Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Citaat van: firecrest op juli 31, 2011, 20:11:11 PMToch wel jammer dat deze niet na 1 dag weer weg was :wacko:
Vincent verdiende het dat deze bleef zitten, want hij heeft zich gisteren keurig gedragen ondanks de piep  ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Blij dat ik m'n saggerijn een beetje kon verbergen - en bij die dodaarsen was het wel moeilijk om teleurgesteld te blijven natuurlijk. Daarover gesproken: Waar blijft het verhaal van gister? Wel graag zonder een bepaald soort, op wrn.nl niet toegestane foto's  >:D

@Lars: grijns ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan vH

Gisteren heb ik een stuk gewandeld in Friesland en Drenthe (Drents-Friese Wold). Leuke soorten waren Paapje, Boomleeuwerik en een roepende Kwartel. Verder heb ik ook een aantal leuke heideplanten gezien, waaronder Moeraswolfsklauw, Dwergviltkruid, Geelgroene zegge en Bruine Snavelbies. Maar het leukste was een Zwarte ooievaar die overvloog op de heenweg.

Verder dit weekend weer naar landgoed De Schaffelaar geweest, en weer een aantal nieuwe soorten gezien.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Guus Peterse

Citaat van: Vincent Hart op juli 31, 2011, 15:55:25 PMHet was goed toeven in de mongolenwaaier
De mongolenwaaier moet nog komen hoor.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jarinka

Tss, ben je afhankelijk van mijn schrijverskunsten om een verhaal op het forum te zetten :P?

Nou, vooruit dan maar.
Gisteren zijn Stijn, zijn vader, Vincent en ik naar Limburg geweest als drievoudig verjaardagsfeest. Doelsoorten waren Kuifleeuwerik, Europese Kanarie en Zwarte Ooievaar. Toen vrijdag die Slangenarend werd gemeld kreeg die ook een plaats op de wenslijst.

De heenreis verliep rustig en voorspoedig (dankzij een stuk bubbeltjesplastic voor Vincent :P) Eerste stop was Romeinenweerd (Venlo) voor Europese Kanarie, en eventueel een IJsvogel. Helaas zagen we daar weinig, afgezien van wat koeien waar Vincent zich al spoedig thuis voelde. Op zijn geloei werd luid gereageerd, zodat we ook weinig meer konden horen ;D
We hebben een poos langs een bloemenwei gelopen waar veel Kauwtjes, Houtduiven en Putters vlogen, en ook een paar Holenduiven en Roodborsttapuiten. Via de straatkant liepen we terug. Op het keurig gemaaide gazon van een huis zat iets dat groen met rood en geel was: een prachtige man Groene Specht. De tweede specht erachter was al snel verdwenen, maar dit mannetje bleef lang zitten. Een mooie gelegenheid om Stijns nieuwe scope uit te testen, en die is met vlag en wimpel geslaagd (aldus Stijn en mij). De rest van de wandeling leverde een Zanglijster en een erg leuke juveniele Groene Specht op, maar geen Europese Kanarie dus.

Omdat ik in mijn ruim tweejarige vogelaarsbestaan nog steeds geen Kuifleeuwerik had gezien en ze waarschijnlijk binnenkort verdwijnen, gingen we daarna naar Tradeport-west. Helaas; sinds Stijn er voor het laatst is geweest, heeft de douane uitgebreid en is er een stukje verdwenen waar ze eerst zaten. In de drie kwartier dat we er zochten hebben we er geen een gevonden. Wel een hoop Kokmeeuwveren, een Kleine Mantelmeeuw, Scholekster en kort een Boomvalk. Helaas, alweer de tweede dip van de dag.

Onze hoop was gevestigd op de Groote Peel. Dit veengebied doet het dit jaar (en sommige andere jaren) goed bij de Zwarte Ooievaars. Na een bakje koffie/chocolademelk en een overvliegende Groene Specht liepen we het gebied in. De uitkijkvlonder was niet zo bijzonder, dus we liepen door naar de uitkijktoren. Met wat geluk zouden we vanaf daar een Zwarte Ooievaar zien, anders moesten we een heel stuk verder lopen. Er vlogen twee Kneuen en riepen wat Kuifmezen, wat altijd leuk is. Vrij snel zei Vincent dat er een Zwarte Ooievaar rondcirkelde, maar zo rustig dat het leek alsof hij een grapje maakte. Toen het geen grap en echt een Zwarte Ooievaar bleek te zijn, hebben we er (vanwege de afstand vooral door de scopes) kort van kunnen genieten. Mooie vogels zijn het, en het rood van de snavel en poten knalde eruit. Stijn greep zijn kans (en zijn camera), en kreeg het voor elkaar om ondanks de afstand deze platen te schieten. Erg netjes gedaan :)
Tenminste een van de doelsoorten was binnen, dus we konden weer verder. We besloten terug naar de auto te lopen, zodat we nog langs de Strabrechtse Heide konden voor de Slangenarend. Naast de vogelkijkhut bleek een mooie Dodaars op z'n nest te zitten. Na wat geschuifel kwam er een klein kopje tussen z'n vleugels tevoorschijn. De andere ouder kwam eraan gezwommen; het was duidelijk tijd voor een wissel. De eerste Dodaars zwom ervandoor, en de tweede klom op z'n nest waarbij hij een pul het water in duwde. Die bleef gelukkig prima drijven, en klom zelf weer op het nest en tussen de vleugels van papa/mama. We hebben zo ongeveer alles meegemaakt: nestwissel, pullen tussen de vleugels en op het nest, het hinniken van een adult, en dat mooi dichtbij.

Gehaast reden we naar de Strabrechtse Heide zodat we met wat geluk de Slangenarend nog mee konden pakken (al een poosje een wenssoort voor me). In marstempo liepen we naar de telpost waar hij voor het laatst gezien was, maar hij was nergens meer te vinden. De tellers op de post hadden hem 's ochtends voor het laatst gezien, en hij was waarschijnlijk alweer weg. Dus liepen wij wat dichter naar het Breuven om daar onze (Slangenarendloze :() taart op te eten. Helaas, meer dan Aalscholvers en Canadese Ganzen waren er niet. Op de terugweg nog meer Roodborsttapuiten, en een Grote Lijster, maar dat was het.

Helaas maar een van de vier hoop-/doelsoorten gezien, maar het was alsnog een leuke dag. Die Groene Spechten, Zwarte Ooievaar en Dodaarzen zal ik niet snel vergeten, en volgens mij geldt dat ook voor de rest van het gezelschap :)

Citaat van: guusp op juli 31, 2011, 21:08:37 PM
Citaat van: Vincent Hart op juli 31, 2011, 15:55:25 PMHet was goed toeven in de mongolenwaaier
De mongolenwaaier moet nog komen hoor.
Die komt donderdag :angel:
Groeten, Jarinka Heijink

stefanhageman

#245
Niet vandaag maar de afgelopen dagen genoten van de reeënbronst! Zowel in en rond het bos, Boswachterij Westerschouwen, als in landbouwgebied, Stolpweg e.o.. Van alles meegemaakt van het lokken van de vrouwtjes door te blaffen tot gevechten en achtervolgen, mannetje die elkaar wegjagen zigzaggend door het veld, toe met als kers op de slagroomtaart een paring op nog geen 50 meter kunnen aanschouwen in een open plek in het duinbos. Helaas ook een dood Reeën vrouwtje gevonden bij de Stolpweg in Haamstede. Verder ook nog aardig hoge aantallen akkervogels bij de Stolpweg met een 50-100 Ringmussen, 50 Kneuen, 30 Groenlingen, 40 Huismussen, 50 Putters, Graspiepers, Veldleeuweriken, 50 Houtduiven, 30 Holenduiven, 20 Stadsduiven, 11 Zomertortels(!), 5 Torenvalken, 6 Bruine Kiekendieven, 3 Buizerds, 10 Fazanten en een stuk of 10 Patrijzen foeragerend in de akkerranden/hagen/velden! Ook nog een grote hoeveelheid Hazen en Konijnen. (Dit zijn gemiddelde aantallen verspreid over een 5-tal dagen, omdat er bijvoorbeeld de ene dag 80 Ringmussen zaten en de volgende dag maar zo'n 30.) Verder ook nog een Steltkluut ontdekt en verschillende Kleine Zilverreiger in de Schelphoek.



1 van de 11 Zomertortels


Dood Reeën vrouwtje.



Reeënbronst




Verder ook nog m'n eerste Distelvlinder van het jaar gezien op de Buddleja in de tuin.



De komende week zit ik ook nog op Schouwen en dan een weekje naar Drenthe(Grauwe Klauwieren en Geelgorzen)!
Morgen misschien een rondje door Zeeland met Grote Geelpootruiter, Aziatische Goudplevier en Amerikaanse Oeverloper op het menu.
Stefan Hageman


firecrest


Robert V.T

Vandaag wat gevogeld in de Prunje met o.a. een mooi aantal van 32 strandplevieren, krombekstrandlopers, bontjes, kanoeten, rosse grutten, zilverplevieren, 2 kleine strandlopers, 1 drieteenstrandloper, lepelaars, 3 kleine zillies, regenwulpen, zwarte ruiters, bruine kieken en nog veel meer. Mooi moment was toen er een vliegtuigje over het gebied heen vloog en alle (duizenden!) vogels tegelijk opvlogen :blink:
Groeten,

Robert van Tiel

frankmeer

#248
Citaat van: Jarinka op juli 31, 2011, 21:10:49 PM
Op het keurig gemaaide gazon van een huis zat iets dat groen met rood en geel was: een prachtige man Groene Specht. De tweede specht erachter was al snel verdwenen, maar dit mannetje bleef lang zitten. Een mooie gelegenheid om Stijns nieuwe scope uit te testen, en die is met vlag en wimpel geslaagd (aldus Stijn en mij).

vrouwtje  ;)

Citaat van: Robert V.T op juli 31, 2011, 23:15:51 PM
Mooi moment was toen er een vliegtuigje over het gebied heen vloog en alle (duizenden!) vogels tegelijk opvlogen :)

Daar zullen die vogels wel anders over gedacht hebben.
Frank van der Meer

Ben Gaxiola

En als we dan toch gaan verbeteren: "en ik" ipv "en mij", Jarinka.  :police:
Ben Gaxiola

Yeronimo

Citaat van: Vincent Hart op juli 31, 2011, 07:49:21 AM
@Lars: Kon gister niet, maar loop 'm later vandaag gewoon weer in ;)

Birding-058 heeft hem ook binnen gehaald gister  B) Stoer vogeltje!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jarinka

Citaat van: frankmeer op augustus 01, 2011, 09:21:56 AM
Citaat van: Jarinka op juli 31, 2011, 21:10:49 PM
Op het keurig gemaaide gazon van een huis zat iets dat groen met rood en geel was: een prachtige man Groene Specht. De tweede specht erachter was al snel verdwenen, maar dit mannetje bleef lang zitten. Een mooie gelegenheid om Stijns nieuwe scope uit te testen, en die is met vlag en wimpel geslaagd (aldus Stijn en mij).
vrouwtje  ;)
Nu je het zegt, inderdaad. Stijn en Vincent: wie van jullie riep er zo enthousiast dat het een mannetje was :angel:?

Citaat van: Ben Gaxiola op augustus 01, 2011, 10:55:30 AM
En als we dan toch gaan verbeteren: "en ik" ipv "en mij", Jarinka.  :police:
Ik ben ook maar een mens :P Maar waarom is het "en ik"? Dat klinkt voor mijn gevoel helemaal niet :-\
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Lijkt me ook, Ben.

Het is immers ook 'aldus mij' en 'aldus hem', niet 'aldus ik' en 'aldus hij'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Gaxiola

Ik vrees dat jullie gelijk hebben....  :-[ :-X
Ben Gaxiola

JandJ

En weer wat geleerd dankzij de DFB!
(doelend op het bericht van DFB's verjaardag)
Vandaag zag ik een juveniele groenling in de tuin zitten. Opvallend zeldzaam bij mij thuis, terwijl een paar straten verderop er veel meer zitten. Maar hier is meer dan 10 vogels per jaar ter plaatse is al veel :-\

Ik ga nu naar Ridderkerk - De gorzen. Daar worden al jaren vrijwel elke avond in augustus en september purperreigers geteld. Af en toe komt er nog een krent voorbij (grote en kleine jager, grauwe kieken, visarenden en een eenzaam dwergmeeuwtje). Wie weet wat het dit jaar gaat worden!

Iedereen is ELKE avond welkom; meestal vanaf ongeveer 17u, eerder kan nooit kwaad. We tellen meestal tot de schemering, of het moet heel slecht weer zijn...
De voorgaande jaren vielen er om wat voor redenen dan ook ongeveer vijf avonden af. Het streven van 2011 (jubileumjaar) is alle 61 avonden tellen.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

wolbert

Vandaag weer eens gezocht naar slangen. Dit leverde 1 Gladde slang op. Op de terugweg een groepje van 4 Grauwe vliegenvangers en vlakbij m'n huis een Hazelworm geholpen met de weg oversteken.
In de tuin nog even genoten van de Kleine watersalamanders in de vijver.
Vriendelijke groet,
Wolbert

jonas D

Groeten,
Jonas

Vincent Hart

Citaat van: Jarinka op augustus 01, 2011, 17:48:07 PM
Citaat van: frankmeer op augustus 01, 2011, 09:21:56 AM
Citaat van: Jarinka op juli 31, 2011, 21:10:49 PM
Op het keurig gemaaide gazon van een huis zat iets dat groen met rood en geel was: een prachtige man Groene Specht. De tweede specht erachter was al snel verdwenen, maar dit mannetje bleef lang zitten. Een mooie gelegenheid om Stijns nieuwe scope uit te testen, en die is met vlag en wimpel geslaagd (aldus Stijn en mij).
vrouwtje  ;)
Nu je het zegt, inderdaad. Stijn en Vincent: wie van jullie riep er zo enthousiast dat het een mannetje was :angel: ?
Dat zou ik nog wel best wel eens geweest kunnen zijn (foei!)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robert V.T

Vanochtend getrekteld bij telpost de Nolle.  Ik was eerst van plan om er rond half zeven te staan, maar doordat ik door m'n wekker heen heb geslapen werd dat half 8 :-\ Er vloog niet heel veel, leukste dingen waren 1 lepelaar, 2 regenwulpen en 1 kruisbek.
Groeten,

Robert van Tiel

Yeronimo

Citaat van: Robert V.T op augustus 02, 2011, 11:19:00 AM
Vanochtend getrekteld bij telpost de Nolle.  Ik was eerst van plan om er rond half zeven te staan, maar doordat ik door m'n wekker heen heb geslapen werd dat half 8 :-\ Er vloog niet heel veel, leukste dingen waren 1 lepelaar, 2 regenwulpen en 1 kruisbek.

Zeker weten geen Witbandkruisbek  :-X?

Vandaag ook wezen trektellen. Een leuk aantal boerenzwaluwen en een opmerkelijke waarneming van drie Purperreigers vergezeld met een Blauwe Reiger wat zo in het hoge noorden wel erg bijzonder is. Hele telling staat hier.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Robert V.T

[
Citaat van: Yeronimo op augustus 02, 2011, 12:11:10 PM
Citaat van: Robert V.T op augustus 02, 2011, 11:19:00 AM
Vanochtend getrekteld bij telpost de Nolle.  Ik was eerst van plan om er rond half zeven te staan, maar doordat ik door m'n wekker heen heb geslapen werd dat half 8 :-\ Er vloog niet heel veel, leukste dingen waren 1 lepelaar, 2 regenwulpen en 1 kruisbek.

Zeker weten geen Witbandkruisbek  :-X?


Ik hoop het niet ;D


Citaat van: Yeronimo op augustus 02, 2011, 12:11:10 PM
Citaat van: Robert V.T op augustus 02, 2011, 11:19:00 AM
Vanochtend getrekteld bij telpost de Nolle.  Ik was eerst van plan om er rond half zeven te staan, maar doordat ik door m'n wekker heen heb geslapen werd dat half 8 :-\ Er vloog niet heel veel, leukste dingen waren 1 lepelaar, 2 regenwulpen en 1 kruisbek.

Vandaag ook wezen trektellen. Een leuk aantal boerenzwaluwen en een opmerkelijke waarneming van drie Purperreigers vergezeld met een Blauwe Reiger wat zo in het hoge noorden wel erg bijzonder is. Hele telling staat hier.

Wanneer had je de meeste boertjes, vooral aan het begin van de telling of de gehele telling door?
Groeten,

Robert van Tiel

Yeronimo

Uurtotalen staan bij de trektelling in de link, Robert ;) Een beetje halverwege de telling lag dus het hoogtepunt. Gierzwaluwen gaan pas hard vliegen als de boerenzwaluwen in aantal afnemen is mijn ervaring na twee dagen zwaluwtrek op telpost
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

GijsB

De eerste boertjes vliegen al weer richting het zuiden en hier zitten ze nog op het nest :o (al wel met jongen trouwens, maar nog niet uitgevlogen
Gijs

Marije

Gisteren een leuke middag/avond gehad op het Oudemirdumerklif.

Ik heb daar op het allerlaatst uiteindelijk met veel geduld (na twee uur wachten) echt mooie foto's kunnen maken van de Fitis.
Hij heeft zeker vijf minuten lang op een tak gezeten. Echt helemaal te gek!
http://waarneming.nl/foto/view/2440359

Ook een voor mij nieuw soort kunnen toevoegen aan mijn lijstje: de braamsluiper.
http://waarneming.nl/waarneming/view/55992734

Toen we uiteindelijk terugliepen naar onze auto schoot er op nog geen twee meter afstand van ons een vos vanuit een maisveld in vliegende vaart het pad over naar een ander maisveld! Dat was nog eens wederzijds schrikken.  :rolleye:

Onderweg even een hapje gegeten en daarna naar huis gegaan. Rijden we uiteindelijk tegen 22.45 uur de snelweg af, zit er in de bocht van de afrit ineens een hele mooie vogel. Ik denk verhip, dat is een kleine roofvogel.
En terwijl ik dat bedenk besef ik me ineens: Dat was een uiltje!
Dus op de eerste rotonde heb ik de auto gedraaid en ja hoor hij zat er nog. Voorzichtig de auto in de berm gezet en geprobeerd een foto te maken. Maar dat ging niet lukken.
Te ver en te donker voor mijn toestel. En uiteindelijk had het uiltje er ook geen zin in.

Al met al toch weer een hele mooie waarnemingsdag zo!

Robertmeer

Vandaag met Paul vd Werken naar de Steppekievit geweest. Bij aankomst was de vogel uit beeld, maar al spoedig kwam er een man aanfietsen met de mededeling dat de vogel in beeld was! Op de bewuste plek moesten we eerst een maisveld doorlopen om bij de groep kieviten en Goudplevieren te komen. Het duurde even voordat we de Steppekievit vonden. Uiteindelijk liet de vogel zich op zo'n 200 meter goed zien en eenmaal liet de vogel ook de bovenvleugel zien, zodat het kenmerkende vleugelpatroon zichtbaar werd. Eindelijk weer eens een nieuwe soort! Ook vliegt er op een afstandje nog een Zwarte Ooievaar over.

Daarna de tijd nog even volmaken in de Oostvaardersplassen. Het pad naar de Grauwe Gans leverde helaas geen Buidelmees op, wel een roepende Matkop. Langs de Oostvaardersdijk meerdere Zwarte Sterns langsvliegend. Op een paaltje bij een parkeerplaatsje langs deze dijk zat een vogel die veel weg had van een Pontische Meeuw en in de berm zat deze schoonheid. Al met al een leuk dagje!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Vincent Hart

Leuk dagje (x2) :)

@Robert: Leuke soort in jullie achtertuin! Een week terug hebben we er nog naar gezocht daar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robertmeer

Citaat van: Vincent Hart op augustus 02, 2011, 21:43:18 PM
Leuk dagje (x2) :)

@Robert: Leuke soort in jullie achtertuin! Een week terug hebben we er nog naar gezocht daar.
Ik zal wel blind zijn, maar welke soort bedoel je? ::)
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Harm058

#267
Vandaag de Kwak mooi kunnen bekijken! Jeroen heeft 4 uurtjes(wat een Die hard!) moeten wachten toen ie zich mooi liet zien ....Toen Geert en ik aankwamen, kwam ie naar 5 min. wachten mooi tervoorschijn! en kon Jeroen dus ook nog mooi meegenieten! ;) ;D
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Vincent Hart

Citaat van: Robertmeer op augustus 02, 2011, 21:45:42 PM
Citaat van: Vincent Hart op augustus 02, 2011, 21:43:18 PM
Leuk dagje (x2) :)

@Robert: Leuke soort in jullie achtertuin! Een week terug hebben we er nog naar gezocht daar.
Ik zal wel blind zijn, maar welke soort bedoel je? ::)
Denk eerder dat je 'de verkeerde kant uitkeek' ;)
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=32754&page=1
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robertmeer

Hee, gaaf! Denk alleen dat het wel erg lastig wordt om hem te vinden in die enorme groepen Spreeuwen en goed overzichtelijk is het ook niet daar.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/