Waarneming.nl

Soortgroepen => Wat is dit voor vogel? / Determinatie => Vogels => verschil Matkop en Glanskop => Topic gestart door: Botervlieg op januari 08, 2012, 14:06:43 pm

Titel: Glanskop? in de AWD
Bericht door: Botervlieg op januari 08, 2012, 14:06:43 pm
Hallo allemaal,

Deze vogel zag ik in de duinen (AWD) vandaag. Is het een glanskop?
Ik heb wel meer foto's maar alleen nog van het mooie achterwerk van deze vogel. Daar hebben we voor determinatie niets aan, volgens mij.

http://waarneming.nl/waarneming/view/62524824 (http://waarneming.nl/waarneming/view/62524824)
Glanskop - Poecile palustris gezien op 2012-01-08 Amsterdamse Waterleidingduinen - Rozenwaterveld

(http://waarneming.nl/fotonew/8/2892888.jpg)

Groetjes, Marleen
Titel: Re: Glanskop? in de AWD
Bericht door: Jan vH op januari 08, 2012, 15:30:48 pm
Daar kun je denk ik wel vanuit gaan (Matkop is daar zeer zeldzaam of komt er helemaal niet voor). De wangkleur wijst daar ook op.
Titel: Re: Glanskop? in de AWD
Bericht door: Botervlieg op januari 08, 2012, 17:22:01 pm
Dank je wel Jan, wat leuk!

Ik had gekeken welke er voor kwam, maar allebei staan ze in de lijst voor AWD.
Maargoed AWD is groot en je weet natuurlijk niet of alle waarnemingen juist zijn, heb ik ook niet naar gekeken.
Titel: Re: Glanskop? in de AWD
Bericht door: Guus Peterse op januari 08, 2012, 21:34:25 pm
Vermoedelijk zijn de matkoppen op die lijst dan foutieve determinaties. Wer een klusje voor de admins.
Titel: Re: Glanskop? in de AWD
Bericht door: Botervlieg op januari 08, 2012, 21:43:56 pm
Vermoedelijk zijn de matkoppen op die lijst dan foutieve determinaties. Wer een klusje voor de admins.

Zijn er aardig wat van goedgekeurd...

http://waarneming.nl/gebied/view/20358?g=1&from=2000-01-01&to=2012-01-08&sp=148&z=0&u=0&rows=20&g=1&z=1&from=1900-01-01&to=2012-01-08&rows=20&u=0
Titel: Re: Glanskop? in de AWD
Bericht door: Oenanthe op januari 08, 2012, 22:03:17 pm
Hoewel ook ik door lang niet iedereen geloofd word hebben we op ringstation Meijendel de laatste matkop in 2001 geringd. De determinatie is gedaan op basis van de toenmalige literatuur met het opmeten van de staartpennen.
Titel: Re: Glanskop? in de AWD
Bericht door: HPM op januari 08, 2012, 22:38:42 pm
Vermoedelijk zijn de matkoppen op die lijst dan foutieve determinaties. Wer een klusje voor de admins.

Zijn er aardig wat van goedgekeurd...

http://waarneming.nl/gebied/view/20358?g=1&from=2000-01-01&to=2012-01-08&sp=148&z=0&u=0&rows=20&g=1&z=1&from=1900-01-01&to=2012-01-08&rows=20&u=0 (http://waarneming.nl/gebied/view/20358?g=1&from=2000-01-01&to=2012-01-08&sp=148&z=0&u=0&rows=20&g=1&z=1&from=1900-01-01&to=2012-01-08&rows=20&u=0)

Zes sinds 2000 is niet zo veel.
Titel: Re: Glanskop? in de AWD
Bericht door: HPM op januari 08, 2012, 22:42:48 pm
Hoewel ook ik door lang niet iedereen geloofd word hebben we op ringstation Meijendel de laatste matkop in 2001 geringd. De determinatie is gedaan op basis van de toenmalige literatuur met het opmeten van de staartpennen.

Maar aangezien er voor zover ik weet ook toen al geen betrouwbare veldwaarnemingen meer waren zla je daar zelf toch ook wel eens aantwijfelen?
Mijn laatste veldwaarnemingen in Meijendel zijn uit de eerste helft van de negentiger jaren maar wie weet kwamen ze later nog wel voor in de Kijfhoek e.o.