Mol met kleurafwijking. Leucisme?

Gestart door Zonnekoning, juli 08, 2011, 19:29:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Deze mol is vandaag gevangen bij verzorgingshuis Zandhove.
Ze worden daar actief bestreden, omdat ze de neiging hebben om gangen onder het straatwerk te graven, zodat deze verzakt.
Ik heb begrepen dat deze afwijking erg zeldzaam is en kan er geen albino van maken.
Mijn vraag is dus hoe deze kleurafwijking heet en is het een volwassen mannetje...
In inmiddels ligt het diertje bij mij in de vriezer en zal worden opgezet.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Herman van der Meer

Zonnekoning

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Herman van der Meer

Zonnekoning

Wat bedoel je met "maar...", Herman?
Ik wil alleen maar weten of het om een leucistische mol gaat en of het om een mannetje gaat...
Aan een verwijzing naar een waarneming van een mol met dezelfde afwijking, heb ik niet zo veel.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

tekenaar

Bij leucisme ontbreekt pigment op sommige plaatsen van het lichaam: het dier heeft dan witte vlekken of is wit met normaal gekleurde ogen.

Hier is iets anders aan de hand: er is wel pigment, maar het is niet helemaal tot het einde gevormd. De kleur die je ziet is in feite een tussenstap in de pigment synthese. Ik ben niet helemaal zeker over de correcte naam maar denk dat erythrisme aardig in de buurt komt.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Leucisme is een afwijking die leidt tot een verminderde pigmentatie. Dat kan pleksgewijs zijn, maar ook over het hele lichaam. Er is dus wel pigmentering, i.t.t. bij albino's die echt wit zijn,
maar minder dan normaal. Dat is hier het geval. Ik zou het dan ook gewoon een leucistische mol noemen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Zonnekoning

Erythrisme lijkt mij niet zo'n gekke optie!
Leucisme ben ik eigenlijk nog nooit tegen gekomen bij zoogdieren, wel bij vogels.

www.ntvg.nl/publicatie/roodharigheid-erythrisme/pdf

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Rene Janssen

Dag Lodewijk!


Geslachtsbepaling bij mollen en spitsmuizen is enorm moeilijk vanaf de buitenkant, enkel wanneer een dier zogend is, is dit goed te zien. Ik kan er daarom ook geen man of vrouw van maken.

Leucisme  komt bij vleermuizen wel eens voor (bij een Bechsteins twee maal en bij een franjestaart één maal gezien). Albinistische watervleermuis, gewone grootoor en laatvlieger heb ik al foto's van gezien danwel zelf waargenomen.

De kleurafwijking van dit dier is inderdaad geen leucisme (geen deels witte delen). Een dergelijk rode afwijking zou heel goed die naam die je noemde kunnen zijn, al heet het kleurafwijking hebbende, melanisme. Een artikel over waterspitsmuizen die allerlei kleuren kunnen hebben (ook rood), heb ik ooit eens gelezen. Daarin werd dat rode ook melanisme genoemd.


René
René Janssen

Zonnekoning

Bedankt René!

Melanisme heb ik wel eens bij vogels gezien, maar niet bij zoogdieren.
Het geslacht wordt waarschijnlijk wel bekend bij het opzetten...

Ik weet nog niet precies waar de mol op Zandhove gevangen is en zal dat morgen navragen.
En dan zal ik de waarneming invoeren...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

BartNoort

#10
Wat dachten jullie van flavistisch?
Ook ooit een grootoor met die afwijking aangetroffen:



Bart
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

BartNoort

#11
Nog ff gezocht op de verschillende gebruikte termen en kwam dit stuk tegen:




Here I will attempt to assemble what we have so far:


Albino (albinism): Color mutant in which the dark pigments ([melanin] and [eumelanin]) are not developed. Animals are usually white with pink eyes.
Leucistic: A developmental mutation where pigment cells do not migrate from the [neural crest]. The resulting animals are usually white with black eyes.
Melanistic (or melanoid): color mutant where the shiny pigment cells ([iridophores]) are not developed. Melanoid animals are usually much darker in color than normal.
Xanthic: Having more yellow pigment ([xanthophores]) than normal.
Axanthic: Lacking [xanthophores], which produce yellow pigment, usually leading to a dark individual.
Amelanistic: Lacking [melanophores], which produce dark brown/black pigment, often leading to very pale individuals (which may still have other colors present).
Chromatophore: Pigment-containing cell of the skin. There are several different kinds of chromophores, each containing different types of pigment(s). These include melanophores (containing melanin, a brown-black pigment), iridophores (containing crystals that impart a shiny iridescence), and xanthophores (containing carotenoids and pteridines, yellow and reddish pigments). For more information see [axolotl.org color genetics page].
Iridophore: A pigment-containing cell that contains crystals that impart a shiny iridescence. See [chromophore].
Xanthophore: A pigment-containing cell that contains carotenoids and pteridines, which impart yellow and red pigments. See [chromophore].
Melanophore: A pigment-containing cell that contains melanin, a brown-black pigment. See [chromophore].
Melanin (or eumelanin): a brown-black pigment that gives color to the skin of many amphibians.
Flavistic: a color mutant that has a yellow or golden color.

Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Zonnekoning

Citaat van: BartNoort op juli 12, 2011, 20:33:49 PM
Melanistic (or melanoid): color mutant where the shiny pigment cells ([iridophores]) are not developed. Melanoid animals are usually much darker in color than normal.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melanisme

Dus mijn geval is het dus geen melanisme, en bij vogels worden dan de kleurafwijkingen verkeerd benoemd!
Voorlopig houd ik het dus op Erythrisme, en zijn wel vaker mollen met deze kleurafwijking gevangen... :D
Ik zal de waarneming aanpassen! 8)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wittemus

#13
Hoi Lodewijk,

Ik denk dat je dit document zocht met betrekking tot kleurafwijkingen bij vogels.
Maar of de pigmenten bij vogels en bij zoogdieren dezelfden zijn zou ik zo niet durven zeggen.

Hein van Grouw (2006) "Not every white bird is an albino .."

Melanisme is in ieder geval de kleurafwijking waardoor een vogel en donker gaat uitzien. Zwart zelfs.
Leucisme is de afwijking waarbij een vogel witte veren vertoont.
En zelfs de afwijking "bruin" kan in de zon een uitgebeten wit verenkleed veroorzaken.
Pastel kan erg lijken op een uitgebeten "bruin", bij vogels.

mvgr
Liset Karman
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl