Een magnifieke coccinella

Gestart door Twan martens, juli 29, 2011, 21:53:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Twan martens

Dit schitterend zevenstipje moet toch haast wel de coccinella magnifica zijn?
Het zou mijn eerste zijn.
Twan.

develhorst

wit randje aan voorkant halsschild, dus  :right:
Hartelijke groet,
Jan Burgers

Twan martens


lo.troisfontaine


Arp

Ha Twan,

Ik zie ook een magnifica, maar betwijfel wel of wat er op deze foto's zichtbaar is echt duidelijk genoeg is voor een "zekere" determinatie van een zeldzame soort (ik vrees eigenlijk van niet). Zet hem voor de zekerheid liever op onzeker totdat één van de kevercracks groen licht geeft (of niet).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

#5
kenmerken magnifica zijn dekschild zijden zonder rand de witte vlek op het halsschild reikt op de onderkant tot over het midden en de stippels zijn over het algemeen groter. dit ten opzichte van septempunctata. ik ken de soort niet maar hij lijkt er wel erg op. groeten toon
Toon Keukelaar

Botervlieg

Zou iemand misschien zo vriendelijk willen zijn om een plaatje te maken met 7-stip en schitterend lieveheersbeestje, met pijlen/teksten waar precies de verschillen zitten ?

Dus van beide soorten plaatje van vooraanzicht en/of zijaanzicht en/of bovenaanzicht, en dan met teksten/pijlen/strepen aangeven wat het verschil is. (zoals deze of deze)

Ik lees wel wat jullie schrijven maar eerlijk gezegd zie ik niet wat jullie bedoelen.  :-\
Zo'n plaatje zou handig zijn om erbij te hebben, zodat je er altijd op kunt kijken welke soort het is.

Groetjes, Marleen

Arp

Hoi Marleen,

Hiermee moet je een eind kunnen komen lijkt me ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: Pudding4brains op juli 30, 2011, 14:31:27 PM
Hoi Marleen,

Hiermee moet je een eind kunnen komen lijkt me ;)

Daar had ik al gekeken, Arp, want die site ken ik ook.
Maar nee, ook daarmee kom ik er niet uit.

beetlestitch

ik fotografeer niet dus van mij altijd geschreven text sorry. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Misschien dat deze uitleg nog verder helpt?

Ik heb zelf geen kiekjes van Coc.mag. helaas - zou ervoor op reis moeten - maar zal eens kijken of ik wat kan bakken van foto's met een vrije licentie.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Citaat van: Pudding4brains op juli 30, 2011, 14:48:57 PM
Misschien dat deze uitleg nog verder helpt?

Ik heb zelf geen kiekjes van Coc.mag. helaas - zou ervoor op reis moeten - maar zal eens kijken of ik wat kan bakken van foto's met een vrije licentie.

Als je dat wilt doen, heel graag.

Dat met de witte vlekken op de onderkant van het lhb snap ik. Ik heb gister gepoogd een lhb om te draaien, maar dat ging haast niet, laat staan dat het lukte het te fotograferen. Zou makkelijker gaan als het op een grasspriet zat, maar dat zitten ze vaak niet en ze lopen vrij snel. Dus lijkt het mij beter het vanaf de voorkant te leren herkennen.

Ik snap dat er iets is met de witte vlekken op de halsschild, ik weet ook waar het halsschild is, maar hoe die witte vlek er precies uit moet zien, of tot waar het moet lopen etc, dat snap ik niet. Ook las ik iets over een witte lijn, ik kijk vast niet goed, maar ik weet niet welke witte lijn er bedoelt wordt. Sorry.

Ik heb nu ook gelezen dat 7-stip ongeveer gelijke stippen heeft en schitterend heeft grote en kleine.

Even oefenen...

Als ik bijvoorbeeld kijk naar deze waarneming (van mijzelf). Dan zie ik dat de witte vlek "rechts boven" een soort uitstulping heeft, net als hier op het plaatje van stippen.nl te zien is. Dus dan is dit een schitterend? (Of eigenlijk twee schitterende?)



En deze... (baggerfoto, ik weet het) heeft ongelijke stippen, ook schitterend ?  :huh:

http://waarneming.nl/waarneming/view/47572964
Zevenstippelig Lieveheersbeestje - Coccinella septempunctata gezien op 2010-04-25 Bloemendaal - Thijsse's Hof


Ik denk eigenlijk dat beide gewoon 7-stippen zijn, maar ik weet dus niet waarom omdat ik de kenmerken best moeilijk vindt...

Groetjes, Marleen