betekent dan dus alleen maar dat u een weid, onscherp beeld heeft want alleen het midden is goed scherp."

Ook in de uittredepupil zit nogal wat verschil. De 10x heeft een uittredepupil van 4,2 en de 8x van 5,3.

Schemergetal (berekend via de methode van Zeiss) van de 10x is wel hoger (20,5 tegenover 18,3 voor de 8x). Als ik het goed heb gelezen, zie je in het donker ondanks de kleinere uittredepupil toch meer details met de 10x. Dus dan valt dat nadeel weg?
Ook is de 10x lichter (al scheelt het maar 10 gram).

Alles bij elkaar lijkt de 10x me beter geschikt voor mij. Als iemand de 10x en de 8x heeft vergeleken, hoor ik het graag.
Groeten, Jarinka Heijink

hiskodevries

tip voor knive & tools neem een stand op de sovondag
voor een paar euro een enorm publiek.

voor een presentie exemplaar wil ik wel 2 modellen in de waarneming,nl stand tonen :)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

KorHaan

#28
Hoi Jarinka,

Ik heb zelf de 10x42 XP niet gezien, dus kan er ook niet veel méér over zeggen dan wat op basis van de cijfers over de 10x42 gezegd wordt. De 10x42 heeft een gezichtsveld van 114m/1000m, wat voor een 10x best goed is. Of hij inderdaad groothoekoculairen heeft kan ik zo niet zeggen, zonder een doorsnede van een opengewerkt oculair te zien, maar een Apparent Field of View in je berekening van 60 of meer doet dit wel vermoeden. Overigens hangt dit alleen maar af van de vergroting en het echte gezichtsveld in graden. Mijn oude Canon 18x50 IS had bijvoorbeeld een AFOV van 66, maar van een echte groothoek zou ik daar toch niet willen spreken.
De randscherpte van de 10x42 is, als ik de reviews op de site van Knives and Tools lees, opvallend goed, dus ik vermoed dat net als bij de 8x42 gekozen is voor een optiek met zeer weinig pin-cushion vertekening aan de randen. Dit geeft een grote randscherpte, wat een indruk van een groot gezichtsveld geeft omdat de sweet spot ( het gedeelte van het beeld dat helemaal scherp is ) groot is. Een gezichtsveld van 157m/1000m zoals in de Bynolyt Runner heeft een kleinere sweet spot omdat goede groothoekoculairen nu eenmaal geld kosten. Als je randonscherpte geen bezwaar vindt, zal de 10x42 XP qua gezichtsveld iets tegenvallen, maar een grotere randscherpte vind ik zelf fijner kijken.
Overigens denk ik dat in de XP zg. field-flattener lenzen zitten, die het beeld vlakker maken en randscherpte beter. Samen met weinig pin-cushion-vertekening bereik je dan een zeer goede randscherpte. Dit heeft wel een keerzijde, omdat sommigen in het beeld bij snel rondscannen met de kijker een soort subtiele rimpeling ervaren, een fenomeen dat "rolling ball" wordt genoemd. Ik heb dit zelf bij de 8x42 XP heel soms kunnen zien, maar alleen wanneer ik er specifiek op lette, maar het is miniem en absoluut niet storend. Bij een grotere vergroting als de 10x42 zal dit al helemaal geen issue zijn, omdat daarvan het gezichtsveld kleiner is.

Resumerend: als je voor de 8x gaat, zal het verschil in gezichtsveld met de Bynolyt denk ik nauwelijks opvallen. Dat ga je bij de 10x echt wel merken. Een 8x is makkelijker stil te houden dus het is de vraag of je in een winderige polder met een 10x méér ziet dan met een 8x. Het is na een hele dag in het veld wel merkbaar in vermoeidheid, omdat je met een 10x meer moet werken, elke keer als je hem voor ogen brengt, is mijn ervaring.


Als het gaat om kiezen voor een 8x of een 10x, dan kan ik alleen maar voor- en nadelen opnoemen die ik zelf ervaar. Dat hoeft niet voor jou te gelden. Ikzelf heb moeite om een 10x stil te houden, behalve als hij zo zwaar is, dat de inertie van het gewicht in de hand maakt dat wind er weinig vat op heeft. Dan is het beeld beter stil te houden. Een 8x is wat mij betreft het maximum, afgezien van gestabiliseerde kijkers, ook al wou ik soms dat ik iets meer power had bij verre stippen. Zeker als je ook een telescoop bezit, is een 8x een goede all-rounder. De scherptediepte van een 8x is iets beter dan van een 10x, wat in het bos juist wel handig is.
De kwestie van lichtsterkte en schemergetal maakt wel verschil, want in de schemering zul jij meer baat hebben van een grotere uittredepupil dan ik. De 8x42 zul je als helderder ervaren. De 10x42 heeft iets minder lichtsterkte, maar details vallen iets beter op door het grotere schemergetal. Het is maar wat je wilt, een helderder beeld, of een iets donkerder beeld met beter detail.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: hiskodevries op oktober 09, 2011, 16:35:59 PM
tip voor knive & tools neem een stand op de sovondag
voor een paar euro een enorm publiek.

voor een presentie exemplaar wil ik wel 2 modellen in de waarneming,nl stand tonen :)

Dank, Hisko,

Ik heb het doorgegeven aan Knives and Tools, en wacht even de reactie af. Goed voorstel!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo