Bosriet of karekiet?

Gestart door hoven, juli 20, 2011, 20:20:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik denk een aantal foto's te hebben aan de hand waarvan wél een uitspraak kan worden gedaan over óf bosrietzanger óf kleine karekiet. Ik baseer mij mn op vorm van de kop en de lengte van de vleugelpennen. Mijn inschatting is:
1 bosriet
2+3 bosriet
4 karekiet
5 karekiet

Graag jullie reactie. Bvd!
Mvg,
Alrik

frankneijts

Beste Alrik,

Om te beginnen: waar haal je de wijsheid vandaan dat de "vorm van de kop en de lengte van de vleugelpennen" (en welke vleugelpennen: tertials, arm- of handpennen?) zulke belangrijke kenmerken zijn? En vervolgens graag een gedetailleerde  toelichting op jouw keuzes. Alvast bedankt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hoven

Frank,

Die "wijsheid" haal ik uit het boek "alle vogels uit Europa" waarin keurige tekeningen staan van verschillen in kopvorm en verhouding tussen arm- en handpennen. Bij bosriet zouden de handpennen verder uitsteken en de kop van bosriet zou ronder zijn dan van karekiet. Deze karakteristieken meen ik te herkennen. Zeker in de foto's van de vermeende rietzangers.

Herken jij deze kenmerken als onderscheidend of moet ik mijn bron in deze als "onbetrouwbaar" aanmerken? Ik herinner me immers eerdere waarnemingen waarbij werd geopperd dat alleen met opmeten uitsluitsel kan worden gegeven. (en zelfs dat zou niet in alle gevallen doorslaggevend zijn)
Mvg,
Alrik

frankneijts

Citaat van: hoven op juli 21, 2011, 00:23:15 AM
Frank,

Die "wijsheid" haal ik uit het boek "alle vogels uit Europa" waarin keurige tekeningen staan van verschillen in kopvorm en verhouding tussen arm- en handpennen. Bij bosriet zouden de handpennen verder uitsteken en de kop van bosriet zou ronder zijn dan van karekiet. Deze karakteristieken meen ik te herkennen. Zeker in de foto's van de vermeende rietzangers.

Herken jij deze kenmerken als onderscheidend of moet ik mijn bron in deze als "onbetrouwbaar" aanmerken? Ik herinner me immers eerdere waarnemingen waarbij werd geopperd dat alleen met opmeten uitsluitsel kan worden gegeven. (en zelfs dat zou niet in alle gevallen doorslaggevend zijn)

Weggooien dat boek....... 8) En koop een fatsoenlijke vogelgids Alrik, bij voorkeur de ANWB maar de Jonsson is ook niet verkeerd. Maar vergeet vooral ook niet om elders op dit forum de topics te lezen die we de laatste weken al aan dit onderwerp hebben gewijd (en dat zijn er nogal wat...). Ik kan je alvast zeggen dat kopvorm een weinig betrouwbaar, erg variabel (en lastig te beoordelen) kenmerk is waar je eigenlijk niks aan hebt. Enfin, zoek het allemaal nog maar 's na en match dat met jouw post hier.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hoven

Boek is al weg! (nu alleen nog even een nieuwe bestellen...)
Mvg,
Alrik

jonas D

Ik heb dat boek ook. Maar men ANWB gids is besteld.
Groeten,
Jonas