Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Je zei nog zo dat die golven die neersloegen erg mooi om te zien waren, de natuur besloot het je nog mooier te laten zien. Laat mij de volgende keer daarbuiten wil je  :-X
Zeker mooie foto's !
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

firecrest

Citaat van: Yeronimo op augustus 10, 2011, 23:08:58 PM
Zeker mooie foto's !
Citaat van: Jarinka op augustus 10, 2011, 21:58:01 PM
Lekkere foto's, Lars :)
Bedankt :blink:

Citaat van: Yeronimo op augustus 10, 2011, 23:08:58 PM
Je zei nog zo dat die golven die neersloegen erg mooi om te zien waren, de natuur besloot het je nog mooier te laten zien. Laat mij de volgende keer daarbuiten wil je  :-X
Het was toch ook mooi om te zien? Ik dacht dat je het ook wel leuk zou vinden om het te ervaren ;) Nouja, weet ik dat ook weer voor de volgende keer.

Yeronimo

Citaat van: firecrest op augustus 10, 2011, 23:43:36 PM
Citaat van: Yeronimo op augustus 10, 2011, 23:08:58 PM
Je zei nog zo dat die golven die neersloegen erg mooi om te zien waren, de natuur besloot het je nog mooier te laten zien. Laat mij de volgende keer daarbuiten wil je  :-X
Het was toch ook mooi om te zien? Ik dacht dat je het ook wel leuk zou vinden om het te ervaren ;) Nouja, weet ik dat ook weer voor de volgende keer.

Wat weet je voor de volgende keer? Dat je mij daar moet laten zitten en zelf met een fotocamera van een afstand gereed moet staan?  :P
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jarinka

Gisteren ben ik naar het Fochteloërveen geweest, vooral om de Slangenarenden te zoeken. De weersvoorspelling was niet erg goed, maar ik besloot het erop te wagen.
Iets na 9 uur stapte ik in Assen op mijn OV-fiets, en 5 minuten later kreeg ik een stortbui over me heen. Gelukkig hebben ze in Assen goed gedacht aan de schuilende fietser, en waren er genoeg afdakjes en bomen om onder te staan.
Na een flinke fietstocht met niet meer dan wat Putters en Kneuen kwam er een stukje bos in zicht dat de noordzijde van het Bankenbos kon zijn. En warempel, er vlogen drie roofvogels langs de rand. Drie van de vier Slangenarenden schijnen dat te doen, dus blij pakte ik m'n scope. Maar helaas: ze hadden maar vijf vingers, de vleugels waren kort, op de bovenzijde van de vleugel zaten witte vlekken, de staart was licht met één dikke eindband en ze hadden een komma op de plek van de polsvlek. Toch Buizerds...
Daarna begon het weer te regenen, en hoorde ik een Geelgors. Rond A'foort laten die zich nooit aan mij zien, dus het was leuk om hem te zien zingen.
Uiteindelijk reed ik het beroemde fietspad op, het Fochteloërveen in. Maar wat was dit nou? Ik had vast een foutje gemaakt, want er was nergens iets te zien of te horen. Dat kan toch niet in het Fochteloërveen? Mijn eerste vogel ontdekte ik pas na een kwartier. Een Paapje vloog hard roepend weg omdat ik blijkbaar te dichtbij liep op de vlonder. Verderop zaten wat Roodborsttapuiten en vloog nog een Paapje weg, maar het was veel te rustig. Op het wandelpad parallel aan het fietspad schrok ik me rot, want er schoot opeens een Watersnip omhoog. Geen wonder, want het hele pad stond onder water.
Halverwege het fietspad hoorde ik voor het eerst een Kraanvogel roepen, en vlak daarna vloog hij over. Ver weg, maar met mijn scope toch goed te volgen.
De vogelkijkhut was weinig bijzonders. De Grauwe Ganzen die eerder met tientallen/honderden tegelijk overvlogen, waren ergens anders geland. Hier bleven alleen veel ruiende Wilde Eenden over, niet eens de Wintertalingen die er regelmatig werden gemeld.
Onderweg naar de uitkijktoren miste ik een afslag, wat me wel een grote groep Putters en een prachtige Havik opleverden. De Havik vloog richting een vrij klein pad wat ik al eerder had gezien, maar waarvan ik niet dacht dat het ergens heen zou gaan. Toch stond er op de ANWB-paddenstoel dat de uitkijktoren die kant op was, dus ik reed dat pad maar in. Dat liep een stukje door dennenbos (of sparrenbos, het verschil kan me niet schelen :P). Er was een boom over het pad gevallen, maar die werd al weggehaald door een gezin. Dus kon ik zo doorrijden :)
De uitkijktoren van het Fochteloërveen ('de Zeven') is het vreemdste bouwwerk dat ik ooit gezien heb. Zodra je de trap op loopt, weet je niet meer wat boven en onder is, en rest je niets meer dan goed vast te houden en voorzichtig naar boven te klimmen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de trap is erg steil en draait onderweg ook nog eens. Veel mensen kwamen boven dan ook hijgend aan (ik uiteraard niet, met mijn fantastische vogelaarsconditie :angel:).
Uiteindelijk sta je boven, en kijk je uit over de grote leegte van het veen. Dat klinkt poëtisch, maar is in dit geval ook letterlijk bedoeld. In de verte zaten Grauwe Ganzen, wat dichterbij de hut vlogen Huiszwaluwen, maar dat was het. Er zat gewoon niks. Na wat zoeken vond ik toch nog twee Kraanvogels, die zo ver weg zaten dat je ze met het blote oog niet kon zien. Iets later vond een andere vogelaar er nog twee, dus hadden we er vier tegelijk. Ze trompetterden een hoop :) Prachtig geluid, moet je als vogelaar ooit gehoord hebben! Vanuit het bosje naast/achter de toren klonken ook geluiden, zij het wat minder mooi dan van de Kraanvogels. Goudhanen, Kuif- en Staartmezen en een Grote Bonte Specht waren alles wat daar te horen viel.
De lucht bleef leeg, de Slangenarenden bleven weg. Helaas. Op de fiets dan maar, voor een lange weg terug naar Assen... Gelukkig wel met wind mee :)
Groeten, Jarinka Heijink

stefanhageman

Toch nog de Kraanvogels en Paapjes :) 
Ik ga het vandaag proberen in het Fochtelooërveen.
Stefan Hageman


Guus Peterse

Citaat van: Jarinka op augustus 12, 2011, 10:53:39 AMDe uitkijktoren van het Fochteloërveen ('de Zeven') is het vreemdste bouwwerk dat ik ooit gezien heb. Zodra je de trap op loopt, weet je niet meer wat boven en onder is, en rest je niets meer dan goed vast te houden en voorzichtig naar boven te klimmen.
Zo herkenbaar! Je wordt er helemaal duizelig van.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jarinka

#336
Citaat van: stefanhageman op augustus 12, 2011, 11:02:07 AM
Toch nog de Kraanvogels en Paapjes :) 
Ik ga het vandaag proberen in het Fochtelooërveen.
Hoor jij er dan niet allang te zitten :P?

Citaat van: guusp op augustus 12, 2011, 11:12:06 AM
Citaat van: Jarinka op augustus 12, 2011, 10:53:39 AMDe uitkijktoren van het Fochteloërveen ('de Zeven') is het vreemdste bouwwerk dat ik ooit gezien heb. Zodra je de trap op loopt, weet je niet meer wat boven en onder is, en rest je niets meer dan goed vast te houden en voorzichtig naar boven te klimmen.
Zo herkenbaar! Je wordt er helemaal duizelig van.
En ze willen het nog erger maken. Dick de Haan, de ontwerper, is gestorven voor de bouw. Ze zijn erachter gekomen dat er in zijn ontwerp ook spiegels horen. Dus ergens volgend jaar zijn ze klaar met het erin zetten van de spiegels.
(Bron)
Groeten, Jarinka Heijink

Folkert Jan

Pff ik ben er zo vaak geweest om te zoeken naar kuifmezen, maar heb ze slecht 1 maal (in de winter, wanneer ik ze overal hoor) gehoord en mevrouw komt een keer vanuit Amersfoort e.o. en heeft ze gelijk!

niet eerlijk  >:D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Harm058

#338
@ Jarinka

Echt balen voor je!! :( Vandaag alle vier vrolijk in 1 kijkerbeeld!
Dus gewoon weer een poging doen met  beter weer! ;)
http://waarneming.nl/waarneming/view/56178097
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


jonas D

Vandaag als ik het gras aan het maaien was, werd ik geroepen door mijn broer(tje). Hij zag een grote vogel vliegen ik keek rond en zag hem ook. Ooievaar/kraanvogel/zwarte ooievaar. Zeer snel naar binnen en de kijker genomen en het bleek een ooievaar. Deze mooi door de kijker kunnen bezichtigen en ondertussen het grasmachine stil gelegd. Hij kwam van N en ging richting Z maar keerde weer naar NW gevolgend met de fiets maar toen keerde hij weer en vloog hij richting zuid. Men vader en broer stonden ondertussen ook in de tuin te kijken en men broer ontdekte nog 3wespendieven en n sperwer.

Ooievaars hier in de regio zijn nog zeldzaam en dus zeer plezant om deze waar te nemen. ;D ;D
Groeten,
Jonas

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

wolbert

Vandaag tijdens het mountainbiken had ik 1 Zwarte specht, 2 Gladde slangen (ik weet hun zonplekje inmiddels, dus is het vrij makkelijk om ze te vinden ;)), 1 Wild zwijn en een drietal Appelvinken.

@ Jarinka, jammer dat je de Slangenarend(en) niet hebt gevonden. Vorig jaar ben ik daar ook geweest, toen 2 Kraanvogels 'ontdekt' tijdens het autorijden. Ook nog 3 jonge Gladde slangen gezien toen :).
Vriendelijke groet,
Wolbert

Jarinka

Citaat van: rnbflavour op augustus 12, 2011, 12:10:50 PM
Pff ik ben er zo vaak geweest om te zoeken naar kuifmezen, maar heb ze slecht 1 maal (in de winter, wanneer ik ze overal hoor) gehoord en mevrouw komt een keer vanuit Amersfoort e.o. en heeft ze gelijk!

niet eerlijk  >:D
Troost je: ik had liever de Slangenarend(en) gehad.
Ik zie ze ook bijna nooit. Toevallig 2 weken geleden eentje gehoord in de Groote Peel (met dank aan het gehoor van Vincent), en die van gisteren herkende ik daardoor op geluid. Heb hem helaas niet gezien.
Mijn eerste zag ik toen ik pssh-geluidjes maakte om Goudhaantjes te lokken, toen kwam er opeens eentje voor m'n neus zitten. Stijn en ik helemaal blij :P Mijn tweede heb ik ook gezien, maar verder niet.

@ Harm,
Het probleem is dat ik de komende tijd geen tijd heb. Morgen werken, zondag een verjaardag, en maandag ga ik naar Terschelling, waar ik t/m vrijdag blijf. In de herfstvakantie zou ik dan misschien weer kunnen, maar de kans is groot dat ze dan al weg zijn :(

@ Wolbert,
Er was een man die woensdag een paar Gladde Slangen had gezien, maar die zei dat het niet zonnig genoeg was. Jammer, want het lijken me wel stoere beesten :)
Groeten, Jarinka Heijink

stefanhageman

Citaat van: Robert V.T op augustus 12, 2011, 21:05:22 PM
Citaat van: stefanhageman op augustus 12, 2011, 11:02:07 AM
Ik ga het vandaag proberen in het Fochtelooërveen.

Gelukt?


Ja, het is gelukt!  :D
In totaal 3 Slangenarenden, 2 Paapjes en 1 Kraanvogel. Ik zal nog wel een verslagje schrijven.
Stefan Hageman


Harm058

Vandaag gehoord ook goed?

Net een alamerende roep van een ransuil gehoord.....wat een apart geluid, net een hond!
De eerste opname voor waarneming.nl!

http://waarneming.nl/waarneming/view/56189554
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


wolbert

@ Jarinka, ze zijn best leuk ja ;). Maar Adders en Zandhagedissen hebben nog wel wat streepjes voor bij mij.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Maurice Elf

Citaat van: Harm058 op augustus 12, 2011, 23:01:55 PM
Vandaag gehoord ook goed?

Net een alamerende roep van een ransuil gehoord.....wat een apart geluid, net een hond!
De eerste opname voor waarneming.nl!

http://waarneming.nl/waarneming/view/56189554


Apart zeg, nog nooit gehoord!!! Leuk!
Mvg Maurice

HPM

Citaat van: Maurice11 op augustus 12, 2011, 23:15:23 PM
Citaat van: Harm058 op augustus 12, 2011, 23:01:55 PM
Vandaag gehoord ook goed?

Net een alamerende roep van een ransuil gehoord.....wat een apart geluid, net een hond!
De eerste opname voor waarneming.nl!

http://waarneming.nl/waarneming/view/56189554


Apart zeg, nog nooit gehoord!!! Leuk!

Ja, goeie opnames ook. Er staan er wel een paar op Xeno Canto
Herman van der Meer

Wouter van der Ham

Gister avond bosuilen horen roepen bij mijn huis, nieuwe woonplaatssoort :)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Bart van Hoogstraten

Door drukte deze week alleen vanochtend in de gelegenheid geweest om wat te vogelen en erop uit gegaan om de Zwarte Ooievaar van Kekerdom te scoren. Helaas gedipt... :P  Misschien dat ik het morgen nog eens probeer... (als het weer een beetje leuk meedoet...)

Leuk trouwens die "blaffende" Ransuil, Harm!!!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Folkert Jan

Yeah!

Kan weer een soort bijschrijven op mijn lifelist en zelfontdeklijst!
Zwarte ooievaar vloog naast mijn auto op de A6.

Toch blij dat ik na aanleiding van de texelse streep toch maar weer een camera heb gekocht!
Morgen de foto's online!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Ben Gaxiola

Kijk, dat bedoelde ik nou! Gefeliciteerd.
Ben Gaxiola

Jarinka

#352
Vanavond nog even snel langs de Steenuil gereden, en hij zat er :) Heb maar kort gekeken omdat ik naar huis moest, maar was wel leuk om hem te zien.

Wat een rotstreek trouwens... Zit er eindelijk een twitchbare Koereiger op fietsafstand van mijn huis, wordt hij ontdekt als ik er niet heen kan. En als ik terug kom van Terschelling (= vrijdag) zal hij ook wel weg zijn...
'Leuk' detail: de laatste goedgekeurde waarneming rond A'foort was in 1998, dus een flinke zeldzaamheid voor de regio.
Groeten, Jarinka Heijink

BramtK

Citaat van: rnbflavour op augustus 13, 2011, 18:44:04 PM
Yeah!

Kan weer een soort bijschrijven op mijn lifelist en zelfontdeklijst!
Zwarte ooievaar vloog naast mijn auto op de A6.

Toch blij dat ik na aanleiding van de texelse streep toch maar weer een camera heb gekocht!
Morgen de foto's online!

Leuk Folkert Jan. Ennuh, je hebt heus niet overal foto's bij nodig hoor. Ik zou je zelfs aanraden om tijdens het rijden geen foto's te maken. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

Citaat van: BramtK op augustus 15, 2011, 14:01:47 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 13, 2011, 18:44:04 PM
Yeah!

Kan weer een soort bijschrijven op mijn lifelist en zelfontdeklijst!
Zwarte ooievaar vloog naast mijn auto op de A6.

Toch blij dat ik na aanleiding van de texelse streep toch maar weer een camera heb gekocht!
Morgen de foto's online!

Safety first...stond stil op vluchtstrook..
overigens duurt het nog ff met de foto's...

Leuk Folkert Jan. Ennuh, je hebt heus niet overal foto's bij nodig hoor. Ik zou je zelfs aanraden om tijdens het rijden geen foto's te maken. ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gert Ottens

^ Leuk! Maar waar zijn die foto's dan?

firecrest

Citaat van: Gert Ottens op augustus 15, 2011, 16:42:48 PM
^ Leuk! Maar waar zijn die foto's dan?
Die moeten nog gemaakt worden, er bleek toch een Blauwe Reiger op de foto te staan :wacko:
Leuke waarneming hoor Folkert :duim:

Gister naar de Groene Jonker geweest. Anderhalf uur bij een rietstukje gestaan waar geen Waterrietzanger in zat... Wel de 1e KJ Steltkluut gezien, mijn 1e 1e KJ pas ;D Verder zat er een Kolgans, wat Smienten en vloog er een Havik over.
Daarna het rietgebied bij de IJmuiderslag gecheckt voor Waterrietzangers, maar weer zonder succes. Wel 2 Baardmannetjes, waarschijnlijk dezelfde als de vorige keer.

Folkert Jan

#357
Citaat van: firecrest op augustus 15, 2011, 16:57:03 PM
Citaat van: Gert Ottens op augustus 15, 2011, 16:42:48 PM
^ Leuk! Maar waar zijn die foto's dan?
Die moeten nog gemaakt worden, er bleek toch een Blauwe Reiger op de foto te staan >:D
Leuke waarneming hoor Folkert :duim:

Gister naar de Groene Jonker geweest. Anderhalf uur bij een rietstukje gestaan waar geen Waterrietzanger in zat... Wel de 1e KJ Steltkluut gezien, mijn 1e 1e KJ pas ;D Verder zat er een Kolgans, wat Smienten en vloog er een Havik over.
Daarna het rietgebied bij de IJmuiderslag gecheckt voor Waterrietzangers, maar weer zonder succes. Wel 2 Baardmannetjes, waarschijnlijk dezelfde als de vorige keer.

:P

Ze staan nog op de camera...je kunt het strax aan exif controleren ;)
Ik heb thuis geen internet behalve telefoon.
ik was het weekend bij mijn ouders, maar daar ontbrak ieder spoor van een USB kabel dus kon de foto niet op de laptop krijgen.
Wees gerust hij komt eraan.
Zal gelijk even een foto gaan uploaden van mijn zelfontdekking van de breedbekstrandloper  O0
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Sander Haak

CiteerWat een actie! Met 130 km/uur zie ik een zwarte ooievaar naast me vliegen. Alarmlichten aan, de vluchtstrook op, lens uit het raam en klikker de klik! Deze zelfontdekking gaat niemand mij afnemen!

Maar je ***SPAM*** wel  :police:
Groet, Sander Haak (Woerden)