Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Midweekje op Texel geweest, lekker zomervakantie, maar ook beetje gevogeld, ondanks de relatieve rust in de vogelwereld daar. Maar toch een Lifer met Dwergstern en doelsoorten Zomertortel en Grote Stern ook gelukt!
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Citaat van: JaapHennevanger op juli 10, 2011, 21:38:41 PM
Wat een beest die Scharrelaar! Helaas pas om 9 uur daar, maar nog zo'n half uur goed kunnen  bekijken! 8) is rond half 10 opgevlogen en gaan slapen in de  bomen bij een boerderij.
Volgens mij zat ie om 22u op een hek en zat ie vanaf 22.15u in een eenzame boom aan het water, waar ie ongetwijfeld is gaan slapen  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

Wat een dag gisteren! Eerst samen met Herman vd Brand naar die Kuifkoekoek in Groningen gegaan, toen kwam er onderweg naar huis het piepje binnen van die Scharrelaar, dus daar ook naartoe. Echt heerlijk gezien, echt een droomsoort voor mij. En daarna kwam er binnen dat de Kleinste zeker was, dus zijn we als een gek naar Zeeland gaan rijden. Ook wel komisch was dat er eerst 40 man bij die Scharrelaar stond, en later na het piepje maar 4 fotografen. Helaas toen we 15 min van de plek waren, werd hij afgepiept... ( We zaten intussen dus vrij ver in Belgie.. )

JaapHennevanger

Citaat van: Vincent Hart op juli 11, 2011, 01:19:14 AM
Citaat van: JaapHennevanger op juli 10, 2011, 21:38:41 PM
Wat een beest die Scharrelaar! Helaas pas om 9 uur daar, maar nog zo'n half uur goed kunnen  bekijken! 8) is rond half 10 opgevlogen en gaan slapen in de  bomen bij een boerderij.
Volgens mij zat ie om 22u op een hek en zat ie vanaf 22.15u in een eenzame boom aan het water, waar ie ongetwijfeld is gaan slapen  :angel:

Oke oke, het leek alsof ie ging slapen  ;D
Jaap Hennevanger



jonas D

Zojuist 2 wespendieven overvliegend nog nooit heb ik ze zo mooi gezien als vandaag wat een mooie vogel :lol:
Groeten,
Jonas

Bart van Hoogstraten

Gisteren in Limburg een klein belletje (15 a 20 stuks) gezien van raptors maar helaas geen verrekijker bij me en ze waren echt te ver en te hoog voor identificatie met het blote oog. Ik was nog even in de hoop dat er een medewaarneming op waarneming zou staan maar helaas... ik was de enige. Weet nu dus niet of dat Zwarte Wouwen waren of Wepsendieven (of iets anders?). Balen!  :P
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

snwja3

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 11, 2011, 13:42:31 PM
Gisteren in Limburg een klein belletje (15 a 20 stuks) gezien van raptors maar helaas geen verrekijker bij me en ze waren echt te ver en te hoog voor identificatie met het blote oog. Ik was nog even in de hoop dat er een medewaarneming op waarneming zou staan maar helaas... ik was de enige. Weet nu dus niet of dat Zwarte Wouwen waren of Wepsendieven (of iets anders?). Balen!  :P
waarom beginnen we niet met het meest logische: Buizerds?
Je moet hier wel het goeie voorbeeld geven Bart!  ;)
Wietze Janse

Bart van Hoogstraten

Citaat van: snwja3 op juli 11, 2011, 13:53:13 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 11, 2011, 13:42:31 PM
Gisteren in Limburg een klein belletje (15 a 20 stuks) gezien van raptors maar helaas geen verrekijker bij me en ze waren echt te ver en te hoog voor identificatie met het blote oog. Ik was nog even in de hoop dat er een medewaarneming op waarneming zou staan maar helaas... ik was de enige. Weet nu dus niet of dat Zwarte Wouwen waren of Wepsendieven (of iets anders?). Balen!  :P
waarom beginnen we niet met het meest logische: Buizerds?
Je moet hier wel het goeie voorbeeld geven Bart!  ;)

Helaas ook geen waarnemingen van een bel buizerds in Limburg die dag. Gewoon helemaal geen meldingen van een groep raptors ( http://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=1&z=1&prov=11&family=0&datum=2011-07-10 ), ik was de enige die die bel heeft gezien en ik weet dus gewoon niet wat het was. Ik heb overigens nog nooit een bel Buizerds gezien, wel ooit Zwarte Wouw (bel van wel 30 a 40)  en Wepsendief (nou ja bel, bel, een groepje van 8  ;) ). Het was gewoon weer eens zo'n ouderwetse 'balen-dat-ik-toevallig-geen-kiekert-bij-me-had-dag"...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Buizerds bellen ook hoor. En je hebt toch altijd een kijker bij je?  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

In Nederland heb ik nog nooit bellen van zwarte wouw of wespendief gezien, maar vele malen van buizerd. Dat ligt toch echt het meest voor de hand. Maar ja, je weet het nooit hè.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

lijkt mij dat hij het ook niet over Nederland had.

Citaat van: guusp op juli 11, 2011, 14:58:25 PM
In Nederland heb ik nog nooit bellen van zwarte wouw of wespendief gezien, maar vele malen van buizerd. Dat ligt toch echt het meest voor de hand. Maar ja, je weet het nooit hè.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

firecrest

Citaat van: Rikstar op juli 11, 2011, 15:56:09 PM
lijkt mij dat hij het ook niet over Nederland had.

Citaat van: guusp op juli 11, 2011, 14:58:25 PM
In Nederland heb ik nog nooit bellen van zwarte wouw of wespendief gezien, maar vele malen van buizerd. Dat ligt toch echt het meest voor de hand. Maar ja, je weet het nooit hè.
In welk land ligt Limburg dan?

Guus Peterse

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 11, 2011, 13:42:31 PM
Gisteren in Limburg
Tot op heden nog altijd Nederland toch? Of heb ik iets gemist?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

Groepje van 8 Wepsendieven heb ik ooit in de Ooijpolder bij Nijmegen gezien, niet in Limbabwe. Maar is een groepje van 8 een bel? (Wanneer is een bel eigenlijk een bel?). Die bel met Zwarte Wouwen afgelopen februari in Mauritanië in Banc d'Arguin national park. Omdat ik nog nooit een bel buizerds had gezien ging dus mijn eerste gedachte naar die 2 maar als een ervaren vogelaar me verteld dat de meeste kans op een Nederlandse bel een Buizerdbel is neem ik dat meteen aan. Maar het blijft hoe dan ook een onzekere waarneming en die voer ik niet meer in...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rikstar

ik zeg........  niet in nederland  :angel:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Bart van Hoogstraten

Over bellen gesproken... een zeer grote groep Kokmeeuwen, is dat ook een bel? (zo ja had ik zonet een bel Kokmeeuwen als tuinwaarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/55611718 ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jonas D

Vandaag naar het vinne in Zoutleeuw geweest met als doel: de woudapen. Het begon met veel azuurwaterjuffers, een bloedrode heidelibel, 200+ kokmeeuwen, koraaljuffer, roodoogjuffers,... Toen ik en men broer in het riet stonden hoorden we al wat geluiden maar waren niet zeker of deze van de woudaap kwam. Beetje verder waren we weer aan het zoeken naar libellen toen we plots een geluid hoorden, we draaiden ons beiden om en zagen hem nog juist in het riet landen, wij allebei DAT WAS HEM!!!! . Eigenijk wel maar een kleine reigerachtige. Toen gingen mijn moeder en broer naar het caféetje maar ik besloot om nog even de uitkijktoren op te gaan. Daar zag ik nog 1 oeverloper, 60+ grauwe ganzen, kleine karres, en vanuit het riet vloog er weer iets laag over het water om voor me in het riet te landen weer een woudaap . Verder vloog er ook nog een vroege glazenmaker rond. Helaas was de waarnemingsperiode van de woudaap te kort om een foto te nemen en om hem duidelijk door de kijker te zien. voor de hut begon hij nog eens een paar keer te roepen. Al bij al een geslaagde dag.
Groeten,
Jonas

smoely

Vandaag echt een baaldag gehad.
Het begon al slecht toen het om 3:30 begon te regenen -> geen nachtzwaluw.
Daarna kwamen we een uur te laat bij de ruigpootuilen -> geen ruigpootuil.
Dan hebben we veel bosjes gedaan, maar geen orpheusspotvogel. Op een bepaald moment zagen we een erg geelgroene zanger met een korte hp-projectie. Dit was helaas te weinig om er een zekere orpheus van te maken.
Door de vele frustraties in de Ardennen besloten we steltjes te zoeken in Hologne. Daar zat niks speciaals.
Vervolgens zijn we naar het Vinne te Zoutleeuw geweest. Waar we op 3 min tijd  3 keer een woudaap zagen overvliegen.
Tsja... soms heb je zo van die baaldagen...

jonas D

Citaat van: smoely op juli 11, 2011, 19:01:03 PM
Vandaag echt een baaldag gehad.
Het begon al slecht toen het om 3:30 begon te regenen -> geen nachtzwaluw.
Daarna kwamen we een uur te laat bij de ruigpootuilen -> geen ruigpootuil.
Dan hebben we veel bosjes gedaan, maar geen orpheusspotvogel. Op een bepaald moment zagen we een erg geelgroene zanger met een korte hp-projectie. Dit was helaas te weinig om er een zekere orpheus van te maken.
Door de vele frustraties in de Ardennen besloten we steltjes te zoeken in Hologne. Daar zat niks speciaals.
Vervolgens zijn we naar het Vinne te Zoutleeuw geweest. Waar we op 3 min tijd  3 keer een woudaap zagen overvliegen.
Tsja... soms heb je zo van die baaldagen...


Jij ook? Wanneer was je daar? Ik zag er 2 eentje vanuit de uitkijktoren en eentje tussen het riet.
Groeten,
Jonas

smoely

#139
Citaat van: jonas D op juli 11, 2011, 19:04:28 PM
Citaat van: smoely op juli 11, 2011, 19:01:03 PM
Vandaag echt een baaldag gehad.
Het begon al slecht toen het om 3:30 begon te regenen -> geen nachtzwaluw.
Daarna kwamen we een uur te laat bij de ruigpootuilen -> geen ruigpootuil.
Dan hebben we veel bosjes gedaan, maar geen orpheusspotvogel. Op een bepaald moment zagen we een erg geelgroene zanger met een korte hp-projectie. Dit was helaas te weinig om er een zekere orpheus van te maken.
Door de vele frustraties in de Ardennen besloten we steltjes te zoeken in Hologne. Daar zat niks speciaals.
Vervolgens zijn we naar het Vinne te Zoutleeuw geweest. Waar we op 3 min tijd  3 keer een woudaap zagen overvliegen.
Tsja... soms heb je zo van die baaldagen...


Jij ook? Wanneer was je daar? Ik zag er 2 eentje vanuit de uitkijktoren en eentje tussen het riet.

Ik had geen tijdsbesef vandaag. Ik zag telkens hetzelfde exemplaar vanuit die toren.

jonas D

Ik in de namiddag. Verder was er weinig te zien van vogels. Leuk dat je daar ook bent geweest :duim:
Groeten,
Jonas

GijsB

Ik had een succesvol dagje

De eerste 2 uur helemaal niks gezien (nou ja, niks, het stikte er van de gele kwikken). Daarna in eens een grauwe kiek ver weg, een bruine kiek, een mannetje grauwe kiek die vlak langs ons aan het jagen was en baltsende grauwe kieken (die ook even onderste boven vlogen enz.) prachtig.
Toen begonnen er in eens een heel aantal kwartels te roepen (1 liep zelfs over de weg, maar daar heb ik alleen de foto's van gezien).
We stonden net op het punt om te vertrekken toen in eens de kuifkoekoek uit de groenstrook links van de weg stapte. We weten niet of die daar nou de hele tijd heeft gezeten (terwijl we er meerdere keren langs zijn gelopen) of dat ie toch ongezien is komen aanvliegen.
Daarna ruim een uur lang mooi kunnen bekijken en toen ben ik weer naar huis gegaan.
Gijs

Stijn E.

#142
Gisteravond besloten om maar weer eens een goed dagje te vogelen. We konden helaas pas rond 11 u. vertrekken, omdat we eerst nog de kapper hadden. Om één uur kwamen we aan en natuurlijk was de Scharrelaar nog steeds spoorloos. Een echtpaar dat er stond beweerde stellig dat de vogel was opgejaagd, maar dat klopt natuurlijk geheel niet met het verhaal dat de vogel is aan slapen. Kennelijk was de man niet op de hoogte van deze waarneming. Niet dat hij luisterde overigens toen ik vertelde dat de vogel in de bomen bij een boerderij was verdwenen, maargoed.  :P Uiteindelijk zijn zij nog gaan zoeken bij het gemaaltje om vervolgens over te steken met het pontje. Verder niks meer van gehoord.

Wij besloten maar verder te gaan naar de Slikken van Flakkee voor de Aziatische Goudplevier. Onderweg stopten we nog even bij Kwade Hoek-oost waar ik nog een tijdje sterntjes heb zitten scannen op mogelijke Dwergstern, maar helaas... Verder was het erg saai, wel bizar veel Kokmeeuwen en vele 'witte vogel spec.' ver weg op de plaat. Tsja, ik heb nog geen scope... Zit er gelukkig wel aan te komen.

Daar las ik echter dat de Aziaat van Flakkee erg lastig was dus besloten mijn vader en ik dan maar door te rijden naar Wissenkerke voor de vogel daar. Eenmaal aangekomen werkte er dan eindelijk een soortje mee. Hij liet zich leuk bekijken, maar net op de grens wat nog echt 'leuk' is met een verrekijker. Een scope zou dus gaaf geweest zijn. Helaas was de communicatie met een Duitser met scope erg lastig en had niemand van de mensen die even kort langskwamen een scope mee. Maandag natuurlijk, iedereen werkt  :angry: Nouja, ik mag niet klagen. De Duitser beweerde overigens nog de Grote Geelpoot te zien in hetzelfde gebied als de GoPl, maar volgensmij was dat een Tureluur  :-\

Volgende keer beter! Ik vraag me overigens wel af waar de Scharrelaar dan toch gebleven is. Opgegeten door de boom?  B) Het blijft voorlopig gissen...

EDIT: Plaatje van de AzGopl hier: http://waarneming.nl/foto/view/2360750
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Theovanv

Vanavond lekker op de racefiets de Veluwe over, gezocht naar de Grauwe Klauwier en gevonden, nummer 223 van dit jaar!
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Het afgelopen weekend was zo hectisch dat ik geen tijd heb gehad er een leuk verhaal van te maken dus bij deze.

Vrijdagavond zat ik bij vrienden toen ik hoorde van de kleinste strandloper (of is het nu wel een temminkc's?  :rolleye: ). Gelijk mensen gebeld en het plan gemaakt om 's nachts te gaan rijden. Vanuit Groningen wel zo chill, omdat het reizen 's nachts veel sneller lijkt te gaan en ook minder vermoeiend is. Met het eerste licht parkeerden we op westkapelle. Het weer was vrij klooten en we waren best wel moe. Af en toe het gebied afscannen werd gecombineerd met een dutje in de auto.

Met zo weinig slaap terug rijden naar groningen is geen goed plan dus reden we steeds korte stukjes en deden we nog een aantal plekken aan. Zo gingen we langs de grote geelpoot, de kwakken, camperduin en balgzand.

Bij Heerenveen aangekomen kregen we een melding van een kuifkoekoek in groningen door, maar vervaagd. Gelijk werden weer mensen gebeld en kregen we te horen dat de plek inmiddels bekend was en er gezocht werd. Toen we aankwamen hebben we de vogel een paar seconden zien vliegen en vervolgens niet weer gezien. Daarna raakten we aan de praat met fotograaf Hans Hut die ons vertelde over de ontwikkelingen in het Gronings akkerland. Hans was zichtbaar trots op de mooie ontwikkeling van kiekendieven en ander leuks. Hij kon het zo mooi vertellen en het was zo duidelijk wat voor een effect een stuk braakland kan hebben op de akkervogels dat ik gelijk donateur ben geworden van de werkgroep grauwe kiekendief. Voor iedereen die van dit mooie stukje Groningen heeft genoten zou ik uit willen nodigen hetzelfde te doen. (kost maar €20,- per jaar).
Kan heel makkelijk via deze website: http://www.werkgroepgrauwekiekendief.nl/?id=36&action=donateur

De volgende dag moest ik van 6-14 werken en ging ik daarna weer naar de kuifkoekoek. Ik had inmiddels een melding van 2 scharrelaars gezien, maar dacht er het mijne van. Even later hoorde ik toch dat er foto's waren en dat het echt om scharrelaars ging. Gelijk weer mensen gebeld en even later weer op weg naar Zuid-Holland. Bij aankomst zat deze hoog in een boom, maar kwam later prachtig in haast slow motion langsgevlogen en ging voor ons in een struik zitten. Wat super!! Ik had de soort voorspeld voor de TOH birddag, maar dit was ook meer dan welkom.

Gisteravond dan maar even in de buurt. Met Robert Pater ging ik naar het fochteloërveen om te kijken wat er zoal aanwezig was. Robert heeft aardige kennis van o.a. libellen en vlinders en kon mij het één en ander uitleggen. Toen we net weg wilden gaan vond ik 2 glazanmakers patrouilleren boven een plasje. Na een half uur te hebben gewacht ging het beest eindelijk zitten, maar koos ervoor dit achter mij te doen, waarop Robert riep dat ik mij niet mocht bewegen. Nadat hij enkele foto's had gemaakt hebben we het beest nog bekeken en het bleek een Noordse Glazenmaken! Dit bracht het aantal zeer zeldzame soorten voor Rober op 4 die dag in het fochteloërveen met eerder Slangenarend, Gladde Slang en Veenhooibeestje. Als we gewild hadden hadden we ook nog wel een zeer zeldzame plant kunnen twitchen om er 5 van te maken, maar we besloten weidebeekjuffers te gaan zoeken welke ook gevonden werden langs een recent herstelde weidebeek.

Hierna ben ik nog naar mijn local patch gegaan waar ze echt een prachtgebied van hebben gemaakt. Bij aankomst hoorde ik gelijk al 3 snorren zingen (zeldzaam in de TOH), een sprinkhaanzanger, kleine karekiet en 2 rietzangers. Even later begon een kwartel te roepen evenals 2 waterrallen. En dat allemaal in een half uur. Ook hier weer het prachtige effect te zien van het herstel van natuurgebieden.

Ook hoorde ik een vogel roepen wat me erg deed denken aan Graszanger, maar toch leek het niet helemaal te kloppen. Ik heb het geluid opgenomen en aan Rommert gemailt die het geluid ook even heeft beluisterd en tot dezelfde conclusie kwam dat het geluid toch niet echt dat van een graszanger was. Ik zal het geluid nog een uploaden binnenkort.
Op een gegeven moment vloog de vogel op waarbij ik kon zien dat deze niet de staarttekening van een graszanger had.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

leuk verslag Folkert jan!  :duim:
hehe, en Hans is erg goed in het enthousiast maken van mensen. Toffe gozer :)
Maar de groningse akkers zien er natuurlijk ook heel erg goed uit  ;)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Yeronimo

Gister een beetje slechte dag gehad. Kuifkoekoek 's morgens gezocht, drie uur lang, zonder resultaat. Daarna de Krekelzanger maar vijf strofen gehoord en vliegend gezien vanuit een struikje verderop en daar bleef het ook bij gezien deze zijn snavel anderhalf uur lang ook hield. Er zat veel meer potentie in die dag.

Gelukkig ben ik met nachtvlinders begonnen waar ik nu een lamp voor heb en ook erg interessant is. Maar dat gaat niet over vogels dus zal daar maar geen verslagjes over maken. Vind Lars namelijk niet interessant :-X
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 11, 2011, 19:39:25 PMIk vraag me overigens wel af waar de Scharrelaar dan toch gebleven is. Opgegeten door de boom?  8) Het blijft voorlopig gissen...

EDIT: Plaatje van de AzGopl hier: http://waarneming.nl/foto/view/2360750
Leuke plaat van die gopl  :) Balen van die scharrelaar! Zou mij niet verbazen als ie (ze?) nog ergens bij een van die boerderijen blijkt rond te hangen.

Tot die tijd zijn dit de laatste beelden  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

willemxd

Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 11, 2011, 19:39:25 PM

Tsja, ik heb nog geen scope... Zit er gelukkig wel aan te komen.

IK krijg er ook een deze week :lol:

EDIT:

Yeronimo

Citaat van: willemxd op juli 12, 2011, 21:52:51 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 11, 2011, 19:39:25 PM

Tsja, ik heb nog geen scope... Zit er gelukkig wel aan te komen.

IK krijg er ook een deze week :lol:

EDIT:

Je krijgt er één  :o?
Doe maar luxe. Ik moet het helaas nog steeds zonder doen. Tegelijk met het kopen van een spiegelreflexcamera is mijn telescoop kapot gegaan (diezelfde dag).
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden