Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Zou bij de Vliegen en muggen ook de optie 'microscopisch onderzocht' kunnen worden toegevoegd, net als bij de paddenstoelen?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

rudi

Hallo Hisko!
mijn wens is ..
dat ik op een knop kan drukken en alles over mijn woonplaats of wijk kan zien wat er is waargenomen, vandaag en ook in het hele jaar.
misschien bestaat deze funktie al maar heb ik het nog niet gevonden.
Een kijk in de wijk knop dus!
groetjes
rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Jan vH

Citaat van: rudi op juli 11, 2011, 00:39:47 AM
Hallo Hisko!
mijn wens is ..
dat ik op een knop kan drukken en alles over mijn woonplaats of wijk kan zien wat er is waargenomen, vandaag en ook in het hele jaar.
misschien bestaat deze funktie al maar heb ik het nog niet gevonden.
Een kijk in de wijk knop dus!
groetjes
rudi

Zoiets is al mogelijk. Ga naar de pagina 'Gebieden', en typ daar de naam van je woonplaats of wijk in.  Klik daarna op de naam van je woonplaats of wijk, en je ziet een overzicht van de waarnemingen daar. Je kan de datum aanpassen als je waarnemingen van langer geleden wilt zien. Al zijn niet alle wijken als gebied aangemaakt. Als de wijk niet aan is gemaakt als gebied zou je ook gebruik kunnen maken van 'Mijn gebieden'.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Auratus

Citaat van: nielsyese op juli 09, 2011, 17:39:59 PM
Zou bij de Vliegen en muggen ook de optie 'microscopisch onderzocht' kunnen worden toegevoegd, net als bij de paddenstoelen?

Dat lijkt mij ook een goede toevoeging.
Groet,

Jan

hiskodevries

Citaat van: nielsyese op juli 09, 2011, 17:39:59 PM
Zou bij de Vliegen en muggen ook de optie 'microscopisch onderzocht' kunnen worden toegevoegd, net als bij de paddenstoelen?
ik heb die bij aktiviteit ondergebracht
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rudi

Bedankt voor je antwoord Jan!
:duim:
groetjes
rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

jelmerpoelstra

#936
Die nieuwe beoordeel-optie van fotos vind ik een erg goed idee. Zou dit ook kunnen voor geluiden? Hier kan dit des te handiger zijn, indien deze beoordeling in overzichtsschermen (zoals dit) wordt weergegeven.

Toelichting: voor sommige soorten (en dat zullen er alleen maar meer worden) zijn er vele 10-tallen geluiden beschikbaar, maar het merendeel is niet van zodanige kwaliteit dat het prettig of nuttig is om dit na te luisteren, als je bv wilt checken hoe een soort klinkt. Soms is gehoorbeschadiging zelfs een reeele optie  ;) . In tegenstelling tot bij foto's kun je de kwaliteit natuurlijk niet in een oogopslag beoordelen, en kun je dit vanaf het overzichtsscherm (tabel) uberhaupt niet beoordelen. In plaats daarvan moet je de opnames een voor een gaan luisteren. Oftewel, wanneer er in zo'n tabel bij elk geluid een beoordeling in een van de kolommen staat, dan kun je hier heel wat sneller mee werken. (Zoiets bestaat natuurlijk ook in Xeno-Canto, waar A/B/C/D de kwaliteit aangeeft. Op Waarneming is het nog veel nuttiger omdat de gemiddelde kwaliteit van de geluiden een stuk lager ligt.)

Thijs Fijen

Citaat van: jelmerpoelstra op juli 11, 2011, 17:14:04 PM
Die nieuwe beoordeel-optie van fotos vind ik een erg goed idee. Zou dit ook kunnen voor geluiden? Hier kan dit des te handiger zijn, indien deze beoordeling in overzichtsschermen (zoals dit) wordt weergegeven.

Toelichting: voor sommige soorten (en dat zullen er alleen maar meer worden) zijn er vele 10-tallen geluiden beschikbaar, maar het merendeel is niet van zodanige kwaliteit dat het prettig of nuttig is om dit na te luisteren, als je bv wilt checken hoe een soort klinkt. Soms is gehoorbeschadiging zelfs een reeele optie  ;) . In tegenstelling tot bij foto's kun je de kwaliteit natuurlijk niet in een oogopslag beoordelen, en kun je dit vanaf het overzichtsscherm (tabel) uberhaupt niet beoordelen. In plaats daarvan moet je de opnames een voor een gaan luisteren. Oftewel, wanneer er in zo'n tabel bij elk geluid een beoordeling in een van de kolommen staat, dan kun je hier heel wat sneller mee werken. (Zoiets bestaat natuurlijk ook in Xeno-Canto, waar A/B/C/D de kwaliteit aangeeft. Op Waarneming is het nog veel nuttiger omdat de gemiddelde kwaliteit van de geluiden een stuk lager ligt.)

Heel erg mee eens Jelmer!
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: jelmerpoelstra op juli 11, 2011, 17:14:04 PM
Die nieuwe beoordeel-optie van fotos vind ik een erg goed idee. Zou dit ook kunnen voor geluiden? Hier kan dit des te handiger zijn, indien deze beoordeling in overzichtsschermen (zoals dit) wordt weergegeven.

Toelichting: voor sommige soorten (en dat zullen er alleen maar meer worden) zijn er vele 10-tallen geluiden beschikbaar, maar het merendeel is niet van zodanige kwaliteit dat het prettig of nuttig is om dit na te luisteren, als je bv wilt checken hoe een soort klinkt. Soms is gehoorbeschadiging zelfs een reeele optie  ;) . In tegenstelling tot bij foto's kun je de kwaliteit natuurlijk niet in een oogopslag beoordelen, en kun je dit vanaf het overzichtsscherm (tabel) uberhaupt niet beoordelen. In plaats daarvan moet je de opnames een voor een gaan luisteren. Oftewel, wanneer er in zo'n tabel bij elk geluid een beoordeling in een van de kolommen staat, dan kun je hier heel wat sneller mee werken. (Zoiets bestaat natuurlijk ook in Xeno-Canto, waar A/B/C/D de kwaliteit aangeeft. Op Waarneming is het nog veel nuttiger omdat de gemiddelde kwaliteit van de geluiden een stuk lager ligt.)


Het is inderdaad af en toe om dol van te worden. Ik heb het daar al vaker over gehad. Ik ben wel voor een kwaliteitsclassificatie a la Xeno-Canto en Avocet.
Die van XC weet ik niet te vinden maar hier de uitleg van Avocet:  http://www.avocet.zoology.msu.edu/quality_and_editing Een indeling in Exellent, Good, Average, Below average en Poor.

De waarderingen op die sites worden trouwens door de auteurs zelf toegekend. Ik weet niet of dat in Waarneming ook zou werken want sommige mensen met consequent werkelijk niet om aan te horen opnamen vinden die kennelijk zelf zo mooi dat ze er een CC-gebruikslicentie voor hebben afgegeven.

In een 'stemming' zoals bij de foto's zie ik niets want dan gaan mensen ongetwijfeld plusjes geven omdat het vogeltje zo mooi zingt en dergelijke, terwijl ik vind dat het om de kwaliteit en dus om de bruikbaarheid moet gaan. Er is ongetwijfeld ook wel een efficientere manier te vinden om het doel te bereiken.
Het zou zo moeten zijn dat je de geluiden kunt filteren op kwaliteit, zoals dat nu ook al op type het geval is. Je zou dan zelfs in de standaardview de ergste ('poor', op Wrn 'very poor') uit het zicht kunnen laten. Op die manier kan je op het forum mensen met een gerust hart naar de geluidenpagina verwijzen, omdat ze dan niet meer door pagina's geluidsoverlast hoeven te waden.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om de onbruikbare opnamen 'van hogerhand' te markeren waardoor ze alleen nog de auteur zelf er van kan genieten.

Overigens ben ik momenteel bezig met het op de infopagina's zetten van geluiden. Daarvoor gebruik ik uiteraard alleen de beste (voorzover er een licentie voor is afgegeven).

Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Als er voldoende mensen stemmen zou de beoordeling wel op iets acceptabels moeten convergeren, denk ik. Of admins doen dit simpelweg, maar dan moet het wel goed worden bijgehouden.

Overigens is de lengte van de opname een tweede erg nuttig stukje informatie, zou ook mooi zijn als dat overal bij het geluid kan worden weergegeven (ook in de overzichtstabel).

Botervlieg

#940
Ik wens... ik wens...

- Bij "mijn waarnemingen" kan ik op de soortnaam van de plant/dier/paddenstoel/etc klikken en krijg dan alle waarnemingen, van die soort, over de betreffende periode.

- Als ik op een gebied klik, krijg ik alle soorten, van het betreffende gebied, van de betreffende periode.

- Als ik het gebied heb gekozen en daarna zoek op een soort, kan ik bovenstaande twee dingen zelfs combineren.

Bij de foto's ... kan dat niet.
Ik kan zoeken op een soort en dat is het.

Ik kan niet alle foto's van een gebied zien, en ook niet 1 soort in 1 gebied bekijken.
Als ik naar het gebied ga, kan ik bij de foto's niet zoeken op een soort en niet aanklikken dat ik alleen mijn eigen waarnemingen wil zien.

Overigens is het ook zo dat je bij de foto's niet in rood kunt zien welke soorten zeldzaam of zeer zeldzaam zijn.

Ik heb dus eigenlijk 3 vragen:
1) Bij foto's: Al mijn foto's van 1 gebied kunnen bekijken (bijv alle waarnemingen in Den Haag - Laakkwartier)
2) Bij foto's: Kunnen kiezen voor 1 soort in 1 gebied (allemaal / + van mij alleen). Bijvoorbeeld de/mijn zilvermeeuwen in Den Haag - Laakkwartier, of de/mijn huismuis in Haarlem.
3) Bij foto's: In rood zeldzaam/zeer zeldzaam

Ik weet niet of het mogelijk is om de eerste twee op dezelfde manier te maken als bij de tekst-waarneming, dat je op het gebied of de soort klikt en dan alle foto's van dat gebied en/of die soort in beeld krijgt?

Groetjes, Marleen

Thijs Fijen

Vraag 1 is mogelijk. Je moet dan naar het gebiedsscherm en dan rechts op foto's klikken
Thijs Fijen

Botervlieg

Citaat van: Thijs Fijen op juli 12, 2011, 21:13:48 PM
Vraag 1 is mogelijk. Je moet dan naar het gebiedsscherm en dan rechts op foto's klikken

Pardon, ik zeg het verkeerd. Al mijn foto's van een gebied bekijken. Ik pas het even aan.

frankmeer

#943
Citaat van: frankmeer op mei 17, 2011, 21:42:48 PM
http://waarneming.nl/soort/view/199449
Kan de status van deze hybride van native naar exotic worden gezet? Hij verschijnt nu namelijk boven Mandarijneend in het invoerscherm bij intypen van 'Mandarijneend'.

Kan dezelfde behandeling voor deze hybride toegepast worden? Verschijnt nu nl. boven 'Muskuseend' in invoerscherm. Alvast bedankt.
http://waarneming.nl/soort/view/156736  :right:
Frank van der Meer

frankmeer

http://waarneming.nl/waarneming/view/55626239

CiteerAantal  1 adult adult in broedbiotoop

Dit staat een beetje onbenullig. Zou dit op te lossen zijn?
Frank van der Meer

gertjanvannoord

is het mogelijk je commentaar bij een waarneming ongedaan te maken?

Ik klikte per ongeluk op de waarneming ernaast en die heeft nu ten onrechte een
opmerking gekregen. Het gaat om deze:

http://waarneming.nl/waarneming/view/49359917

als ik het niet kan weghalen, kan iemand anders dat dan wel?

excuus en dank
Gertjan van Noord

Wouter van der Ham

Kan er bij excursieplanner ook de mogelijkheid komen dat je alleen de nieuwe soorten ziet? (Net iets anders dan Twicher)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Wouter van der Ham

-  Zou het gedrag 'Vangst' kunnen worden toegevoegd bij de groep reptielen en amfibiën? (Als je met een schepnet gaat vissen kom je ook vaak salamanders tegen)


- Zou het bij waarnemingen van 1 gebied ook mogelijk kunnen zijn dat je alle waarnemingen zonder je eigen waarneming ziet?
(Zoals bij excursieplanner)

Alvast bedankt

mvg,
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

wouterbosgra

In het invoerscherm voer ik vaak coordinaten in. Bij een unfocus-event bij een van de coordinaat-inputs wordt de marker verplaatst en het zoomlevel afgestemd op het gebied. Dat is alleen handig als het huidige zoomlevel lager is dan het zoomlevel van het gebied.

Vooral heel irritant bij observado, waar gebieden doorgaans heel groot zijn: wijzig de coordinaat met 1m en je bent weer heel ver uitgezoomd. Een kleine aanpassing lost dit probleem op: Bij het aanpassen van het zoomniveau even checken of het nieuwe zoomniveau hoger is dan het huidige. Zoja: zoomen en centeren. Zonee: de zoom onaangepast laten en alleen centeren.

Gerard Troost

Citaat van: wouterbosgra op juli 31, 2011, 14:30:06 PM
In het invoerscherm voer ik vaak coordinaten in. Bij een unfocus-event bij een van de coordinaat-inputs wordt de marker verplaatst en het zoomlevel afgestemd op het gebied. Dat is alleen handig als het huidige zoomlevel lager is dan het zoomlevel van het gebied.

Vooral heel irritant bij observado, waar gebieden doorgaans heel groot zijn: wijzig de coordinaat met 1m en je bent weer heel ver uitgezoomd. Een kleine aanpassing lost dit probleem op: Bij het aanpassen van het zoomniveau even checken of het nieuwe zoomniveau hoger is dan het huidige. Zoja: zoomen en centeren. Zonee: de zoom onaangepast laten en alleen centeren.

In aanvulling daarop (net ook weer een zooi observado waarnemingen ingevoerd).

Het zou handig zijn dat:

1) je ook een kopieerknop krijgt bij je eigen waarnemingen (en dan alleen de locatie gekopieerd wordt)
2) het zou handig zijn als je lat/lng in 1 vakje kan invoeren. Nu is het altijd een gepruts om het in 2 vakjes te knippen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

wouterbosgra

Citaat van: gtroost op augustus 01, 2011, 12:38:45 PM

In aanvulling daarop (net ook weer een zooi observado waarnemingen ingevoerd).

Het zou handig zijn dat:

1) je ook een kopieerknop krijgt bij je eigen waarnemingen (en dan alleen de locatie gekopieerd wordt)
2) het zou handig zijn als je lat/lng in 1 vakje kan invoeren. Nu is het altijd een gepruts om het in 2 vakjes te knippen.

Haha zo te lezen doe je precies hetzelfde als ik: je vakantiefoto's aan de hand van datum/tijd invoeren mbv een aantal 'referentiewaarnemingen' (bijv via wnpda ingevoerd). Ik dacht dat ik de enige was die dit zo deed :) Ik sluit me dan ook geheel bij je wensen aan!

Gerard Troost

Citaat van: wouterbosgra op augustus 01, 2011, 13:01:33 PM
Haha zo te lezen doe je precies hetzelfde als ik: je vakantiefoto's aan de hand van datum/tijd invoeren mbv een aantal 'referentiewaarnemingen' (bijv via wnpda ingevoerd). Ik dacht dat ik de enige was die dit zo deed :) Ik sluit me dan ook geheel bij je wensen aan!

Klopt (ik dacht precies het zelfde, er is vast niemand zo gek als ik :D). Veel fotos maken, en herkenbare dingen (vogels, en algemene vlinders) invoeren op ObsMapp. Daarna lokatie kopieren naar soorten die je vanaf foto determineerd (of die niet in het soortenlijstje staan).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Thijs Fijen

Continue als ik in nld met veel waarnemingen werk. 'Op plek van Landkaartje: .....' staat er dan in mijn notitieboekje.

Grootste wens momenteel (oke op een na, maar aan de eerste wordt gewerkt. Namelijk ondersoorten") is een hele rits waarnemingen aanpassen: deze rij waarnemingen wijzigen naar datum xx-xx-xxxx. Of deze waarnemingen waren niet onbekend, ter plaatse maar imago, op licht.. Of net iets anders: al deze waarnemingen (selectie op 20 waarnemingen) ook gezien door mij/persoon x. En met mij hebben velen deze wensen, ik krijg deze vragen namelijk bijna wekelijks..
Thijs Fijen

Melchior van Tweel

Goeie! Ik voer wel een een hele lijst waarnemingen in met bijvoorbeeld een verkeerd datum. Balen als je ze dan een voor een moet veranderen (kost meer tijd dan invoeren).
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 02, 2011, 23:30:12 PM
Continue als ik in nld met veel waarnemingen werk. 'Op plek van Landkaartje: .....' staat er dan in mijn notitieboekje.

Grootste wens momenteel (oke op een na, maar aan de eerste wordt gewerkt. Namelijk ondersoorten") is een hele rits waarnemingen aanpassen: deze rij waarnemingen wijzigen naar datum xx-xx-xxxx. Of deze waarnemingen waren niet onbekend, ter plaatse maar imago, op licht.. Of net iets anders: al deze waarnemingen (selectie op 20 waarnemingen) ook gezien door mij/persoon x. En met mij hebben velen deze wensen, ik krijg deze vragen namelijk bijna wekelijks..
de minder onderlegde pc gebruiker gaat hier natuurlijk ontzettend veel fouten mee maken.
"al mijn waarnemingen staan nu op 1-1-2001"
al mijn vogelwaarnemingen staan nu op imago help.
de copieerknop vinden veel gebruikers al een raar ding.
ik zie dit niet komen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op augustus 03, 2011, 07:51:02 AM
de copieerknop vinden veel gebruikers al een raar ding.
De kopieerknop voor eigen waarnemingen moet ook niet meer doen als een leeg invoerscherm openen met de juiste datum en pointer op de goede plek (en tijdstip?)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Het kopiëren van een wrn is technisch een stuk simpeler dan het invoerscherm soms openen met optionele default waarden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op augustus 03, 2011, 11:38:11 AM
Het kopiëren van een wrn is technisch een stuk simpeler dan het invoerscherm soms openen met optionele default waarden
Ja, maar het gaat natuurlijk niet om het simpel zijn, maar om het handigheid voor de invoerder ;) Na 3 weken vakantie heb je weer frisse moed in "knal" je dat toch in een uurtje in elkaar ;) (je kunt de parameters gewoon meegeven met de url? -> http://waarneming.nl/obs/create?datum=1&lat=2&lng=3) kleine aanpassing groot plezier
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Ja maar ik wil ook biotoop. Ik de tijd. Nee geen tijd en ook de datum niet.
Waarom wordt het kleed niet alvast ingevoerd? Nee alleen de activiteit!
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Gerard e.a., ik heb nog even zitten knarsen.
Parameters aan het invoerscherm meegeven dat wordt niets
maar het volgende zou wel kunnen
Elke user kan aangeven in zijn profiel of die waarnemingen van zichzelf wil copieren ( default N) zodat we niet 3000 opmerkingen via info@ krijgen.
Bij degene die voor ja kiest komt een copieer knop te staan onder dezelfde voorwaarden als bij de copieer knop van andermans waarnemingen.
Vrijwel alles van de oorspronkelijke waarneming wordt gekopieerd in de meeste gevallen hoef je dan alleen de soort nog te wijzigen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0