Prachtige app en enkele vragen

Gestart door APellemans, augustus 18, 2011, 08:24:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

APellemans

Ik ben erg enthousiast over deze app. Ik voer nu meer waarnemingen in dan op de oude manier (vanaf de website). Ik heb wel een paar vragen en opmerkingen waar jullie misschien wat mee kunnen.

De eerste opmerking betreft dit forum. Als je als nieuwe smartphone gebruiker deze app wil installeren raak je snel de weg krijt. Om de app te zoeken moet je diverse fora en reacties langs waarbij je steeds wordt doorgestuurd. Uiteindelijk vind je dan wel wat je hebben wilt, maar geeft geen vertrouwen. Ik lees wel dat de app naar de market gaat, maar een pagina met een directe link naar de applicatie zou helpen. De indeling van dit forum helpt niet tot gestructureerde vragen en antwoorden. Alles lijkt door elkaar te staan.

Over de app: Ik heb de vogel-soortenlijst van waarneming.nl gedownload: Deze bevat enkele veelvoorkomende soorten niet, zoals de nijlgans. Ik kan die wel tevoorschijn toveren via het aanvinken van 'toon exoten' maar dan krijg ik ook alle exoten en hybrides te zien. Kunnen veelvoorkomende exoten (contradictio in terminus) niet aan de standaardlijst toegevoegd worden ? (Misschien moeten er wat emotionele drempels geslecht worden).

Het lukt mij niet om een andere locatie via de kaart aan te duiden (ik gebruik OSM maps). Ik krijg toch de locatie van die GPS heeft bepaald. Volgens de handleiding zou je op een knop rechtsboven moeten klikken, maar die zie ik niet. (ik gebruik obsmap 0.9.9.5. beta, want een productie-app kon ik niet vinden).


Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

HJDT

Volgens mij valt het nog wel mee met die onoverzichtelijkheid. Bovenaan de pagina van dit subforum staan 3 vet gedrukte onderwerpen die weinig aan de fantasie overlaten: de eerste gaat over open straat maps, de tweede over Obssmapp 0.9.9 (dus alle beta versies) en de derde is een handleiding voor de applicatie. Het wordt alleen onoverzichtelijk als dit soort onderwerpen gestart worden, dat verspreid de informatie namelijk. Stel je vraag in het tweede onderwerp en alles staat netjes bij elkaar. Overigens zijn een aantal van je vragen/opmerkigen ook al door anderen gesteld (lees daarvoor de bijdragen in "Obssmapp 0.9.9." De download link naar de laatste versie van de app staat namelijk gewoon in de eerste post van datzelfde onderwerp), het heeft dus oingetwijfeld de aandacht van de ontwerpers.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

hiskodevries

Alfred,
de positie overnemen van de OSM kaarten werkt net iets anders dan bij de googlemaps zie de handleiding dit hoofdstuk
http://waarneming.nl/pda/obsmapp/obsmapp.html#h.sjbb528ee6b
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Over je opmerking over de weg op het forum vinden, die is terecht
vandaar een nieuw onderwerp in http://forum.waarneming.nl/smf/index.php
genaamd 'Mobiele invoer keuzehulp' http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=177.0
is dat duidelijker ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

APellemans

Okee, een hoop vragen terug.
over het forum:
Je hebt volgens mij nu een nieuwe doorverwijs pagina gemaakt, waarna je op de oude forum terecht komt. Daar staat inderdaad bovenin een link naar de applicatie. Dat is prima. De rest van die pagina staat vol met zin en onzin over de app. Zo staat er een link naar een oude versie, worden er bugs besproken, ed waardoor ik niet meer overzie of de topic aan het begin nog wel actueel is. Ik zou het verhelderend vinden als je de aanbieding van de app (incl handleiding) plaats op een pagina (mag ook een forum zijn, waar niemand op kan reageren. Daarnaast moet er een forum zijn (die is er dus al) met alle zin en onzin. Liefst voor iedere versie een nieuw forum. Maar goed, mijn mening is ook maar een mening.

Over OSM: die knop had ik nog niet gevonden. Ik vind het verwarrend dat er in het invoerscherm bij locatie nog steeds ???? staat. Maar ik denk dan dat het niet heeft gewerkt.  Dit op schrijvende herinner ik me dat er bij geen internet verbinding nooit een locatie kan worden getoond. Je zou dan toch wel verwachten dat er wel een RD-coordinaat wordt getoond. Wel goed dat je offline een kaart ter beschikking hebt. Dat is echt klasse.

En die exoten ?

Succes met de app.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

JackBr

Citaat van: APellemans op augustus 18, 2011, 19:27:07 PM
Liefst voor iedere versie een nieuw forum.
Ik neem aan (en hoop ook) dat je een nieuw topic bedoelt, i.p.v. nieuw forum?

Citaat van: APellemans op augustus 18, 2011, 19:27:07 PM
Ik vind het verwarrend dat er in het invoerscherm bij locatie nog steeds ???? staat. Maar ik denk dan dat het niet heeft gewerkt.  Dit op schrijvende herinner ik me dat er bij geen internet verbinding nooit een locatie kan worden getoond. Je zou dan toch wel verwachten dat er wel een RD-coordinaat wordt getoond.
Je moet dan wel zelf de locatie notatie op 'RD Coördinaten' zetten. Anders houd je de app voor de gek; je wilt een locatie weergeven op gebiedsnaam, maar hebt geen internetverbinding...  :rolleye:
Jack Brouwer, ontwikkelaar ObsMapp BETA (t/m versie 0.9.6)

APellemans

Citaat van: JackBr op augustus 18, 2011, 20:25:32 PM
Citaat van: APellemans op augustus 18, 2011, 19:27:07 PM
Liefst voor iedere versie een nieuw forum.
Ik neem aan (en hoop ook) dat je een nieuw topic bedoelt, i.p.v. nieuw forum?

Citaat van: APellemans op augustus 18, 2011, 19:27:07 PM
Ik vind het verwarrend dat er in het invoerscherm bij locatie nog steeds ???? staat. Maar ik denk dan dat het niet heeft gewerkt.  Dit op schrijvende herinner ik me dat er bij geen internet verbinding nooit een locatie kan worden getoond. Je zou dan toch wel verwachten dat er wel een RD-coordinaat wordt getoond.
Je moet dan wel zelf de locatie notatie op 'RD Coördinaten' zetten. Anders houd je de app voor de gek; je wilt een locatie weergeven op gebiedsnaam, maar hebt geen internetverbinding...  :rolleye:
Misschien bedoel ik geen forum, maar zeker ook geen topic. Ik bedoel een denk ik een discussiegroep. Ik ben echter niet goed op de hoogte van de terminologie binnen dit forum.

Terechte opmerking dat ie geen locatie toont als hij niet op RD staat. Aan de andere kant zou je wat intelligentie kunnen inbakken die automatisch omschakelt.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

hiskodevries

Alfred,
we zijn nog in beta fase, dan verwachten we ook dat de testers een ongekende veerkracht hebben en zelf op ontdekking gaan ( hoewel de handleiding de lading aardig dekt)
Het is zeker de bedoeling dat elke (hoofd)versie een eigen onderdeel krijgt op het forum en volgens mij is dat ook het geval
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0