Hoofdmenu

Gebieden

Gestart door hiskodevries, juni 17, 2004, 13:23:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Vanuit het menu is de optie gebieden aanwezig. Sinds kort is daar een zoekfunctie aanwezig op gebiedsnaam. Deze zoek werkt nu ook op gemeente
tikt men wieringen in dan krijgt men dus alle gebieden in wieringen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dylan

Die wilde ik er nog inbouwen, maar dat hoeft nu dus niet meer. Mooi zo!
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

nu nog zoiets bij invoeren waarneming
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dylan

Overigens moeten we volgens mij ook een slimmere manier voor het weergeven van gebieden hanteren. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar het hernoemen van allerlei gebieden zodat de naam_nl relevant wordt kan niet DE oplossing zijn (met respect voor al het werk van Bob & Pim).

Misschien relaties tussen gebieden, zodat een gebied een parent kan hebben?

Landen zijn altijd top-level, die hebben geen parent, en zo kan een gebruiker altijd dieper zoeken.

Nederland -> Flevoland -> Almere -> Lepelaarsplassen -> Trekvogelveldje

Zo kan een gebied een groot of een klein oppervlak bestrijken.

Ook handig met excursies, ik voer een zwik waarnemingen in op NL -> Flevoland -> Oostvaardersplassen, en daarna kan ik eenvoudig via muteren waarneming het gebied "verdiepen".

Het is maar een suggestie ... uiteraard zijn er knelpunten, zoals overlappende parent-gebieden (Torenvalk weg ligt in de Oostvaardersplassen, maar zowel in gemeente Almere als in gemeente Lelystad, allebei provincie Flevoland).

Zo doet uiteindelijk het gebied van een waarneming er ook niet toe, het gaat om de coordinaten. En de coordinaten bepalen weer in welke gebieden een waarneming ligt. Ingewikkeld? Ja, daarom is het op Spotvogel nooit iets geworden met die gebieden ;-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

#4
Maak het vooral niet te ingewikkeld, ook de modale gebruiker moet de weg nog weten te vinden.
Bij het invoeren van een waarneming  zouden 4 mogelijkheden kunnen zijn:
evt zou de gebruikers dit via user opties zelf kunnen instellen.

1 iemand weet niet precies hoe het gebied in waarneming.nl heet.  een aantal letters invoeren van een gebied, het programma checkt welke gebieden daarbij horen (binnen de reeds geselecteerde provincie) en toont deze.

2. De waarnemer weet precies wat hij/zij zoekt dus kan gewoon uit de listbox selecteren.

3. coordinaten /kmhok opgeven waarna de gebieden  in een straal van 10 km worden getoond.

4 postcode opgeven verder als drie

Als bovenstaande niets oplevert dan nieuw gebied invoeren

Tenzij we heel veel geld hebben via een muisklik een coordinaat opgeven en klaar.

Liever een waarneming gemist dan een waarneming zonder gebied (cq plaatsbepaling).

Zonder plaatsbepaling geen kaartjes en geen inzicht in natuurgebieden.
Uiteindelijk moet het invoeren van een waarneming helemaal op de schop.
zodat minder schermen nodig zijn.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0