Goede boeken over planten

Gestart door markmeijrink, februari 20, 2009, 14:14:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

woost

Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Jan Essink

bedoel je dit: gezien op de site http://www.meijsnatuurboeken.com/Catalogus/Default.aspx?details=2549

     
  Titel[/t] 
Veldgids Plantengemeenschappen van Nederland
  Auteurs[/t] 
Schaminée, Joop; Sýkora, Karlè; Smits, Nina; Horsthuis Marcel
  Uitgever[/t] 
  Prijs[/t] 
€ 39,95
  Taal[/t] 
Nederlands;
  Jaar van uitgifte[/t] 
2010 sept.
  ISBN[/t] 
  [/t] 
440 pagina′s

• de eerste praktische, beknopte gids over plantengemeenschappen • gebaseerd op de gezaghebbende reeks De vegetatie van Nederland • een inleiding over de principes en termen in de vegetatiekunde • heldere determinatiesleutel voor in het veld • met talloze indexen, tabellen en diagrammen • met foto's en verspreidingskaarten • voor professionals en amateurs Vegetatie komt bijna overal voor, zelfs op een druk belopen plein of in een uiterst droge woestijn. Hoewel er veel vegetatiekundige kennis is, ontbrak tot nu toe een beknopt en praktisch handboek. Met de Veldgids Plantengemeenschappen beschikken we nu over een handzame gids waarmee plantengemeenschappen in het veld kunnen worden herkend. Naast een compacte beschrijving van alle plantengemeenschappen in Nederland – van open water en moerassen, graslanden en heiden, kust en binnenlandse pioniermilieus, tot ruigten, bossen en struwelen - bevat de gids een toegankelijke inleiding over termen en begrippen in de vegetatiekunde. Per gemeenschap zijn verspreidingskaartjes, samenvattende tabellen met de belangrijkste soorten en grafieken over standplaats en levensvormen opgenomen. Niet eerder is zoveel informatie over de plantengroei van Nederland in één boek bijeengebracht Het boek bevat determinatiesleutels waarmee de Nederlandse plantengemeenschappen op naam zijn te brengen. De sleutels leiden allereerst tot de juiste klasse, waarna aan de hand van standplaatskenmerken en soortensamenstelling op eenvoudige wijze de plantengemeenschap kan worden bepaald. Een Vogelpootjes-associatie in het grasland is zodoende snel herkend. De Veldgids Plantengemeenschappen bundelt de kennis en jarenlange ervaring van vier Nederlandse vegetatiekundigen. Het is de langverwachte veldgids voor de deskundige, maar door het compacte en overzichtelijke karakter ook een aanrader voor amateurs of studenten aan een groene opleiding Vegetatie komt bijna overal voor, zelfs op een druk belopen plein of in een uiterst droge woestijn. Hoewel er veel vegetatiekundige kennis is, ontbrak tot nu toe een beknopt en praktisch handboek. Met de Veldgids Plantengemeenschappen beschikken we nu over een handzame gids waarmee plantengemeenschappen in het veld kunnen worden herkend. Naast een compacte beschrijving van alle plantengemeenschappen in Nederland – van open water en moerassen, graslanden en heiden, kust en binnenlandse pioniermilieus, tot ruigten, bossen en struwelen - bevat de gids een toegankelijke inleiding over termen en begrippen in de vegetatiekunde. Per gemeenschap zijn verspreidingskaartjes, samenvattende tabellen met de belangrijkste soorten en grafieken over standplaats en levensvormen opgenomen. Niet eerder is zoveel informatie over de plantengroei van Nederland in één boek bijeengebracht Het boek bevat determinatiesleutels waarmee de Nederlandse plantengemeenschappen op naam zijn te brengen. De sleutels leiden allereerst tot de juiste klasse, waarna aan de hand van standplaatskenmerken en soortensamenstelling op eenvoudige wijze de plantengemeenschap kan worden bepaald. Een Vogelpootjes-associatie in het grasland is zodoende snel herkend. De Veldgids Plantengemeenschappen bundelt de kennis en jarenlange ervaring van vier Nederlandse vegetatiekundigen. Het is de langverwachte veldgids voor de deskundige, maar door het compacte en overzichtelijke karakter ook een aanrader voor amateurs of studenten aan een groene opleiding.   
     
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

petraw

Beste mensen,

Voor de liefhebber misschien een hebbeding voor in de boekenkast. De Flora Europaea nu in 5-delige paperback-uitgave bij Cambridge University Press:

http://www.cambridge.org/uk/catalogue/catalogue.asp?isbn=9780521154062

Groetjes,

Petra
Groet, Petra


RutgerB


wetzels

Voor nieuwekomers verwilderende planten en garden escapes is de volgende erg nuttig
Rothmaler - Exkursionsflora von Deutschland 5 Krautige Zier- und Nutzpflanzen
Met vriendelijke groet,
Peter Wetzels

Wouter van der Ham

Wat is nou een goed boek waar alle algemene planten in staan voor een beginnend plantendetermineerder (Als dat een wordt is?) die niet al té duur is?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan vH

Citaat van: wouteren3 op mei 23, 2011, 20:59:34 PM
Wat is nou een goed boek waar alle algemene planten in staan voor een beginnend plantendetermineerder (Als dat een wordt is?) die niet al té duur is?

Deze?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

teun.spaans

Jan,

een jaar of 5 geleden ben ik zelf begonnen met de Tirion Nieuwe bloemengids, ondertitel de wilde bloemen van noord-west europa, door R. Fitter, A. Fitter en M. Blamey. Die gebruik ik nog steeds graag, en is voldoende om veel van de planten in Nederland en Duitsland te identificeren.
Het boekje heeft ook een aantal nadelen: er zit geen sleutel bij (een serie ja/nee vragen die je stap voor stap naar de juiste plant brengen), je zult op bloemvorm, plaatje en beknopte tekst moeten zoeken. 2e hands is die nog wel te koop, schat ik zo in.

Een betere gids, maar wel verouderd, zijn de geillustreerde Flora's van Nederland door Heimans, Heinsius en Thijsse. Gemakkelijker dan de Heukels, omdat er meer plantenbegrippen staan uitgelegd die je be de determinatie gebruikt.

De Flora van Heukels is nieuw vrij prijzig, maar wel professioneel en behoorlijk up-to-date.

De nieuwe plantengids voor onderweg ken ik helaas niet. Als ik de beschrijving lees, zou ik zelf aan Tirion nieuwe bloemengids de voorkeur geven,omdat je hem gemakkelijk mee wilt nemen. Planten determineren doe je nl altijd ter plaatse: je laat de bloem altijd staan en zo veel mogelijk intact.






Harm058

Heeft er ook iemand een goede tip, voor een een goede veldgids voor planten?

Echt van 'die moet je hebben!'? zoals de ANWB bij de vogels??
Ik ben nog een beginner, maar wordt steeds enthousiaster!

Alvast bedankt!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


RutgerB

Citaat van: Jan vH op mei 24, 2011, 07:28:29 AM
Citaat van: wouteren3 op mei 23, 2011, 20:59:34 PM
Wat is nou een goed boek waar alle algemene planten in staan voor een beginnend plantendetermineerder (Als dat een wordt is?) die niet al té duur is?

Deze?
Doe die maar niet, op 1 van de weinige pagina's die je in kunt zien op internet staat al 'Schurftkruid' , hetgeen kennelijk een benaming is voor Beemdkroon. Ik krijg ook af en toe vreemde conclusies of vragen van waarnemers die dat boekje gebruiken.

Citaat van: Harm058 op augustus 09, 2011, 20:54:51 PM
Heeft er ook iemand een goede tip, voor een een goede veldgids voor planten?

Echt van 'die moet je hebben!'? zoals de ANWB bij de vogels??
Ik ben nog een beginner, maar wordt steeds enthousiaster!

Alvast bedankt!

Dat klassieke boekje; Tirion Nieuwe bloemengids, ondertitel; de wilde bloemen van noord-west europa, door R. Fitter, A. Fitter en M. Blamey is inderdaad ok, zie hierboven.  En er staan meer goede tips.

En dit blijft toch een aanrader. Helaas te zwaar voor in je rugzak;
De Geïllustreerde Flora, Marjorie Blamey / Christopher Grey-Wilson - 543 pagina's - Tirion Uitgevers. ISBN10: 9052105081 / ISBN13: 9789052105086

Daarna ben je enthousiast genoeg geworden om zoiets als de Heukels' Flora aan te schaffen. Je kunt niet zonder een dergelijke standaardflora als je het serieus wilt doen.


Melchior van Tweel

Ja, dat is de beste meeneembare plaatjesgids die er is.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Harm058

Dank je Melchior!
Ik heb hem  voor dagen terug al besteld....ik zal hem speodig krijgen!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


RutgerB

Ah, sorry. Ik was dit topic weer uit het oog verloren. Veel plezier met het boekje. Je kunt er ook een eindje mee over de grens nog een hoop in vinden. Let op de a,b en c's, vaak alleen met  beschrijving. Daar zitten soms hele gewone planten tussen.

Erik Simons

heeft iemand tips over flora's van Turkije?

met dit regenweer denk ik eigenlijk alweer aan volgend veldseizoen, waarin waarschijnlijk onder meer een reis naar Izmir eind maart.
ik weet dat er enerzijds een groot boek is met duizenden kleurenfoto's: Gerhard Pils: Flowers of Turkey.
iemand ervaring met dit boek?

en: zijn er buiten die gigantische (11 delige oid) flora, te bestellen voor iets van 2500 euro, nog goede sleutels?

groet en bvbd
Erik Simons
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Datura

Buiten de boeken die je noemt (waar ik geen ervaring mee heb, maar wat volgens mij wel de belangrijkste floraboeken specifiek voor Turkije zijn), heb je deze nog: http://www.meijsnatuurboeken.com/Catalogus/Default.aspx?details=2143 Wat een zeer fraai werk is.
En de gebruikelijke middellandse zee floras (m.n. Blamey) zullen wel enigzins bruikbaar zijn.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Erik Simons

Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Jan Essink

Citaat van: Erik Simons op augustus 30, 2011, 14:33:33 PM
heeft iemand tips over flora's van Turkije?

met dit regenweer denk ik eigenlijk alweer aan volgend veldseizoen, waarin waarschijnlijk onder meer een reis naar Izmir eind maart.
ik weet dat er enerzijds een groot boek is met duizenden kleurenfoto's: Gerhard Pils: Flowers of Turkey.
iemand ervaring met dit boek?


groet en bvbd
Erik Simons
Ik ben in het bezit van dat boek van Pils en kan er redelijk mee overweg. het meet 17 x 23 cm dik 3 cm gewicht 1,5 kg, dus het zou in de koffer passen.
Eind maart is ook het orchideeen seizoen al weer begonnen.
Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Margreet Kwh

De eerste link in het eerste bericht van Marc Meijrink werkt niet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ejslootweg

Die zou moeten verwijzen naar dit topic;

Waarneming.nl > Soortgroepen > Planten > Determinatie planten > Virtuele determinatie informatie

groeten, Erik
groeten, Erik

Margreet Kwh

Dank je wel, Erik! Ik heb het inmiddels als "bug" aangemeld.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ejslootweg

Van de Rothmaler Exkursionsflora von Deutschland is afgelopen jaar de 20e editie verschenen van het deel met de sleutels voor de Gefäßpflanzen. Op deze site staan errata en uitleg: http://www.botanik.uni-halle.de/publikationen/rothmaler/

Waarschuwing; deze flora bevat schrikbarend veel afkortingen, teunisbloemen en havikskruiden.  ;D

groeten, Erik
groeten, Erik

blame

#55

Flora van België, het Groothertogdom Luxemburg, Noord-Frankrijk en de aangrenzende gebieden van de Nationale Plantentuin van Belgie in Meise.

Als ik wikipedia mag geloven is dit het standaardwerk voor de regio, zeg maar "de Heukels" van Belgie en Luxemburg. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Flora_van_Belgie,_het_Groothertogdom_Luxemburg,_Noord-Frankrijk_en_de_aangrenzende_gebieden). Het boekwerk bestaat ook in het Frans. Op bol.com wordt vermeld dat er in mei 2012 een nieuwe Nederlandstalige editie uitkomt.

Kent iemand deze flora uit eigen ervaring? Is het het de bijna 50 euro wel waard?

Groet, Wessel

ejslootweg

#56
Ja, prachtige flora. En ook bruikbaar in het noorden van Frankrijk.

groeten, Erik
groeten, Erik


Melchior van Tweel

Citaat van: Wessel Meijer op april 22, 2012, 15:37:12 PM
Kent iemand deze flora uit eigen ervaring? Is het het de bijna 50 euro wel waard?
Absoluut!
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

RutgerB

Citaat van: Wessel Meijer op april 22, 2012, 15:37:12 PM

Flora van België, het Groothertogdom Luxemburg, Noord-Frankrijk en de aangrenzende gebieden van de Nationale Plantentuin van Belgie in Meise.

Als ik wikipedia mag geloven is dit het standaardwerk voor de regio, zeg maar "de Heukels" van Belgie en Luxemburg. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Flora_van_Belgie,_het_Groothertogdom_Luxemburg,_Noord-Frankrijk_en_de_aangrenzende_gebieden). Het boekwerk bestaat ook in het Frans. Op bol.com wordt vermeld dat er in mei 2012 een nieuwe Nederlandstalige editie uitkomt.

Kent iemand deze flora uit eigen ervaring? Is het het de bijna 50 euro wel waard?

Groet, Wessel
Er komt GEEN nieuwe Nederlandstalige editie in 2012, wel een Franstalige. Die was al medio 2011 gepland.  Het is meteen een soortemet afscheid van Jacques Lambinon. Maar ook die Flora is ook zeker 50 euro waard !  De namen staan er ook in het Nederlands (en Duits) bij, maar verder alles in het Frans.

Daarna komt er WEER een Franstalige editie met nieuwere naamgeving en familie-indeling en waarschijnlijk geen uitgebreide behandeling van paardebloemen en bramen meer en dan pas, ik schat tegen 2020, een Nederlandstalige...   Nog even heel veel geduld dus. 

Overigens is de laatste Nederlandstalige editie uit 1998 nog steeds ook de moeite waard.