Hoofdmenu

rare egel

Gestart door elsearendse, augustus 18, 2006, 20:13:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

elsearendse

2 jaar geleden kreeg ik deze vreemde egel in de opvang van de St. Vogelklas Karel Schot binnene, een opvangadres voor vogels, vleermuizen en egels in Rotterdam. Wie weet iets te vertellen over dit afwijkende gekleurde egeltje? Wie heeft er ooit ook zo'n egeltje gezien?

elsearendse


derop

#2
Hij lijkt wel bejaard.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Jeroen Nagtegaal

mischien is het iets wat te maken heeft met het voer,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

#4
ik denk eerder eerder aan een kleurvariatie. Blonde en albino egels worden af en toe aangetroffen, deze lijkt me eerder een gedeeltelijk melanistische.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

elsearendse



is er iets bekend over het voorkomen van melanisme bij egels? Geen van de egelopvangcentra in Nederland die ik heb benaderd hadden ooit zo'n egel met deze kleurafwijking gezien en ook de engelse opvangadressen  die ik ernaar gevraagd  heb hadden nog nooit zo'n egel gezien.
Weet u ook misschien wat voor "nut"deze kleurvariatie dan zou kunnen hebben?Met dank voor uw reactie, vriendelijke groeten, else arendse

tekenaar

#6
Tja, wat is het "nut" van mutaties in het algemeen? Af en toe gaat er iets mis bij de celdeling en daardoor ontstaan mutaties, ook wel erfelijke afwijkingen genoemd. Veel mutaties zijn niet al te lastig voor het dier (een enkele is zelfs voordelig) en door mutaties ontstaat genetische variatie. Erg negatieve mutaties worden uitgeselecteerd (= dier sterft of wordt opgegeten). Bij egels lijkt een kleurmutatie niet al te negatief, in elk geval worden albino en lichtbeige egels vrij regelmatig gevonden en kunnen die ook in de natuur oud worden. Ook zo'n deels donkere egel zal hooguit een klein beetje minder overlevingskans hebben als een "normale" en als hij verder een topfit dier heeft kan hij er gewoon oud mee worden.

Bij sommige diersoorten hebben donkere kleurmitaties een duidelijk voordeel (zwarte reptielen warmen sneller op in de zon) wat onder bepaalde omstandigheden kan opwegen tegen de nadelen (zwarte exemplaren worden eerder gezien door predatoren). In zo'n geval kan het heel natuurlijk zijn dat een flink deel van een populatie zo'n kleurmutatie heeft.

Ook zie je wel dat een kleurmutatie in sommige gebieden nadelig kan zijn (jonge zwarte konijnen worden op het vasteland opgegeten door predatoren zoals roofvogels en vossen) terwijl het in andere gebieden weinig uitmaakt (op de waddeneilanden is een flink deel van de konijnen populatie zwart).

Uiteindelijk betekend het ontstaan van mutaties dat dieren meer van elkaar gaan verschillen. Door natuurlijke selectie (=overleven of sterven onder de plaatselijke omstandigheden zoals voedselaanbod, klimaat en predatoren) overleven de best aangepaste. Hierdoor ontstaan aan de lokale omstandigheden aangepaste rassen en uiteindelijk ook nieuwe soorten. Het proces van het ontstaan van mutaties is een toevalstreffer, veel mutaties zijn "neutraal" of "bijna neutraal" zoals vermoedelijk deze egel, sommige zijn negatief (erfelijke blindheid lijkt me niet bepaald van voordeel om te overleven) en sommige zijn positief.

Bij het kweken van huisdieren worden specifieke (kleur) mutaties gericht in stand gehouden terwijl diezelfde mutaties in de natuur vaak een snelle dood betekenen.

Melanisme is in het algemeen niet erg nadelig voor de gezondheid van een dier, wel valt hij watmeer op, maar dat zal zo'n egel een zorg zijn.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

elsearendse

hartelijk bedankt voor het uitgebreide antwoord, ik heb er veel van opgestoken. Het egeltje van de foto had ws. een aangeboren hartafwijking, want het was na enige stapjes steeds fors buiten adem terwijl er geen longworminfectie in het spel was. Na enige maanden is het egeltje dan ook overleden. Het groeide ook niet naar behoren.hartelijke groet, else arendse-kegge